Det som är tanken. Blir intressant att prova hur konkurrenskraftig den kan blir mot 70 cc-mopparna, effekten kommer iaf räcka till. Hälla-banan ska ju kanske byggas ut till över 1200 m så det kommer bli grymt.Det blir grymt! Lite överdimensionerad frambromsBlir grymma stoppies med den
Blir det gocartbana i sommar? Jag är på![]()
Det som är tanken. Blir intressant att prova hur konkurrenskraftig den kan blir mot 70 cc-mopparna, effekten kommer iaf räcka till. Hälla-banan ska ju kanske byggas ut till över 1200 m så det kommer bli grymt.
Man kan nog gå till väga på massa olika vis men kolla igenom min tråd så ser du vad jag har gjort. Huvudsaken är iaf att man har en ordentlig frambroms och hjul med riktiga däck.
Det jag har kvar att lägga pengar på för att hojen ska va redo för bana är en ny kolv, borrning av cylinder, luftfilter och ett par vettiga däck. Då har jag lagt ut ca 7 k, har inte räknat med transportkostnader och grejer. Sen efter ett tags provande så kommer nog ram och sving m.m. lackas vilket innebär att slutpriset ökar. Å andra sidan har jag en massa reservdelar över som kan säljas om man nu vill det.
Har skaffat kolv och luftfilter m.m. Har lämnat in cylinder med nya kolven för borrning. Fipplat dit de nya bredare hjulen så nu är det rätt fälgar för 120-däck bak och 90 fram. Nu blir det dessutom skivbroms bak. Alla ekrar till framhjulet var lösa och nipplarna är gjorda av stål så dom var minst sagt svåra att få bort utan att nån eker gick av pga rost. Tog även en runda på bakekrarna och det gick av 6 st bak och 7 st fram men nya är beställda. Har filat till några hål på nsr-skivan så den passar nya framhjulet. Har fått tag på längre (mkt längre) bromsslang till frambromsen eftersom nsr-slangen var för kort. Har gjort en mall till bromsoket så det hamnar på rätt plast iom att skivan kommer längre ut axiellt.Går det framåt? Uppdatering!!![]()
Låter bra det! Är det inte problem med att förgasare och grejer tar i ramen? Ska bli intressant att se hur det blir även fast jag tycker du bode köra med cross-chassit istället.Kul att det går frammåt för dig supermoppe!
Själv har jag äntligen börjat få 80cc crossamotorn på plats i fiddyramen.
På måndag ska jag maskina ut en bit som konverterar fiddyns bultmönster i baknavet till bultmönstret för ett crossdrev.
Skickar med nårra bilder som beskriver en slaktad RM80 -96a, en fiddy (orion, halvfabrikat ungefär med orginalmotorn i) och fiddymotorn urplockad (Lifan 140cc -08).
Mvh, Jens D.
Gissar på att maxvarv ligger mellan 13-14000 rpm. När du räknar hur fort bakhjulet kommer snurra så måste du ta med utväxlingen mellan veven och kopplingen också.Supermoppe, har du en aning om vad en 80cc varvar ur på?
Sitter och räknar på teoretisk maxhastighet.
Med diamenter 380mm på hjulet, 1,045 i utväxling på 6an, 14 framdrev och 54 bakdrev (4,14 i utväxling) och med ett varvtal på 8000 så får jag en teoretisk maxhastighet på 132 km/tim.
Vet dock inte vilket varvtal jag kan räkna med, står inget i v-handboken om motorns peakvarv och har inte heller funnit ngt online.
Kan du ge mig en hint?
Mvh, Jens D.
Gissar på att maxvarv ligger mellan 13-14000 rpm. När du räknar hur fort bakhjulet kommer snurra så måste du ta med utväxlingen mellan veven och kopplingen också.![]()
sikta på 13k så är du rätt nära sanningen.![]()
Du måste räkna kuggantalet på stora kugghjulet på kopplingen och kugghjulet på veven. Ta kopplingens kuggantal dividerat med vevens kuggantal så får du ut utväxlingen. Iom att bakhjulet är så litet så gissar jag på att du får ta det minsta drevet du får tag på.Tack för svaren, har inte räknat på ovannämnda faktor. Hur tar man reda på den utväxlingen?
Om jag räknar med stensmos varvtal i min formel får jag en sluthastighet på 215 km/tim. Då är ju hästkrafterna begränsningen, mina knappa 30 hästar lär ju inte orka knuffa upp hojen i den hastigheten.
Det optimala borde ju vara en utväxling som peakar där motorn precis orkar varva ut om man vill få högsta topphastighet med bästa möjliga acceleration.
Bygget ser tokigt ut nu, men är spänd på hur det ska bli, bakdrevet är nästan i storlek med fälgen. Fälgen är 10" (254mm) och drevet runt 220mm.
Polarn får svetsa underramen nästa vecka på jobbet så motorn kommer på sin plats.
Ursäkta för ett sent svar! Har inte hänt så mkt. Har ekrat isär dom nya hjulen och polerat fälgbanor och ekrar m.m, var grymt drygt men blev riktigt bra. Har köpt nya ekrar som ska dit också. Det som fortfarande behöver göras är att svetsa lite grejer och fixa lite småprylar och sen ska det "bara" vara att skruva ihop alla grejer.hur går det med den vill ha updatering:/
Nu har projektet dragit igång igen. Har polerat hjulen och fixat lite småsaker sedan sist men nu är det tänkt att det ska hända grejer igen.
![]() |
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Helgen efter midsommar arra... |
![]() |
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC
Roger Berzell, generalsekre... |
Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning
KTM erbjuder nu sina kunder... |
|
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |