Yamaha XS400 SE Bobberprojekt

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
Nu har jag byggt jigg och konstruerat en sadel. Mycket kvar att göra så klart men det går framåt...

Har även hittat ett ställe som ska svetsa ramen åt mej, så nu återstår bara att köpa rör.

Känns som om jag får konstruera en kopplingsvagga själv. Borde inte vara alltför svårt.
 

Bifogat

  • P4250018ED.jpg
    P4250018ED.jpg
    165.7 KB · Visningar: 315
  • P5010019ED.jpg
    P5010019ED.jpg
    192.3 KB · Visningar: 349
  • P5010023ED.jpg
    P5010023ED.jpg
    128.6 KB · Visningar: 256

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske skulle sätta tillbaks svingen och göra en jigg efter den?
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
är det jag har gjort o sen tagit bort den så att man kan sätta dit dom nya delarna i jiggen lättare
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är det jag har gjort o sen tagit bort den så att man kan sätta dit dom nya delarna i jiggen lättare

ahh då fattar jag.. kontrollmät ofta och mycket.. annars, lycka till :tummenupp
kikar in lite då o då.
 

ordf

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Limhamn
Hoj
Honda 450 bobber
är det jag har gjort o sen tagit bort den så att man kan sätta dit dom nya delarna i jiggen lättare

Bocke! Jag vet inte om detta kan vara till någon hjälp/stöd; länk

Det handlar om bygget av min härk.

Ang. rörmaterial; jag har använt "SS-EN 10210 stålsort S355J2H", 26,9x3,2 mm som Tibnor säljer. Dock vill dom inte sälja till privatpersoner så du får fråga om någon firma kan ta hem rör till dig.

Min hoj är helt grön avseende SFRO och SBP sen förra året.

Någon påpekade detta om intyg av svetsaren. En bra formulering på detta intyg är

"Härmed intygas att svetsningen av (bak)ramen till mc med ramnummer XXXX har gjorts enligt gängse normer och efter bästa förmåga.

Grundmaterial: SS-EN 10210 stålsort S355J2H (eller vad du nu väljer)
Dim.rör: diam. 26,9x3,2 mm (eller vad du nu väljer)
Tillsatsmaterial: ESAB OK Tigrod 12.64 (eller vad nu svetsaren väljer)
Svetsmetod: 141 (TIG)


Svetsarens namnteckning/ev. firma/ev. svetsarkompetens"

Ja just det, så här ser min moppe ut idag...
 
Last edited:

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
tack för svaret!
har haft en liten paus i byggandet under sommaren för en liten europaresa. hoppas på att komma igång i nästa vecka igen beroende på ekonomi o tid.

är lite orolig för att jig o grejer ska bli dåliga när jag gör det själv så tror att jag lämnar in för stelbenssvetsning. tips om bra ställen i stockholmsområdet? annars blir det till att åka ner till moheda o fixa.

har tänkt o tänkt men inte kommit på nått bra sätt med kopplingsvaggan. vet ni om det finns några orginaldelar till andra cyklar som man skulle kunna använda till det? verkar lite svårt att få tag på en gammal kopplingsgunga till hd, o dyrt??

ORDF: riktigt snygg cykel. grattis till bygget!
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Man kan väl ha kopplingshandtaget på växelspaken?

(Nu när jag tänkte på det så fick jag en bild i huvudet med en handgranat som handtag längst upp på spaken. Så har man kopplingshandtaget som "flärpen" på granaten :) )
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
Man kan väl ha kopplingshandtaget på växelspaken?

(Nu när jag tänkte på det så fick jag en bild i huvudet med en handgranat som handtag längst upp på spaken. Så har man kopplingshandtaget som "flärpen" på granaten :) )

Har tänkt på det också men kommit fram till att det skulle bli för jobbigt. Tänker då på när man ska ligga o slira på kopplingen vid låg fart o tex göra en vänstersväng. Bestämde mig för att ha fotkoppling istället så kan man slappna av mer. Går säkert att lära sig med tiden men tycker inte det är värt det, om det inte bli väldigt jobbigt att bygga en kopplingsgunga dvs :)
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
Ramsvetsning!

Nu har jag lämnat in min ram till svetsning och har ändrat mina planer ytterligare en smula. Eftersom detta är mitt första projekt och är en 400motor vill jag inte lägga ner så mkt pengar. Jag lämnar kvar svingen och svetsar fast den. Blir mkt mindre jobb o pengar. Förhoppningsvis kan jag börja det roliga arbetet snart.

Återkommer med mer bilder o info om bygget...
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
Byggde en bobber på en Sr400 för ett tag sen. Var sugen på stelben först, men ångrade mig.
Hittade bakstötdämpare på hobbex 260mm för en spottstyver, stenhårda.
Vad e de för storlek på din bakfälg? ser ut som xs-fälgar? skulle vilja hitta en sån 18" bakfälg till min hoj..
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
blev lite motorpill idag. gick igenom förgasarna med blandat resultat. den ena funkar perfekt medan den andra har fastnat i mekaniken. sitter stenhårt. nån som har tips om hur man får grejerna att gå smidigt??
 

Bifogat

  • IMG_0401.jpg
    IMG_0401.jpg
    241.4 KB · Visningar: 144

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
Ramen klar!

Nu har det hänt grejer. Fick tillbaka ramen från svetsning och satt ihop lite smått. Nu ska fästen för sadel, blinkers, skylt mm fixas o sen blir det färg.
 

Bifogat

  • IMG_0423.jpg
    IMG_0423.jpg
    243.6 KB · Visningar: 326
  • IMG_0425.jpg
    IMG_0425.jpg
    218.3 KB · Visningar: 382

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
blev lite motorpill idag. gick igenom förgasarna med blandat resultat. den ena funkar perfekt medan den andra har fastnat i mekaniken. sitter stenhårt. nån som har tips om hur man får grejerna att gå smidigt??

Lägg den i ett dieselbad några dagar.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Vad e de för storlek på din bakfälg? ser ut som xs-fälgar? skulle vilja hitta en sån 18" bakfälg till min hoj..

Det är en sr fälg. 18"

Vill du byta din 16" mot en 18"?

TS: Kan du inte "bara" kapa bort svingen och dess infästning nu? så blir det väl riktig stelbenare?
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
har mailat med SFRO nu o fått svaret att man INTE ska köra med chromemoly. fogarna blir hårda och spröda.

det han rekommenderar är sömlösa hydraulrör som är normaliserade och utan ytbehandling. typ EN 10305-1 med godstjocklek på ca 3mm.

har letat omkring som bara den på nätet och inte hittat mkt som hjälper mig på vägen att hitta var jag kan köpa dessa rör. borde ju inte vara så svårt att hitta nått ställe i stockholmsområdet. nån som vet?

Vilken hydraulikkomponent firma som helst.

I Stockholm

Hydroscan, Kyrkvretens, ................
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
är tillbaka på tråden nu. Har haft lite dåligt med pengar och tid för byggandet den senaste tiden men är igång igen.

Det som skett den senaste tiden är byggandet av en el-låda där jag slängt in det mesta jag kan under sadeln. Bilder kommer sen. Tanken har jag delat i tre delar för breddning med ca 3-4cm. Mätte upp volymen i tanken och det var 4l så jag kände mig tvungen att fylla ut den lite. Blir förhoppningsvis klart i helgen.

Projekt fotkoppling ska komma igång i helgen också hade jag tänkt. Tror jag vet hur jag ska göra men det får väl visa säg hur det blir.

Ang. svingen borde jag kanske kunna kapa den. Måste snacka med SFRO o se vad de säger. Den gör ju inte det hela så mkt snyggare direkt men är rätt praktisk eftersom jag ställer ellådan på den.

Styre ska bockas o svetsas i helgen också. Kommer bli lågt. Nått i stil med clip-on men genomgående. Bilder kommer.

Förgasaren fick ligga i dieselbad i 2 dygn utan att bli bättre. Börjar fundera på att helt enkelt köpa ett nytt förgasarpar. Majoriteten av skruvarna som håller ihop förgasarna sitter nämligen också helt fast vilket gör det hela lite småjobbigt.

Har köpt en sportsterlykta som ska provas ut också. hoppas det blir bra.

Bilden på ramen ovanifrån visar 2 hål som ska förstärkas o bli infästning för fjäderstålet som ska fungera som fjädring åt sadeln.
 

Bifogat

  • IMG_0430liten.jpg
    IMG_0430liten.jpg
    99.8 KB · Visningar: 121
  • IMG_0432liten.jpg
    IMG_0432liten.jpg
    116.7 KB · Visningar: 190
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nice! köpte oså en xs 400 nyligen..
verkar vara fint och billigt objekt för att bygga om.
får se vart denna hamnar.. jag tycker du kan behålla svingen.
om inte annat tills den är bes o klar.. sen finns de ingen i hela världen som vet att de egenligen ska sitta en sving där.. förutom sfro gubben då :rolleyes:
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
nice! köpte oså en xs 400 nyligen..
verkar vara fint och billigt objekt för att bygga om.
får se vart denna hamnar.. jag tycker du kan behålla svingen.
om inte annat tills den är bes o klar.. sen finns de ingen i hela världen som vet att de egenligen ska sitta en sving där.. förutom sfro gubben då :rolleyes:

Härligt!
Kommer du lägga upp det projektet här också? Några funderingar på vad det blir?

Bra poäng det där med svingen. Sen är det bara att hålla tummarna för att det håller om man kapar :/
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Härligt!
Kommer du lägga upp det projektet här också? Några funderingar på vad det blir?

Bra poäng det där med svingen. Sen är det bara att hålla tummarna för att det håller om man kapar :/

egentligen är de för liten motor så bobber skulle va nice men nu har jag bestämt mig..
de e din tråd så jag tar de lite kort. öppna egen senare.
har racekåpor från 60-talet. sänkning, förlängd sving
(dragracestuk cafeaktigt). de blir 1,a ombyggnaden,, sen ska jag på med en kompressor jag har liggandes i andra omgången. :tungan
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
nytt från bygget

Nu har jag lagt några dagar till på bygget. Blivit riktigt mkt gjort.

-Fixat framlykta
-Börjat svetsa ihop tanken
-Bockat styre
-Ytterligare jobb på eldosan
-Planerat o dragit el
 

Bifogat

  • IMG_0501.jpg
    IMG_0501.jpg
    234.7 KB · Visningar: 394
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top