Yamaha YZ80 projekt

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Det blir grymt! Lite överdimensionerad frambroms:hihi Blir grymma stoppies med den :D
Blir det gocartbana i sommar? Jag är på :)

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Det blir grymt! Lite överdimensionerad frambroms:hihi Blir grymma stoppies med den :D
Blir det gocartbana i sommar? Jag är på :)
Det som är tanken. Blir intressant att prova hur konkurrenskraftig den kan blir mot 70 cc-mopparna, effekten kommer iaf räcka till. Hälla-banan ska ju kanske byggas ut till över 1200 m så det kommer bli grymt.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Det som är tanken. Blir intressant att prova hur konkurrenskraftig den kan blir mot 70 cc-mopparna, effekten kommer iaf räcka till. Hälla-banan ska ju kanske byggas ut till över 1200 m så det kommer bli grymt.

Måste åka hällabanan i sommar!, det blir även en hel del tjuvåka på johannisbergs go-cartbana :)
Gud vad jag längtar!!!

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Man kan nog gå till väga på massa olika vis men kolla igenom min tråd så ser du vad jag har gjort. Huvudsaken är iaf att man har en ordentlig frambroms och hjul med riktiga däck.

Det jag har kvar att lägga pengar på för att hojen ska va redo för bana är en ny kolv, borrning av cylinder, luftfilter och ett par vettiga däck. Då har jag lagt ut ca 7 k, har inte räknat med transportkostnader och grejer. Sen efter ett tags provande så kommer nog ram och sving m.m. lackas vilket innebär att slutpriset ökar. Å andra sidan har jag en massa reservdelar över som kan säljas om man nu vill det.

Ok, låter överkomligt. Lär ju bli grymt kul!
Ser fram mot färdigt projekt, lycka till! :tummenupp

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Går det framåt? Uppdatering!! :)
Har skaffat kolv och luftfilter m.m. Har lämnat in cylinder med nya kolven för borrning. Fipplat dit de nya bredare hjulen så nu är det rätt fälgar för 120-däck bak och 90 fram. Nu blir det dessutom skivbroms bak. Alla ekrar till framhjulet var lösa och nipplarna är gjorda av stål så dom var minst sagt svåra att få bort utan att nån eker gick av pga rost. Tog även en runda på bakekrarna och det gick av 6 st bak och 7 st fram men nya är beställda. Har filat till några hål på nsr-skivan så den passar nya framhjulet. Har fått tag på längre (mkt längre) bromsslang till frambromsen eftersom nsr-slangen var för kort. Har gjort en mall till bromsoket så det hamnar på rätt plast iom att skivan kommer längre ut axiellt.

Det var väl det som har hänt. :tungan

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Kul att det går frammåt för dig supermoppe!
Själv har jag äntligen börjat få 80cc crossamotorn på plats i fiddyramen.
På måndag ska jag maskina ut en bit som konverterar fiddyns bultmönster i baknavet till bultmönstret för ett crossdrev.

Skickar med nårra bilder som beskriver en slaktad RM80 -96a, en fiddy (orion, halvfabrikat ungefär med orginalmotorn i) och fiddymotorn urplockad (Lifan 140cc -08).

Mvh, Jens D.

Bifogat

• IMG_1254resize.jpg
    IMG_1254resize.jpg
    227.8 KB · Visningar: 160
  • IMG_1214resize.jpg
    IMG_1214resize.jpg
    200.9 KB · Visningar: 134
  • orion.jpg
    orion.jpg
    138.6 KB · Visningar: 133

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Kul att det går frammåt för dig supermoppe!
Själv har jag äntligen börjat få 80cc crossamotorn på plats i fiddyramen.
På måndag ska jag maskina ut en bit som konverterar fiddyns bultmönster i baknavet till bultmönstret för ett crossdrev.

Skickar med nårra bilder som beskriver en slaktad RM80 -96a, en fiddy (orion, halvfabrikat ungefär med orginalmotorn i) och fiddymotorn urplockad (Lifan 140cc -08).

Mvh, Jens D.
Låter bra det! Är det inte problem med att förgasare och grejer tar i ramen? Ska bli intressant att se hur det blir även fast jag tycker du bode köra med cross-chassit istället. :tungan Ser att du har det till salu på blocket.

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Supermoppe, har du en aning om vad en 80cc varvar ur på?
Sitter och räknar på teoretisk maxhastighet.
Med diamenter 380mm på hjulet, 1,045 i utväxling på 6an, 14 framdrev och 54 bakdrev (4,14 i utväxling) och med ett varvtal på 8000 så får jag en teoretisk maxhastighet på 132 km/tim.
Vet dock inte vilket varvtal jag kan räkna med, står inget i v-handboken om motorns peakvarv och har inte heller funnit ngt online.
Kan du ge mig en hint?

Mvh, Jens D.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Supermoppe, har du en aning om vad en 80cc varvar ur på?
Sitter och räknar på teoretisk maxhastighet.
Med diamenter 380mm på hjulet, 1,045 i utväxling på 6an, 14 framdrev och 54 bakdrev (4,14 i utväxling) och med ett varvtal på 8000 så får jag en teoretisk maxhastighet på 132 km/tim.
Vet dock inte vilket varvtal jag kan räkna med, står inget i v-handboken om motorns peakvarv och har inte heller funnit ngt online.
Kan du ge mig en hint?

Mvh, Jens D.
Gissar på att maxvarv ligger mellan 13-14000 rpm. När du räknar hur fort bakhjulet kommer snurra så måste du ta med utväxlingen mellan veven och kopplingen också. ;)

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Gissar på att maxvarv ligger mellan 13-14000 rpm. När du räknar hur fort bakhjulet kommer snurra så måste du ta med utväxlingen mellan veven och kopplingen också. ;)

sikta på 13k så är du rätt nära sanningen. :)

Tack för svaren, har inte räknat på ovannämnda faktor. Hur tar man reda på den utväxlingen?
Om jag räknar med stensmos varvtal i min formel får jag en sluthastighet på 215 km/tim. Då är ju hästkrafterna begränsningen, mina knappa 30 hästar lär ju inte orka knuffa upp hojen i den hastigheten.
Det optimala borde ju vara en utväxling som peakar där motorn precis orkar varva ut om man vill få högsta topphastighet med bästa möjliga acceleration.
Bygget ser tokigt ut nu, men är spänd på hur det ska bli, bakdrevet är nästan i storlek med fälgen. Fälgen är 10" (254mm) och drevet runt 220mm.
Polarn får svetsa underramen nästa vecka på jobbet så motorn kommer på sin plats.

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Tack för svaren, har inte räknat på ovannämnda faktor. Hur tar man reda på den utväxlingen?
Om jag räknar med stensmos varvtal i min formel får jag en sluthastighet på 215 km/tim. Då är ju hästkrafterna begränsningen, mina knappa 30 hästar lär ju inte orka knuffa upp hojen i den hastigheten.
Det optimala borde ju vara en utväxling som peakar där motorn precis orkar varva ut om man vill få högsta topphastighet med bästa möjliga acceleration.
Bygget ser tokigt ut nu, men är spänd på hur det ska bli, bakdrevet är nästan i storlek med fälgen. Fälgen är 10" (254mm) och drevet runt 220mm.
Polarn får svetsa underramen nästa vecka på jobbet så motorn kommer på sin plats.
Du måste räkna kuggantalet på stora kugghjulet på kopplingen och kugghjulet på veven. Ta kopplingens kuggantal dividerat med vevens kuggantal så får du ut utväxlingen. Iom att bakhjulet är så litet så gissar jag på att du får ta det minsta drevet du får tag på.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
hur går det med den vill ha updatering:/
Ursäkta för ett sent svar! Har inte hänt så mkt. Har ekrat isär dom nya hjulen och polerat fälgbanor och ekrar m.m, var grymt drygt men blev riktigt bra. Har köpt nya ekrar som ska dit också. Det som fortfarande behöver göras är att svetsa lite grejer och fixa lite småprylar och sen ska det "bara" vara att skruva ihop alla grejer.

Har inga möjligheter att lägga upp bilder för tillfället men det kommer... projektet har bara haft lite vila men är definitivt inte bortglömt. Säsongen har ju börjat nu så nu kommer det bli fart igen så man kan börja köra och kanske göra förbättringar om det behövs.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Nu har projektet dragit igång igen. Har polerat hjulen och fixat lite småsaker sedan sist men nu är det tänkt att det ska hända grejer igen.

Bifogat

• Lillcrossen.jpg
    Lillcrossen.jpg
    81.3 KB · Visningar: 181

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Skruvade lite mer idag. Fick tag på en aldrig använd krök till en lite senare årsmodell. Hade jag vart ett par dagar snabbare så hade jag även fått tag på en krök av rätt årsmodell, då hade nog krökarna legat iaf i 10 år. :näsblod Gamla moppeljuddämparen passar direkt på kröken vilken är bra, den är lite längre än original samt isärtagbar så man kan packa om den. Måste bara fixa nått fäste till ramen.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    68.7 KB · Visningar: 99
  • 2.jpg
    2.jpg
    79.8 KB · Visningar: 113
  • 3.jpg
    3.jpg
    81.5 KB · Visningar: 115
  • 4.jpg
    4.jpg
    93.7 KB · Visningar: 153

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Lillknorren lever. :yoparty Låter hur fint som helst och är grymt lättstartad, var inga problem att kicka igång den med handen. Ska bara ha dit kedja och fixa fäste till ljuddämparen så kan man ta sig en provtur. :hojraket

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award