Yamaha XTZ750 Super Ténéré

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
En liten kul bild vi tog 2014, the old vs the new. Skall man recensera gammelhojar så får man gör det utifrån tiden då det begav sig. Att jämföra med dagens är så meningslöst. Jag åkte en 500mil med denna 750in och den var kanoners tycker jag. Jämfört med xrv750 så får man köra mer aktivt på grus med denna men den ryter så gott när man varvar. Med gammelhojjar så tycker inte jag man skall byta ut massa delar mot nyare, man renoverar det gamla så att det fungerar som det var tänkt en gång i tiden, alla får göra som dom vill men så tycker jag iallafall. :) :)
 

Bifogat

  • 20141006_142256.jpg
    20141006_142256.jpg
    700 KB · Visningar: 39

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Hade en blå vit 89 runt 1992 ish.
Älskade den hojen,tyckte den var kul till allt,gasade med sporthojsgänget ena dan o körde lite grusbus nästa.
Kom från en FZR1000 men denna var mycket roligare.

Vissa gnäller på motorn,jag älskade gången o ljudet i den med lite öppnare dämp!
Skrotade hojen efter närkontakt med blind bilist men köpte en TRX 850 istället,samma underbara motor med lite mer omphh bara.

Har nog en förkärlek för Yamaha,undrar om man kaske ska slå till på en T7
för att få lite av samma feeling :) 30 år senare!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det dök upp en annons idag. Kul att se ett pris.
Jag ska fortfarande inte köpa någon. :)
 

Bifogat

  • F3CCE84B-0C17-40B6-B1FC-B99CDF2AECEA.jpeg
    F3CCE84B-0C17-40B6-B1FC-B99CDF2AECEA.jpeg
    219.9 KB · Visningar: 36
  • DAC7665C-032C-4D25-9C37-F0D9033F0383.jpeg
    DAC7665C-032C-4D25-9C37-F0D9033F0383.jpeg
    125.1 KB · Visningar: 36

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du är en klippa!
Jag har ändrat mig. Ska inte äga någon.
Gillar den fortfarande. Särskilt den blå-vita.
Tack!
Det där var inte riktigt sant. Om ägandet alltså. Har inte släppt tanken på en xtz750.
Har bevakning på blocket.
Har en lista på ändringar och kompletteringar.

Har inte plats att parkera den och ingen bra plats att mecka med den. Tveksam om jag kommer förbi 90-gradaren i hallen. Hissen pallar i alla fall 600 kg.

Nåväl. Var på Öland igår och skickade ett meddelande till en säljare i Kalmar.
Åkte dit idag. Jag har inte sett någon i verkligheten förutom några i trafiken.
Hojen var fin för sin ålder och allt väsentligt var original.
Startade lätt utan choke. Poffade lite på tomgång.
Kopplingen var trög och tung. Kopplingshandtaget verkade var original men det var kort, som för små händer. Hackig när man släppte ut kopplingen. Drev ev lite med kopplingen indragen. Kändes inte bra.
Styrlagren kändes tröga men inte hackiga eller glapp. Men segt.
Obalans fram.
Motorn kändes rapp från tomgång och gillade låga varv. Bra!
Bakbromsen funkade knappt alls.
Styret var väldigt smalt tyckte jag.
Jag skulle åka ut på motorvägen för att känna hur den känns runt 120 men jag vände innan motorvägen.
Höger fotpinne sitter långt ut, det vet vi. Men vänster sitter ju långt in, svårt med växelspaken. Andra har klagat på det. Störande. Körde med ”sportstövlar” storlek 46. Sen sitter väl fotpinnarna lite långt fram.

Ägaren var trevlig men visste inte mycket. Hade bara kört hojen 15 mil!

Jag gillade min TDM900 ÄNNU mer efter provkörningen. Inte för att den skulle ersättas, bara kompletteras. Kanske en TRX850 också. Köra skitlångt med TRXen och aldrig klaga på handleder, knän, ålder och att det blåser på motorcykel.
Kanske byta framhjulet till ett 18”. Som TDMerna har. Och LaVerdorna. Och min Dr600.

XTZan då. Ville inte börja mecka med eftersatt service. Ventilerna skulle visst varit justerade av förr ägaren. Motorn gick tyst.
Lameller och kopplingskorg och förmodligen centrumdelen borde kollas/bytas. Smörja vajer kan göra underverk men inte bara det i detta fall.
5700 mil 12 ägare sedan 1990.
Kollade inte fälgar vid ekernipplarna. Aluminiumet kan ruttna rejält. 40+ år.

Priset var förhandlingsbart men 40 mil bort.
Att fixa körställningen står redan på min lista plus andra grejer.
Kolla soppaförbrukning innan byte av nålar och emulsionrör och luftfilter.
Laddrelä är också en svag punkt enligt tips. Som på TDM900 då. Inkl stator.
Jag väntar på ett objekt på närmare håll.

Lite besviken funderade jag på om det fanns ett modernare alternativ. Nä int vad jag vet.
Såg ett klipp om Triump 1200 Scrambler.
Den har klipp och fjädringsväg som en allroundhoj bör ha. Två cylindrar, under tanken, avgasrör framåt i fartvinden… Vilket är ett krav i min bok. Den verkade riktigt bra, en doldis. I alla fall för mig. Hipstrig? Vet inte.
Minns inte om den hade USD-gaffel vilket går fetbort hursomhelst
Om det är en bättre hoj har absolut ingen som helst betydelse. T7? Nope. T12? Asså vad ska man med 400 kg hoj till. USD… Kardan, visst. Inget plus men inget minus heller.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Lite besviken funderade jag på om det fanns ett modernare alternativ. Nä int vad jag vet.
Såg ett klipp om Triump 1200 Scrambler.
Den har klipp och fjädringsväg som en allroundhoj bör ha. Två cylindrar, under tanken, avgasrör framåt i fartvinden… Vilket är ett krav i min bok. Den verkade riktigt bra, en doldis. I alla fall för mig. Hipstrig? Vet inte.
Minns inte om den hade USD-gaffel vilket går fetbort hursomhelst
Om det är en bättre hoj har absolut ingen som helst betydelse. T7? Nope. T12? Asså vad ska man med 400 kg hoj till. USD… Kardan, visst. Inget plus men inget minus heller.
900 Scrambler? Mindre och nättare. Inte samma klipp i motorn som en 1200, förstås, men ändå en trivsam hoj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En kompis har 900 scrambler. 50hk, 7cm markfrigång, ingen fjädring. Alltså.

Efterträdaren till din 900 TDM (när den är utsliten där kring midsommar 2053) kan absolut vara en 1200 super Ténéré. Känns lättare än vad den är och kan nog vara en av världens absolut bästa hojar totalt sett.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En kompis har 900 scrambler. 50hk, 7cm markfrigång, ingen fjädring. Alltså.

Efterträdaren till din 900 TDM (när den är utsliten där kring midsommar 2053) kan absolut vara en 1200 super Ténéré. Känns lättare än vad den är och kan nog vara en av världens absolut bästa hojar totalt sett.
Det är lustigt hur ofta som "världens bästa" hoj är lika med "världens tristaste" hoj... XTZ 1200 Super tenere är ett riktigt sömnpiller, lika trist som Triumph 1200 (den förra modellen). Tung som ett as, trött som en...jag vet inte vad... gungig, klumpig... the list goes on...

Btw så hänger Honda XRV750 gott med en XTZ750 upp till 170, sen drar yamahan långsamt ifrån men den försvinner verkligen inte i "något dammoln". Vi gjorde mååååånga empiriska tester. :)
Och så fort man kom in på en dålig tjälskottsväg eller en grusväg så hängde Yamahan inte med Hondan. En Africa Twin från de åren har en överlägsen väghållning.

Btw 2: En lustighet med Yamahan är att om man hänger på en ljuddämpare från en Amazon, typ en Hush trush så låter hojen också som en Amazon, skitcoolt!!! :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om ”trist” är detsamma som ”funkar jämt” så är det kanske så. :)

Jag tror nog ändå att det mesta av rolig/trist sitter mellan öronen på föraren och inte i märket på tanken eller i broschyrens antal hk.

Och utöver detta så tar det ofta ett tag att lära sig hur hojen uppför sig under olika förhållanden. Det kan sannolikt ligga en del i att hojar som folk köper, kör >10.000 mil och sedan byter till en ny likadan, sannolikt är både bra och roliga. Annars hade de nog inte köpt en ny likadan.

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om ”trist” är detsamma som ”funkar jämt” så är det kanske så. :)

Jag tror nog ändå att det mesta av rolig/trist sitter mellan öronen på föraren och inte i märket på tanken eller i broschyrens antal hk.

Och utöver detta så tar det ofta ett tag att lära sig hur hojen uppför sig under olika förhållanden. Det kan sannolikt ligga en del i att hojar som folk köper, kör >10.000 mil och sedan byter till en ny likadan, sannolikt är både bra och roliga. Annars hade de nog inte köpt en ny likadan.

Jag kan ju bara svara för mig själv här men jag kör motorcykel med hjärtat, inte hjärnan. Skulle man blanda in förnuft i MC-köpet så borde vi nog inte köra hoj öht... :)
Var och en bestämmer hur de vill göra och många vill köpa trygghet, vilket du får med en stor hoj med en stor motor som man tar ut väldigt lite effekt ur. Det gör att den håller väldigt länge, är lättkörd och kastar inte av föraren i tid och otid, ungefär som en gammal Volvo...

...och en gammal volvo är ju väldigt upphetsande... ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, vikt/effekt är ju ett förhållande som det brukar hänvisas till när man pratar prestanda och ”rolighet”.

Tar vi då XTZ1200 som väger 260 kilo och delar med effekten 115 hk så får vi 2,26 kilo per hästkraft. Det är faktiskt snäppet bättre än KTM690 enduro för övrigt - 2,30kg/hk (som jag vet att du har ”viss” erfarenhet av. 150kg/65 hk) :)

I youtubeklippet ovan hänvisas till ECU-flash som ger ca 20 hk enligt flera källor på Internet* och då blir ju yamahan både roligare och snabbare. Får därmed 1,92 kg/hk.

Nä, men visst har du en poäng i att rolighet är viktigt och är svårt att mäta i siffror. Men Super Ténérén är ju bara så jäkla BRA som vissa hojar är och det gör den till en perfekt efterträdare till TDM900 som också är en BRA hoj. Jag kör ju själv BMW men är ändå fullt övertygad om att Yamahan är helt överlägsen vad gäller kvalitet, driftsäkerhet och på att vara just BRA. Dessutom prisvärd, till skillnad från BMW som lämnade jorden för många år sedan…





*får ej ifrågasättas ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tja, vikt/effekt är ju ett förhållande som det brukar hänvisas till när man pratar prestanda och ”rolighet”.

Tar vi då XTZ1200 som väger 260 kilo och delar med effekten 115 hk så får vi 2,26 kilo per hästkraft. Det är faktiskt snäppet bättre än KTM690 enduro för övrigt - 2,30kg/hk (som jag vet att du har ”viss” erfarenhet av. 150kg/65 hk) :)

I youtubeklippet ovan hänvisas till ECU-flash som ger ca 20 hk enligt flera källor på Internet* och då blir ju yamahan både roligare och snabbare. Får därmed 1,92 kg/hk.

Nä, men visst har du en poäng i att rolighet är viktigt och är svårt att mäta i siffror. Men Super Ténérén är ju bara så jäkla BRA som vissa hojar är och det gör den till en perfekt efterträdare till TDM900 som också är en BRA hoj. Jag kör ju själv BMW men är ändå fullt övertygad om att Yamahan är helt överlägsen vad gäller kvalitet, driftsäkerhet och på att vara just BRA. Dessutom prisvärd, till skillnad från BMW som lämnade jorden för många år sedan…





*får ej ifrågasättas ;)
Nja, vikt/effektförhållande i all ära men jag tycker just det förhållandet inte säger nånting om körglädje. Vikten på hojen i förhållande till vikten på föraren är det som är körglädje. 260 kg hoj blir aldrig roligt oavsett hur mycket effekt. Annars skulle ju en Boss Hoss med kompressor vara den "bästa" hojen?
Får jag välja i körglädjelådan så är en 690 ljusår före i körglädje jämfört med vilken så kallad "adventurehoj" som helst. Då pratar jag inte Europasemester utan kurviga grusvägar, traktorvägar och stigar. Ska jag bröta i skogen är även 690:n för tung i vikt även om vikt/effektförhållandet är väldigt bra. Då är 110 kg endurohoj det roligaste man kan köra. Omvänt så åker jag gärna långt men hojen ska forfarande vara så lätt som möjligt och då väljer jag KTM 890 eller Yamaha T7 alla dagar i veckan jämfört med alla kubikstinna "reiseenduros" som tyskarna kallar dem...

Men det är ju jag det, andra får gärna baxa omkring på tunga as med mycket effekt och tro att de har roligt... :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top