Yamaha XT 660 X problem

Tjjjj

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2021
Hoj
Xt660x
Tjenare, var ute och tog första svängen med hojjen för säsongen idag, och märkte att växel 1-2 "slirar" vid ett visst varvtal, släpper jag på gasen återfår jag växel. Alla andra växlar fungerar fint, någon som varit med om något liknande? Mvh t
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Slirar kopplingen vid hård gas och kopplingen helt utsläppt?
Eller är det en växel som inte går i och hoppar ur?

Du kan ju börja med att kolla ifall du kan justera bort det genom att justera kopplingen uppe vid handtaget. Hjälper inte det så justera det lite nere vid motorn. Bara följa kopplingsvajern till motorn. Sitter en justering där med.
 

Tjjjj

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2021
Hoj
Xt660x
Slirar kopplingen vid hård gas och kopplingen helt utsläppt?
Eller är det en växel som inte går i och hoppar ur?

Du kan ju börja med att kolla ifall du kan justera bort det genom att justera kopplingen uppe vid handtaget. Hjälper inte det så justera det lite nere vid motorn. Bara följa kopplingsvajern till motorn. Sitter en justering där med.
Så om växeln inte hoppar ur helt så måste det vara kopplingen om jag förstår rätt?, fast bara på 1ans och tvåans växel som "slirar", 3 fungerar utan problem vid full gas :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hoppar växeln ur, så är den ur drivläget. Den "hoppar" liksom inte tillbaka av sig själv. Den är antigen i eller så är den ur. Finns inga mellanting. (eller jo, men i mellanläget så låter den väldigt illa och skriker då dreven slår sönder varandra och du hade inte missat detta ljud)

Det du troligtvis har problem med är att kopplingen slirar. Du gasar och kopplingen slirar och du känner det som att den tappar kraft och sen kommer tillbaka igen.
Troligast är att du bara behöver justera kopplingen.
Börja uppe vid kopplingshandtaget.

Här har du hur det gör enligt servicemanualen:
XT660X.jpg
 

Tjjjj

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2021
Hoj
Xt660x
Hoppar växeln ur, så är den ur drivläget. Den "hoppar" liksom inte tillbaka av sig själv. Den är antigen i eller så är den ur. Finns inga mellanting. (eller jo, men i mellanläget så låter den väldigt illa och skriker då dreven slår sönder varandra och du hade inte missat detta ljud)

Det du troligtvis har problem med är att kopplingen slirar. Du gasar och kopplingen slirar och du känner det som att den tappar kraft och sen kommer tillbaka igen.
Troligast är att du bara behöver justera kopplingen.
Börja uppe vid kopplingshandtaget.

Här har du hur det gör enligt servicemanualen:
View attachment 460751
Okej ska testa detta tack för svar! :)
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Om inte justering hjälper blir nästa steg att byta olja. Jag vill inte ge mig in i oljedebatten men Shell advance fungerar bra för mig. Det av vridmomentet i motorn som gör att den bara slirar på 1:an och 2:an. Kör ca 10 mil så nya oljan får en chans att verka på kopplingslamellerna. Om det fortfarande slirar är det kopplingsbyte som kvarstår.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tjenare, var ute och tog första svängen med hojjen för säsongen idag, och märkte att växel 1-2 "slirar" vid ett visst varvtal, släpper jag på gasen återfår jag växel. Alla andra växlar fungerar fint, någon som varit med om något liknande? Mvh t


Hur erfaren är du med hojar?

Jag frågar för att slirande koppling är normalt sett något som märks mer på de högsta växlarna än på ettan/tvåan.

Väldigt försiktigt undrar jag hur dina drev och kedja ser ut...?
 

Tjjjj

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2021
Hoj
Xt660x
Om inte justering hjälper blir nästa steg att byta olja. Jag vill inte ge mig in i oljedebatten men Shell advance fungerar bra för mig. Det av vridmomentet i motorn som gör att den bara slirar på 1:an och 2:an. Kör ca 10 mil så nya oljan får en chans att verka på kopplingslamellerna. Om det fortfarande slirar är det kopplingsbyte som kvarstår.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
Bytte olja och filter för ca en vecka sen, kört ca 15mil igår med nya oljan. ?
 

Tjjjj

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2021
Hoj
Xt660x
Hur erfaren är du med hojar?

Jag frågar för att slirande koppling är normalt sett något som märks mer på de högsta växlarna än på ettan/tvåan.

Väldigt försiktigt undrar jag hur dina drev och kedja ser ut...?
Tjenare inte jätte erfaren, men drev och kedja ser bra ut?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tjenare inte jätte erfaren, men drev och kedja ser bra ut?

Bra.
Det är lite misstänkt att problemen kommer just efter ett oljebyte.
SBK är en bra olja för ändamålet, så det borde inte vara det.

Kopplingsvajern går lätt? Kopplingsarmen får chans att gå tillbaka helt?

Som jag sade brukar det vara enklast att provocera fram kopplingssslir på höga växlar.
Slirar den redan på gasen, eller är det i samband med växling?
 

Tjjjj

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2021
Hoj
Xt660x
Bra.
Det är lite misstänkt att problemen kommer just efter ett oljebyte.
SBK är en bra olja för ändamålet, så det borde inte vara det.

Kopplingsvajern går lätt? Kopplingsarmen får chans att gå tillbaka helt?

Som jag sade brukar det vara enklast att provocera fram kopplingssslir på höga växlar.
Slirar den redan på gasen, eller är det i samband med växling?
Endast 1an och 2 ans vid gaspådrag så tappat hojjen helt orken lägger jag i 3an så fungerar den hur bra som helst, är som att den slutar gå över ett visst varvtal men endast på 1an och 2 an?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Endast 1an och 2 ans vid gaspådrag så tappat hojjen helt orken lägger jag i 3an så fungerar den hur bra som helst, är som att den slutar gå över ett visst varvtal men endast på 1an och 2 an?

Men det låter inte specifikt som slirande koppling...?

Var bor du? Kanske finns det någon hjälte här inne som bor i närheten och kan ta sig en snabb titt på din hoj - bara så vi nystar i rätt tråd.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Yammas 660 motor vill man gärna övervarva på låga växlar om man inte vet bättre. Gjorde själv misstaget vid provkörning av min första MZ:a. Växla tidigare och utnyttja vridet i motorn istället.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
På min XT råkade jag ut för utsliten koppling, en lamell var helt slut.
Då blev fenomenet som "notrightrider" beskriver.
När man körde på exemplelvis 3:an och drog på ordentligt, då ökade motorvarvet förhållandevis betydligt mycket mer än farten, ungefär som att bakhjuket skulle spinna (vilket det inte gjorde).

Kom problemet med oljebytet, elle kan det ha funnits tidigare också?
Finns det något spel i kopplingswiren, enligt det som "Wiseguy" postade?
 

Tjjjj

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2021
Hoj
Xt660x
På min XT råkade jag ut för utsliten koppling, en lamell var helt slut.
Då blev fenomenet som "notrightrider" beskriver.
När man körde på exemplelvis 3:an och drog på ordentligt, då ökade motorvarvet förhållandevis betydligt mycket mer än farten, ungefär som att bakhjuket skulle spinna (vilket det inte gjorde).

Kom problemet med oljebytet, elle kan det ha funnits tidigare också?
Finns det något spel i kopplingswiren, enligt det som "Wiseguy" postade?
Varven ökar inte när detta händer, det stannar av och slutar gå helt men direkt varvet har gått ner igen så fungerar det till samma varv, så fortsätter man gasa när detta händer så rycker hela hojjen. ? även om man gasar up hojjen sakta så kommer detta fenomen. Det kan mycket väl ha funnits tidigare. Ja det finns spel i kopplingswiren justerade det igår och testade utan lycka? märke att det inte går att komma in på diag mode i displayen för felsökning heller då det står er_4?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Första turen för säsongen" var det?

Well, det är inte slirande koppling på det du har beskrivit.

Knappast heller något allvarligt transmissionsfel som uppstått alldeles spontant under vintern.

Nej, ta du och häll ut fjolårssoppan i vasken, och fyll på med färsk soppa, innan du gör några andra dyra, stora åtgärder.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top