Yamaha YZF750R

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Jag skall strypa min yzf750r till 25kw men jag har inte orginal slipon utan ett vance&hines. Kommer det spela någon roll vid besiktning? Bara slipon ger väl ingen effekt ökning?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag skall strypa min yzf750r till 25kw men jag har inte orginal slipon utan ett vance&hines. Kommer det spela någon roll vid besiktning? Bara slipon ger väl ingen effekt ökning?

skulle va en liiiten ökning isf

nån som har koll på orginal nålhöjd och huvudmunstycke?
min går fet som faen och jag tänkte sänka nålarna, men dom va redan nere max,
inte kollat munstycke än..

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms

Jag reg.besiktigade(+ vanlig bes.) min med slip-on. Fixade en väldigt oseriös "DB-killer" som jag pillade i, dem anmärkte inget på varken ljudnivån, slip-onet i sig, eller min fullösning med "killern":tummenupp "DB-killern" plockade jag ur på parkeringen utanför SBP, kändes lite outlaw :gnissla :rolleyes:

Fast den låter lite för lite, ska nog sätta kapen i kolfibren och korta 10 cm ;)

Loud pipes save lives!!:yoparty

nån som har koll på orginal nålhöjd och huvudmunstycke?

Nålarna brukar väl vara standardmonterade i mittersta hacket?:va

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nålarna brukar väl vara standardmonterade i mittersta hacket?:va

ok, jag har j8-6cez11 nålar(iaf en, inte kollat alla) den står listad som OEM part här:http://www.allensperformance.co.uk/yzf750.html

Men om man kollar upp i "Autodata" (finns på mcfirmor) så står det att det ska vara 5cex19 på cyl 1+4 och 5cex24 på cyl 2+3.
6cez11 står inte med i autodata.
och munstyckena stämmer inte heller.

Problemet allmänt är att den troligen går fett, alla som åker bakom säger spontant att den luktar lite soppa och rycker svart, rätt jävla svart i utblåset.
stiften ser dock bra ut.
Problemet mer akut är att den dog häromdagen och inte vill gå nu, (smygkörde väääldigt långsamt bakom bilar, vilket inte sker normalt, då började den gå på tre och dog sen, går att få igång med startgas men bär sig knappt sen.)
Jag misstänker den vakumstyrda soppa"kranen", ska riva den nu och kolla +nya stift.

hm, min nål har en symbol före 6cez11 (J8- står inte på) en fyrkant med en liten fyrkant i nedre vänstra hörnet, känns det igen som nått kit-aktigt?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Troligen hittat felet, soppapumpen går ej, kan inte minnas att jag hört den nån gång alls iofs, men den här kabeln mår ju inte bra, fuldragen av nån tidigare ägare, och en säkring "Head" hade gått.

Bifogat

• kabel.jpg
    kabel.jpg
    88.1 KB · Visningar: 111

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Tack för det snabba svaret.
Du kör alltså med 1 ner fram och 3 upp bak och inte bara 1 ner fram?
Hur pass mycket skillnad blev det för dig egentligen? YZF750R'en är ju inte direkt världens bakhjulsmonster även om den går att dra upp rätt enkelt med lite mild övertalning så som av/påslag alt snabbt kopplingsjuck på 1:an. 2:an vill åtminstone min inte vara med om.

Är mest ute efter att den ska resa självmant på bara gas på 1:an till att börja med. Skulle man sen kunna få den att vilja även på 2:an är det bara en bonus :hihi

Är ingen bakhjulskung själv. Men det blev mycket lättare för mig iallafall:D

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Felet hittat och avhjälpt, kabeln och soppapumpreläet.
Reläet sitter ihop med andra och det varken ville jag vänta på eller betala för så det blev ett relä från biltema, tycks funka bra nu.
Det skumma är att jag aldrig har hört pumpen förut så det har gått bra att åka utan i 400mil, men tanken har aldrig vart så tom som häromdagen när den stanna.

Nytt drivpaket på nu också, -1 fram +2bak, rapport om snart om hur det blev.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-1 fram +2bak

positivt: piggare, lyfter lite på ettan utan ansträngning, mer med lite hjälp.

negativt: 100kmh = 5000rpm, hur fan ska det gå i 140 på långresa.
det blir ett jäkla växlande hela tiden, va bra som det va innan.

funderar på att gå upp en ifram igen.

och nu när jag kan åka lite fortare så är problemet med bromsvibrationerna mycket värre, från 160-180 är det så man tror skiten ska gå sönder.

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
-1 fram +2bak

positivt: piggare, lyfter lite på ettan utan ansträngning, mer med lite hjälp.

negativt: 100kmh = 5000rpm, hur fan ska det gå i 140 på långresa.
det blir ett jäkla växlande hela tiden, va bra som det va innan.

funderar på att gå upp en ifram igen.

och nu när jag kan åka lite fortare så är problemet med bromsvibrationerna mycket värre, från 160-180 är det så man tror skiten ska gå sönder.

Intressant. 100km/h innan låg väl på runt 4k rpm eller minns jag fel? Dvs varje drevsteg på framdrevet räknat ökar varvtalet med ca 500rpm. Fick samma resultat på min gamla RF600R.
Som det ser ut nu kan det hända att jag testar med att bara öka på till 46T bak innan jag tar ner den fram (original är väl 43T om jag inte minns galet).
Får se om det räcker men om inte annat är det snällare mot kedjan än att gå ner fram.
Var beställde du dina drev ifrån förresten?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Intressant. 100km/h innan låg väl på runt 4k rpm eller minns jag fel? Dvs varje drevsteg på framdrevet räknat ökar varvtalet med ca 500rpm. Fick samma resultat på min gamla RF600R.
Som det ser ut nu kan det hända att jag testar med att bara öka på till 46T bak innan jag tar ner den fram (original är väl 43T om jag inte minns galet).
Får se om det räcker men om inte annat är det snällare mot kedjan än att gå ner fram.
Var beställde du dina drev ifrån förresten?

Afam drev från BoOve (530)

funderade på att gå upp igen men efter dagens tur så vete fan, fick lite kläm på att få upp den på ettan så det kanske får va kvar.

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Afam drev från BoOve (530)

funderade på att gå upp igen men efter dagens tur så vete fan, fick lite kläm på att få upp den på ettan så det kanske får va kvar.

Det är ett farligt beroende som skapas ;) Vad toppar din nu på 1:an med den drevningen förresten? Är mest sugen på att även kunna rycka upp den på 2:an men jag tvivlar på att det kommer vara möjligt.

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Hej!
Har ett par frågor som som jag behöver hjälp med. Överväger att byta ut framgaffeln på min TRX och YZF750-gaffeln skall tydligen passa rätt så "bolt-on".
Är det något som direkt behöver moddas, eller är funtionen, i standardutförande, god? Bromsarna i jämnförelse med yamas blåpunktare?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är ett farligt beroende som skapas ;) Vad toppar din nu på 1:an med den drevningen förresten? Är mest sugen på att även kunna rycka upp den på 2:an men jag tvivlar på att det kommer vara möjligt.

kollade igår, ca 100 på ettan fullt.
på sexan=
100kmh = 5000rpm
120kmh = 6000rpm
140kmh = 7000rpm

Hej!
Har ett par frågor som som jag behöver hjälp med. Överväger att byta ut framgaffeln på min TRX och YZF750-gaffeln skall tydligen passa rätt så "bolt-on".
Är det något som direkt behöver moddas, eller är funtionen, i standardutförande, god? Bromsarna i jämnförelse med yamas blåpunktare?

gaffeln är helt ok, sexkolvsok och fan vet om du inte har bättre bromsar redan.

Last edited:

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Någon som vet om det fungerar "smidigt" eller rent utav bolt-on att få dit ett par bromsok från en R1:a typ -98:ans modell eller så?

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Någon som vet om det fungerar "smidigt" eller rent utav bolt-on att få dit ett par bromsok från en R1:a typ -98:ans modell eller så?

Vet inte om det passar, men varför gå från 6-kolvs till 4-kolvs?

rastaman_lundel

motorskoj.tk
Gick med
4 May 2007
Hoj
2005, Yamaha MT-01
Singelkuts...

Tjena

Har en 750R och är på jakt efter en singelkuts-kåpa. Vet att det går att få tag på via E-bay men skulle vilja slippa auktionsträsket.
Nån som har en till salu?

/Ludde, Norrköping

rastaman_lundel

motorskoj.tk
Gick med
4 May 2007
Hoj
2005, Yamaha MT-01
Mitt projekt...

Skitkul att det finns en 750R-tråd...tänkte därför passa på att visa mitt bygge. Köpte en smälld hoj och köpte delar från USA (en MC-skrot i TampaBay i Florida) via E-Bay. Köpte kåpor från en firma i Skottland och lackade dom enligt en färgsättning som 750R´en bara hade i USA.
Kommentera gärna vad ni tycker. Just nu håller jag på att renovera motorn. Hoppas på premiärtur i helgen om vädret tillåter.
Bilderna säger lite om resan...

Bifogat

• PÅ PALL.JPG
    PÅ PALL.JPG
    139.1 KB · Visningar: 106
  • RENSAD.JPG
    RENSAD.JPG
    133 KB · Visningar: 104
  • KLAR.JPG
    KLAR.JPG
    133.4 KB · Visningar: 113
Last edited:

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Skitkul att det fanns en 750R-tråd...tänkte därför passa på att visa mitt bygge. Köpte en smälld hoj och köpte delar från USA (en MC-skrot i TampaBay i Florida) via E-Bay. Köpte kåpor från en firma i Skottland och lackade dom med en färgsättning som den bara hade i USA.
Kommentera gärna vad ni tycker. Just nu håller jag på att renovera motorn. Hoppas på premiärtur i helgen om vädret tillåter.
Bilderna säger lite om resan...

Den blev ju väldigt fin i slutet! :tummenupp

rastaman_lundel

motorskoj.tk
Gick med
4 May 2007
Hoj
2005, Yamaha MT-01
När jag renoverat motorn har jag stött på en del problem som jag gärna delar med mig av om nån är intresserad. Alltid kul om man kan se till att inte nån annan hamnar i samma sits.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...