Yamaha Ténéré 660 -97 dör vid 6000 rpm

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag köpte en hoj enligt rubrik för några månader sen, den har stått nåt år innan köp och sen hos mig..
Besiktade den i fredags utan problem, men märkte att motorn klipper/dör vid 6000 varv, släpper man efter lite på gasen så kommer den igen.

Någon som känner igen och har haft samma problem? Min första tanke som vanligt är att typ någon högfartsdel i förgasarna kläggat igen. Men det är sura fuggar att riva loss och ner på denna hoj. Trångt och jävligt.

Den har soppapump av vaccummodell, verkar pytsa fram soppa när man suger i vacuumslangen men är det tillräckligt? ingen aning.

Initierade modellspecifika tips någon?

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Sekundärporten i förgasaren är vacumstyrd, kolla membranet. Kan gå att kolla utan att riva förgasaren. Leta på vakumslangen och kolla om trotteln lyfter när det är sug i slangen. Bort med luftfiltret och kolla med en spegel i luftburken om trotteln lyfter.

Skickat från min iPad med Tapatalk

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
- Dålig kapacitet på pumpen p g a skit från gammal soppa.
- Igensatt bränslefilter
- Igensatt bränslekran.
Ta isär och gör rent samt byt filter, om det finns ett.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
1633356866390.png

Upptäckte att den grova rörnippeln ( inringad ) saknar slang! Finns ingen lös slangända vid motorn. Nån som vet var det är för slang och var den ska gå?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ska jag vara helt ärlig vet jag att jag har en på min hoj, men kommer fan inte ihåg vart den går ? :unsure: :rofl
Alla gånger jag plockat loss förgasarna har fokuset var på andra saker och jag har bara satt tillbaka allt annat där det satt innan.
Har för mig den bara går ned på högersidan lätt inkilad mellan nått och hamnar alltid för nära avgasröret för att det skall vara bekvämt.

Har du servicemanualen förresten?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ska jag vara helt ärlig vet jag att jag har en på min hoj, men kommer fan inte ihåg vart den går ? :unsure: :rofl
Alla gånger jag plockat loss förgasarna har fokuset var på andra saker och jag har bara satt tillbaka allt annat där det satt innan.
Har för mig den bara går ned på högersidan lätt inkilad mellan nått och hamnar alltid för nära avgasröret för att det skall vara bekvämt.

Har du servicemanualen förresten?
Nej har ingen! Jag har försökt googla var slangfan går utan resultat. Men tror inte den orsakar motorproblemen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nej har ingen! Jag har försökt googla var slangfan går utan resultat. Men tror inte den orsakar motorproblemen.
Hittade den här:
Det är 91 och framåt.
Skiljer ju inte så farligt mycket mellan -91 och -97

Tror inte heller det har med problemen att göra.
Tror snarare skit någonstans. Typ tank, kran, förgasare.
Du drar fullt och den suger rent och dör eftersom den inte får fram tillräckligt med soppa.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Hittade den här:
Det är 91 och framåt.
Skiljer ju inte så farligt mycket mellan -91 och -97

Tror inte heller det har med problemen att göra.
Tror snarare skit någonstans. Typ tank, kran, förgasare.
Du drar fullt och den suger rent och dör eftersom den inte får fram tillräckligt med soppa.

Den funkar normalt oavsett gaspådrag, men klipper hårt vid prick 6000 rpm, även med halvgas. Därför jag tror det är ngn sur högfartskanal i fuggarna. Kanske. Jag ska börja med kran, filter och pump

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Kolla även om den har A2 strypning. Då beter den som du beskriver. Strypningen består av en plåtbricka mellan cylinder och insugsgummi på sekundärsidan. Ser man enkelt när man jämför med primärsidan, ska se lika ut om den är ostrypt.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Kolla även om den har A2 strypning. Då beter den som du beskriver. Strypningen består av en plåtbricka mellan cylinder och insugsgummi på sekundärsidan. Ser man enkelt när man jämför med primärsidan, ska se lika ut om den är ostrypt.

Sitter strypningen mellan topp och insugsgummi alltså? Så man får skruva bort gummit? Bra tips, tack

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Finns även en strypning i insugs gummit. Det finns olika storlekar.

Det är endast ett flotör hus som föder bägge förgasarna. Sekundär tar soppa från primär. Räcker inte bränslet kommer det inte in i koppen fort nog.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Finns även en strypning i insugs gummit. Det finns olika storlekar.

Det är endast ett flotör hus som föder bägge förgasarna. Sekundär tar soppa från primär. Räcker inte bränslet kommer det inte in i koppen fort nog.
Jag hade en XT550 förra året med liknande symtom och förgasare, fast den bröt ännu tidigare. Jag fick höja flottörnivån, då gick den bra igen. Fick tipset och måtten här på sporthoj!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Den växlar inte över till mer förtändning vid 6000 varv, så att det är något sånt som spökar?

Det vet jag ju inte, men inga tips har berört annat än bensinen, den nya förhatliga bensinen som täpper igen förgasarna på våra hobbyfordon:gnissla Men det är inte mycket kvar att varva efter 6000 så det verkar kanske lite sent att växla till förtändning.

Troligen fungerar det om jag rensar soppakran, bensinfilter, bensinpump och bägge förgasare men hade hoppats på en mer detaljerad och simplare lösning, den här hojen får mig inte riktigt i stämning att rota för mycket ( Den är så jävla ful )

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det vet jag ju inte, men inga tips har berört annat än bensinen, den nya förhatliga bensinen som täpper igen förgasarna på våra hobbyfordon:gnissla Men det är inte mycket kvar att varva efter 6000 så det verkar kanske lite sent att växla till förtändning.

Troligen fungerar det om jag rensar soppakran, bensinfilter, bensinpump och bägge förgasare men hade hoppats på en mer detaljerad och simplare lösning, den här hojen får mig inte riktigt i stämning att rota för mycket ( Den är så jävla ful )
Jag har vägarna förbi on någon vecka, jag kan ta med släpet och köra bort den åt dig, utan kostnad för dig, bara för att jag är så snäll.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka