Yamaha XT600K - Projekt X

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Får väl uppdatera denna tråd lite då jag faktiskt börjat pilla med XT:n igen.
Har ju inte varit nämnvärt ute i garaget med någon hoj under vintern då ena axeln+armen inte velat vara med och leka under några månader. Nu funkar dock allt igen.

Nåväl, XT:n då.
Tänkte slänga ihop den och besiktiga den innan jag gjorde något annat.
Drog tillbaka all gammal el och lite skräp som man uppenbarligen skall ha på besiktningen.
Fyllde tanken och kickade för glatta livet en stund.
Starta ville den fan inte..
Sen satte jag dödarknappen i rätt läge och genom ett mirakel så gick den igång på första kicken. :3freak

Varmkörning - Check
Skall den låta så där....?
Låter nästan lite mekaniskt knackande längst nere på tomgången...hhhmmm...
Kolla kamkedjesträckaren och den ser ok ut samt är inte i något ändläge.
Kamkedjan kändes inte slapp heller på något sätt.

Startar igen, nä ljudet är kvar.
Ventilerna är justerade rätt vad jag vet. Har för mig jag gjorde det 2 gånger bara för att vara säker. Så dom skall det inte vara. Det låter inte heller därifrån när man lyssnar noga.
Plocka loss generatorkåpan och dubbelkollar att allt sitter fast som det skall och glappar inte. Inget fel där.

Noterar att oljan är lite gråaktig på sina ställen.
Hhmm...Bonusfel är alltid roliga att hitta :gnissla
Nåväl det är ju en luftkyld enstånka så läcka i kylsystemet är det inte.
Skulle iofs kunna vara kondens men motorn är ju varmkörd samt torrt förvarad.
Plockar loss kopplingskåpan och där är bra mycket mera grå olja. Speciellt i närheten av kopplingen.
Är nog inge fukt....
Plockar loss kopplingen och mellanskivorna verkar vara lite slitna och har blottat aluminiumet på klackarna på själva skivorna. Troligtvis därifrån färgen i olja kommer.
Får väl beställa nya mellanskivor framöver då.

Noterar att själva kopplingskorg med axel går att vicka 1/2-1 mm, undrar om det är det som gör att det låter?
Får dock greppa instruktionsboken och montera tillbaka allting rätt först och se efter.
Sen är det besiktiga som gäller.
Vilket år som helst nu...
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Spännande. Hoppas du pallar att reda ut motortrasslet och fortsätter bygga.
Smart att besiktiga före ombyggnation. Det tänkte ej jag på :huvet
Byt oljan och hoppas på att det var kondens. Keep up
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gick igenom kopplingssidan med allt annat man kommer åt på den sidan idag.
Inga fel hittade. Ja, förutom lite bra-att-veta slitage på kopplingen. Så den justerades bara in igen.
Blir ny olja imorgon, sen får jag lyssna lite till.
Skall komma ihåg att justera in decompen och lite annat också innan start.

Blir det inte bättre så kollar jag över ventilerna en gång till. Det är ju så pass enkelt att göra på XT:n.

Nu kan det hela iofs vara ett fall av "gamla thumpers låter egentligen så här" varianten också. Var ju så länge sen den var igång :tungan
Men hellre vara på säkra sidan när man ändå har orken att fixa och dona lite.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så allt enkelt dubbelkollat och justerat, samt ny olja.
Tycker jag hör ljudet fortfarande, men har bestämt mig för att sortera in det under standardljud från enstånkor.
Det kan för övrigt mycket väl stämma. Brukar ju vara på våren man får för sig att saker låter illa på hojen.
:tungan

Grejen är också att jag inte kan kolla så värst mycket mera utan att klyva motorn och kontrollera allt och det har jag inte lust med. Och riktigt så illa låter det inte heller så att det motiverar den åtgärden.
Blir det värre får jag kanske omvärdera det hela, men det är ett senare problem.

Nu skall här hittas lite varmare väder och åka och besiktiga den. Skulle gärna ta en liten kontrollrunda innan jag bokar besiktningstid, men man får ju inte köra den obesiktigad :rolleyes:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Försäkra härket då...
Halvförsäkring & helår, boende i 08-ytterområde, 39 år, eget garage, osv. gav följande utfall:

4436 :- Trygg Hansa
2734 :- Bilsport & Mc (30+)
2190 :- Folksam
1932 :- If
1528 :- Bilsport & Mc (Classica & helförsäkring)
1452 :- Länsförsäkringar
1100 :- Svedea

Ville inte ta Classica då denna hoj inte direkt är tänkt att framföras som original allt för länge till.
Vilket jag valde till slut....så svårt är det nog inte att klura ut :rolleyes:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Efter noggrant lyssnande på folks Youtubeklipp och deras XT600 2KF så har jag kommit fram till att 50% av hojarna låter som min på låga varv, medans andra hälften inte gör det :3freak
Ja, ja, ljudet får vara tills vidare med andra ord.

Började leta nya bromsskivor till den. Har ju ett par motardfälgar utan skivor stående och det är väl lika bra att införskaffa skivor till dessa så man slipper montera av dem från off-road däcken.

Nu bara klura ut vilka skivor som passar.
Hittar lite olika bud på den fronten så jag får väl mäta upp.

Det ena som sägs är att följande framskiva passar en XT600 2KF:
•Yamaha XT 600 EH Year 1990 Bj.Code 3TB1 3TB [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 1991 Bj.Code 3TB3 3TB [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 1992 Bj.Code 3TB5 3TB [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 1993 Bj.Code 3TB7 3TB [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 1994 Bj.Code 3TB9 3TB [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 1995 Bj.Code 4PT1 3TB [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 1996 Bj.Code 4PT3 3TB [40 PS, 29 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 1997 Bj.Code 4PT5 3TB [40 PS, 29 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 1998 Bj.Code 4PT7 3TB [40 PS, 29 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 1999 Bj.Code 4PT9 DJ 021 [40 PS, 29 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 2000 Bj.Code 4PTA DJ 021 [40 PS, 29 kW]
•Yamaha XT 600 EH Year 2001-2003 Bj.Code 4PTB DJ 021 [40 PS, 29 kW]
•Yamaha XT 600 EN Year 1990 Bj.Code 3UW1 3UW [27 PS, 20 kW]
•Yamaha XT 600 EN Year 1991 Bj.Code 3UW2 3UW [27 PS, 20 kW]
•Yamaha XT 600 EN Year 1992 Bj.Code 3UW3 3UW [27 PS, 20 kW]
•Yamaha XT 600 EN Year 1993 Bj.Code 3UW4 3UW [27 PS, 20 kW]
•Yamaha XT 600 EN Year 1994 Bj.Code 4ME1 3UW [34 PS, 25 kW]
•Yamaha XT 600 EN Year 1995 Bj.Code 4SK1 3UW [34 PS, 25 kW]
•Yamaha XT 600 H Year 1987 - 1988 Bj.Code 2KF 2KF [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 H Year 1989 - 1990 Bj.Code 3PW1 2KF [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 K Year 1994 - 1995 Bj.Code 3YP6 3TB [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 K Year 1994 - 1995 Bj.Code 4MF1 3UW [34 PS, 25 kW]
•Yamaha XT 600 KH Year 1991 Bj.Code 3YP1 3TB [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 KH Year 1992 Bj.Code 3YP3 3TB [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 KH Year 1993 Bj.Code 3YP5 3TB [45 PS, 33 kW]
•Yamaha XT 600 KN Year 1991 Bj.Code 4AE1 3UW [27 PS, 20 kW]
•Yamaha XT 600 KN Year 1992 Bj.Code 4AE2 3UW [27 PS, 20 kW]
•Yamaha XT 600 KN Year 1993 Bj.Code 4AE3 3UW [27 PS, 20 kW]
•Yamaha XT 600 N year 1987 - 1988 Bj.Code 2NF 2NF [27 PS, 20 kW]
•Yamaha XT 600 N Bj 1989 - 1990 Bj.Code 3PX1 2NF [27 PS, 20 kW]
•Yamaha XT 600 Z Tenere Year 1988 Bj.Code 3AJ1 3AJ [46 PS, 34 kW]
•Yamaha XT 600 Z Tenere Year 1989 Bj.Code 3AJ4 3AJ [46 PS, 34 kW]
•Yamaha XT 600 Z Tenere Year 1990 - 1991 Bj.Code 3AJ6 3AJ [46 PS, 34 kW]

Sen finns det en kategori som säger att följande också passar:
RZ 250 R 1AR/1XG 1982-1984
RZ 250 R 29L 1986-1988
RZ 250 RR 5IL 1988
RZR 250 1990
SRX 250 1984-1988
RD 350 LC YPVS 31K/D035 1983-1992
RD 350 R 1991-1995RZ 350 1983-1995
FZ 400 N 1985-1987
FZ 400 R IKF/46K/33M 1987
SRX 400 1JL,SRX-4 1985-1989
XS 400 DOHC 1982-1983
XP 500 T-Max SJ01/e13/0040 2001-2003
XP 500 T-Max 5VU1/2 2004-2007
XP 500 T-Max SJ06/e13/0226 2008-2009
XP 500 T-Max ABS 2007-2009
XZ 550 11U/L541 1983-1984
FJ 600 1984-1985
FZ 600 1986-1988
SRX 600 1JK 1XM,1XL/E120/E125 1986-1989
XJ 600 51J/M,3KM,3KN,3K1 1984-1991
YX 600 Radian 1986-1990
XJ 650 4K0/B736/0 1983-1984
XJ 650 Seca LK 1983
XJ 650 Turbo 1982-1985
FZ 700 Genesis 1987-1988
FZX 700 Fazer 1986-1987
XJ 700 Maxim X 1985
XJ 700 Virago - Spoke/Cast Wheel 1984-1987
XV 700 S Virago - Spoke Wheel 1986
FZ 750 Genesis 2KK/E486 1987-1988
FZ 750 Genesis 2KK/E486 1989-1992
FZR 750 Genesis 3CU/E765 1986-1987
FZX 750 Fazer 1986-1993
FZX 750 L 1986-1993
FZX 750 1998
XV 750 1996-1997
XV 750 Virago 4FY/G058 1988-2000
XJ 900 58L/D771 1987-1994
XJ 900 R Seca II S Diversion 1994-2003
FZS 1000 Fazer RN06/e1/0103 2001-2005
FZR 1000 Genesis 2LA/E558 1987-1989
FZR 1000 EX UP 3LE/F128 1990-1996
XV 1000 Virago 1984-1985
XV 1000 Virago 2AE/E163 1986-1988
XV 1000 SE 1988
BT 1100 Bulldog RP05/e1/00116 2002-2006
XV 1100 Virago 3LP/F053 1986-1995
XJR 1200 1994-1998
XJR 1300 5EA1 RP02/K266 RP06/e1/0134 1998-2009
XT 600 43F/D391 2KF/E580 1983-1990
XT 600 3UW,3TB/F430/F431 1990-1994
XT 600 K 3UW,3TB/F430/F431 1991-1994
XT 600 Tenere 34L/D093 1983-1985
XT 600 Z Tenere 1VJ/E124 3AJ/E807 1984-1991

Sen finns det även en tredje som säger att skivorna från dessa passar:
MT-01 (1670cc) (4 piston caliper) 05-06
MT-01 (6 piston radial caliper) 07-09
MT-01 S (6 piston radial caliper/5YUR) 09

Så mäta mina skivor och sen klura är nog rätt metod.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu är den redo för besiktning, tror jag...

Det här är alltså inget skick som kommer att behållas, tror jag....
Satt mest bara på sakerna inför besiktningen.
2014-04-06_1.jpg
2014-04-06_2.jpg

 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Är det kolfiber-film du dragit över på kåpor o tank? Sitter det bra?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tyvärr bara folie från www.foliepapper.se.
Hade ju varit smutt med en äkta kolfibertank till en gammal XT :yoparty

Sitter som berget gör folien i varje fall. Sen om det är snyggt eller inte beror lite på hur nära man är. Det var mitt första försök till foliering så det är inte det snyggaste man gjort om man säger så.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Den var ju smutt din hoj. :tummenupp

Kan hålla med om denna, har själv sådan skiva på min 2KF.
XT 600 43F
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då är den besiktigad med följande fel:

Besiktning_1.jpg

Kedjan spände jag efter rekomendationerna. Kruxet är bara att jag själv inte väger efter rekomendationerna :rolleyes:
Jaja, lätt fixat.

Hastighetsmätaren felvisning blev jag lite konfunderad över. Den hänger helt enkelt inte med och segar sig upp och dalar helt i egen takt ned efter att man stannat.
Nu så här i efterhand, här hemma, så undrar jag om jag inte hade det på Transalpen också när jag monterade en bricka fel nere vid hjulet eller var det att Transalpens plastskiva därnere var sliten och klackarna inte greppade där de skulle...
Nåväl, ingen större sak heller egentligen. Lätt att fixa gissar jag på.

Besiktning_2.jpg

Det roliga är att nu får jag plötsligt framföra den ute i trafiken i 1 månad igen.
Den har haft körförbud sen typ 2008 på grund av utebliven besiktning. Men nu när de hittat lite fel så får jag minsann bege mig ut med den :tungan
Skall dock fixa felen innan jag kör.
Mest för att det är så dj*vla kallt att köra nu. Dvs. bättre att vara i garaget.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Då är den besiktigad med följande fel:

View attachment 403096

Kedjan spände jag efter rekomendationerna. Kruxet är bara att jag själv inte väger efter rekomendationerna :rolleyes:
Jaja, lätt fixat.

Hastighetsmätaren felvisning blev jag lite konfunderad över. Den hänger helt enkelt inte med och segar sig upp och dalar helt i egen takt ned efter att man stannat.
Nu så här i efterhand, här hemma, så undrar jag om jag inte hade det på Transalpen också när jag monterade en bricka fel nere vid hjulet eller var det att Transalpens plastskiva därnere var sliten och klackarna inte greppade där de skulle...
Nåväl, ingen större sak heller egentligen. Lätt att fixa gissar jag på.

View attachment 403097

Det roliga är att nu får jag plötsligt framföra den ute i trafiken i 1 månad igen.
Den har haft körförbud sen typ 2008 på grund av utebliven besiktning. Men nu när de hittat lite fel så får jag minsann bege mig ut med den :tungan
Skall dock fixa felen innan jag kör.
Mest för att det är så dj*vla kallt att köra nu. Dvs. bättre att vara i garaget.
Tror jag har en gammal hastighetsmätare liggande, inte hundra på det eller
på skicket.

Va, får du köra trots underkänt. Besiktigade min YZFRR i Måndags, hade en vecka
gammalt körförbud på den. Fjädern till bakbromsgivaren krånglade och besiktningskillen
lät mig greja till det. Han menade på att om jag blev underkänd på den så skulle
körförbudet fortfarande gälla. :va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det gick ju sådär att fixa hastighetsmätaren.
Plockade loss kabeln vid hjulet och kopplade in skruvdragaren.
Samma symptom som tidigare. Hastighetsmätaren klättrar sakta uppåt och sen när jag slutar så sjunker den sakta ned igen.
Hhhmm... Inget fel nere vid hjulet då

Plockar loss mätaren och plockar loss kabeln helt och sätter en spik i hålet och snurrar den med skruvdragaren.
Samma symptom.
Ok, mätaren då.

Öppna mätaren med milt våld. De har ju limmat fanskapet så ingen pillar på kilometrarna.
Kör skruvdragaren med öppen mätare och allt funkar samt sitter där det skall, men symptomen är det samma.
:va

Börjar plocka isär allt och ser till slut att en liten pigg på en metallbricka är lite sliten och kopplar inte riktigt mot där den skall. Dvs. hastighetsmätarnålen får inte riktig kontakt där den ska.
Går det att fixa....Nej

Tror jag har en gammal hastighetsmätare liggande, inte hundra på det eller på skicket.
Du skulle kunna få kolla ifall den är kvar.
Skall ta mig en funderare angående mätare.

Finns ju lite andra snyggare ute på marknaden nuförtiden.
Bland annat denna på E-bay som skall passa gamla Yamaha original:
$T2eC16hHJGkFFm5pBdGHBSPu+)GB4!~~60_12.JPG
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Köp den svarta , då har ju liksom en ombyggnation startat i smyg:rodnar
 

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Ankarsrum
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
Kolla vad en orginal kostar kostar först.Man kan bli förvånad,skulle ha till en szr 660 för många år sedan och kollade med skroten som ville ha ca 1500:- men tyckte det var dyrt och kollade vad en ny kostade för skoj skull och den kostade under 1000:- om jag inte minns fel.
Det gick ju sådär att fixa hastighetsmätaren.
Plockade loss kabeln vid hjulet och kopplade in skruvdragaren.
Samma symptom som tidigare. Hastighetsmätaren klättrar sakta uppåt och sen när jag slutar så sjunker den sakta ned igen.
Hhhmm... Inget fel nere vid hjulet då

Plockar loss mätaren och plockar loss kabeln helt och sätter en spik i hålet och snurrar den med skruvdragaren.
Samma symptom.
Ok, mätaren då.

Öppna mätaren med milt våld. De har ju limmat fanskapet så ingen pillar på kilometrarna.
Kör skruvdragaren med öppen mätare och allt funkar samt sitter där det skall, men symptomen är det samma.
:va

Börjar plocka isär allt och ser till slut att en liten pigg på en metallbricka är lite sliten och kopplar inte riktigt mot där den skall. Dvs. hastighetsmätarnålen får inte riktig kontakt där den ska.
Går det att fixa....Nej


Du skulle kunna få kolla ifall den är kvar.
Skall ta mig en funderare angående mätare.

Finns ju lite andra snyggare ute på marknaden nuförtiden.
Bland annat denna på E-bay som skall passa gamla Yamaha original:
View attachment 403098
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kolla vad en orginal kostar kostar först.
Utan att ha kollat med Yamaha Sverige så har jag lyckats hitta en några nya mätare i Australien till lite senare XT600 för dryga 500:- med frakt. Dessa borde passa tror jag. Måste dock kolla upp det hela lite.

Fast för den summan så kan jag ju byta upp mig mot en snyggare rund. Fast då borde jag väl byta ut varvräknare med mot en rund....Hhmmm....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad skall du med varvräknare till på en XT?
Alla indikeringslamporna sitter ju i samma mätarhus :D

Från gårdagen:
1e33e18cc14911e39d510002c9d6c186_8.jpg


Skall ut i garaget och finurla lite med mätaren idag igen. Få se om lite sömn löser problemet, annars får jag klura ut hur jag gör.

Är det förresten någon som vet ifall Yamaha kör med 2:1 i utväxling på hastighetsmätaren?
Och hur fan kollar man upp det på mätaren?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top