Yamhasuki 350 ypvs 84

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Då kör vi en uppdatering då! :)

Har köppt beg trimrör med kolfiberdämpare. Rören är tillverkade av Mick abbey i vanlig stålplåt.
Har dock en kontakt som håller på med krom, så jag kan få de kromade snart hoppas jag.
Iöverigt har det inte hänt så mkt... Provmonterade dock motorn idag så jag vet var jag ska tejpa ram och motor för att skydda när allt är nylackat. Lite bilder:
20130305_134614.jpg20130305_134627.jpg20130305_134638.jpg20130305_134709.jpg20130305_134726.jpg20130212_230957.jpg20130212_230944.jpg
 
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Liten uppdatering då. Var och köpte lite finare slipstift till min dremel och slipade ur avgasportarna på nytt. Inte alls nöjd med resultatet tidigare. Men nu ska det bli bättre.
Blir att köra våtslippapper 400, 600, 800 och 1000 så blir det nog bra. :)
Provade att slipa lite på portarna. (Kallar de bara för de för att ja inte vet va de heter. Kolla bilderna! :gnissla) Förhoppningsvis ger det bättre flöde när skiljeväggen är spetsig istället för platt ovanpå... Om det jag gjort är bra eller skit får nån kunnig gärna avgöra. Tips och klagomål på mitt portnings arbete tas gladligen emot. ;)
20130321_204509.jpg20130321_204613.jpg

20130321_195846.jpg
20130321_195818.jpg
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Då kör vi en uppdatering då! :)

Har köppt beg trimrör med kolfiberdämpare. Rören är tillverkade av Mick abbey i vanlig stålplåt.
Har dock en kontakt som håller på med krom, så jag kan få de kromade snart hoppas jag.
Iöverigt har det inte hänt så mkt... Provmonterade dock motorn idag så jag vet var jag ska tejpa ram och motor för att skydda när allt är nylackat. Lite bilder:
View attachment 380373View attachment 380374View attachment 380375View attachment 380376View attachment 380377View attachment 380378View attachment 380379

Näeh, kråma inte!!! Krom e för choppare å bögar:mattias Behandla med linolja och hetta upp så får det ett bra, billigt och snyggt rostskydd om man vill ha lite racelook på blåsorna. Kommer i övrigt att följa projektet med spänning. Kolla in "Kunkels garage"
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kromade pipor är verkligen inget du ska satsa på om du vill ha lite sjysst racelook. Hojen ser ju ut att vara i kanonskick i övrigt.
Förresten, du ska inte polera portarna så att de är blanka (vilket jag antar att du hade tänkt med fint våtslippapper. Du får bättre flöde och blandning med lite sliprepor i dem. Eller det kanske bara var avgasporten du menade?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En fördel med att inte ha krom, utan ha dem skyddade med att lager kokt linolja eller mattsvart sprayburk, är även att du kan bränna ur piporna med gasollåga den dagen de är för sotiga. Sen är det bara att behandla om dem igen. Billigt och enkelt.
Krom är även jobbigt om du i framtiden måste svetsreparera tex en spricka i ngn av kammrarna.
Till Kunkel kan jag säga att det inte är alla bögar som går igång på kromade kammare.
 
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Kromade pipor är verkligen inget du ska satsa på om du vill ha lite sjysst racelook. Hojen ser ju ut att vara i kanonskick i övrigt.
Förresten, du ska inte polera portarna så att de är blanka (vilket jag antar att du hade tänkt med fint våtslippapper. Du får bättre flöde och blandning med lite sliprepor i dem. Eller det kanske bara var avgasporten du menade?
Vad tycker du ja ska göra med piporna då? Låta de va som de är eller lacka de svarta?
Bara avgasportarna på cyllarna som ska poleras. ;)
Jo hojen är väll i bättre skick nu. Har bytt alla kåpor på den då alla var spräckta nånstans.
Massa slipjobb och spakling sedan lack så blir det fint. :)
Ska lacka fälgarna så de blir som original igen med.
Jag har ändrat målet med denna renovering. Till och börja med så kommer det bli en original renovering med lite trim.
Sen om man får nått jobb nu i sommar när man tar studenten så blir det rgv250 uppgradering.
I vilket fall så kommer det hända en del. Som arbetssökande kommer ja i alla fall få mer pengar än ja får när ja går i skolan. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad tycker du ja ska göra med piporna då? Låta de va som de är eller lacka de svarta?
Bara avgasportarna på cyllarna som ska poleras. ;)
Jo hojen är väll i bättre skick nu. Har bytt alla kåpor på den då alla var spräckta nånstans.
Massa slipjobb och spakling sedan lack så blir det fint. :)
Ska lacka fälgarna så de blir som original igen med.
Jag har ändrat målet med denna renovering. Till och börja med så kommer det bli en original renovering med lite trim.
Sen om man får nått jobb nu i sommar när man tar studenten så blir det rgv250 uppgradering.
I vilket fall så kommer det hända en del. Som arbetssökande kommer ja i alla fall få mer pengar än ja får när ja går i skolan. :)
Originalrenovering, med lite småförbättringar låter klokt. RD350 har ju blivit ganska ovanliga hojar. Plus att originaldesignen är jäkligt rolig tycker jag. Både ur form och funktion. De där cyklarna är roliga att köra tyckte jag.
Plus att det kan bara kul för dig att kunna ta med en passagerare ibland.

En raceinspirerad caferacerombyggnad med solokuts, inga backspeglar, inga blinkers, kinatilverkade pyttemätare etc, är ju kanske inte det roligaste när man är i din ålder och ofta vill köra med kompisar från morgon till kväll. Då är RD 350 i sitt originalutförande rätt kul och robust. Dessutom ger det sistnämda nog mer pengar den dagen du ev vill sälja.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Linolja... Hur ska ja gå tillväga för att göra det? :rodnar

Fyll en hink med varmt vatten och lite diskmedel i, sen blöter du en scotchbrite-duk och "våtslipar" av piporna. Dra duken så att reporna blir tvärs med rören, då blir det snyggast. När du är klar och piporna är torra, blöt en tygbit med kokt linolja och stryk metallytorna med kokt linolja. I rumstemperatur så härdar linolja på ngn vecka eller två, sen kan du om du vill repetera processen så att du har två lager om du vill. Men kan även bränna in linoljan. Man hettar då upp ytan innan och drar på linoljan. Detta ryker dock väldeliga och det kan slå eld. Det kallas ofta för blånering och är vanligt på vapen etc.
Här är det dock onödigt, eftersom det ändå kommer att brännas in när du kör med hojen.

Tänk på att bränna förbrukade linoljetrasor. Eller genomblöt dem med vatten och lägg i en ihopknuten plastpåse innan du slänger dem, det alstras värme när linolja härdar, vilket gör att trasor kan självantända.

Andra alternativet är att efter scotchbrite-behandlingen, spraylackera piporna med vanligt mattsvart högtempfärg på sprayburk. Den sitter sådär, iaf om du skulle hamna i regn, men det är så lätt att scotchbrite-slipa och lägga på ett nytt lager färg nästa gång du har piporna avmonterade. Så det gör inte så mycket tycker jag.
 
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Meningen har dock aldrig varit att möjligheten att skjutsa mm ska försvinna.
Och har alltid i åtanke att inte göra för stora ändringar.
Vill ha möjligheten att återställa den till nästan original skick.

Den kan komma att se ut som på den här bilden fast med mina pipor och min modells original färger.
rd350-streetfighter.jpg
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Fyll en hink med varmt vatten och lite diskmedel i, sen blöter du en scotchbrite-duk och "våtslipar" av piporna. Dra duken så att reporna blir tvärs med rören, då blir det snyggast. När du är klar och piporna är torra, blöt en tygbit med kokt linolja och stryk metallytorna med kokt linolja. I rumstemperatur så härdar linolja på ngn vecka eller två, sen kan du om du vill repetera processen så att du har två lager om du vill. Men kan även bränna in linoljan. Man hettar då upp ytan innan och drar på linoljan. Detta ryker dock väldeliga och det kan slå eld. Det kallas ofta för blånering och är valingt på vapen etc.
Här är det dock onödigt, eftersom det ändå kommer att brännas in när du kör med hojen.

Tänk på att bränna förbrukade linoljetrasor. Eller genomblöt dem med vatten och lägg i en ihopknuten plastpåse innan du slänger dem, det alstras värme när linolja härdar, vilket gör att trasor kan självantända.

Andra alternativet är att efter scotchbrite-behandlingen, spraylackera piporna med vanligt mattsvart högtempfärg på sprayburk. Den sitter sådär, iaf om du skulle hamna i regn, men det är så lätt att scotchbrite-slipa och lägga på ett nytt lager färg nästa gång du har piporna avmonterade. Så det gör inte så mycket tycker jag.

Ok tackar!:)
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
image.jpg

En tussilago!

Först i diket om våren!:yoparty

Jag byggde själv om en RD 350 YPVS -85 för ett tiotal år sedan som trimmades ganska friskt.
Rent teoretiskt låg den på 75-80 hästar men i realiteten gick den som a bat out of hell!:D
Saknar den hojen varje dag och funderar på att köpa tillbaka den då den är i trafik fortfarande!

Hör av dig om du behöver tips!
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
View attachment 381540

En tussilago!

Först i diket om våren!:yoparty

Jag byggde själv om en RD 350 YPVS -85 för ett tiotal år sedan som trimmades ganska friskt.
Rent teoretiskt låg den på 75-80 hästar men i realiteten gick den som a bat out of hell!:D
Saknar den hojen varje dag och funderar på att köpa tillbaka den då den är i trafik fortfarande!

Hör av dig om du behöver tips!

Mm tussilago är ett välkänt öknamn. :D
Men medans vissa säger att den går bra på vägen säger andra att den är livsfarlig.
Vet inte vad ja ska tro. Men den känns ganska välbalanserad och bra tycker ja.
Hur mycket jobb krävdes för att få dit den nyare tanken? Minns du de? För vad ja vet kom inte den förrns 86 eller nått.
Snyggt jobb med kåporna! ;)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den jag hade gick allt annat än bra på vägen. Mycket vobbel. Man fick handskas varsamt med den och lära sig dess nycker om man skulle kunna stå på något alls. Men motorn gick som ett troll (ganska vältrimmad även den), och jag hade en hel del kul med den!
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Mm tussilago är ett välkänt öknamn. :D
Men medans vissa säger att den går bra på vägen säger andra att den är livsfarlig.
Vet inte vad ja ska tro. Men den känns ganska välbalanserad och bra tycker ja.
Hur mycket jobb krävdes för att få dit den nyare tanken? Minns du de? För vad ja vet kom inte den förrns 86 eller nått.
Snyggt jobb med kåporna! ;)

Det var inte jättemycket pill faktiskt och tanken är inte ifrån den nyare versionen utan ifrån TZR 250, kåpa och cuts från Suzuki RGV 250. Jag la på 5 cm stålplåt och fick påsvetsat som ett U under övre ramröret på båda sidor samt förstärkte området kring styrkronan vilket gjorde underverk på väghållningen då ramen blev styvare.

Jag hade även en styrdämpare som gjorde det hela ännu mer balanserat.

På motorsidan så fixade OK racing/Stefan Orluff i Halmstad portningen på 370 cc cylindrar och ett par Mikuni RS36 matade soppa.
I samband med trimningen så började han dock äta kolvar och vi fick inte rätt på problemet förrän en gammal tvåtaktsguru från Bjuv som körde Battle of the twins kom med lösningen.
Det bildades ett vacuum bakom förgasarna i den egenbyggda luftburken som gjorde att en random cylinder gick för varm och en 3 cm stålring svetsades på bakom insuget på den ena förgasaren och vacuumet försvann. Med öppna filter varma dagar kan samma problem uppstå så det är att rekommendera där med.
Piporna är byggda från ritning och ljuddämparna likaså.

Ursprungsbyggaren av hojen var en kille som heter Kristian och kommer ifrån Göteborg, samma kille som utvecklade en tvåtaktsturbo på en RD 350 på Chalmers.
 
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Tackar för all info! :) Har du några bilder på ramförstärkningarna? Skulle va bra att se hur de ser ut. Har funderat lite på förstärkningar....
Vet inte om jag nämnt det tidigare i projektet men kommer med följande setup:
*Trim piporna som är byggda av Mick Abbey för en RD 350ypvs med ungefär samma setup som jag tänkt mig
*Original luftburk med modifierat lock
*Pwk 28mm förgasare
*Eftermarknads ypvs-ventiler i hårdare material och med bättre passform än originalen
*Lätt portning, polerade avgasportar för att slippa sot och 65mm borr
*Eventuellt en ny tändplatta som gör det möjligt att ställa tändpunkten med originaltändningen
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag ska leta i gömmorna efter fler bilder.

Fixa reedventiler i kolfiber med, det gör underverk jämfört med original och att gå upp till enbart 28 mm mot originalets 26 känns inte som att det skulle göra speciellt mycket, 30-32 hade nog varit bättre i det fallet.
Jag bytte spolen mot en med bättre effekt vilket märktes, hojen gick jämnare rent allmänt. Kommer inte i håg vad den hette men den var gul och med någon röd text. Amerikansk.
Ska du kolla motordelar så surfa runt på amerikanska sidor och sök efter Yamaha Banshee fyrhjuling, det är samma motor och det finns massor av godis till den.

Annats heter ju RDn RZ och tillverkades i Brasilien fram till 1992 tror jag det var?
 
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Kolfiber reeds check! Men nja 30-32mm hoppar jag nog vill inte att hojen ska bli för törstig.¨
Blir nog en bra skillnad ändå mot de skabbiga originalen. :)
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
En fördel med att inte ha krom, utan ha dem skyddade med att lager kokt linolja eller mattsvart sprayburk, är även att du kan bränna ur piporna med gasollåga den dagen de är för sotiga. Sen är det bara att behandla om dem igen. Billigt och enkelt.
Krom är även jobbigt om du i framtiden måste svetsreparera tex en spricka i ngn av kammrarna.
Till Kunkel kan jag säga att det inte är alla bögar som går igång på kromade kammare.

Ojj, det bara slank ur mej av gammal hävd, så och finns det choppare som inte heller gillar krååååm å puts!:brinnerup
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top