Yamaha XJ 600 goes cafe

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Faan va fiint Twin!!
Sicken pärla du ÄR!!
Ska ner i helgen, ses kanske nåt då?
KillKram :krama

Jag lär sitta där och slita mitt hår och riva i elen på yamman.. kanske hela helgen, kanske nåra timmar. Man vet aldrig med el :)
Ville du förresten att jag lappar igen det där jättehålet i röret? Då får du vara med så ska jag visa sig hur man gör det porfritt och slätt, en kunskap du kommer älska att ha i banken!

Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jag lär sitta där och slita mitt hår och riva i elen på yamman.. kanske hela helgen, kanske nåra timmar. Man vet aldrig med el :)
Ville du förresten att jag lappar igen det där jättehålet i röret? Då får du vara med så ska jag visa sig hur man gör det porfritt och slätt, en kunskap du kommer älska att ha i banken!

Twin, du får fylla baken nån annan gång... nä, banken vare visst...
Men det blev en hedervärd fallos :D

0307 Avgasgubbe.jpg

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Men förutom att lölja mig med avgas så blev det ju lite vettigt gjort idag oxå.

Fick lagt igen hålet, nä, inte som Twin hade gjort men good enough :)
Alltihop hamnar under hojen, så ev skiter jag i cromningen för nu, den som lever får se...
Fick snickrat ihop infästning till dämparen också, blev bra till slut, hela skiten!!
GÖTT!
Nu blire sofflocket en stund sedan blir det Trädgårn å ta en pils eller 3 :fyllisar

0307 avgas 2.jpg 0307 Avgas 3.jpg

0307 Avgas 4.jpg 0307 Avgas 5.jpg

0307 Avgas 6.jpg 0307 Avgas 7.jpg

0307 Avgas 8.jpg 0307 Avgas 9.jpg

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Gott att man gör nåt rätt då :)

Grävde fram orginalkåpan ur skrothögen, funderade på fästena och ställningen som håller kåpan på plats, om de går att modda för att passa den nya stora kåpan...

Tyvär visade det sig ju då att man vart lite flitig med vinkelslipen där med, ett fäste finns kvar på ramen, men det andra som var en klack på själva styrhuvet är naturligtvis av estetiska skäl, avlägsnat... FAAN!

Orkar man klä av hojen framtill och slipa bort lacken på styrhuvet, svetsa ny klack och lacka skiten?
Antaglligen inte denna säsong iaf...

Så en liten bild på skönheten då :D

IMG_3713.jpg IMG_3714.jpg

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Faan vad skoj det är att vara igång i garaget igen!
Nu blir det ju en tur dit var o varannan dag...

Vinkelfästet fick sig också ett lager guld.

Fick gjort de sista finliret på avgasprylarna. Dunstall Power märket fick sig en uppfräschning, lackade det i guld istället för org orange, och bytte ut plåtskruv mot små bult.
Sedan fick pipan sig en ordentlig vända i polermaskinen, k-puts blire inte eftersom den är välanvänd....

0308 Skylt.jpg 0308 fäste.jpg

0308 Ljuddämpare 1.jpg 0308 Ljuddämpare 2.jpg

0308 Skruv 1.jpg

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Blev ytterligare en tur till garaget efter inköp av lite nya bultar till fotpinnarna.
SÅ var allt monterat o klart
Nu har man gjort sig förtjänt av en pilsner nere på Linne'

0308 avgas 12.jpg 0308 avgas 11.jpg

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Inte faan passade man på att vara ute i vårsolen idag...
Men lånade väl ut hojjen till en behövande hojbroder som blev glad :)

Nä, in i mörkret bland bensinångor o skit och skruva förgasare.
Nu är det iaf rengjort och ser betydligt trevligare ut. Bytt oringar i kopplingar och även locken fick sig en rejäl omgång. 2 var kromade och fick kputs, 2 var guleloxerade men gillade inte rengöringen så det fick bli lite lack på dem.

0309 förgasare 4.jpg 0309 förgasare 1.jpg

0309 förgasare 2.jpg 0309 förgasare 3.jpg

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Fick ju fångat några vårbilder oxå :)

Krokus 2 small.jpg Krokus 1 small.jpg

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tackar Kawa
Hoppas jag inte får soppatorsk igen bara :)
Livet tar ju sina krumsprång ibland...

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag tar på mig att hålla dig fulltankad jämt för alla på sporthojs vägnar så vi får ta del av dina grymma byggerier..! Inga roplem

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Gött twin, jag får komma ner o kela med pärlan snart igen :krama
Nu har det blivit lite kel med min andra pärla som precis kommit hem från Barcelona.
Har beställt kopplingsvire till cafferäsern iaf :)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Låter som herrn lägger k-putsenergin på en annan pärla än hojen. Undertecknad gör tydligen det med...
Fanken va fint det blir Zäta! Tycker du gott ska ha en egen dekal på ljuddämparen, Kawa slänger säkert ihop en tredelad laserskuren lackad grej lite fort åt dig.:D

Ska ju inte klaga, men en körbar hoj hade suttit fint. Istället sitter jag och designar interaktiva armbandsur för att minska stress, simultant med typ 4 andra grejer. Heltidsstudier här är inte 40 H/veckan, det är mer...:crash

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Var hittar man kopplingsvajer med rätt mått som passar på xj600?
Min är orig. och überlång. Behöver ca 15-20cm kortare än orig.

Jag har beställt en original, får väl se hur det går att lösa. Slängde min gamla så jag behöver nåt att utgå ifrån.
Slänger in lite info här när den kommer o hur det löser sig.

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Låter som herrn lägger k-putsenergin på en annan pärla än hojen. Undertecknad gör tydligen det med...
Fanken va fint det blir Zäta! Tycker du gott ska ha en egen dekal på ljuddämparen, Kawa slänger säkert ihop en tredelad laserskuren lackad grej lite fort åt dig.:D

Ska ju inte klaga, men en körbar hoj hade suttit fint. Istället sitter jag och designar interaktiva armbandsur för att minska stress, simultant med typ 4 andra grejer. Heltidsstudier här är inte 40 H/veckan, det är mer...:crash

Tjenare Rally!
Ja ibland ä valet både lätt o givet vart man lägger energin.
Hmm, en liten egotripp på dämparen hade ju vart smarrigt.....

Ja, det har ju inte vart nåt mekande i vinter att tala om, men kört hoj har jag ju, så jag förstår saknaden av en att köra. Kämpa på med designandes :tummenupp

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jag har beställt en original, får väl se hur det går att lösa. Slängde min gamla så jag behöver nåt att utgå ifrån.
Slänger in lite info här när den kommer o hur det löser sig.

En polare som är "byggare-Bob" som ska korta originalet åt mig, tänkte att om du hade en fungerande så hade man ju sparat sig en massa besvär. Kör hårt och håll oss uppdaterade;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år