Yamaha TT, XR600 eller XR650?!

Berra brus

Tja varför inte
Gick med
2 Aug 2007
Tjena!
Ja ska nog snart byta hoj, å då undrar ja vilken man ska välja om de står mellan "Yamaha TT600R-99, Honda XR600 å Honda XR650R-00"?...
Å ja vet att xr:en har mer hp å vridmoment!

Ja vill ha en mc som ja slipp serva å meka allt för mkt me.
Å den ska såklart hänga på andra motorcyklar också!
Å ja kör mkt i skogen å liknande.
Ja e mest inne på å byta te TT600.

Har nån nå andra förslag än dom här så e de bara nämna:)!!

Tack på förhand!!

Av dom du nämner så skulle jag satsa på en xr650. Annars är KTM 640 eller 625 är andra bra alternativ. Suzuki DR650 är hyffsat lik TT om du vill ha en hoj med mindre effekt men med bättre hållbarhet.

Jag är inne på samma ungefär och jag har högst 30k att lägga ut på hoj. Och då åter ttr som ett bra alternativ. Någon som har erfarenhet av tt som kan säga några ord ? :)

Trådskaparen funderar på exakt samma modeller som när jag valde hoj. :)

Söker du en hoj med lite mer effekt i så köp XR650 eller köp nån av dom andra och trimma. :tungan Anser du att du klarar dig med mindre effekt så välj XR600 eller TTR. XRn känns rakt igenom lite mer påkostad medan TTRn lite biligare men med finare komponenter så som bromsar och dämpare. Däremot är det alldeles för dålig känsla i bakbromsen men går att fixa.

En grej som är skönt med TTRn är att man kan åka högt på slangen (tom. 12:a) utan att förgasarna strular... men det flödar rätt duktigt ur dreneringsslangarna. Motorn går väldigt mjukt och fint och det är bra i alla lägen förutom att många klagar på att den känns tråkig i karaktären. :) Chassit är grymt smidigt och skjutspinnar är också ett plus. ;)

TT:n låter som en bra alternativ men ja har aldrig kört nån, så ja e orolig över att ja ska bli missnöjd över effekten...
Å xr650 har ju 18 hästar å 11nm mer så de låter mer frestande.
Men de har ju me pengarna å göra å. E de värt å lägga ut 5-7k på en xr650 iställe för en TT?
Hur e servicen på en xr650 då?
Så ja kan ha en aning om ja har lust å råd å underhålla en sån mena ja...

Om nån har ett service papper som dom kan lägga upp på nån av hojarna så skulle ju inte de va fel:)!!
Tack på förhand!!

Å att man kan 12:a å liknande på TT:n låter också bra!! Ja kommer å lek köra ganska mkt å!:tungan

Last edited:
Ska du åka mkt bakhjul så är nog TTR:n ett bättre val. Dels så måste man byta förgasare på XR:n om man ska ligga högt på slangen. Sen får man inte ligga för länge på bakhjulet eftersom vevstakslagret kan nypa, hör med tede-77 på forumet. ;) Sen kommer du troligtvis aldrig kunna få samma jämna motorgång i XR:n som i TTR:n... till stor del pga. att TTR:n har dubbla förgasare, finns en nyligen startad tråd där dom tar upp ämnet på soe.se ;) Ang. serviceintervaller så är det 1000 mil som gäller enligt yamaha själva. ;)

Nackdelen med TTR:n är att det är automatisk dekomp. Om/när den blir sur är den riktigt svår att få igång. Xr 650 har manuell dekomp så där är det bara att dra in och kicka rent.

Nackdelen med TTR:n är att det är automatisk dekomp. Om/när den blir sur är den riktigt svår att få igång. Xr 650 har manuell dekomp så där är det bara att dra in och kicka rent.
Känner hur försvararen inom mig kommer fram i såna här trådar. :tungan

Vajern till dekompen går ju på utsidan av motorn så vill man så är det bara att dra upp den till en spak på styret så har man manuell dekomp. :) Enda gången jag upplever TTR:n som svårstartad är när man precis startat den och stänger av så den precis börjar bli lite varm. Brukar gå igång rätt lätt ändå om man stänger av choken och håller lite gas.

:hihi
Jo... "Bara" att kicka rent... :hihi
Solsken,30 grader plus, skinnställ och sur XR är fan inte pudding alltså... :D

TT:n låter som en bra alternativ men ja har aldrig kört nån, så ja e orolig över att ja ska bli missnöjd över effekten...
Å xr650 har ju 18 hästar å 11nm mer så de låter mer frestande.
Men de har ju me pengarna å göra å. E de värt å lägga ut 5-7k på en xr650 iställe för en TT?

Tummregel:
Trimma (utan turbo) kostar 1000 kr / 1 häst på slangen. Om du hyr ut jobbet, det blir billigare om du gör det själv. De första få hästarna brukar vara lite billigare, men kostnaden skenar rätt lätt iväg, fort.

Imho, ja 5-7k är värt att ta en XR istället för en TT.
Men jag är rätt partisk... :hihi

Hur e servicen på en xr650 då?
Så ja kan ha en aning om ja har lust å råd å underhålla en sån mena ja...

På XR650R är det mer service än någon TT.
100 mil, olja och filter byte, mm
200 mil, olja filter, ventil koll, mm
Om man ska följa service boken, men till och med lokala Hondameken (Mats) tyckte det var lite överdrivet om man kör gata. Man ska tänka på att XR650R är en ökenräcer och kör man skitigt så blir det mer service. På gata räcker det med service var 200de mil. Är den svårstartad är det dags för ventiljustering...

Vilket fall som så är det mer service än på en TT. :fakta

Last edited:
Ok, byta olja ska ju inte va nå problem.
Men de här me ventiljustering:gnissla .

Ja har hållt på väldigt mkt me 2T motorer men nästan inget me 4T.
Så ja vet bara ungerfär va man gör när man justerar ventiler, ja har allri gjort de i verkligheten. Ja vet inte hur svårt å lång tid de tar:confused: ...

Va kostar de å serva en XR650 var 100:e å 200:e mil:confused: ...
Å de där me att TTR har autodekomp e ingen fara, de e inge ja bryr mig i riktigt:tungan . Bara den dekompar så e ja nöjd, å surnar den får ja väl tar ur stiftet å kicka rent då:) !...

Å finns de risk att XR:en skär om man kör på bakhjule så undvik ja nog de om ja köp en sån:tungan !!

Vad är det som gör att just 650:n kan nypa vid slangning? Kass oljetjohejsan?

XR650R har torrsump, så det borde ju inte var det som strular.
Klart, kör man ett par mil så.... :rolleyes:

Har aldrig hör någon annan som kört sönder XR'n pågrund av slangning. Men det kan ju bero på att de flesta som har en kanske inte slangar dagarna ut i ända?? :confused: :va

Ok, byta olja ska ju inte va nå problem.
Men de här me ventiljustering:gnissla .

Ja har hållt på väldigt mkt me 2T motorer men nästan inget me 4T.
Så ja vet bara ungerfär va man gör när man justerar ventiler, ja har allri gjort de i verkligheten. Ja vet inte hur svårt å lång tid de tar:confused: ...

Va kostar de å serva en XR650 var 100:e å 200:e mil:confused: ...
Å de där me att TTR har autodekomp e ingen fara, de e inge ja bryr mig i riktigt:tungan . Bara den dekompar så e ja nöjd, å surnar den får ja väl tar ur stiftet å kicka rent då:) !...

Å finns de risk att XR:en skär om man kör på bakhjule så undvik ja nog de om ja köp en sån:tungan !!

Kommer inte ihåg priser, men det är inte så farligt. Var någon tusing, eller 2 inkl justering.
Tid? säg så här, meken tar 420 kr/timmen. Och säg 2500 inkl material. (Överslagsräkning då jag inte kommer ihåg, vart ju något år sedan jag lämnade in senast...)

Jag har kört 900 mil och justerat ventilern 2 gånger, med ca 400-500 mil mellan justeringstillfällena. De övriga gångarna har de legat inom spec.

Kan du meka 2-takt så lär du dig meka 4-takt snabbt. Bara att läsa innantill i en service manual av bättre kvalisort. :)

Provkör både en TT och en XR och köp den som känns bäst, är i bäst skick, och är i rätt prisläge. :tummenupp

Last edited:
Jaha, okej :)

Ja, man behöver ju inte oroa sig för att slanga förlänge :hihi

För att tillföra tråden något kan jag säga att jag är nöjd med min! Iofs har jag bara kört 125:a innan men jag tycker Xr:n är lätthanterlig, lättkörd samt lätt att starta.

Ja komma inte lämna in mc:n för servning, så va komma de kosta då ungefär?!
Ja har inte så mkt pengar:gnissla .
Så om de kostar skit mkt å serva en xr650 varje gång så har ja nog inte rå me en sån:huvet ! (Å me skit mkt menar ja ca 1000kr eller liiite mer). För om ja ska köpa en XR650 går nog nästan alla mina pengar åt:S!...
Men om ja får tag på delar till min andra mc så ja kan repa å sälja den så skulle de nog inte va allt för stora problem:)!!

Å den enda inkomsten ja har e studiebidrag kanske ska nämnas:S!

Ja tror faktiskt de här me å meka inte komma bli allt för stora problem:)! Efter ett tag iaf!!....

Ja de skulle ju va skönt om man kunde ha provkört båda!!

Ja har förresten hört om en annan XR650 som vevstaks lagre nöp på, han körde mkt på bakhjule så de kan va därför kanske:)!

Last edited:
Är enda inkomsten bara studiebidrag så är min rekommendation att köpa en TT.

För en XR650R har två andra rätt dyra sidor.
1. Den sörplar soppa, ca 0.8 vid normalkörning, och jag tor jag kom ner till 0,7 när jag körde försiktigt. Men 1 L/milen är ju ingen konst att uppnå...
2. Däck. Klart, finns ju däck som håller längre. De nya Pilot Road 2CT skulle nog funka bättre.
Som exempel, mitt Pirelli Diablo varade 400 mil, mitt BT014 varade 350 mil...

Den vill ha 1,6 liter olja var 100:de mil, och även om det är lite pengar, så har man lite pengar så är det bättre att lägga dem på en billigare hoj, med billigare service. Och sedan när du får jobb köper du en hoj som äter dig ur huset! :tummenupp :hihi

Ja om den e så dyr i drift va de gäll service å drar så mkt soppa så vete fan om ja ha rå å ha en:gnissla ! De ska va om ja får sålt allt ja äg:tungan !...
Blir nog troligtvis en TTR600 isåfall:)!!...
Ja har hört mkt gott om TTR av en ja känn som har en egen sån:)!!

Är det din TTR som stod utanför Ådalsskolan idag? :P

Jag håller i alla fall på XR 650, fast jag har inte provat nån av dom andra hojarna, men jag blev "kär" i XR'en när jag provade den :P

Jag har haft alla modellerna du funderar på.

XR600 är för gamla och ofta för dyra. Hittar du dock en som funkar så ar det en helt ok hoj!

TTR:en är hopplöst slö. Spara tid och pengar, köp inte en!

XR 650 är skitbra! Vill man ha ytterligare mos så på med ett big gun och en Mikuni 40 fugge. Hej va det går! Jag är stornöjd med min.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick