Yamaha WR 400/426/450

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Äntligen är motardfälgarna i sikte till min YZF 450! :banana

är grymt sugen på att få börja mecka på dom, svarva distanser och diverse annat gottgott. måste beställa bromsskiva från ISR också! :yoparty

Om någon har en STM koppling liggande till en 450-07 så säg till mig.

Någon som har tips på vad mer jag måste bygga på den för att göra den mer stryktålig :näsblod och ready to race?

hojen är helt orginal nu.

crashpuckar på sving och framgaffel känns givet. likaså barkbusters.

mer förslag?

//Droopfy
 

loso

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
thn
Hoj
xr650
xr650 vs wr426

tänkte skaffa mig en lättare hoj i skogen o har sikte på en wr426 el 450,
har en xr650r nu o undrar.. kommer jag lipa om jag byter? rädd att det ska kännas som wr är för effekt slö? kanske inget jag tänker på i skogen men hur är det på transporter o gata? a ni fattar säkert wr vs xr?
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
tänkte skaffa mig en lättare hoj i skogen o har sikte på en wr426 el 450,
har en xr650r nu o undrar.. kommer jag lipa om jag byter? rädd att det ska kännas som wr är för effekt slö? kanske inget jag tänker på i skogen men hur är det på transporter o gata? a ni fattar säkert wr vs xr?

Jag hade en XR650 förut. hade en hel del trim på den gick som fasen.
tycker min YZF 450 är betydligt rappare och framförallt smidigare.

däremot så toppar ju XR´n 180km/h vilket man väl kommer sakna med 450´n

Skaffa dig en WR450 med elstart så slipper du dessutom kicka det stora tunga jävla åbäket.

minns med fasa hur min blev sur några gånger när jag hade motardkittet på. 30 grader varmt. skinnställ. hjälm handskar. osv... ingen höjdare precis.

däremot var XR´n smidigare att serva med sina skruvade ventiler.

WR450 kan man ju modefiera en aning så den går ungefär likvärdigt med YZF.

//droopfy
 

loso

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
thn
Hoj
xr650
Jag hade en XR650 förut. hade en hel del trim på den gick som fasen.
tycker min YZF 450 är betydligt rappare och framförallt smidigare.

däremot så toppar ju XR´n 180km/h vilket man väl kommer sakna med 450´n

Skaffa dig en WR450 med elstart så slipper du dessutom kicka det stora tunga jävla åbäket.

minns med fasa hur min blev sur några gånger när jag hade motardkittet på. 30 grader varmt. skinnställ. hjälm handskar. osv... ingen höjdare precis.

däremot var XR´n smidigare att serva med sina skruvade ventiler.

WR450 kan man ju modefiera en aning så den går ungefär likvärdigt med YZF.

//droopfy








hur är wr mot yzf effektmässigt då? antar att den inte har samma klipp som yzf men skiljer väl ändå inte i hk? kolla upp en 426 på vägverket o då stod det 28kw måste väl vara reggat med stryp då eller?
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
hur är wr mot yzf effektmässigt då? antar att den inte har samma klipp som yzf men skiljer väl ändå inte i hk? kolla upp en 426 på vägverket o då stod det 28kw måste väl vara reggat med stryp då eller?

jag har inte själv kört någon WR450. hade däremot en WR400-01 en gång i tiden. den var helt klart lugnare i karraktären än vad YZF är.

det jag läst om när det gäller skillnader mellan WR och YZ 450 så är det inte så mycket som skiljer i motorn.

om jag nu fattat rätt så sitter det en annan kamaxel (insug/avgas/båda?) på YZ:a. inte helt spiksäker på just denna detaljen dock.

sen är WR elektroniskt strypt, eller om det bara handlar om varvtalsbegränsning. hursomhelst så är det tydligen bara en kabel man ska klippa så släpper den spärren. det finns en länk i denna tråden till en amerikan som gjort massa ändringar på sin WR. MYCKET utförlig beskrivning med massa bilder mm.

startmotor finns på WR vilket iofs väger lite mer, men ack vilken välsignelse när skiten stannar.

sen sitter det väl ett lite tystare ljuddämperi på den också. hur mycket det motar i effekt vågar jag däremot inte svära på, men lite påverkar det nog.

jag tror att detta stämmer. om någon har rättelser så får ni gärna upplysa oss om detta.

//Droopfy
 

loso

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
thn
Hoj
xr650
det blev en 426 -02 med 150mil på mätaren motard kit,is kit o enduro kit :)
riktigt nöjd är jag inte en repa i varken plast eller motor/ram o låter som en dröm i motorn.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
härligt. grattis till en hoj som du kan ha roligt med på ALLA underlag. perfekt!
 

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala +2,5mil
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Hej alla!
Krävs det en speciell tändstiftnyckel för att komma åt stiftet på en YZF 426-00, verkar lite trångt?

Skulle även behöva hjälp med skäl till att den flödar ur "slangarna". Nålventilen o flottör, samt avstånd verkar bra. När jag sätter dit det o sätter på soppakranen så är det inget dräll, men när jag en gång dragit ut kallchoken så flödar det och stannar inte när jag trycker in choken, eller då jag gasat till en gång?
 
Last edited:

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Har någon här monterat Mikuni TM40 på sin YZ/WR`?

jag har en fugge liggande till ingen nytta just nu.

frågan är ju om det är värt besväret att mecka på den och ställa in den.

//Droopfy
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Hej alla glada WR ägare.
Har precis kompletterat garaget med en WR 450-03.
Hittade en i nyskick, som gått 150 mil.

Påbörjat läsa tråden, men ej tagit mig igenom hela.
Fastnade på den amerikanska länken angående moddar.
Hur många har utfört dessa?
Vad skall man satsa på för avgassystem?
Vill höra lite 4-takts sång när jag åker, skall man ha hel eller halv system?

Hittade service manual att ladda ner: http://www.yamahaownershandbook.com.au/index.php

Edit, glömde skriva,,,, LV-reggad, med landsvägs kit monterat o orört.
Ska komplettera med extra uppsättning fälgar för gatåka.
Men den kommer rulla mest i skogen, o på cross banan.
Nu ska skiten isär o allt ska fettas in.......
Så får vi se vilka moddar jag ger mig på, ska montera timmräknare, o byta trottelskruven o klippa den grå kabeln. Sedan i med ny olja o nytt oljefilter.
 
Last edited:

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Hej alla glada WR ägare.
Har precis kompletterat garaget med en WR 450-03.
Hittade en i nyskick, som gått 150 mil.

Grattis!
UPP MED BILDER! =)

Timräknare är en riktigt bra grej. jag köpte en och monterade på min, trots att den gått runt 60H innan... nu vet jag iallfall hur mycket JAG kört och att motorn är iordning.

lycka till med effektökningarna. återkom med lite resultat.

//Droopfy
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Grattis!
UPP MED BILDER! =)

Timräknare är en riktigt bra grej. jag köpte en och monterade på min, trots att den gått runt 60H innan... nu vet jag iallfall hur mycket JAG kört och att motorn är iordning.

lycka till med effektökningarna. återkom med lite resultat.

//Droopfy

Här kommer lite bilder.
Lite skitig var tvungen att ta en liten smyg tur på en grusväg igår.
Nu ska jag ut och ta bort blinkers o skit. Imorgon läggs det på nya cross däck.
Sedan olja och oljefilterbyte. Och montage av timräknare.........
Faan va nöjd jag e ....... får bli att besiktiga den på semestern nu vill jag bara till crossbanan och enduro spåret med den......
 

Bifogat

  • 20090616 035.jpg
    20090616 035.jpg
    241.9 KB · Visningar: 345
  • 20090616 036_liten.jpg
    20090616 036_liten.jpg
    231.1 KB · Visningar: 363
  • 20090616 037_liten.jpg
    20090616 037_liten.jpg
    244.8 KB · Visningar: 284
  • 20090616 038_liten.jpg
    20090616 038_liten.jpg
    243.6 KB · Visningar: 192

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Någon som vet hur lång trottel begränsningsskruven är på YZF?
Någon som utfört detta byte samt klippt den grå kabeln?
Ger det stor skillnad?

Var hos lokala Yamaha handlaren igår, 298:- kr skulle de ha för en enstaka liten skruv, tyckte inte att det var värt det.
Nu är hojen lättad, besiktingskittet är borta,,,,,,,,
Stödet avtaget............

Någon som har en länk till en service manual enbart på engelska.
Skiten jag hittade var ju på engelska tyska italienska o franska i ett o samma PDF dokument över 700 sidor om man ska skriva ut skiten.......
Är det värt att köpa orginal service manualen?
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Någon som vet hur lång trottel begränsningsskruven är på YZF?
Någon som utfört detta byte samt klippt den grå kabeln?
Ger det stor skillnad?

Var hos lokala Yamaha handlaren igår, 298:- kr skulle de ha för en enstaka liten skruv, tyckte inte att det var värt det.
Nu är hojen lättad, besiktingskittet är borta,,,,,,,,
Stödet avtaget............

Någon som har en länk till en service manual enbart på engelska.
Skiten jag hittade var ju på engelska tyska italienska o franska i ett o samma PDF dokument över 700 sidor om man ska skriva ut skiten.......
Är det värt att köpa orginal service manualen?

orginal manual är samma som den du redan laddat ner. engelska tyska franska.

blir nog billigast för dig att skriva ut skiten. då kan du dessutom välja att plocka bort sidorna med franska och tyska, om du nu inte föredrar dom.

//droopfy
 

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Kryckor
Någon som vet hur lång trottel begränsningsskruven är på YZF?
Någon som utfört detta byte samt klippt den grå kabeln?
Ger det stor skillnad?

Var hos lokala Yamaha handlaren igår, 298:- kr skulle de ha för en enstaka liten skruv, tyckte inte att det var värt det.
Nu är hojen lättad, besiktingskittet är borta,,,,,,,,
Stödet avtaget............

Någon som har en länk till en service manual enbart på engelska.
Skiten jag hittade var ju på engelska tyska italienska o franska i ett o samma PDF dokument över 700 sidor om man ska skriva ut skiten.......
Är det värt att köpa orginal service manualen?

:banana


Varsågod http://www.thumperfaq.com/throttle.htm

/Nu med gipsat ben (vurpa med WRn)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top