Yamaha YZF750R

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hur mycket olja drar era surfemtis? Har kört ca 100 mil på en vecka och har fått hälla på runt en liter olja :näsblod:gnissla

Kör nu på Q8 SBK Racing, 15W-50, som kostar runt 60 kr litern så det är ju inga stora pengar egentligen, men, det hade varit jäkligt kul att ge sig på att renovera motorn till vintern, byta allt som behövs.

Fast då kanske de är lika bra att sälja och köpa gammel-R1a istället:gnissla:)

har inte mätt direkt men inte mycket mindre än din gissar jag, bror på om man tar det lugnt eller svinar också.
va dom inte så här från början helt enkelt?
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
har inte mätt direkt men inte mycket mindre än din gissar jag, bror på om man tar det lugnt eller svinar också.
va dom inte så här från början helt enkelt?

det är ju lite så att man får stanna o kolla bensinen o fylla på olja ibland..
min drar faktiskt inte nått vansinnigt, men det beror som sagt på hur man kör, bankörning så sörplar den ett par tre dl på 10 mil, bara puttra omkring i sommarlandskapet så dricker min i princip ingenting alls.

när polarens började bli dålig sörplade den en liter på 15 mil... då började det bli jobbigt o köra långt med honom=)
 

RawLion

Kungen av kallstarter
Gick med
27 May 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha YZF 750R
Shit, har missat denna tråden bra länge och skummade igenom...

Alla PDF:er som jag lagt ut finns kvar. PM:a mig om ni vill ha dem annars kommer jag missa det..

Ngn frågade om oljeförbrukningen. 90-tals (och förmodligen 80-tals) yamaha:er är välkända oljeslukare inkl tidiga R1.
Väldigt mystisk grej jag har sett i år är att min hoj helt plötsligt inte förbrukar någon motorolja alls? Helt sjukt att jag inte behöver fylla på något alls på 100 mil.

Vad som är skillnaden? Jag har bytt från asdyra motul och Shell Advance delsyntet till Biltemas racing helsyntet.

Någon annan som har gjort samma byte och kan verifiera?
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Shit, har missat denna tråden bra länge och skummade igenom...

Alla PDF:er som jag lagt ut finns kvar. PM:a mig om ni vill ha dem annars kommer jag missa det..

Ngn frågade om oljeförbrukningen. 90-tals (och förmodligen 80-tals) yamaha:er är välkända oljeslukare inkl tidiga R1.
Väldigt mystisk grej jag har sett i år är att min hoj helt plötsligt inte förbrukar någon motorolja alls? Helt sjukt att jag inte behöver fylla på något alls på 100 mil.

Vad som är skillnaden? Jag har bytt från asdyra motul och Shell Advance delsyntet till Biltemas racing helsyntet.

Någon annan som har gjort samma byte och kan verifiera?

Måste faktiskt erkänna att jag inte behövt fylla på nått än jag heller... Har bytt oljefilter (även det biltema!) och kör med racing oljan.... hmm kanske kan bli riktigt intressant i sommar då!
 

RawLion

Kungen av kallstarter
Gick med
27 May 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha YZF 750R
Måste faktiskt erkänna att jag inte behövt fylla på nått än jag heller... Har bytt oljefilter (även det biltema!) och kör med racing oljan.... hmm kanske kan bli riktigt intressant i sommar då!

Just det glömde...Förutom biltema oljan köpte jag, precis som du, deras oljefilter. Fan nu blir jag nojig eftersom det inte går åt ngn olja. Smörjer skiten eller?

Hojen verkar gå lika bra som vanligt iaf...

Edit:
Den vars hoj på biltema-olja som skär först varnar alla andra!!!! :tummenupp
 
Last edited:

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Just det glömde...Förutom biltema oljan köpte jag, precis som du, deras oljefilter. Fan nu blir jag nojig eftersom det inte går åt ngn olja. Smörjer skiten eller?

Hojen verkar gå lika bra som vanligt iaf...

Edit:
Den vars hoj på biltema-olja som skär först varnar alla andra!!!! :tummenupp

innan har jag faktiskt kört på deras billigaste för typ 40:-, men nu så hade jag köpt på mig några av racing oljan samt filter. Och den har inte skurit än på den billiga!
Men det är bara att hålla tummarna:tummenupp
 

Speedyet

jorå!
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha YZF 750R
Tjena! Har råkat ut för problemet att batteriet inte laddar när motorn är igång. Kan man rakt av bara säga att det är generatorn eller kan det finnas andra tänkbara fel? (nej, jag är ingen höjjdare på att skruva...) =o)
 

Motard Killer

Motardare
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tjörnarp
Hoj
Honda cr80 Motard
yzf750r

Hej! Ny blivet yzf 750r Ägare har bara hunnit köra 20mil men e en fin cykel.

Undrar bara vad era hojar ligger i arbets temp. Under körning (normal) landsväg ca 55 grader(precis mätaren rör sig) stannar man så den får gå på tom gång så kan den gå upp till 80grader. Är det nomalt?

Står den på tomgång en stund så stannar den (lite orolig i varvet) synka förgasarna Kanske? något tips, har aldrig gjort d svårt?


MVH Andreas

Laddar upp bild i helgen när den är tvättad
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Undrar bara vad era hojar ligger i arbets temp. Under körning (normal) landsväg ca 55 grader(precis mätaren rör sig) stannar man så den får gå på tom gång så kan den gå upp till 80grader. Är det nomalt?

Är lite nyfiken på detta också. I köer kan min sticka ända upp till 100 strecket och det är inte förrän då som kylfläkten slår igång. Har grunnat på det rätt länge men har alltid glömt bort att slänga upp frågan.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Min ligger runt 60 grader vid vanlig landsvägskörning (70km/h och uppåt).
I stadstrafik ligger den väl runt 80-90.


Har någon haft problem med att kopplingen sakta tappar verkan och man tillslut måste fylla på och lufta systemet?
Antar att det är kass vätska i systemet eftersom jag inte "bytt" vätskan utan endast fyllt på och luftat några "skvätt".
Vet inte när vätskan är bytt tidigare så jag ska nog köpa mig en flaska DOT4 och byta i både koppling och bromsar:tummenupp
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Min ligger runt 60 grader vid vanlig landsvägskörning (70km/h och uppåt).
I stadstrafik ligger den väl runt 80-90.


Har någon haft problem med att kopplingen sakta tappar verkan och man tillslut måste fylla på och lufta systemet?
Antar att det är kass vätska i systemet eftersom jag inte "bytt" vätskan utan endast fyllt på och luftat några "skvätt".
Vet inte när vätskan är bytt tidigare så jag ska nog köpa mig en flaska DOT4 och byta i både koppling och bromsar:tummenupp

Temperatur grejen är fullkommligt normal på dessa bågar. Anledningen till att tempen är så låg när man ligger och kör är att kylaren är överdimensionerad:D
Så ni kan vara lugna.

Limez: att du förlorar vätska till kopplingen beror antagligen på att packningen till slaven nere vid motorn är kass och behöver bytas. Du gör det på ett litet kick ska du se.... och glöm inte att dokumentera med film och lägg upp:yoparty

BTW någon som ska till Lelle nu i veckan?
 
Last edited:

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Limez: att du förlorar vätska till kopplingen beror antagligen på att packningen till slaven nere vid motorn är kass och behöver bytas. Du gör det på ett litet kick ska du se....

BTW någon som ska till Lelle nu i veckan?

Har samma problem på Blåsuggan. Har vi någon aning om vilken dimension packningen kan ha?

Menar du Lelle Printer? :D
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Har samma problem på Blåsuggan. Har vi någon aning om vilken dimension packningen kan ha?

Menar du Lelle Printer? :D

Har inte koll på vilken dimension den har, finsn dock renoveringskit att köpa lite här och där. Hade det problemet på min när jag köpte den nä,ligen. Slutar med att den kommer stå och läcka bromsvätska ner på magkåpan = färgen rinner bort:mad:

Lelle träffen på Gotland:tuttar
BTW det har varit tyst från dig ett tag, Gotland och en öl?
 

rastaman_lundel

motorskoj.tk
Gick med
4 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
2005, Yamaha MT-01
Är lite nyfiken på detta också. I köer kan min sticka ända upp till 100 strecket och det är inte förrän då som kylfläkten slår igång. Har grunnat på det rätt länge men har alltid glömt bort att slänga upp frågan.

Kan bara bekräfta det som sagts... min tempnål rör sig knappt heller under normala körpass. Vid kökörning en varm sommardag så får fläktarna hjälpa till.

Nån som har en singelkuts-kåpa?
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Min ligger runt 60 grader vid vanlig landsvägskörning (70km/h och uppåt).
I stadstrafik ligger den väl runt 80-90.


Har någon haft problem med att kopplingen sakta tappar verkan och man tillslut måste fylla på och lufta systemet?
Antar att det är kass vätska i systemet eftersom jag inte "bytt" vätskan utan endast fyllt på och luftat några "skvätt".
Vet inte när vätskan är bytt tidigare så jag ska nog köpa mig en flaska DOT4 och byta i både koppling och bromsar:tummenupp

Hur luftar man kopplingen?
 

rastaman_lundel

motorskoj.tk
Gick med
4 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
2005, Yamaha MT-01
Hur luftar man kopplingen?

Precis som bromssystemet; det sitter en "smörjnippel" nere på kopplingshuset (där slangen slutar på vänster sida på motorn).

Sätt en bit slang på nippeln, gör en loop på slangen och lossa nippeln.
Fyll på olja uppe i behållaren och koppla med handtaget. Oljan kommer att tryckas ut i slangen och luften fastnar i loopen på slangen. Fyll på och pumpa tills det kommer ut ny olja.

Lättare är det om man har vaccumsug. Då sätter man den på nippeln i stället och slipper pumpa manuellt.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Det verkar som om man borde ha haft kvar min YZF750R.
illa fall om man kollar på blocket. de verkar ha stigit i värde sen jag sålde min för 3 år sedan. jag fick knappt 34000 för min 95a som var ny lackad...
nu ligger det fyra för ca 50+...

Grattis... ni som har era.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det verkar som om man borde ha haft kvar min YZF750R.
Grattis... ni som har era.

kollade blocket. Helvette vad folk begär för dessa hojar:näsblod
Vafan, jag gav inte mycket för min, men den kommer stanna i min ägo några år till, den kanske ökar ännu mer i värde, när någon köper den för 70 så blire R1a :D:gnissla
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Men det finns ju faktiskt en -94 för 28000:-
och en -95 med bara 1100 mil för 39000:-

Vore min värd mer eller mindre än snitt tro?
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top