Yamaha XJ6-Tråden

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Japps, det är min... sugen? ;)

Btw, blir kanske en ägare av en vit XJ6 2009 nu i helgen! Blir ett helsystem direkt ;) haha

Schysst. En vit XJ6a är inte fel, och dessutom med ett helsystem, mumma! Får jag bara fråga, av ren nyfikenhet då såklart, varför gå från en Z750 till att kolla på ER6/XJ6?

Fick god hjälp av en kompis i kväll och nu är en bit aluminium bockad och färdig. Provade montera och den passade prima! Så sjukt mycket snyggare rensad. Lite kabeldragning i morgon och sen är det fan en provtur denna vecka som är målet, om så bara på motorvägen. Satan vad sugen man är nu, obeskrivligt. Har den där pirrande känslan i magen.

Last edited:

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Schysst. En vit XJ6a är inte fel, och dessutom med ett helsystem, mumma! Får jag bara fråga, av ren nyfikenhet då såklart, varför gå från en Z750 till att kolla på ER6/XJ6?

Fick god hjälp av en kompis i kväll och nu är en bit aluminium bockad och färdig. Provade montera och den passade prima! Så sjukt mycket snyggare rensad. Lite kabeldragning i morgon och sen är det fan en provtur denna vecka som är målet, om så bara på motorvägen. Satan vad sugen man är nu, obeskrivligt. Har den där pirrande känslan i magen.

Jag har precis flyttat till Göteborg (bodde i en liten by innan, Svedala) och börjat jobba som yrkesmilitär. Lönen sänktes med nästan 10.000 och försäkringspremie gick från 10.000 till 65.000. Så det höll inte riktigt... haha

Jag älskar verkligen min Z750, den bästa hoj jag haft. XJ6 är en fin och bra hoj, men de kan inte jämföras... :p

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Jag har precis flyttat till Göteborg (bodde i en liten by innan, Svedala) och börjat jobba som yrkesmilitär. Lönen sänktes med nästan 10.000 och försäkringspremie gick från 10.000 till 65.000. Så det höll inte riktigt... haha

Jag älskar verkligen min Z750, den bästa hoj jag haft. XJ6 är en fin och bra hoj, men de kan inte jämföras... :p

Kunde ana att det var försäkringar med i spelet :tummenupp Ja, det är klart XJ6 är en fin och bra hoj! ;)

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Plockade ut min xj6 i helgen och har hunnit med 6 sköna mil:) .ÄR mycket nöjd med hojen hittills och det är frustrerande med inkörningssmilen man har framförs sig, man vill ju gazza.

Det ända som jag ska klaga på är ljudet. (Jag visste ju iof att ljudet var sådär när jag köpte den) men nu när man lyssnat lite mer och kört så tycker jag att det är lite väl mesigt. Så nog fan måste man göra någonting. Jag sätter nog inte på ett helsytem just nu men däremot kanske jag köper ett devil slipon och sätter efter katalysatorn och hoppas:tummenupp att det ger LITE mullrigare ljud!

För även om alla påstår att det inte gör någon skillnad så köper jag inte det för att då borde dom inte sälja skiten. Finns ju en anledning med slipon liksom!

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Jag går från att tycka att det är lite waste att lägga pengar på ett helsystem, till att inte komma ifrån att jag måste ha ett. Åhhhh, jävla jobbigt! Kollar nu främst på ett IXIL. Svårt att bedöma hur det låter via youtube-klipp också, vill ju på något vis bekräfta och rättfärdiga att man lägger ut 5000kr på något dylikt. Frågan jag ständigt återkommer till: Är ljudskillnaden värd pengen?

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Plockade ut min xj6 i helgen och har hunnit med 6 sköna mil:) .ÄR mycket nöjd med hojen hittills och det är frustrerande med inkörningssmilen man har framförs sig, man vill ju gazza.

Det ända som jag ska klaga på är ljudet. (Jag visste ju iof att ljudet var sådär när jag köpte den) men nu när man lyssnat lite mer och kört så tycker jag att det är lite väl mesigt. Så nog fan måste man göra någonting. Jag sätter nog inte på ett helsytem just nu men däremot kanske jag köper ett devil slipon och sätter efter katalysatorn och hoppas:tummenupp att det ger LITE mullrigare ljud!

För även om alla påstår att det inte gör någon skillnad så köper jag inte det för att då borde dom inte sälja skiten. Finns ju en anledning med slipon liksom!

Skitet med XJ6an är att alla slipons du köper sätts på efter original ljuddämpare och katalysator, dvs ingen effekt. Ljudet kommer att ändras med det kommer inte bli högre (eftersom nu har du två ljuddämpare) Har en polare som kör med Devil Slipon och han blev väldigt besviken på ljudet, det blev lite "dåvare" men inget mer.

Så ljuddämpare från Devil, Ixil, Arrow osv är mest för looken och lite basigare ljud. Tycker personligen inte det är värt 2500-3000kr för det lilla.

Har hittat helsystem med löstagbar dbkiller från IXIL för ca 5500-6000kr (med alla tillbehöver som behövs + frakt) och det är så fan mycket mer prisvärt, enligt mig iallafall.

http://www.motorcycle-exhausts.co.u...ystem_YAMAHA_XJ_6_2009_on--product--8440.html

Sitter själv och tittar på ett luftfilter med, se om man kan få in lite extra ös i hojen. Dock så undrar jag om det är lönt att köpa ett luftfilter om man inte köper en powercomander... någon som är bra på detta?

Last edited:

cristo

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2011
Hoj
street triple
Jag går från att tycka att det är lite waste att lägga pengar på ett helsystem, till att inte komma ifrån att jag måste ha ett. Åhhhh, jävla jobbigt! Kollar nu främst på ett IXIL. Svårt att bedöma hur det låter via youtube-klipp också, vill ju på något vis bekräfta och rättfärdiga att man lägger ut 5000kr på något dylikt. Frågan jag ständigt återkommer till: Är ljudskillnaden värd pengen?

Det är värt pengarna( om du köper från england).

cristo

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2011
Hoj
street triple
Så ljuddämpare från Devil, Ixil, Arrow osv är mest för looken och lite basigare ljud. Tycker personligen inte det är värt 2500-3000kr för det lilla.

Har hittat helsystem med löstagbar dbkiller från IXIL för ca 5500-6000kr (med alla tillbehöver som behövs + frakt) och det är så fan mycket mer prisvärt, enligt mig iallafall.

http://www.motorcycle-exhausts.co.u...ystem_YAMAHA_XJ_6_2009_on--product--8440.html

De där systemet har jag på min hoj, blev grymt nöjd, beställde från den sidan också.
XJ6an låter riktigt kasst orginal, värt varenda krona att byta.
Ni som kollar på slipon kommer nog bli besvikna, testa och håll en vanlig rörbit över de där kromade budget blåset så hör ni skillnaden.

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
De där systemet har jag på min hoj, blev grymt nöjd, beställde från den sidan också.
Ni som kollar på slipon kommer nog bli besvikna, testa och håll en vanlig rörbit över de där kromade budget blåset så hör ni skillnaden.

Vilket beställde du? Jag vill ha det som ligger under hojen, inte det som ligger sidan om. Va det lätt att montera, fixa och allt sånt? inget klydd och sådär?

/Jonathan

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC R
Skitet med XJ6an är att alla slipons du köper sätts på efter original ljuddämpare och katalysator, dvs ingen effekt. Ljudet kommer att ändras med det kommer inte bli högre (eftersom nu har du två ljuddämpare) Har en polare som kör med Devil Slipon och han blev väldigt besviken på ljudet, det blev lite "dåvare" men inget mer.

Sitter själv och tittar på ett luftfilter med, se om man kan få in lite extra ös i hojen. Dock så undrar jag om det är lönt att köpa ett luftfilter om man inte köper en powercomander... någon som är bra på detta?

Håller med! Satsa på ett helsystem i så fall. Sen är det ju så att om du köper ett helsystem "måste" du bänka den och mappa med powercommander för att få ut det där extra krutet och samtidigt för att spara motorns livslängd. En hoj som smäller och går ojämnt är inte bra. Jag hade mappat den...:yoparty

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750

Sorry, såg nyss att du skrev att du hade exakt det jag länka. Är du nöjd med resultat, blev det någon ändrad effekt?

Håller med! Satsa på ett helsystem i så fall. Sen är det ju så att om du köper ett helsystem "måste" du bänka den och mappa med powercommander för att få ut det där extra krutet och samtidigt för att spara motorns livslängd. En hoj som smäller och går ojämnt är inte bra. Jag hade mappat den...:yoparty

Det är en sånt jävla påhitt med att man "måste" bänka den med powercomander. Varför skulle det behövas? Du har inte ändrat luftintag eller bränsle, därför behövs inget av power/bänk. Enda gången är om det smäller ordentligt ofta, med eld och skit. Annars behövs inget. Att det "mullrar" och smattrar lite efter hojen är absolut ingen fara, det kan bli så av att bara byta ljuddämpare...

Så nä, man behöver inte fixa allt för att köpa ett nytt helsystem.

Last edited:

cristo

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2011
Hoj
street triple
Vilket beställde du? Jag vill ha det som ligger under hojen, inte det som ligger sidan om. Va det lätt att montera, fixa och allt sånt? inget klydd och sådär?

/Jonathan

De var inte alls svårt o sätta dit, följer med instruktion.
tog 1-2 timmar sätta dit( och då stod jag och gasa lite också:D

Jag har inte mappat eller bänkat eller monterat powercommander eller bytat luftfilter eller pumpat däcken, går hur bra som helst, kanske lite bättre:tummenupp

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
De var inte alls svårt o sätta dit, följer med instruktion.
tog 1-2 timmar sätta dit( och då stod jag och gasa lite också:D

Jag har inte mappat eller bänkat eller monterat powercommander eller bytat luftfilter eller pumpat däcken, går hur bra som helst, kanske lite bättre:tummenupp

That´s what I wanna hear ;)

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj

Okej, Du skulle inte kunna fråga din polare om han kan lägga upp en video med hans Devillslipon ( den med kataysatorn kvar) så man får höra hur det låter?

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Okej, Du skulle inte kunna fråga din polare om han kan lägga upp en video med hans Devillslipon ( den med kataysatorn kvar) så man får höra hur det låter?

http://www.youtube.com/watch?v=lNpibokVIDw
(inte hans, men exakt samma sak)

Är så jävla osäker på om jag gillar hur den ser ut bara. Skulle inte du kunna ladda upp ett par bilder på den? Lite olika vinklar och sådär..

Tack i förhand!

Last edited:

Ryllan

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2010
Hoj
2009, Yamaha XJ6N
Hahahaha... Jo, tack! Det går sakta men säkert. Jag har varit borta p.g.a. jobb en tid, men kom hem igårkväll. Speglarna är på plats och de är bra mycket mer slimmade än originalspeglarna. Blinkersarna har jag också pillat lite med, men jag är tvungen att skruva bort lite mer än jag trodde och detta tänkte jag försöka slutföra i morgon. Sen blir det undertail-montering vilket jag inte har kikat så mycket på än. Har bara hållt den under för att se hur det kommer se ut och det verkar som om den skall monteras ovanpå den befintliga innerskärmen. Hur som helst skall jag se till att få dit framblinkersarna först. Hugger och singel-cuts skall också beställas.
Tycker du jag är seg med uppdatering så får du väl påminna mig igen :)

Efter lite pickel är även framblinkers på plats. Skall även sätta dit undertailen men väntar på att få hem huggern, som jag beställde idag, för att inte blästra den det första jag gör.

Bifogat

• IMG_1330.jpg
    IMG_1330.jpg
    240.4 KB · Visningar: 190
  • IMG_1349.jpg
    IMG_1349.jpg
    231.5 KB · Visningar: 142
Last edited:

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Den ser rå ut Ryllan! Beast! :yoparty

Kan bara konstatera att, ja, nu händer det grejer i XJ6-forumet, det gillas :tuttar Keep it up, sporra varandra!

Drar mitt strå till stacken, bilder från i kväll (i ungefär samma vinkel, skyller på att jag var trött och ville hem):

skylt1mindre.jpg

skylt2mindre.jpg

Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Last edited:

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Woooopaaa. +10 i skuggan och sol. Denna dag bäddar för premiärturen! Återkommer om några timmar med känslor och tankar.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024