Yamaha YZF-R125 Diskution

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Hej alla motorcykel åkare!

Jag har några fråger angående YZF-R125.

Jag har funderat på att skaffa denne hojen!
Men jag undrar va den har som topfart, hur mycket bensin den drar (milen) och hur axet är i den?

Skulle någon vara jätte vänlig att hjälpa mig med detta :tummenupp

Tack så jätte mycket.

//Jocke
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Acceleration 0 - 100: 14sec
Toppfart: 134 km/h, vägrar gå snabbare.

Bensin har jag ingenaning om eftersom att jag inte äger en, kolla på youtube där finns det många filmer på 0 - 100 och toppfart osv. Det var därifrån jag fick min info. :tummenupp
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Min son har haft en och kört 1200 mil och det är en riktigt bra o fräck hoj.
Toppfart på 134km/h är endast vid optimala förhållanden men 14sec 0-100km/h kan stämma.
Och kan bekräfta att den drar inte mer än 0,3L. Rena sparbössan:tummenupp

Tänk bara på att kolla att den du köper är servad var 300:e mil som Yamaha anger som intervall.

Bakdäcket höll i 1200 mil! Annat än tunga hojar det!

Lycka till med köpet.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Min son har haft en och kört 1200 mil och det är en riktigt bra o fräck hoj.
Toppfart på 134km/h är endast vid optimala förhållanden men 14sec 0-100km/h kan stämma.
Och kan bekräfta att den drar inte mer än 0,3L. Rena sparbössan:tummenupp

Tänk bara på att kolla att den du köper är servad var 300:e mil som Yamaha anger som intervall.

Bakdäcket höll i 1200 mil! Annat än tunga hojar det!

Lycka till med köpet.

Har den 300 mil som serviceintervall!? :3freak
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Har den 300 mil som serviceintervall!? :3freak

Ja, ifrån början så var det som vanligt 100mil, 600mil, 1200mil osv men Yamaha har gått ut med ett service meddelande om att oljeservice skall göras var 300:e mil om garantin skall gälla.
Jag vet att det låter vansinnigt men det finns säkert en bra anledning.
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Ja, ifrån början så var det som vanligt 100mil, 600mil, 1200mil osv men Yamaha har gått ut med ett service meddelande om att oljeservice skall göras var 300:e mil om garantin skall gälla.
Jag vet att det låter vansinnigt men det finns säkert en bra anledning.

Och sen så är det säkert så att man måste lämna in till en auktoriserad verkstad annars gäller inte garantin, har jag rätt? :rolleyes:
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Och sen så är det säkert så att man måste lämna in till en auktoriserad verkstad annars gäller inte garantin, har jag rätt? :rolleyes:

Yes:tummenupp Men å andra sidan så lämnar Yamaha endast 1års garanti på sina 125:eek:r till skillnad mot 5år på de större hojarna.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Acceleration 0 - 100: 14sec
Toppfart: 134 km/h, vägrar gå snabbare.

Bensin har jag ingenaning om eftersom att jag inte äger en, kolla på youtube där finns det många filmer på 0 - 100 och toppfart osv. Det var därifrån jag fick min info. :tummenupp

Hej!

Tack för informationen :)
Okej men vet du om 0-100 på 14 sec är bra ax?
tack i förhand :tummenupp

Min son har haft en och kört 1200 mil och det är en riktigt bra o fräck hoj.
Toppfart på 134km/h är endast vid optimala förhållanden men 14sec 0-100km/h kan stämma.
Och kan bekräfta att den drar inte mer än 0,3L. Rena sparbössan:tummenupp

Tänk bara på att kolla att den du köper är servad var 300:e mil som Yamaha anger som intervall.

Bakdäcket höll i 1200 mil! Annat än tunga hojar det!

Lycka till med köpet.


Hej!
Tack för informationen :tummenupp
Vet du om hojjen är stor eller liten i storleken?
För jag har en längd på ca 190 cm därför undrar jag om hojjen kommer se liten ut med mig på eller om aa du fattar vad jag menar :)
Ha det gött :banana
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hej!
Tack för informationen :tummenupp
Vet du om hojjen är stor eller liten i storleken?
För jag har en längd på ca 190 cm därför undrar jag om hojjen kommer se liten ut med mig på eller om aa du fattar vad jag menar :)
Ha det gött :banana[/QUOTE]

Med 190cm så ser nog allt litet ut:D
Men kikar man på 125:eek:r så är nog Aprilia och Yamaha dom som ser fullvuxna ut. Storleksmässigt skiljer mkt litet mot en 600:a.

Blir ju bara bättre och bättre... :brinnerup

Jepp:hihi
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Ja, ifrån början så var det som vanligt 100mil, 600mil, 1200mil osv men Yamaha har gått ut med ett service meddelande om att oljeservice skall göras var 300:e mil om garantin skall gälla.
Jag vet att det låter vansinnigt men det finns säkert en bra anledning.

Där kan man ju säga att argumentet om att 4takt kräver mycket mindre service tog lite skada :tungan
Men ärligt talat är 300 mil jävligt illa tycker jag, men det är just min åsikt.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Där kan man ju säga att argumentet om att 4takt kräver mycket mindre service tog lite skada :tungan
Men ärligt talat är 300 mil jävligt illa tycker jag, men det är just min åsikt.


Men så kan man ju jämföra vad man gör på servicen också. Lite skillnad på ett oljebyte och ett kolvbyte :tummenupp
 

nsren

knasig skåne pojk
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Kristianstad/åhus
Hoj
r6-00 nsr 125r -99
kolvbyte vid ca 1500 mil är inget och gnälla om ... och inte nog med de 2 taktaren är väldigt mycket roligare ... fattar inte varför yamman har så kort servic intervall :? tycker de låter lite som skit snack från en åf eller liknande ?? eller är jag helt ute och cyklar ?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
kolvbyte vid ca 1500 mil är inget och gnälla om ... och inte nog med de 2 taktaren är väldigt mycket roligare ... fattar inte varför yamman har så kort servic intervall :? tycker de låter lite som skit snack från en åf eller liknande ?? eller är jag helt ute och cyklar ?

Du är helt ute och cyklar! Det är inget skitsnack utan idag får man en extra bilaga till serviceboken där det framgår. Och vi som köpte innan får informationen vid nästkommande service.
Men fortsätt att cykla du:tungan
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hej!

Tack för informationen :)
Okej men vet du om 0-100 på 14 sec är bra ax?
tack i förhand :tummenupp




Hej!
Tack för informationen :tummenupp
Vet du om hojjen är stor eller liten i storleken?
För jag har en längd på ca 190 cm därför undrar jag om hojjen kommer se liten ut med mig på eller om aa du fattar vad jag menar :)
Ha det gött :banana
Nä, 14 sekunder är inte bra acc.
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Hej!
Tack för informationen :)
Okej men vet du om 0-100 på 14 sec är bra ax?
tack i förhand :tummenupp

Ingen fara hörru!

Har läst att RS125 gör det på 6 sekunder, men jag tvekar lite på det. Skulle nog säga 7 - 8 beroende på förare! :)

Sen så är det kolvbyte på aprilian vid 1000 mil (sen så är det cylinderbyte någongång men kommer inte ihåg när:confused:), dom andra servicarna är mer byta växellådsolja och stift, samt en koll på om grejerna sitter kvar. Och såklart byta någonting som är slitet, typ bromsbelägg. Men sånt måste man ju byta på varje hoj så det kommer man inte undan! :tummenupp
 
Last edited:

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Hej!
Tack för informationen :tummenupp
Vet du om hojjen är stor eller liten i storleken?
För jag har en längd på ca 190 cm därför undrar jag om hojjen kommer se liten ut med mig på eller om aa du fattar vad jag menar :)
Ha det gött :banana

Med 190cm så ser nog allt litet ut:D
Men kikar man på 125:eek:r så är nog Aprilia och Yamaha dom som ser fullvuxna ut. Storleksmässigt skiljer mkt litet mot en 600:a.



Jepp:hihi[/QUOTE]

aa jo det förstås xD
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Ingen fara hörru!

Har läst att RS125 gör det på 6 sekunder, men jag tvekar lite på det. Skulle nog säga 7 - 8 beroende på förare! :)

Sen så är det kolvbyte på aprilian vid 1000 mil (sen så är det cylinderbyte någongång men kommer inte ihåg när:confused:), dom andra servicarna är mer byta växellådsolja och stift, samt en koll på om grejerna sitter kvar. Och såklart byta någonting som är slitet, typ bromsbelägg. Men sånt måste man ju byta på varje hoj så det kommer man inte undan! :tummenupp
Cirka 7 sekunder blankt körde jag då min RS125 0-100 på, med lite mer fokus på just det skulle man säkert lätt kunna kapa en halv sekund. Och då är jag knappast varken den bästa eller lättaste föraren.

Kolvbyte 1600 mil, inspektion 800 mil enl. instruktionsbok. Att säga när kolvbytet ska ske är ju egentligen jättesvårt, vissa kan ju behöva byta mycket tidigare medans det finns andra som kör över intervallen utan problem. Mycket beror på hur man kör och hur cykeln är skött genom åren.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Men skulle ni föredra en Yamaha YZF-125?
Fördelar?
Nackdelar?

Tack i förhand :D

Men skulle ni föredra en Yamaha YZF-125?
Fördelar?
Nackdelar?

Tack i förhand :)
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top