Haha, jag vet inte vad jag ska skriva. Jag är mållös.fezt skrev:Grejen är den att hastigheten mäts på framaxeln. Drevar du ner hojen fram, kommer axeln att snurra snabbare vid 100km/h än vad den gör vid oginaldrevat och således visa FEL....
Jag tror inte.... jag vet iom att jag drevat min egen r1-04 fram å tebax..
Tänk dig en vanlig trampcykel med växlar... Om du har lägsta växeln får du trampa som fan för att komma upp i 15km/h. Framaxeln som hastighetsmätaren mäter på kommer snurra väldigt fort...
Växlar du däremot upp... då kan du trampa sakta som fan och ändå rulla fram i 15km/h... framaxeln kommer snurra saktare, och visa en lägre hastighet..
Behövs inte, själv är jag fullständigt klar över hur det fungerar. Mina problem är inte det tekniska utan resten...FZ1 skrev:Jag tar fram ett studiecirkelmaterial till i maj så kan vi reda ut detta med framaxlars hastighet på kvällstid i stugan
#48 ss600 skrev:Utgående axel snurrar alltid lika fort vid maxvarv, hur man än drevar hojen...
Sorry, verkar lite trött.... å ja, det var krångligt skrivet.Neutral skrev:Det går inte att resonera med en som inte begriper sina egna poster. Du bestrider mitt uttalande genom att säga samma sak på ett betydligt krångligare sätt så att du själv inte ser likheten längre.
fezt skrev:Verkar som ja gjort bort mig totalt, men ngn borde förstå vad ja menar, trots att ja inte är ngn raketforskare.
Victor skrev:Nej, det gör den inte. Utgående axel är den som framdrevet sitter på antar jag. Dvs efter växellådan.
Så... utan att hoppa i taket, varför känns de som om alla tycker att ja kommer från en annan planet när jag säger att mätaren kommer visa ngn procent högre hastighet än vad man egentligen kör om man drevar ner hojen fram....Gabor skrev:Utgående axeln, på den sitter Framdrev . Varvtalsstoppet ger ditt maxvarv. Det varvtalet är maxvarvet som du har på motorn=Utgående axelns varvtal.
Du ändrar mc toppfart med utväxlings förhållandet mellan utgående axelns och bakhjulets drevning. Större framdrev / mindre bakdrev = högre toppfart, om motorns effekt räcker till att varva. viceversa, mindre framdrev / större bak, ger lägre toppfart, men snabbare acceleration. ok ?
Gabor skrev:Utgående axeln, på den sitter Framdrev . Varvtalsstoppet ger ditt maxvarv. Det varvtalet är maxvarvet som du har på motorn=Utgående axelns varvtal.
Ok... nu har jag fått det förklarat för mig. Mätarhastigheten påverkas inte av drevningen, bara den verkliga farten. Vid ett visst varvtal visar mätaren samma, oavsett drevning, men den verkliga farten varierar...Neutral skrev:Behövs inte, själv är jag fullständigt klar över hur det fungerar. Mina problem är inte det tekniska utan resten...
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |