Yamaha XJ 600 goes cafe

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Autosol är väl för krom o inte lack... tror det slipar mer än polerar. Prova med rubbing och polervax nästa gång?
P.s. bygget följs med spänning från Indien ;)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hade jag bott i Göteborg så hade jag nappat fortare än fan. Ni verkar ju ha det hur bra som helst i garaget. I ala fall är det varmt, bra belyst och tycks ha tillgång till kaffekokare.:D
Hur ser planerna ut för avgassystemet? Färg, typ, ljuddämpare? Jag röstar för ett blankt 4-2 med klassiska megafoner med uppvinkling, typ 45 grader eller så.

Rally, här finns allt, tvättmaskin inkluderat :) ... o en porrig skinnsoffa...
Dämparen blir som du beskriver... exakt :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, har i ärlighetens namn ingen aning.... jag var defenitivt ingen putsbög.... innan detta bygge :va
Hoppas du har det bra nere bland indianerna, sköt om dig!
// Patrik
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Rally, här finns allt, tvättmaskin inkluderat :) ... o en porrig skinnsoffa...
Dämparen blir som du beskriver... exakt :tummenupp

Om det blir flytt till GBG så hör jag av mig, kan bidra med microvågsugn och folköl.:hihi
Låter som du har koll på läget. Hur ser planerna ut för motorn?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Motorn är lite av ett stort svart hål, än så länge....
Jag behöver få undan det andra först, för att få plats :)
Jag har inga drömmar om att komma i närheten av Kawas motor. Jag har 2 block att utgå ifrån, väljer väl det som är i bäst skick. Antar att silver/alu funkar bättre än svart iom färgen på resten av hojen, även om jag från början hade tänkt svart "skrynkelfärg". Sedan kan det nog bli en del polerade kåpor osv.... och antagligen någon färgklick av någon av de färger som finns på hojen (rött/guld/vitbeige eller grågrönt)

Och ang färg.. sista lacken vill inte härda riktigt? Jag kan ha haft i lite mycket härdare (höftade lite som vanligt) ... men borde det inte bli tvärt om då... ja, eller, att den härdar fortare (hårdare lär den väl knappast bli :))?

Var en sväng efter jobbet idag och pysslade lite, resten av kvällen blir det att va mammapappa med lillen o stortjejen, alltid lika mysigt när man får va lite själv med ungarna.

Lägger upp lite bilder senare.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Satt ihop alla delar till bakhjulet, utom kedkjespännare som fick sig lite färg.
Började fixa till en fotpedal till krymp/sträcken också. Svarvade en ny axel som blir lite kortare, kapade upp lite 4 kantsprofil och några öron, och brände ihop skiten. Ska göra et stag av 3x10 plattjärn och så får jag leta fram en kraftig fjäder som kan lyfta pedalen.
Kom en bit på vägen iaf.

22 chassie.jpg 22 bakhjul.jpg

22 bak2.jpg 22 bak.jpg

22 kedlespännare.jpg 22 krymp 1.jpg

22 krymp 2.jpg 22 axel.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Grymt som vanligt Zäta !
Jag kommer göra samma "guldinlägg" som du fast lite rödare guldkulör.

Nu nu fan skiter jag i målning och går rätt ut o svarvar nått snyggt :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Ja, det piggar upp lite, och jag behövde det med alla bleka färger på min
Du, det gör du fan rätt i :tummenupp
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Har inte varit inne o kikat på ett tag men oj vad det händer grejjer. Jag är djupt imponerad Zäta/Patrik. Första bygget och helt grön från början med allt inom bearbetning och lackering. Proptionerna stämmer o allt ser kalas ut i mina ögon. Kommer bli skoj o köra ihop i sommar med våra racers,du jag o Jonas o dom som vill : )
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Guru!
Värmer verkligen att höra från en plåtis!

Tips på polerpasta/medel för att få upp glansen på lacken mottages tacksamt... Autosol fick jag inte att lira... gjorde jag fel eller finns det andra medel som är gjorda för lack och bättre lämpade???
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Mmmmmm jag skulle nog låta klarlacken härda i alla fall några dgr innan jag gjorde polerförsök. Sen skulle jag köra med våtslip 1200 med kloss tills den var slät. Sen på med autosol eller annan polervax. Så ska du se att den blir blank. Du glömde väl inte härdaren i klarlacken?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
OK... jo, härdare hade jag i... men den fick nog bara vila 1 dag... men det kändes som den hade härdat efter 12 timmar... jämfört med den vita/grå färgen, som behöver ett dygn.

Nåväl, jag slipade ju ner det mesta av det, eftesom det var så mycket damm i .... nu får det vara ett tag tills jag vet vart jag ska lacka... utan damm :)

MEN... jag blir faktiskt mer o mer sugen på en "rustik look" ... lite småsliten, och lägga en matt klarlack på...

Idag åkte motorn isär :) en del iaf... faan vilket jobb, hade jag haft pengar hade jag lämnat bort hela skiten till nån som kan grejerna. Nä, tacka vet jag att banka plåt :)
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
När du byggt din första motor o den fungerar så kommer du fast i det träsket med : )
:tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det känns lite tveksamt... men du kan ha rätt :)
Cylinderloppen såg iaf riktigt bra ut, kolvar, ringar o kammar med... men det blir mycket nya packningar...
Nåt tjall med växellådan är det ju... vi får se när vi kommer dit... vågar inte bara riva på,,, ska ju ha ihop skiten sedan också :va
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Halvkämpig dag med ryggont och nån lust att va i garaget verkar inte infinna sig :va
Lite bilder från gårdagens rivning..

23 motor 1.jpg23 cylle 1.jpg23 kammar.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Dags för ett nytt kapitel alltså...motor !
Tipset är att ta mycket foto och skissa som jag ser att du gör. Brukar gå bra om man får ihop motorn inom hygglig tid igen. Går det ett halvår imellan blir det lite mer klurande. Lägg delar i olika burkar och kolla så de är tomma när du monterar tillbaka :D

Ska bli kul att se din vxl-låda...om det är nått uppenbart som för att 2:an hoppar ur (för så va det va?)

Jo...Guru har rätt, ska nog härda i rumstemp i nån vecka innan man bör polera.
Men det bör vara lungt nu...du har ju lite annat att göre i mellan :hihi

Rock on Zed :rock
 

nestor89

Adam´s Custom Shop
Gick med
5 Mar 2009
Ort
göteborg
Hoj
Honda cb 500 caferacer, Honda cb 450 bobber, Hd Sporganic mfl
Tjena
Jag har tittat in på denna tråden då och då under en period och bygget ser ut att bli gör fint!
Såg att du hade lite frågor om polering.
Jag brukar göra så att jag lägger 3 ibland 4 lager klarlack med mellan slip och 1200korn, rätt så generöst med lack dock inte så att det rinner åt alla håll och kanter:)
Sedan får det härda ordentligt i ca 1-2veckor. Därefter så våtslipar jag tanken med 1200-1500 om det finns damkorn i etc och sedan med 2000. Sedan är det "bara" att sätta igång och polera. Det är en djungel....
Jag kör med maskin några olika kuddar och polermedel från autoglym, jag tycker det fungerar mycket bra. Men det är också en smaksak! Ska du polera så åk till lackman ute vid stigcenter. Mycket trevliga och kunniga! De hjälper dig med schyssta produkter.
Tänk också på att det kan vara klurigt att lacka på en polerad yta då många polermedel innehåller silikon!När du lackar på det så kan du få såkallade fiskögon, lacken sjunker ner på små små ställen och de kan vara svåra att få bort.
//Nestor
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Dags för ett nytt kapitel alltså...motor !
Tipset är att ta mycket foto och skissa som jag ser att du gör. Brukar gå bra om man får ihop motorn inom hygglig tid igen. Går det ett halvår imellan blir det lite mer klurande. Lägg delar i olika burkar och kolla så de är tomma när du monterar tillbaka :D

Ska bli kul att se din vxl-låda...om det är nått uppenbart som för att 2:an hoppar ur (för så va det va?)

Jo...Guru har rätt, ska nog härda i rumstemp i nån vecka innan man bör polera.
Men det bör vara lungt nu...du har ju lite annat att göre i mellan :hihi

Rock on Zed :rock

Japp... show must go on... hade nog tänk en sabbatsdag idag egentligen... så blev det visst inte
Jag har en fuskbok... haynes manual :)
Men jag skriver små lappar och fotar också... och golvet börjar bli fullt av godislådor med oliksa saker i...
Motorn bli lättare o lättare.... men den vill faan inte isär :va
Antar att packningen sitter rätt bra som håller ihop halvorna.
Ja vi får se om vi hittar nåt... hoppas på att hitta den lilla sprinten iaf som jag tappade ner bland alla kugghjul :)

Nerstor@ tackar, ska försöka ta mig förbi Lackman i veckan.
Men nu blir det inget mer lackande eller polerande på ett par veckor misstänker jag.
Eller jo försten... motorn ska ju kladdas lite på innan ihopsättning.

Tog mig iaf tid att sno ihop ett litet stöd, och det var ju en jävla tur, annars hade motorn farit omkring som en snorloska på bänken... tvätta den innan demontering tyckte jag tydligen var överskattat... :3freak

24 låda.jpg 24 skitigt.jpg

När jag skulle ha bort generatorn... ja eller vad nu delen heter så körde det ihop sig rejält... eftersom det inte finns nåt mothåll med tom motor.... tog tag i en vevstake o höll... kan väl säga att jag är rätt öm i handen, och svor ett antal gånger, höll på att köra fast fullständigt... men nu är skiten borta, jag vann :)
Dock sitter motorblocken ihop mäktigt... det är klart.. vilken gammal dam som helst som inte särat på 30 år behöver väl lite övertalning :hihi
24 generator.jpg 24 tomt.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Självklar försvann mitt utförliga inlägg när jag skulle posta det så här kommer kort-versionen.:huvet

Det är enklare än vad man tror att demontera en motor helt. I ditt fall vore det synd att inte ha ordentlig puts på grejerna. Dessutom är det ruggigt surt att ha en läckande packbox när allt är ihopskruvat.:gnissla

Ett sätt att få fason på grejerna är att sodablästra blocket. Det ska vara mer skonsamt än sand och glas och lämnar inte rester på samma sätt då det går att tvätta bort med vatten.

Nestor har säkerligen ett bra sätt att få fason på prylarna, har ju sett hans jobb i MCM frekvent och det håller hög klass.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Självklar försvann mitt utförliga inlägg när jag skulle posta det så här kommer kort-versionen.:huvet

Det är enklare än vad man tror att demontera en motor helt. I ditt fall vore det synd att inte ha ordentlig puts på grejerna. Dessutom är det ruggigt surt att ha en läckande packbox när allt är ihopskruvat.:gnissla

Ett sätt att få fason på grejerna är att sodablästra blocket. Det ska vara mer skonsamt än sand och glas och lämnar inte rester på samma sätt då det går att tvätta bort med vatten.

Nestor har säkerligen ett bra sätt att få fason på prylarna, har ju sett hans jobb i MCM frekvent och det håller hög klass.

Enklare än man tror att demontera..... :rofl :rofl :rofl
Jodå, i min ungdoms glada dagar så "demonterade" jag bromsok från min Uberfräcka 242 med dubbla delortoförknasare.... med 2 handslägga... inga som helst problem.... med demonteringen... :3freak
Hade antagligen liiite mer testosteron i kroppen på den tiden :va

Jaja, lätt eller ej, har inte hindrat en förr...klart att grejerna ska isär, på ett eller annat sätt :)
Och naturligtvis blir det puts på grejerna. Sodablästrat... ja, jag får börja kika mig omkring ang detta med blästring, skulle ju helst vilja göra det själv... har ju liksom satt ära i att göra ALLT själv.... :)
(Nästa månad ska jag ner till djungeln och hugga ner gummiträd till nya däck) :)
Fick tips om att man tydligen ska kunna blästar med bakpulver :va ... frågan är var man hittar det i säck??

Jo, jag har ju kollat in Adams bygge och hans tips kommer till pass när det blir dags att ta tag i tanek o cuts igen.
Motorn kommer nog sannolikt att få silverfärgade block/cylle o topp och sedan får kåporna nog någon av de färger som finns på resten av hojen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top