Yamaha WR 400/426/450

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
Tjoho boys n girls...

Tänkte kolla lite med er om det är någon som har tips. Har en YZF 450 -06 som gått ca 124h som cross, dem första 30h inte i min ägo. Har aldrig märkt något konstigt under den tiden. Men nu med motard kit på så har den börjat dö vi acc på 4an och 5an, ytterstlite och blir mer om jag vrider fullt direkt, smyger jag på gas så blir det inte lika våldsamt.

har 13-40 drevning på just nu med motard fälgarna och sitter akra helsystem samt att jag dragit ur tps-givaren. Har lattjat med bestyckningen och fått det bättre, höjt nålen två snäpp (sänkt klipset) och petat i större huvudmunstycke.

Men tänkte om någon av er haft liknande problem samt vad ni åker för drevning / bestyckning på gatan? och även motardbana, där kan ju drevningen vara svår men ja bestyckning iaf...

ha en gla sommar och gasa mycket nu
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Om motorn går riktigt så ska inte drevningen spela någon roll. iallfall inte på det vis du beskriver.

bytt kolv på den någon gång?
kollat ventilspelet?

Skulle tippa på att du får jobba vidare med bestyckningen. varför har du plockat ur TPS´n? vad vinner du på det?

Tjoho boys n girls...

Tänkte kolla lite med er om det är någon som har tips. Har en YZF 450 -06 som gått ca 124h som cross, dem första 30h inte i min ägo. Har aldrig märkt något konstigt under den tiden. Men nu med motard kit på så har den börjat dö vi acc på 4an och 5an, ytterstlite och blir mer om jag vrider fullt direkt, smyger jag på gas så blir det inte lika våldsamt.

har 13-40 drevning på just nu med motard fälgarna och sitter akra helsystem samt att jag dragit ur tps-givaren. Har lattjat med bestyckningen och fått det bättre, höjt nålen två snäpp (sänkt klipset) och petat i större huvudmunstycke.

Men tänkte om någon av er haft liknande problem samt vad ni åker för drevning / bestyckning på gatan? och även motardbana, där kan ju drevningen vara svår men ja bestyckning iaf...

ha en gla sommar och gasa mycket nu
 

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
drevningen var mer för att jag var intresserad.

Har provat byta lameller, fjädrar och mellanskivor utan skillnad så det är inte kopplingen som slirar iaf. Är rätt inne på att det är/borde vara bestyckningen, har ju bara kört cross med den tidigare och är inte så där hiskeligt snabb så när man ligger fullt på 4an 5an som på gata är ju inte direkt vanligt :)

kolv bytt vid 105h så inte så länge sedan, kollade ventilspel i samma veva och allt är okej. så ska ju inte vara det heller. bytte även vevstake, ramlager i samtidigt.

annledningen till att TPSen är ur är för att hojen då går på högfarts tändning helatiden, samt man slipper en effektdipp vid ca 8500v/min enligt bromsbänks diagram. Har provat och märket själv en ganska bra skillnad på gången. men ska trycka tillbaka den och prova om det är det som är bekymmret.. kom att tänka på det nu.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
intressant detdär me TPS´n. har inte testat det på min. kanske kunde vara nåt.
jag körde min gamla ZX9 utan toppkåpa en gång. knde varva ur 1:an och 2:an, men dom andra växlarna var den bara trött på.
problemet var att trycksättningen till luftburken försvann vilket innebar att den inte fick nog med luft. den gick alltså för fett i det läget.
nu har ju inte du någon trycksatt luftburk, men felet verkar ganska likt.
kan säkert vara så att den går för fett. du har la bytt luftfilter?


drevningen var mer för att jag var intresserad.

Har provat byta lameller, fjädrar och mellanskivor utan skillnad så det är inte kopplingen som slirar iaf. Är rätt inne på att det är/borde vara bestyckningen, har ju bara kört cross med den tidigare och är inte så där hiskeligt snabb så när man ligger fullt på 4an 5an som på gata är ju inte direkt vanligt :)

kolv bytt vid 105h så inte så länge sedan, kollade ventilspel i samma veva och allt är okej. så ska ju inte vara det heller. bytte även vevstake, ramlager i samtidigt.

annledningen till att TPSen är ur är för att hojen då går på högfarts tändning helatiden, samt man slipper en effektdipp vid ca 8500v/min enligt bromsbänks diagram. Har provat och märket själv en ganska bra skillnad på gången. men ska trycka tillbaka den och prova om det är det som är bekymmret.. kom att tänka på det nu.
 

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
jorå, luftfilter har jag bytt/rengjort efter konstens alla regler. Provade idag med TPSen i och det var samma / lika så ingen skillnad där. Nja problemet är nog att den snarare skulle gå för snålt då det blivit bättre i takt med att jag ger den mer bränsle... men tycker det verkar lite skumt då jag fått gå på rätt hårt med huvudmunstycke. Kommer tyvärr inte ihåg vad som är i, men är åtminstonde 4-5 steg större än std, samt nålen är höjd, vilket iofs verkar gjort störst skillnad.

Den beter sig precis som när man kör soppa torsk på något, den liksom bara dör ut, en kort kort stund, knappt en sekund för att gå ca 3, innan den dör igen. och yes, har kollat soppa med & det är näst intill fulltank så inte soppa torsk iaf ;)

Droopfy: vad har du för bestyckning i din hoj? Var in o kollade din tråd ang motarden, riktigt najs bygge måste jag säga :) :tummenupp
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Ja tycker du ska ta bort förknasaren och börja med att ställa allt original, sedann utgå därifrån :)
 

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
Fan börjar verkligen lura på om det kan vara nått knas med kopplingen iaf... funkar bra med motard hjulen på grusväg då märker man inget alls, men när man kommer ut på asfallt, hårdare underlag så det greppar då kommer det tillbaka. Trots att fugen är orginal och det gör inte det hela mycket bättre eller mycket sämmre att gå från 178 i huvudmunstycke ner till orginal...

Men känns inte som att kopplingen skulle slira, det är ju som att den lägger av, inte varvarupp som den borde göra om kopplingen slirar. så vida den inte varvarupp så fort att den går på varvstopp dvs...

några tips på vad man kan göra med kopplingen? Kör med delsyntet olja nu som är jaso ma klassad så det ska ju funka... sen har jag nya lammeler, mellan skivor samt fjädrar i. inget märkbart slitage på dem gammla grejjorna. slipa / blästar mellan skivorna?
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Droopfy: vad har du för bestyckning i din hoj? Var in o kollade din tråd ang motarden, riktigt najs bygge måste jag säga :) :tummenupp

Tack.
pysslade med den lite i vintras. gick igenom alla lager osv..
har ny plast som väntar på montering och dekaler.
kanske man kan hinna med det nu på semestern.
just nu ser den mest skabbig ut efter en hård vinter på isen.

Fan börjar verkligen lura på om det kan vara nått knas med kopplingen iaf... funkar bra med motard hjulen på grusväg då märker man inget alls, men när man kommer ut på asfallt, hårdare underlag så det greppar då kommer det tillbaka. Trots att fugen är orginal och det gör inte det hela mycket bättre eller mycket sämmre att gå från 178 i huvudmunstycke ner till orginal...

Men känns inte som att kopplingen skulle slira, det är ju som att den lägger av, inte varvarupp som den borde göra om kopplingen slirar. så vida den inte varvarupp så fort att den går på varvstopp dvs...

några tips på vad man kan göra med kopplingen? Kör med delsyntet olja nu som är jaso ma klassad så det ska ju funka... sen har jag nya lammeler, mellan skivor samt fjädrar i. inget märkbart slitage på dem gammla grejjorna. slipa / blästar mellan skivorna?

låter ju inte direkt som ett kopplingsproblem.. hade den slirat på kopplingen så hade du nog märkt det.

tycker spontant att det låter med mycket med 178 i huvudmunstycke. kommer inte ihåg vad jag har i min just nu... ska tassa ut å kolla sen.

har du kollat så du säkert har bra flöde genom slangen från tanken.
så den inte suger lite vacuum eller nåt sånt fånigt just när du ger på max.
 
Last edited:

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
låter ju inte direkt som ett kopplingsproblem.. hade den slirat på kopplingen så hade du nog märkt det.

tycker spontant att det låter med mycket med 178 i huvudmunstycke. kommer inte ihåg vad jag har i min just nu... ska tassa ut å kolla sen.

har du kollat så du säkert har bra flöde genom slangen från tanken.
så den inte suger lite vacuum eller nåt sånt fånigt just när du ger på max.

Tycker heller inte det känns / verkar vara kopplingsproblem

Nja 178 hade jag i förut... gick upp i vintras (tokmycket) när det kördes så den inte skulle gå snålt. Och har nog bara blitt kvar i pga man är lat. Men nu är fuggen ställd orginal så när som på en storlek större huvudmunstycke än orginal (pga jag inte har orginal) men den går precis lika bra/dåligt för det. så torde inte vara bestyckning heller... ?

Men du sa nått med slangarna där Droopfy, ska kolla över dem o se vad som händer, kanske kan va backventilen vid locket med som ställer till det tänkte jag...
 

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
har provat och lattjat nu och det måste vara kopplingen som inte orkar med. Har provat med crossfälgarna på och det blir samma fenomen där. Kedjan är inte för slak och bestyckningen spelar ingen roll. Har kollat så den får åt sig soppan ordentligt från tanken och det bokstavligen forsar ur slangen från tanken så där bör / kan det inte vara något fel. T.o.m provkört utan backventilen till tanken och den beter sig lika då.

slirar mindre just första gången man ger på, sedan blir det bara värre och värre tills den är "kall" igen.

vad har/åker ni andra med för koppling? har ju precis bytt fjädrar, mellan skivor och lameller men det verkar ju inte funka. Nu är märket "new fren"(?) bra eller dåligt ?
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Hej hej
Har funderingar på att köpa en wrf450 och göra motard av men vad är för och nackdelar i jämförelse med tex en KTM 6XX?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hej!

Jag ska byta batteriet på WR450 -04. Några tips om vilket batteri som gäller? Kommer nog köpa Yuasa, vilket är det största som får plats?
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Verkar vara en bra hoj då ingen går sönder och alla är ute och åker då denna tråd är typ död? Eller mekar alla?
 

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Surahammar
Hoj
WR 450
Bidde en WR 450 här i dagarna.
Den har YZ avgaskan vilket gör att startmotorn inte orkar snurra runt motorn tillräckligt för en lyckad start.

Är det något man får leva med om man skall ha kvar kammen eller finns det något annat man kan hitta på?
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Bidde en WR 450 här i dagarna.
Den har YZ avgaskan vilket gör att startmotorn inte orkar snurra runt motorn tillräckligt för en lyckad start.

Är det något man får leva med om man skall ha kvar kammen eller finns det något annat man kan hitta på?



sålänge batteriet är färskt o bra så e det nog något du får leva med. var glad att wr:en är lättkickad :)
 

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Surahammar
Hoj
WR 450
Jo den var grymt lättkickad - inga som hellst problem.
Känns ju dock lite dumt att åka runt med en startmotor som man inte använder... :gnissla


Kul skit är det dock. :tummenupp
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Har en fråga angående avgassystem. På min WR426 så sitter det samma avgassystem som på första bilderna i länken nedan:

http://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?t=191616

Hålet från ljuddämparen är typ 2 cm stort i diameter.

Köpte en ljuddämpare från en WR450 nu och hålet är ju mer än dubbelt så stort.

Är det någon form av amerikansk stryp-dämpare som satt monterad på min från början eller ser alla ljuddämpare till 426'an ut sådär?

Lär det inte bli en kännbar effektökning med byte till ljuddämparen från 450'an?

Tyvärr så är den nya ljuddämparen rejält sliten och ful men får jag mer effekt så bryr jag mig inte så mycket om det..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top