Yamaha WR 400/426/450

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Ringde bilprovningen och fråga och de bekräftar att f.o.m -78 (tror jag han sa) så ska det vara bromsljus på lv-reg men enduro-reg är undantaget. Konstigt att Yamha säljer dem med lv-kit fast utan bromsljus.

Har nu fått svar från VV, gick ju riktigt snabbt :tummenupp

"Enligt Vägverkets föreskrifter om MC (VVFS 2003:23) 15 kap. 81 § så står det så gäller följande: Stoplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med 1977, behöver inte tändas när motorcykelns framhjulsbroms används.

et skall med andra ord fungera på din Motorcykel. Det finns udantag om motorcykeln är registrerat som Enduro-MC (för tävling)."

/R
 

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Kryckor
Det är nog så att tidigare ägare kanske har slarvat bort hydralkontakten. Var inne och kikade på en ny WR idag och den hade en hydralkontakt monterad upp vid styret.

Skruvade av tank och sidokåpor igår för att kolla "grå kabeln" och den var inte borttagen och ej heller var de ovala hålen i luftburken urtagna. Ska skruva bort AISn ikväll så att jag kommer åt att kolla trottelstopskruven också.
 

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Kryckor
Skruven var den korta YZ skruven så det var ok. Lyckades dra ur snorkeln ur luftburken med lite milt våld. Är det värt att skära upp urtagningarna på sidan också? större risk att få in vatten och skit helt klart.

Grå kabeln ska väck också. Finns det något enklare sätt att ta bort AIS än att köpa kitet? det är ju bara några gummipluggar förutom den som ersätter metallröret och väl antagligen måste tåla värme.
 

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Kryckor
Gråkabeln urkopplad men jag låter luftburkssidan vara tills vidare. Hittade en påse med 2 LF munstycken #45 #48 plus en nål utan justeringsmöjligheter, undrar vad som sitter i då jag trodde #45 var original och #48 nästa steg.
 

DuCCe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
hej!
fundera på en wr450 07-08 eller(ktm 525)

angående WR vad behövs göra med framgaffel o bakdämp för motard åka, mest gata o bus men även bana?? nån som vet?
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
En enkel fråga.Jag har en yz450f av 03 års modell som jag vill motardkitta för banåka.Jag köpte ett kitt från en kille med en wr 450 som sa att det skulle passa rakt av.Men det verkar som om min sving är bredare än wr:ens så axelfälgen stryp och inte vill rulla snällt.Nån som förstår vad jag menar.Finns det större spacers att köpa? Nån som gjort samma sak?
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Nä jag förstod inte ett jota av det sista men fattar det som att dina distanser är försmå och fälgen glappar i svingen?Från vilken årsmodell köpte du kittet av? Mitt kit kom från en yz och det är kalasens. Sätt dit bakfälgen och i med axeln och försök mät upp tomrummet. Sen fråga på nån mekanisk verkstad om nån kan svarva nya för en påsebullar. Hoppas det var det du undrade annars försöker jag gärna igen :hihi
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Nu ska pärlan få en genomgång. 3ans växel har börjat hoppa ur ibland, så nu ska motorn klyvas och se vad som ska bytas i lådan. Tänkte höra med er vad jag mer bör passa på att göra medans motorn ändå är itu. Ramlager och kamkedja samt packboxar ska jag nog byta. Ska jag även passa på att byta vevstake? Kolven ska jag kika på men troligen så ser den fin ut då jag kollade den för 30h sen...(Ja så pinsamt lite åka vart det detta år) Kolven tror jag inte är bytt nångång och hojen har gått snart 120h om tidigare ägaren vart ärlig mot mig. Så vad har ni att säga? Over and out
 

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Ort
Åland
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
Decomp wire?

Någon här som knäckt sin decomp wire? :p
Min har brustit och jag sku gärna villa ha en ny.
Men hittar den inte på sprängskisserna eller nånting :S
Någon som har en aning om vad en sån ligger på i pris?

Var kan man hitta en?
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hej jag väljer mellan ktm och yamaha, har läst att ktm kan ha lite överhettningsproblem är detta något som förekommer på wr också?

Är det någon som haft båda och kan rekomendera en. Tittar på ktm 450-525 05-07 eller wr 450 av liknande årsmodell. Den ska användas till lite skogsåka grusbus och motard.

/M
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
har denna tråd dött eller??
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hej jag väljer mellan ktm och yamaha, har läst att ktm kan ha lite överhettningsproblem är detta något som förekommer på wr också?

Är det någon som haft båda och kan rekomendera en. Tittar på ktm 450-525 05-07 eller wr 450 av liknande årsmodell. Den ska användas till lite skogsåka grusbus och motard.

/M

Jag gjorde nyligen samma val.
Känns som WRen är en järnhäst som bara går och går. När jag kollade runt bland en massa KTM 450is så var den alla möjliga ras och kolvbyten innan 100timmar. WRen verkar mera skottsäker. Man byter olja och kör :banana
KTM var dyrare i inköp när jag letade hoj.

05 kom förbättrade framgaffel
06 kom alu ramen

Läs denna tråd
http://forum.soe.se/showthread.php?t=29617&highlight=wr450
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Jag gjorde nyligen samma val.
Känns som WRen är en järnhäst som bara går och går. När jag kollade runt bland en massa KTM 450is så var den alla möjliga ras och kolvbyten innan 100timmar. WRen verkar mera skottsäker. Man byter olja och kör :banana
KTM var dyrare i inköp när jag letade hoj.

05 kom förbättrade framgaffel
06 kom alu ramen

Läs denna tråd
http://forum.soe.se/showthread.php?t=29617&highlight=wr450

Tack för ditt svar, det bekräftar väl min magkänsla lite också, sedan kan man ju inte låta bli att bli förförd av ktm´s design och marknadsföring med fördelaktiga priser på power-parts mm. Fast jag har ju alltid åkt japanska offroad/endurohojar och aldrig blivit stående så jag ska genast ge mej ut i syberrymden och damsuga efter ett prisvärt objekt att tokpruta på.

Vet någon om det går att få dit motard hjul från tex ktm (större utbud) på en wr ??

Mvh. M
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Enligt vad jag läst så är yamaha WR 450 en riktig slitvarg som tydligen skall vara bra för motardåkning.

nu är läget sådant att jag har en YZF450-07 på gång. i mångt och mycket är den väl samma hoj som WR450, fast hårdare dämpare fram, andra kammar och utan startmotor.

hojen jag kanske köper är e-reggad och jag har lite funderingar kring detta.

jag har tänkt köra bana. träna serriöst minst 1 gång i veckan under sommaren. dessutom vill jag kunna fräsa runt lite på slingriga vägar och ta mig kortare turer. upp emot 30 mil på en dag iallfall.

är detta något som yz:an klarar? på bana kan jag tänka mig den som optimal, men landsväg jämfört med WR?

nästa fråga gäller om man kan landsvägsregga en e-reggad cross som denna?

vad mer än blinkers och hastighetsmätare måste man ha? måste man ha papper med mer data på den för att kunna regga? eller finns allt sånt i och med att den är e-reggad?

är det enns möjligt att LV-regga den?

tacksam för svar//Droopfy
 

Bitteboy

Guest
Enligt vad jag läst så är yamaha WR 450 en riktig slitvarg som tydligen skall vara bra för motardåkning.

nu är läget sådant att jag har en YZF450-07 på gång. i mångt och mycket är den väl samma hoj som WR450, fast hårdare dämpare fram, andra kammar och utan startmotor.

hojen jag kanske köper är e-reggad och jag har lite funderingar kring detta.

jag har tänkt köra bana. träna serriöst minst 1 gång i veckan under sommaren. dessutom vill jag kunna fräsa runt lite på slingriga vägar och ta mig kortare turer. upp emot 30 mil på en dag iallfall.

är detta något som yz:an klarar? på bana kan jag tänka mig den som optimal, men landsväg jämfört med WR?

nästa fråga gäller om man kan landsvägsregga en e-reggad cross som denna?

vad mer än blinkers och hastighetsmätare måste man ha? måste man ha papper med mer data på den för att kunna regga? eller finns allt sånt i och med att den är e-reggad?

är det enns möjligt att LV-regga den?

tacksam för svar//Droopfy


ang LV reg finns d nog redan andra trådar om det. Dock inte troligt att du kan göra d.

YZ vs WR på landsväg så är det ju bara växellådan som skulle vara problemet. Dreva om så du ialla fall kan glida runt i en 100km/h utan att varva sönder. På min WR hade jag gärna haft en växel till...
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
ang LV reg finns d nog redan andra trådar om det. Dock inte troligt att du kan göra d.

YZ vs WR på landsväg så är det ju bara växellådan som skulle vara problemet. Dreva om så du ialla fall kan glida runt i en 100km/h utan att varva sönder. På min WR hade jag gärna haft en växel till...

är YZ väldigt mycket mer tätstegad än WR? eller har WR mer som "överväxel" när man kommer upp på 5;an?

på kurviga småvägar vet jag sedan jag hade min XR650 att farten ändå kan komma upp mot 130. minst.

vet du om man kan slänga i drev från WR i YZ för att komma ner lite i varv?

MVH//D
 

Bitteboy

Guest
är YZ väldigt mycket mer tätstegad än WR? eller har WR mer som "överväxel" när man kommer upp på 5;an?

på kurviga småvägar vet jag sedan jag hade min XR650 att farten ändå kan komma upp mot 130. minst.

vet du om man kan slänga i drev från WR i YZ för att komma ner lite i varv?

MVH//D

Kollade lite i manualen till yz 07 och wr 07. Verkar inte vara så stor skillnad på topphastigheten.

Ja man brukar ju komma upp i en 130 men då varavar det en del..

Jag ska ta o dreva om min nu till våren. Blir 15kugg fram och 43 eller 44 bak. Då blir det rätt lagom....
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
vad mer än blinkers och hastighetsmätare måste man ha? måste man ha papper med mer data på den för att kunna regga? eller finns allt sånt i och med att den är e-reggad?

är det enns möjligt att LV-regga den?

tacksam för svar//Droopfy

Vad jag läst så skulle jag inte orka ge mig på det. Kostnad och strulfaktor gör att det inte är värt det.

soe.se kan du hitta lite lv-reg trådar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top