Yamaha XH600s - värt besväret?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hämtade en sån i Vidsel (halvvägs till fjällen från Luleå sett) för måååånga år sen...

...åt en kompis såklart...

När jag lämnade Vidsel så gjorde den 97 på fullgas, dock utan misständningar och splutter. Jag tänkte att den kanske var strypt.
När jag kom till Luleå, 12 fullgasmil senare gjorde den ca 170. Den behövde bara sotas ur en smula! :)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Säkert lika pisstrist som en pendlarhoj "ska" vara, men finns det inga billigare? Måste det va just en sån? Finns väl massor av gamla bortglömda 80-talare t.ex, eller?

Måste absolut inte vara en sån. Kriterierna är "småtrist", dvs inte stöldbegärlig, inte gärna över 25 papp, stabil modell (dvs japan), och överkomlig försäkringspremie för en 22-åring. Sen är det lite strunt samma gällande modell. Rätt exemplar i rätt skick väger tyngre. Och inget obekvämt, med clip-ons...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Körde en sån hoj på körskolan (utan kåpa iofs) och det är utan tvekan den tråkigaste hoj jag någonsin kört. Tung och sävlig, och motor totalt utan karaktär eller glädje. Visst, du ska bara pendla med den men jag tänker väl att en av poängerna med mc-pendling är att det ska vara lite kul också?

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Yamaha
Måste absolut inte vara en sån. Kriterierna är "småtrist", dvs inte stöldbegärlig, inte gärna över 25 papp, stabil modell (dvs japan), och överkomlig försäkringspremie för en 22-åring. Sen är det lite strunt samma gällande modell. Rätt exemplar i rätt skick väger tyngre. Och inget obekvämt, med clip-ons...

Har denna som jag gått igenom under hösten.
Passar in på dina krav, men har 20-25 hk mer. Låg försäkring och nyckelfärdig.
2800mil och fungerar bra på både långturer, eller en snabb kvällstur.
Står dessutom nära dig. Hojta till om intresse finns.

S1.jpg

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har denna som jag gått igenom under hösten.
Passar in på dina krav, men har 20-25 hk mer. Låg försäkring och nyckelfärdig.
2800mil och fungerar bra på både långturer, eller en snabb kvällstur.
Står dessutom nära dig. Hojta till om intresse finns.

View attachment 457601

Ska uppmärksamma sonen på den, så kanske vi kan komma förbi och kika, om han blir sugen. Hur nära finns du?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
här finns MCNs recension av Yamaha Diversion 2001. Man jämför med Opel Astra, tråkig men gör jobbet.

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xj600s_diver 02.htm

2 ventiler per cylle, luftkyld. Slitvarg som går hur långt som helst, 61 hkr Tillverkades tom 2004, senare tiders Diversion är en helt annan hoj, med krut i.

Ahahah, även om jag gärna kör en Opel Astra är jag inte säker på att jag vill ha en hoj som jämförs med den...

ÅAS, den tråkigaste hojen är ändå roligare att köra än en Opel Astra... Utom då det regnar....

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
För tråkpendling skulle jag nog istället satsa på en XJ900. Samma hojvärldens Volvo 740, men med kardandrift så man slipper ännu en underhållspunkt.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hade en sådan fast nakenhoj (XJ600 men det har du säkert redan räknat ut).
Den har någon typ av charm, den enda "nackdelen" som jag tyckte var att bakdäckets bredd närmast kan associeras till Tour de France. Original ser den ser närmast fånig ut rakt bakifrån.

Jag säger "tjöp"

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
Värst så negativa alla är då. Den är ju bra på det mesta. (Utom att ragga brudar kanske) :hihi Du får säkert ett problemfritt ägande. Förlåt, din kompis får ett problemfritt ägande.. :tummenupp

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Om du inte kikat på fz6-s än så gör det. Stämmer perfekt in på specen + att det är bra krut i dem.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ahahah, även om jag gärna kör en Opel Astra är jag inte säker på att jag vill ha en hoj som jämförs med den...

ÅAS, den tråkigaste hojen är ändå roligare att köra än en Opel Astra... Utom då det regnar....

Håller med om att XJ600 är tråkig, som sagt. Däremot skulle jag vilja säga att en tråkig hoj är nästan värre än en tråkig bil. Inget av det är kul, men i den tråkiga bilen sitter man åtminstone hyfsat bekvämt och det är ganska praktiskt. På den tråkiga hojen sitter man bara och tänker på att sadeln är för hård, att det vibrerar, att det bullrar en massa etc. Allt sånt man inte tänker på på en rolig hej eftersom det är just roligt. Tråkig hoj = helt meningslöst och sämre på alla sätt än alternativen i min värld

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka