Se gärna över din gamla broms
Först - det blir ALDRIG billigt att köpa ngt gammal kul objekt f renovering!
Förmodligen är det ändå värt allt besvär och förhoppningsvis har man fått lite terapitid i garaget under tiden.
Allt går att fixa med nya delar el mer verkstadstid. Nu honat cylinderloppen och med nya kolvringar ger det lite bättre förutsättningar för bra komp och låg oljeförbrukning. Att sen lägga in nya ventiler, tätningar och shimsa in alla 20v är avkopplande och kul. Speciellt när man inte bara måste få igång hojen om sommaren skulle knacka på dörren i förtid. Nu finns det gott om tid över liksom.
Se över din broms,
Har själv ett medfött behov att ta isär allt och göra i ordning vilket oftast bjuder på lite nya överraskningar. Tips till alla som rullar på gammalt järn oavsett märke är att ta isär broms-systemet helt. Det räcker inte med att byta bromsvätska el spola systemet, det BLIR ärgit och skitigt med åren vilket påverkar bromsfunktionen förr el senare! Jag böt till nya packningar i bromspumpen etc. men att ta lite extra tid till att polera kolvarna, smörja in glidytor å packningar med nytt siliconfett är en god investering och ökar förtroendet för hydrauliken. Som bonus rullar hjulen betydligt lättare nu när inget kärvar
Bif lite bilder på hur det såg ut i mitt system och förmodligen i många av hojarna som passerat de 20 första levnadsåren(?)
Pumpen före renovering
Bromsoken uppskattar en rengöring efter 10 000-tals tryck under 20 bast
Jo - bakbromsen såg i det närmaste lika illa ut som fram så den är också upppiffad nu.
Delar finns det ju gott om på Ebay och priserna för nya ersättningspackningar etc. är betydligt rimligare idag än de var för bara 10 år sen.
/Eric