Nu skall det handlas vinterleksak.
Jag är inne på en landsvägsregad wr250 eller 450. Årsmodell 03-05.
Jag har läst massor med trådar och blir bara förvirrad, hur ofta måste/bör kolven bytas? Är det 150 timmar som gäller?
Ventilkoll hur ofta bör det ske?
Var kan jag hitta en servicmanual?
Är det stor skillnad i hanterbarhet på en 250 och en 450 för en nybörjare som bara kört sporthoj?
Jag vill köra is, vinterskogsvägar och ut i skogen.
Kolven beror ju givetvis på hur maskin är körd, 250/450 spelar roll med.
Skulle säga att du kan åka MINST 100tim motionsenduro oavsett cc.
Bytte kolv och kamkedja i min -03 i vintras, första gången den är öppnad, men då var det verkligen dags.. har tyvärr ingen tim räknare, men minst 200tim har min gått.
Ventilkoll ska väl göras runt 10-20 tim, jag har haft min i över 5år och kollat 4 gånger, inte rört sig alls, kollade noga precis när jag köpt den, nu resonerar jag som så att när den inte startar kan jag kolla, för börjar det slita nu är det helrenovering som gäller oavsett om jag märker det "i tid". men då har jag som sagt haft min länge och vet hur den är skött.
Servicemanual bör gå att hitta på nätet, jag fick en med cykeln så har inte kollat.
Ska du inte åka knixig enduro rekommenderar jag 450, 250in blir alldeles för trött utanför skogsstigarna. Wr450in är väldigt snäll, inte alls som en cross.
Bara man har lite gaskänsla är det inget problem på det viset.
Wr är en stor och "tung" cykel jämfört med många andra, jag trivs utmärkt med min iom att jag är ganska stor själv, men kompisarna är inte imponerade.. men då är det små flugviktare
Men har man inte ambitioner att bli enduroproffs är det en kanóncykel!
Har som sagt haft min över 5år och den kommer vara kvar tills den kan slängas i skrotbingen direkt.