Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ser cleant ut Zäta ! :tummenupp

Höja baken ? Hade inte du "hundben" som går justera ?

:rock

Ehhh, jo :rodnar
Jag la ner ett jefla jobb på att få till min förlängare och kan bara konstatera att det blev skit... tyskröv x 5 :)
Fick nu nästan ha pall för att komma upp på skiten...
Så... jag antar att man kan knåpa ihop ett annat hundben istället... verkar ju enklare också, även om jag sällan väljer just det enkla spåret :va

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ser bra ut!

Men du får allt bli färdig innan våren kommer! Då har jag förmodligen själv en ny hoj, eller två=)

Tackar!
Vad är det för avatar du har?
Har du redan skaffat nåt nytt?
Faan vi får ta en fika på gården snart :)

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Tackar!
Vad är det för avatar du har?
Har du redan skaffat nåt nytt?
Faan vi får ta en fika på gården snart :)

Det där är ju min gamla, gamla Blade. har inte varit så jätte aktiv här... Läser mest och lägger något inlägg då och då... Fika har jag suttit här och väntat på länge=)

"vad gör du nu för tiden, varför hör du aldrig av dig? Det var alldeles för länge sen vi sågs..."

Bor du kvar i samma 2;a? Vad jobbar du med?

De sista raderna var faktiskt på riktigt=)

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
:krama

Jobba är för amatörer, inte nåt för en vekling som mig :D
Men på måndag börjas det igen..
Jodå, västergatan still goes strong, men det är en del bortamatcher :D

Aha, vad siktar du på som nästa hoj då, du va ju lite inne på touring ett tag? Ska själv iväg i em och kika på en twin :)
Satan vad sugen jag är!

Och armen... börjar den funka OK igen?
Är du sugen på nån/några sista höst turer så lånar du den svarta yamman, när du vill, bara så du vet!
Det är ju hyffsat upprätt sitt-ställning på den och den är ruskigt lättkörd, så jag tror inte det ska va några problem, om inte armen är helt kass på dig.

Det där är ju min gamla, gamla Blade. har inte varit så jätte aktiv här... Läser mest och lägger något inlägg då och då... Fika har jag suttit här och väntat på länge=)

"vad gör du nu för tiden, varför hör du aldrig av dig? Det var alldeles för länge sen vi sågs..."

Bor du kvar i samma 2;a? Vad jobbar du med?

De sista raderna var faktiskt på riktigt=)

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Får nog uppdatera lite på bygget också...
Snickrat ihop en ellåda som hamnar under tanken. Ny säkringsbox blir under sadeln, sedan fortsätter det med detta elhelvete... not my cup if tea :3freak
Knackade till ett par lock i alu som skall täcka svingarmsinfästningarna oxå. Ska löda på en innerkant för att snäppa fast dem i ramen.

Ny hoj har man också blivit med :D
Så nu får någon annan njuta av glidaren... som med all sannolikhet kommer att bli bobber under vintern.
Mitt eget garage uppdaterades med en gul skönsjungande V twin, känns ruskigt bra att ha en rejäl motor mellan benen igen :tummenupp

Stormen1.jpg Stormen2 planch small.jpg

lock 1.jpg ellåda 1.jpg

9 ellåda 2.jpg

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snygg hoj Zäta...o fint redigerade bilder ! :tummenupp

Även jag har el-helvetet att se fram emot..men känner jag mig själv kommer jag stå där och klia mig i huvudet och tok-googla tills det blir rätt. Men även det har väl sin charm :hihi
Är det stål eller alu i ellådan ?

:rock

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tackar Kawa!
Ja, nu har vi ju vintern på oss att få till det :)
Ser att det går framåt i ditt garage!
Lådan är alu.

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
El är inte så farligt har jag nu lärt mig, bara att nöta på.
Klart att en Haynes bok och elscheman hjälper.

Lycka till!!

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tackar M
Du har säkert rätt, har väl kommit över värsta "det här går aldrig i helvete" - känslan :)
Men det är ju rätt långt kvar till mål...
jo, här ska nötas

Ha det!

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nött vare här...
Fick till bromsslang idag, tillverkade ett fäste i alu och veckade till, så nu ska det väl bara vara att fylla på olja o lufta. SÅ SKÖNT när iaf något litet blir helt klart.
Kunde ju naturligtvis sprungit o köpt slang o fästen, men en stor del av utmaningen med detta bygge är ju att kunna återanvända delarna och köra på en låg budget
Mallade även upp för en ny ellåda under sadeln, blev inte så nöjd med förra lösningen, så då får vi väl göra om och förhoppningsvis rätt :)

För att hitta lite inspiration så släpade jag ut caferacern i solgasset och tog några bilder, samt att få möjlighet att studera den på lite håll...

Och nu när jag sitter o tittar på bilderna (3an) så funderar jag på om jag inte ska knacka till sadelunderredet i aluminium istället och polera upp??
Hade inte det varit en schysst kontrast mot det lackade?
Nu är det ju bara olackad plåt...

15 plåtfäste1.jpg 15 fäste 2.jpg

15 bakbroms 1.jpg 15 bakbroms 2.jpg

15 el låda.jpg

15 XJ600 1.jpg

15 XJ 600 6.jpg 15 XJ 600 10.jpg

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Alu hade nog piffat till..! Själv hittade jag felet på mina bromsar i helgen.. hade ju glömt att orginal slangen var typ en halvmeter för långt för upponervänt clubmanstyre och att jag lagt den i ett otroligt korkat luftlås.. därav värmenypning. Hittade en kortare som passade. Så nu har jag äntligen fått gasa skiten ur trepipen! :) så glad o nöjd va..

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Grattis till nyförvärvet. :tummenupp
Din caferacer har blivit jäkligt fin men du har inte funderat på ekerfälgar?

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tackar
Jodå, har ett par riktigt snygga ståendes, tyvärr så hade jag behövt svetsa på en klack på en benet som bromstrumman fäster i....alternativt hitta en kawaframgaffel.
Men eftersom det här nu är ett budgetbygge så får det kanske vänta till nästa.

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fy fan va bra det gör sig i dagsljus ! Mycket mycket fin ! :tummenupp :tummenupp

Svetsar du ellådan ?

Fick en känsla av att detaljer i brunt läder skulle göra sig bra. Just partiet vid sadeln och guld detaljerna smälter ihop fint. Tänker typ nått sorts skydd på ramen eller avgasröret av läder, sytt med grova lädersnöre.

Rocka på Zäta....kul att vi tar tag i det igen ! :fyllisar

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
@Twin
:)
Ja, jag var rädd att du skulle säga det... åh vem fan vet vart det slutar.
Fast jag vill ju helst bara bli klar, så jag kan få börja snickra på nåt nytt...

@Kawa
Javisst är det, blir antagligen en kort vinter :)
Tackar, ja det var gott att rulla ut den och se den på lite håll.
Ellådan bockar jag nog bara till, räknar inte med att den ska utstå några större vattenkaskader där den sitter.
Men om jag nånsin får de där "alutite" pinnarna jag köpte på ebay, så kanske jag fullödar den :)

Mer läder säger du... är själv mer inne på latex för stunden :tuttar
Men tja, varför inte..., även om jag inte ser detaljerna framför mig... fast ja, faan vet om du inte gav mig en ide nu, den som lever får se :krama

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ha..ha...ja, hittar du nått som känns kul så prova !
Kanske en liten låderpåse för verktyg under sadeln eller nått annat kul..
Som sagt, det vara bara en känsla jag fick..

Rocka på :rock

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ska hitta "rätt" läder så kan det nog bli nåt :)
Meckade isär oljekylaren ikväll, kladda på lite färgbort och slipade ner sargerna och la lite grund på dem.
Men mest av allt så gjorde jag rent alla kopplingar o skit till den... terapi :rolleyes:
Skönt att ta tag i nåt som jag skjutit på länge

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Så det sitter en oljekylare på den orginal ?

Ja funderar på att snickra ihop min egna..ytterligare två veckors jobb.
Tror du lillerally tar en beställning nu när han lärt sig svetsa pennställ :)

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Japp, raceigt värre de där xj'na :D

Ja, vi pennfightare kunde ju behöva varsett ställ... signerat Rally :rock

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom