Yamaha XT600K - Projekt X

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Min är en helt original XT600 ljuddämpare.
Sitter till och med någon variant av db-killer som rostat fast på den. Eller det kanske inte är en db-killer, utan snare bakstycke som gör att man kan komma åt insidan eller nått.
Ok, jag ser det nu. En "mellanstorlek" mellan min 43F och XT350ns. :)
Jag jagade lite info tidigare om storleken på lådorna egentligen
spelade roll. Trodde jag hade tur här med någon som visste.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ok, jag ser det nu. En "mellanstorlek" mellan min 43F och XT350ns. :)
Jag jagade lite info tidigare om storleken på lådorna egentligen
spelade roll. Trodde jag hade tur här med någon som visste.
Det brukar väl vara så att ju mindre dämpare desto större...eerrhmm..... äsch, glöm det förresten :tungan
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Noterade att mitt gamla batteri till hojen var....tja....stendött.
0 volt och jag tror inte det går att få liv i längre. C-tecken inkopplad men har inga större förhoppningar om det.
Blir väl ett nytt från Biltema. Den har ju kick, så det är inga krav på hög startström direkt.
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Tracker?

http://2.bp.blogspot.com/-5K2iMUHOb...ttersport"+by+Benders+Echte+Motorrader+04.jpg
Yamaha+XT+600+%22Rittersport%22+by+Benders+Echte+Motorrader+04.jpg

Den är grymt snygg, eller varför inte göra något liknande som Roland Sands ombyggda KTM :banana
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den där silverfärgade trackern är snygg.
Men just nu så lutar det mest mot svart/rött i någon kombination. Gillar färgsättningen med den andra tanken jag har. Tyvärr är inte tanken i perfekt skick och skulle må bäst av en omlackering, men framtiden får utvisa det.

2013-05-19_2.jpg

Just nu är det mest montera ihop allt och se till att få det att funka med de gamla orginalgrejorna först. Sen efter att den är körbar och besiktigad så kanske det blir ny tank + sadel.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte mycket som hänt under veckan, för mycket annat att göra, samt att Transalpen ville ha lite kärlek.

Nytt batteri dock inhandlat. Någon mm till godo på alla kanter så bra passform.

Batteri.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har du bytt olja i gafflarna på denna hojen?
Hur mycket fyllde du i var gaffel sedan i så fall?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har du bytt olja i gafflarna på denna hojen?
Hur mycket fyllde du i var gaffel sedan i så fall?
Jupp, förra året men har tyvärr ingen minnesbild över mängden.
Har dock för mig jag gick på det som står i Clymes servicemanualen.
Även www.Louis.de har en ganska bra databank med info om hojar.

louis.jpg

537 ccm SAE 10W
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jupp, förra året men har tyvärr ingen minnesbild över mängden.
Har dock för mig jag gick på det som står i Clymes servicemanualen.
Även www.Louis.de har en ganska bra databank med info om hojar.

537 ccm SAE 10W

Tackar, perfekt! :)
Om du gick efter Clymer så har du bara hivat i 481-485 ml.
Jag visste att det var för lite eftersom jag jämfört bägge gafflarna.
Mycket mer utrymme i våra 2KF än den 43F de har med i boken.

Stod inget om gaffeltrycket på den tyska sidan men det borde väl
vara lugnt att köra på Clymers info.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dags att uppdatera lite *host, harkel..*
Under sommaren gjordes typ inget... För mycket köra med andra hojar.

Frambromsen ville inte bygga upp tryck i början av sommaren. Troligtvis en kärvande kolv. Jag löste det genom att låta den stå. Mycket riktigt hjälpte detta och till hösten hade kolven lossnat.
Ni anar inte hur många problem som kan lösas genom att bara låta sakerna stå :tungan

Har sakta pillat ihop sakerna och efterdragit det mesta till rätt Nm. Har säkert glömt saker som kommer att lossna så fort jag får ut den på vägen.

Förgasarna är rengjorda några gånger och verkar fungera. Skall väl pilla lite med luft/bränsle-blandningen också för att vara på säkra sidan.

Den är startad och motorn går runt.
För övrigt kan jag säga att det tog en stund att starta den då kickbenet inte är i bästa skick. Blev typ 5-10 kickar per dag innan benet gav upp och man fick vila tills nästa dag.
Tar lite tid att få igång den då allt varit helt nedplockat på förgasarsidan.

Elen fungerar numera.
Skall väl sakta få ihop den inför besiktning så man kan köra med den i 2 år till. Sen kan man fundera på vad man skall göra med den.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bilder kommer när jag vågar visa upp den.

Noterade förresten lite fundersamt varför den nya kedjan jag köpte på Touringbutikens konkursutförsäljning hade tallbarr och skit på sig...:va
Nu betalade jag ingen större summa för den (har för mig priset började på en 2:a), men hade det varit originalpriset på en 1000-lapp hade jag nog varit lite sur.

Kedjan är inte använd mer än typ testmonterad på någon hoj innan den lagts tillbaka i kartongen, men ändå. :tungan
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Bara en undran när det gäller blästring. Funkar det att blästra en ram med så kallad isblästring? :va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bara en undran när det gäller blästring. Funkar det att blästra en ram med så kallad isblästring? :va
Sandblästring är ganska aggressivt och på t.ex. aluminium så är det inte lämpligt.
På en XT med stålram och tjock pulverlack gör det inget att gå på med sand. Det är väl det enda som biter effektivt egentligen.
Men på en aluminiumram med tunnare lack så är väl isblästring att föredra. Det eller något ämne som inte är lika aggressivt som sand. Finns väl en uppsjö med olika medel för blästring beroende på vad man vill ta bort och på vilket underlag.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top