Yamaha WR 400/426/450

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
426!

Hej hörrni! Tänkte kolla på en 426f -02 (cross) gått en del bana, och skog.
Vad bör man kolla upp extra och är det så noga med kolvbyte (vet att det inte är så noga som på 2-T)
TACKSAM för tips ni som har några, haft en -00 och en 01:a förut och 02:an ska väl va snarlik 01:an i alla fall.:)

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Det finns ju wr hojar som inte har baklampan ovanpå bakkåpan och de som har? Är det vissa årsmodeller eller hur är det?

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Hoj
Kryckor
Funderar på att byta min XR650 mot en WR 450 -05. Kommer jag bli besviken på motorn? verkar ju rätt vass på pappret i alla fall. Kör mest grus och stigar men skulle gärna prova på lite mer enduro åka men tycker att grisen är lite för brutal bland stenar och rötter.

Bitteboy

Guest
Funderar på att byta min XR650 mot en WR 450 -05. Kommer jag bli besviken på motorn? verkar ju rätt vass på pappret i alla fall. Kör mest grus och stigar men skulle gärna prova på lite mer enduro åka men tycker att grisen är lite för brutal bland stenar och rötter.

Tycker nog att min -04 är rätt vass. Dock lite fixat..Tror inte du kommer bli besviken!!!

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
Brio - Double Wave
450 nummerplåtsbelysning

Var och besiktigade min WR 450F -04 häromdagen. Bl.a klagade dem på att jag saknade nummerplåtsbelysning.
Vad jag vet har min hoj aldrig varit utrustad med dylik installation, fanns inte ens kablar dragna för detta. Glad i hågen trodde jag att modellen var typgodkänd utan, men icke sa nicke, blev en 2'a :huvet och en tur till lokala handlaren innan ombesiktning.
Nu till min fråga. Har ni andra nummerplåtsbelysning på era (gatreggade)?
Hittar som sagt vare sig kablar eller infästning för detta.:va

/R

Bitteboy

Guest
Var och besiktigade min WR 450F -04 häromdagen. Bl.a klagade dem på att jag saknade nummerplåtsbelysning.
Vad jag vet har min hoj aldrig varit utrustad med dylik installation, fanns inte ens kablar dragna för detta. Glad i hågen trodde jag att modellen var typgodkänd utan, men icke sa nicke, blev en 2'a :huvet och en tur till lokala handlaren innan ombesiktning.
Nu till min fråga. Har ni andra nummerplåtsbelysning på era (gatreggade)?
Hittar som sagt vare sig kablar eller infästning för detta.:va

/R

yes på min finns d :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hej pågar/jänter/o annat löst folk.

Jag var o hämtade hem en YZ426f idag.
Ja, jag vet att ni har WR i den här tråden, men det är väl det närmsta jag kommer.

Jag hade tänkt e-regga den då dom är för-reggade.
Sen satt jag o en kompis o prata idag, en kille vi känner e-reggade sin cross, annan modell, sen satte han dit blinkers o dom grejerna. Sen när han blev stoppad av polisen så slog dom på bågen. O då stod det bara "motorcykel" i deras databas.

Är det nån fler här som har e-reggat som varit med om detsamma?

För då är det ju smidigt o bara e-regga o montera blinkers o låtsas som ingenting.

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Hoj
Kryckor
Har nu en -05 WR 450 i garaget och ett par funderingar. Det verkar inte finnas något bromsljus på handbromsen trotts lv-regning, borde det inte finnas det?
Den är väldigt hård i fjädringen p.g.a hårdare fjäder. Hänget bak är endast 65-70mm, hur justerar man enklast? det är ju så trångt att en haknyckel knappast får plats men det går att knacka loss låsringen utan problem men frågan är om den andra ringen går att slå på utan att den blir förstörd.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har nu en -05 WR 450 i garaget och ett par funderingar. Det verkar inte finnas något bromsljus på handbromsen trotts lv-regning, borde det inte finnas det?
Den är väldigt hård i fjädringen p.g.a hårdare fjäder. Hänget bak är endast 65-70mm, hur justerar man enklast? det är ju så trångt att en haknyckel knappast får plats men det går att knacka loss låsringen utan problem men frågan är om den andra ringen går att slå på utan att den blir förstörd.
Jag hade ingen bromsljuskontakt fram på min heller. När jag skulle köpa en på yamma center så fanns det inte ens nån på deras sprängskiss men det är bara att köpa en för bak och sätta fram.

När "låsringen" är lös så brukar det gå att vrida på fjädern med händerna så att "justerringen" följer med.

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Hoj
Kryckor
Ok ska försöka ikväll men det är inte mycket plats på höger sidan eller ska man plocka bort luftburken på vänstra sidan?

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
Brio - Double Wave
Ok ska försöka ikväll men det är inte mycket plats på höger sidan eller ska man plocka bort luftburken på vänstra sidan?

Jag monterade en hydraulisk kontakt. Finns hos bl.a Touringbutiken, Bike(Trollhättan), mm, mm.

/R

Bifogat

• 63-3113.jpg
    63-3113.jpg
    13.8 KB · Visningar: 163
Last edited:

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
Brio - Double Wave

Har fått höra att man inte behöver bromsljus på handbromsen av en säljare. Har nu lagt frågan till Vägverket och återkommer när jag fått svar. De testade min på besiktningen i alla fall.

/R

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
På enduro reg behöver maninte det, men på lv ska det vara.

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Hoj
Kryckor
Ringde bilprovningen och fråga och de bekräftar att f.o.m -78 (tror jag han sa) så ska det vara bromsljus på lv-reg men enduro-reg är undantaget. Konstigt att Yamha säljer dem med lv-kit fast utan bromsljus.

Bitteboy

Guest
Ringde bilprovningen och fråga och de bekräftar att f.o.m -78 (tror jag han sa) så ska det vara bromsljus på lv-reg men enduro-reg är undantaget. Konstigt att Yamha säljer dem med lv-kit fast utan bromsljus.

Yes dom säljer utan, men det måste finnas vid besiktning...det står för övrigt redan om det i denna eller wr tråden på soe.se....:pannkyss

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Lustigt då att de säljs lv-reggade utan detta :va Får väl se vad VV säger när jag får svar. Tror dock att du har rätt.

/R

Ett tag såldes wr med ett landsvägskit vid sidan av i en låda (om förste ägaren inte bad om att få det monterat). (03-04?)
Från 05 satt kittet påmonterat från importören men 95% av alla enduroåkare plockar bort landsvägskitet för att lätta cykeln och spara på "besiktningsgrejorna"
-Därför är det viktigt att se till att man får med "landsvägskitet" när man köper en begagnad, det är nämligen hårdvaluta.
Från 07 är de flesta sålda wr e-reggade.

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
Brio - Double Wave
Ett tag såldes wr med ett landsvägskit vid sidan av i en låda (om förste ägaren inte bad om att få det monterat). (03-04?)
Från 05 satt kittet påmonterat från importören men 95% av alla enduroåkare plockar bort landsvägskitet för att lätta cykeln och spara på "besiktningsgrejorna"
-Därför är det viktigt att se till att man får med "landsvägskitet" när man köper en begagnad, det är nämligen hårdvaluta.
Från 07 är de flesta sålda wr e-reggade.

OK, min är en -04'a och jag är väl 3'e ägaren så det "försvann" nog redan med 1'e ägaren. Jaja, har ju löst det nu.

/R

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...