Yamaha YZ80 projekt

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
RR-stil med 12" borde inte va nå problem med riktiga däck. Vissa kör ju med knäskrap på stormotarder.

Ju mer du sänker hojen med småhjul å grejer destå tidigare skrapar fotpinnarna i. Vet inte hur stort problemet är eftersom hojen är så pass smal men vissa motardåkare flyttar t.o.m. upp fotpinnarna.

Tar du en gaffel och framhjul från en fiddy så blir crossen lägre jämfört mot fiddyn eftersom läget för kronorna på crossen sitter högre upp i föhållande till resten av hojen.

Sen kommer du få köra på mindre bakdrev för samma toppfart.

Kanske inte så vesäntlig info men iaf nått att tänka på. :tungan

Jodå har tänkt på det, men drevningen behös knappast ändras och om den behövs ändras på så är det något jag gör efter jag kört en gång.
Det som jag oroar mig mest för är att gaffelvinkeln gör att hjulbasen blir för lång och därmed trögstyrd. Har inte mätt vinkeln men ser ut som att jag kommer få en hjulbas ungefär 50 mm längre än en genomsnittlig fiddy. Tänker inte överkompensera genom att flytta fram bakhjulet, ser framför allt amatörmässigt ut och ger inte den effekten jag vill ha.
Jag vill kunna trilla in i en kurva, inte luta. Som en kullerbytta över styret snett åt det hållet man ska ungefär, svårt att förklara, mer som jag upplever det.

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Jodå har tänkt på det, men drevningen behös knappast ändras och om den behövs ändras på så är det något jag gör efter jag kört en gång.
Det som jag oroar mig mest för är att gaffelvinkeln gör att hjulbasen blir för lång och därmed trögstyrd. Har inte mätt vinkeln men ser ut som att jag kommer få en hjulbas ungefär 50 mm längre än en genomsnittlig fiddy. Tänker inte överkompensera genom att flytta fram bakhjulet, ser framför allt amatörmässigt ut och ger inte den effekten jag vill ha.
Jag vill kunna trilla in i en kurva, inte luta. Som en kullerbytta över styret snett åt det hållet man ska ungefär, svårt att förklara, mer som jag upplever det.
Hjulbasen är det nog ingen fara med, kör man tex så mkt fortare med en minimoto? Huvudsaken tror jag är att få rätt gaffelvinkel. Iom att du byter till lika stora hjul fram och bak så får du brantare gaffel bara av det. Sen kan det nog vara bra med en kortare gaffel som du skriver bara den inte blir för kort.

Själv har jag satt dit en gaffel som är lite kortare än original. Går att justera i kronorna så den blir mellan 4-8 cm kortare än original. Bak har jag gjort fästet så bakdämparen är 2,5 mm kortare än original. Kanske gör 1 cm på den totala höjden eller nått men blir nog ändå högre när man sitter på hojen eftersom fjädern är hårdare. Mer info och bilder kommer senare.

Edit: Sen beror det också på vilket offset man har på hur hojen beter sig. dvs hur långt ifrån hjulcentrum ligger i förhållande till styrlagercentrum. Är ingen expert på det här området men på min är det offset i kronorna men inte där hjulet sitter i gaffeln. Har dock inte mätt vad det är för offset.

Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Jensah , du får lufta tvåtaktaren på Lockarp sen.
Du kör kanske minimotard där redan ?

Jag kör minimoto på Lockarp och skulle bränna lite med Kawasakin , tänkte att den går aldrig igenom ljudmätningen men det var inga problem alls.
Fritt fram att köra med moppe scooter och motarderna.

Det ultimata hade varit en KX65 fullt motardkittad, den kan man ju flänga o slänga med hur som helst i svängarna.

Kul kul.

Bifogat

• KX100.jpg
    KX100.jpg
    61.5 KB · Visningar: 163

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Det ultimata hade varit en KX65 fullt motardkittad, den kan man ju flänga o slänga med hur som helst i svängarna.

Kul kul.
Det hade varit riktigt skoj, har själv haft dom funderingarna men här i stan är ägarna av banan idioter och låter ingen annan än hyrkartar köra där! :mad:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Det hade varit riktigt skoj, har själv haft dom funderingarna men här i stan är ägarna av banan idioter och låter ingen annan än hyrkartar köra där! :mad:

Du kan gå via kommunen om kartfolket dummar sig , äger kommunen marken och banan så har fler små "motorföreningar" rätt att köra på slingan.

Snacka med klubben och ordna ihop nått bra.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har inte fått nya skivan än men kan inte låta bli att slänga upp lite bilder på vad som har hänt ändå. Fick tag på en till YZ80 att ta delar ifrån men det är inte samma årsmodell så det är en hel del detaljer som skiljer, tex bakaxelns diameter som är på 12 mm istället för 15. Givetvis kommer jag köra på 15.

Har fått tag på en nsr125-gaffel och frambroms för hyfsat pris från www.kimsmc.se (rekomenderas) som passar bolton i rm-kronorna. Dock fanns det endast två vänsterben men det var bara att borra ur ena gängan.

Har fixat lite distanser och grejer och satt dit grejer lite löst bara för att se hur det kommer se ut på ett ungefär. Fästet till bakdämparen är inte klart än för den som undrar.

Bifogat

• IMG_6684 (Medium).jpg
    IMG_6684 (Medium).jpg
    92.7 KB · Visningar: 133
  • IMG_6683 (Medium).jpg
    IMG_6683 (Medium).jpg
    100.5 KB · Visningar: 229
  • IMG_6618 (Medium).jpg
    IMG_6618 (Medium).jpg
    58 KB · Visningar: 95
  • IMG_6616 (Medium).jpg
    IMG_6616 (Medium).jpg
    94.8 KB · Visningar: 115
  • IMG_6613 (Medium).jpg
    IMG_6613 (Medium).jpg
    46.3 KB · Visningar: 88
  • IMG_6612 (Medium).jpg
    IMG_6612 (Medium).jpg
    56 KB · Visningar: 87
  • IMG_6611 (Medium).jpg
    IMG_6611 (Medium).jpg
    66.3 KB · Visningar: 94
  • IMG_6572 (Medium).jpg
    IMG_6572 (Medium).jpg
    89.4 KB · Visningar: 159
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
.....

Bifogat

• IMG_6693 (Medium).jpg
    IMG_6693 (Medium).jpg
    88.5 KB · Visningar: 110
  • IMG_6691 (Medium).jpg
    IMG_6691 (Medium).jpg
    66 KB · Visningar: 86
  • IMG_6689 (Medium).jpg
    IMG_6689 (Medium).jpg
    47.1 KB · Visningar: 82
  • IMG_6688 (Medium).jpg
    IMG_6688 (Medium).jpg
    99.4 KB · Visningar: 87
  • IMG_6685 (Medium).jpg
    IMG_6685 (Medium).jpg
    67.2 KB · Visningar: 100
  • IMG_6694 (Medium).jpg
    IMG_6694 (Medium).jpg
    64.4 KB · Visningar: 98

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har inte gått i raketfart på senaste men har fått dit en bromsskiva och fixat distanser till framhjulet mm. Vad tror ni, kommer frambromsen räcka till? :hihi

Bifogat

• IMG_0048 (Medium).jpg
    IMG_0048 (Medium).jpg
    77.4 KB · Visningar: 427

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Haha, jadu fy fan vilken överdimensionerad broms ^^
men ball som fan blir den:tummenupp

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Jag kör minimoto på Lockarp och skulle bränna lite med Kawasakin , tänkte att den går aldrig igenom ljudmätningen men det var inga problem alls.

Det var det väl visst det.....? Det blev väl bara en enda gång om 5 min du kört den där? Du skulle väl både linda pipan och fixa ljudddämparen om jag inte minns fel......:va

Fritt fram.....? Nä, inte precis.

Till trådskaparen: Kul projekt! :tummenupp Fet broms! :)

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Husa m.m
De här projektet har ja helt missat:skrämd , kul med en gammel yz ja hade en sån som första hojj. Så de smittar av sig med fiddybygge på en sån:hihi , måste va grymt kul å köra. Dom känns ju som dom går på var tredje slag innan varvet kommer igång:D

Någon provkörning på sistonde?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
De här projektet har ja helt missat:skrämd , kul med en gammel yz ja hade en sån som första hojj. Så de smittar av sig med fiddybygge på en sån:hihi , måste va grymt kul å köra. Dom känns ju som dom går på var tredje slag innan varvet kommer igång:D

Någon provkörning på sistonde?
Ingen provkörning har det kunnat bli än men har lyft på cylindern på den andra motorn och kollat lite. Ramlagrena och vevlagret verkar friska så då skippar jag att klyva motorn. Kommer ta den hela motorns cylinder eftersom det är den som är mest tuktad, den är redan omborrad sedan förrut och kommer få sig en 48,5 mm kolv vilket blir ca 85 cc. Måste vart nån klåpare som borrat cylindern tidigare eftersom loppet är 2-3 tiondelar större än kolven. :skrämd

Var till yamaha center och kollade om det gick att beställa nå plast till hojen men det var visst kört. Det enda var kedjesläpan på svingen och den hade dom hemma samt en bakskärm och kylarvinge som inte blivit sålt sedan förrut. Bakskärmen har fel färg som ni ser men fick den så billigt så slog till ändå, kan hänga upp den på väggen eller nått! :tungan

Fixade till en bussning till kopplingshandtaget, var enkel att göra men gör stor skillnad för känslan.

Bifogat

• IMG_0057 (Medium).jpg
    IMG_0057 (Medium).jpg
    61.9 KB · Visningar: 76
  • IMG_0090 (Medium).jpg
    IMG_0090 (Medium).jpg
    71 KB · Visningar: 80
  • IMG_0087 (Medium).jpg
    IMG_0087 (Medium).jpg
    84.9 KB · Visningar: 86
  • IMG_0084 (Medium).jpg
    IMG_0084 (Medium).jpg
    56.1 KB · Visningar: 107
  • IMG_0082 (Medium).jpg
    IMG_0082 (Medium).jpg
    73.7 KB · Visningar: 143
  • IMG_0076 (Medium).jpg
    IMG_0076 (Medium).jpg
    55.6 KB · Visningar: 127
  • IMG_0061 (Medium).jpg
    IMG_0061 (Medium).jpg
    86.7 KB · Visningar: 75
  • IMG_0060 (Medium).jpg
    IMG_0060 (Medium).jpg
    69 KB · Visningar: 93

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Kolla in den gedigna insugsplattan! :)

Bifogat

• IMG_0103 (Medium).jpg
    IMG_0103 (Medium).jpg
    70.4 KB · Visningar: 72
  • IMG_0099 (Medium).jpg
    IMG_0099 (Medium).jpg
    63.3 KB · Visningar: 76
  • IMG_0098 (Medium).jpg
    IMG_0098 (Medium).jpg
    73.6 KB · Visningar: 95
  • IMG_0093 (Medium).jpg
    IMG_0093 (Medium).jpg
    97.2 KB · Visningar: 74
  • IMG_0092 (Medium).jpg
    IMG_0092 (Medium).jpg
    59.5 KB · Visningar: 92
  • IMG_0091 (Medium).jpg
    IMG_0091 (Medium).jpg
    76.5 KB · Visningar: 83

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Det var det väl visst det.....? Det blev väl bara en enda gång om 5 min du kört den där? Du skulle väl både linda pipan och fixa ljudddämparen om jag inte minns fel......:va

Fritt fram.....? Nä, inte precis.

Till trådskaparen: Kul projekt! :tummenupp Fet broms! :)

Kawan var det inga ljudproblem alls med på Lockarp.
Däremot så highsida jag skitet när halva träningsdagen gått, men det var inga problem det heller.

Blir det full racesäsong nu -09 ? :D

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Kawan var det inga ljudproblem alls med på Lockarp.
Däremot så highsida jag skitet när halva träningsdagen gått, men det var inga problem det heller.

Blir det full racesäsong nu -09 ? :D

Tjena jösse och gänget, inte varit i denna delen av forumet på ett tag.
Men kan dock gladeligen berätta att projektet har tagit rätt bra fart.
Köpte faktiskt en fiddy vid sidan av crossen, har hinkat ut motorerna från bägge hojarna och ska nu försöka sälja iväg ett rullande chassie (rm80 -1996) och en motor (Lifan 140cc -08 12-13hk). Ska bli spännande och se hur fiddyn uppför sig med en spetsad 85cc crossa motor i sig.
Blir till att svetsa och mäta ramen nästa vecka, får nog också min "navkonvertor" som jag så fint kallar min uppfinning. Tänkt ha den för att kunna sätta ett crossdrev på fiddynavet, CADa skiten o drog iväg det till en mekanisk verkstad. :D

Ska försöka fota lite om jag pallar!

Mvh, Jens D.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Tjena jösse och gänget, inte varit i denna delen av forumet på ett tag.
Men kan dock gladeligen berätta att projektet har tagit rätt bra fart.
Köpte faktiskt en fiddy vid sidan av crossen, har hinkat ut motorerna från bägge hojarna och ska nu försöka sälja iväg ett rullande chassie (rm80 -1996) och en motor (Lifan 140cc -08 12-13hk). Ska bli spännande och se hur fiddyn uppför sig med en spetsad 85cc crossa motor i sig.
Blir till att svetsa och mäta ramen nästa vecka, får nog också min "navkonvertor" som jag så fint kallar min uppfinning. Tänkt ha den för att kunna sätta ett crossdrev på fiddynavet, CADa skiten o drog iväg det till en mekanisk verkstad. :D

Ska försöka fota lite om jag pallar!

Mvh, Jens D.
Tufft, Jag hade samma funderingar innan jag bestämde mig för att bygga på YZ-chassit. Ska bli intressant att se hur det blir.

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Tjena grabbar, det här ser ju skitkul ut!
Sitter själv och blir sugen, men jag bara undrar hur mycket kosing kan ett sånt här projekt gå på?
Vad gör man åt fjädringen, bromsar osv. om man ska köra på en go kart bana?
Mvh: Bagarn.

:hej

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Tjena grabbar, det här ser ju skitkul ut!
Sitter själv och blir sugen, men jag bara undrar hur mycket kosing kan ett sånt här projekt gå på?
Vad gör man åt fjädringen, bromsar osv. om man ska köra på en go kart bana?
Mvh: Bagarn.

:hej
Man kan nog gå till väga på massa olika vis men kolla igenom min tråd så ser du vad jag har gjort. Huvudsaken är iaf att man har en ordentlig frambroms och hjul med riktiga däck.

Det jag har kvar att lägga pengar på för att hojen ska va redo för bana är en ny kolv, borrning av cylinder, luftfilter och ett par vettiga däck. Då har jag lagt ut ca 7 k, har inte räknat med transportkostnader och grejer. Sen efter ett tags provande så kommer nog ram och sving m.m. lackas vilket innebär att slutpriset ökar. Å andra sidan har jag en massa reservdelar över som kan säljas om man nu vill det.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award