Du är en klippa!
Jag har ändrat mig. Ska inte äga någon.
Gillar den fortfarande. Särskilt den blå-vita.
Tack!
Det där var inte riktigt sant. Om ägandet alltså. Har inte släppt tanken på en xtz750.
Har bevakning på blocket.
Har en lista på ändringar och kompletteringar.
Har inte plats att parkera den och ingen bra plats att mecka med den. Tveksam om jag kommer förbi 90-gradaren i hallen. Hissen pallar i alla fall 600 kg.
Nåväl. Var på Öland igår och skickade ett meddelande till en säljare i Kalmar.
Åkte dit idag. Jag har inte sett någon i verkligheten förutom några i trafiken.
Hojen var fin för sin ålder och allt väsentligt var original.
Startade lätt utan choke. Poffade lite på tomgång.
Kopplingen var trög och tung. Kopplingshandtaget verkade var original men det var kort, som för små händer. Hackig när man släppte ut kopplingen. Drev ev lite med kopplingen indragen. Kändes inte bra.
Styrlagren kändes tröga men inte hackiga eller glapp. Men segt.
Obalans fram.
Motorn kändes rapp från tomgång och gillade låga varv. Bra!
Bakbromsen funkade knappt alls.
Styret var väldigt smalt tyckte jag.
Jag skulle åka ut på motorvägen för att känna hur den känns runt 120 men jag vände innan motorvägen.
Höger fotpinne sitter långt ut, det vet vi. Men vänster sitter ju långt in, svårt med växelspaken. Andra har klagat på det. Störande. Körde med ”sportstövlar” storlek 46. Sen sitter väl fotpinnarna lite långt fram.
Ägaren var trevlig men visste inte mycket. Hade bara kört hojen 15 mil!
Jag gillade min TDM900 ÄNNU mer efter provkörningen. Inte för att den skulle ersättas, bara kompletteras. Kanske en TRX850 också. Köra skitlångt med TRXen och aldrig klaga på handleder, knän, ålder och att det blåser på motorcykel.
Kanske byta framhjulet till ett 18”. Som TDMerna har. Och LaVerdorna. Och min Dr600.
XTZan då. Ville inte börja mecka med eftersatt service. Ventilerna skulle visst varit justerade av förr ägaren. Motorn gick tyst.
Lameller och kopplingskorg och förmodligen centrumdelen borde kollas/bytas. Smörja vajer kan göra underverk men inte bara det i detta fall.
5700 mil 12 ägare sedan 1990.
Kollade inte fälgar vid ekernipplarna. Aluminiumet kan ruttna rejält. 40+ år.
Priset var förhandlingsbart men 40 mil bort.
Att fixa körställningen står redan på min lista plus andra grejer.
Kolla soppaförbrukning innan byte av nålar och emulsionrör och luftfilter.
Laddrelä är också en svag punkt enligt tips. Som på TDM900 då. Inkl stator.
Jag väntar på ett objekt på närmare håll.
Lite besviken funderade jag på om det fanns ett modernare alternativ. Nä int vad jag vet.
Såg ett klipp om Triump 1200 Scrambler.
Den har klipp och fjädringsväg som en allroundhoj bör ha. Två cylindrar, under tanken, avgasrör framåt i fartvinden… Vilket är ett krav i min bok. Den verkade riktigt bra, en doldis. I alla fall för mig. Hipstrig? Vet inte.
Minns inte om den hade USD-gaffel vilket går fetbort hursomhelst
Om det är en bättre hoj har absolut ingen som helst betydelse. T7? Nope. T12? Asså vad ska man med 400 kg hoj till. USD… Kardan, visst. Inget plus men inget minus heller.