Yamaha TTR - bättre frambroms

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Nej, byta till stålomspunnet har aldrig & kommer aldrig ge en märkbar effekt på en offroad. Skulle du klara ett blindtest?

Jag antog bara att det var samma som på de flesta landsvägshojar. Förstår dock inte varför stålomspunnet är meningslöst på en offroad? Det är väl samma principer där?

Men jag ifrågasätter dig inte, du har säkert koll på detta. Jag kör inte offroad själv så jag kan inte svara på om jag skulle klara ett blindtest.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag antog bara att det var samma som på de flesta landsvägshojar. Förstår dock inte varför stålomspunnet är meningslöst på en offroad? Det är väl samma principer där?

Men jag ifrågasätter dig inte, du har säkert koll på detta. Jag kör inte offroad själv så jag kan inte svara på om jag skulle klara ett blindtest.

#1
Med knät i backen i 200, driftar över ett krön och närmar sig högerböjen efter krönet...två fingrar på bromsgreppet och ett lätt & konstant tryck sänker farten till runt 120, framändan sjunker ihop lätt och efter kurvan vrids rullen på fullt igen och OSV OSV

#2
Stånkan fluffar igång och ettan åker i, upp med kopplingen och efter fullgasväxling 1-4 är farten upp i strax över hundra. Nästan åtta sekunder har passerat och första korsningen kräver en rejäl inbromsning, fullt kläm på bromsen och foten tungt på pedalen, farten sjunker lagomt tillsammans med motorbromsen, högersväng och fullt igen oSV OSV

:) Hajaru?

Jag vågar nog säga att har du en hoj med taskiga bromsar, byter till stålomspunnet, "sintrade" belägg och byta vätska så blir skillnaden NOLL!!!

Tyvärr.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag antog bara att det var samma som på de flesta landsvägshojar. Förstår dock inte varför stålomspunnet är meningslöst på en offroad? Det är väl samma principer där?

Men jag ifrågasätter dig inte, du har säkert koll på detta. Jag kör inte offroad själv så jag kan inte svara på om jag skulle klara ett blindtest.

Klart där finns en skillnad. Sådär särledes mycket bättre maximal bromsverkan får man inte då det fortfarande begränsas av friktionen pads/skiva men det blir lättare att modulera verkan istället för att ta i med hela handen och finna att det känns som att krama en död hamster.....

Här uppfattar jag det dessutom som att personen huvudsakligen lider brist på broms när han kör gata med klistriga däck och då är stålspunnet absolut en vettig uppgradering tillsammans med icke offroadanpassade pads som pallar med lite mer temp....
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det är rätt stor skillnad bara på att byta skiva på en TTR iaf, med motardkitet (320 skiva) på kan jag bromsa upp den på framhjulet med två fingrar. Byter jag till offroad så skiter jag på mig vid första inbromsningen....så mycket sämre bromsverkan är det...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top