Yeah right! (blocket)

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
fezt skrev:
Grejen är den att hastigheten mäts på framaxeln. Drevar du ner hojen fram, kommer axeln att snurra snabbare vid 100km/h än vad den gör vid oginaldrevat och således visa FEL....
Jag tror inte.... jag vet iom att jag drevat min egen r1-04 fram å tebax..
Tänk dig en vanlig trampcykel med växlar... Om du har lägsta växeln får du trampa som fan för att komma upp i 15km/h. Framaxeln som hastighetsmätaren mäter på kommer snurra väldigt fort...
Växlar du däremot upp... då kan du trampa sakta som fan och ändå rulla fram i 15km/h... framaxeln kommer snurra saktare, och visa en lägre hastighet..
:tummenupp
Haha, jag vet inte vad jag ska skriva. Jag är mållös.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Framhjulsaxeln och bakhjulsaxeln snurrar inte alltid lika fort, det är något hjulstorleken kan ändra. Och hastighetsmätaren drivs vad jag förstår antingen på utgående axel eller via mjukvara som räknar på motorvarv X växel. Rätta mig om jag har fel.
Mao så har Neutral tänkt till lite.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
FZ1 skrev:
Jag tar fram ett studiecirkelmaterial till i maj så kan vi reda ut detta med framaxlars hastighet på kvällstid i stugan :lol
Behövs inte, själv är jag fullständigt klar över hur det fungerar. Mina problem är inte det tekniska utan resten... :)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
#48 ss600 skrev:
Utgående axel snurrar alltid lika fort vid maxvarv, hur man än drevar hojen...

Nej, det gör den inte. Utgående axel är den som framdrevet sitter på antar jag. Dvs efter växellådan.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Neutral skrev:
Det går inte att resonera med en som inte begriper sina egna poster. Du bestrider mitt uttalande genom att säga samma sak på ett betydligt krångligare sätt så att du själv inte ser likheten längre.
Sorry, verkar lite trött.... å ja, det var krångligt skrivet.
Men ja missförstod dig kanske..
Visst att hastighetsmätaren kommer visa samma hastighet när axeln snurrar i en viss hastighet, oavsett drevning... det förstår ja oxå.
Men min tanke var bara att drevar du ner hojen, så kommer hastighetsmätaren visa 110 när det i själva verket går i 100... t ex.

Verkar som ja gjort bort mig totalt, men ngn borde förstå vad ja menar, trots att ja inte är ngn raketforskare. :va
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
fezt skrev:
Verkar som ja gjort bort mig totalt, men ngn borde förstå vad ja menar, trots att ja inte är ngn raketforskare. :va

Om du menar att varv och hastighetsmätaren förljer varandra oavsett hur man drevar så har du rätt. Det förutsätter iofs att man inte mäter hastigheten på framhjulet som vissa äldre gör.
 

Gabor

Guest
Victor skrev:
Nej, det gör den inte. Utgående axel är den som framdrevet sitter på antar jag. Dvs efter växellådan.

Utgående axeln, på den sitter Framdrev . Varvtalsstoppet ger ditt maxvarv. Det varvtalet är maxvarvet som du har på motorn=Utgående axelns varvtal.

Du ändrar mc toppfart med utväxlings förhållandet mellan utgående axelns och bakhjulets drevning. Större framdrev / mindre bakdrev = högre toppfart, om motorns effekt räcker till att varva. viceversa, mindre framdrev / större bak, ger lägre toppfart, men snabbare acceleration. ok ? :tummenupp
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Gabor skrev:
Utgående axeln, på den sitter Framdrev . Varvtalsstoppet ger ditt maxvarv. Det varvtalet är maxvarvet som du har på motorn=Utgående axelns varvtal.

Du ändrar mc toppfart med utväxlings förhållandet mellan utgående axelns och bakhjulets drevning. Större framdrev / mindre bakdrev = högre toppfart, om motorns effekt räcker till att varva. viceversa, mindre framdrev / större bak, ger lägre toppfart, men snabbare acceleration. ok ? :tummenupp
Så... utan att hoppa i taket, varför känns de som om alla tycker att ja kommer från en annan planet när jag säger att mätaren kommer visa ngn procent högre hastighet än vad man egentligen kör om man drevar ner hojen fram.... :va :confused:
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Gabor skrev:
Utgående axeln, på den sitter Framdrev . Varvtalsstoppet ger ditt maxvarv. Det varvtalet är maxvarvet som du har på motorn=Utgående axelns varvtal.

Antingen missförstår du mig eller så missförstår du hur en växellåda funkar.
Om en motor varvar max 10000 betyder det inte att utgående axel varvar så mycket.
Edit: Nu tackar jag för mig i den här tråden och avslutar på topp.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Neutral skrev:
Behövs inte, själv är jag fullständigt klar över hur det fungerar. Mina problem är inte det tekniska utan resten... :)
Ok... nu har jag fått det förklarat för mig. Mätarhastigheten påverkas inte av drevningen, bara den verkliga farten. Vid ett visst varvtal visar mätaren samma, oavsett drevning, men den verkliga farten varierar...
Du hade rätt, och hade säkert kunnat förklarat för mig om du velat... men men.
 

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
H
Hoj
yamaha -06
Nog var den dyr iallafall!
Har sett flera 03:eek:r ute på blocket nu i höstas för runt 70´
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top