Så om växeln inte hoppar ur helt så måste det vara kopplingen om jag förstår rätt?, fast bara på 1ans och tvåans växel som "slirar", 3 fungerar utan problem vid full gasSlirar kopplingen vid hård gas och kopplingen helt utsläppt?
Eller är det en växel som inte går i och hoppar ur?
Du kan ju börja med att kolla ifall du kan justera bort det genom att justera kopplingen uppe vid handtaget. Hjälper inte det så justera det lite nere vid motorn. Bara följa kopplingsvajern till motorn. Sitter en justering där med.
Okej ska testa detta tack för svar!Hoppar växeln ur, så är den ur drivläget. Den "hoppar" liksom inte tillbaka av sig själv. Den är antigen i eller så är den ur. Finns inga mellanting. (eller jo, men i mellanläget så låter den väldigt illa och skriker då dreven slår sönder varandra och du hade inte missat detta ljud)
Det du troligtvis har problem med är att kopplingen slirar. Du gasar och kopplingen slirar och du känner det som att den tappar kraft och sen kommer tillbaka igen.
Troligast är att du bara behöver justera kopplingen.
Börja uppe vid kopplingshandtaget.
Här har du hur det gör enligt servicemanualen:
View attachment 460751
Tjenare, var ute och tog första svängen med hojjen för säsongen idag, och märkte att växel 1-2 "slirar" vid ett visst varvtal, släpper jag på gasen återfår jag växel. Alla andra växlar fungerar fint, någon som varit med om något liknande? Mvh t
Bytte olja och filter för ca en vecka sen, kört ca 15mil igår med nya oljan. ?Om inte justering hjälper blir nästa steg att byta olja. Jag vill inte ge mig in i oljedebatten men Shell advance fungerar bra för mig. Det av vridmomentet i motorn som gör att den bara slirar på 1:an och 2:an. Kör ca 10 mil så nya oljan får en chans att verka på kopplingslamellerna. Om det fortfarande slirar är det kopplingsbyte som kvarstår.
Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
Tjenare inte jätte erfaren, men drev och kedja ser bra ut?Hur erfaren är du med hojar?
Jag frågar för att slirande koppling är normalt sett något som märks mer på de högsta växlarna än på ettan/tvåan.
Väldigt försiktigt undrar jag hur dina drev och kedja ser ut...?
Tjenare inte jätte erfaren, men drev och kedja ser bra ut?
Endast 1an och 2 ans vid gaspådrag så tappat hojjen helt orken lägger jag i 3an så fungerar den hur bra som helst, är som att den slutar gå över ett visst varvtal men endast på 1an och 2 an?Bra.
Det är lite misstänkt att problemen kommer just efter ett oljebyte.
SBK är en bra olja för ändamålet, så det borde inte vara det.
Kopplingsvajern går lätt? Kopplingsarmen får chans att gå tillbaka helt?
Som jag sade brukar det vara enklast att provocera fram kopplingssslir på höga växlar.
Slirar den redan på gasen, eller är det i samband med växling?
Endast 1an och 2 ans vid gaspådrag så tappat hojjen helt orken lägger jag i 3an så fungerar den hur bra som helst, är som att den slutar gå över ett visst varvtal men endast på 1an och 2 an?
Varven ökar inte när detta händer, det stannar av och slutar gå helt men direkt varvet har gått ner igen så fungerar det till samma varv, så fortsätter man gasa när detta händer så rycker hela hojjen. ? även om man gasar up hojjen sakta så kommer detta fenomen. Det kan mycket väl ha funnits tidigare. Ja det finns spel i kopplingswiren justerade det igår och testade utan lycka? märke att det inte går att komma in på diag mode i displayen för felsökning heller då det står er_4?På min XT råkade jag ut för utsliten koppling, en lamell var helt slut.
Då blev fenomenet som "notrightrider" beskriver.
När man körde på exemplelvis 3:an och drog på ordentligt, då ökade motorvarvet förhållandevis betydligt mycket mer än farten, ungefär som att bakhjuket skulle spinna (vilket det inte gjorde).
Kom problemet med oljebytet, elle kan det ha funnits tidigare också?
Finns det något spel i kopplingswiren, enligt det som "Wiseguy" postade?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|