Yes det blev en "ny" hoj!! en Ducati Monster 900

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Fan va skönt, var och hämtade den idag.en Ducati Monster 900 -1997 gått 1600mil.
var tvungen att köra igenom stan och små gasa vid varje rödljus, fan så härligt ljud den har!!! :banana .
märkte dock när jag kom hem att jag måste byta kedja. har aldrig sett en så sliten kedja i hela mitt liv. och då blir det väl att byta drev åxå :näsblod nån som vet var kedja kostar?, kan det vara en kedja med kedjelås eller måste det vara en nitad en?
hojen går bra, men lite tjurig i början, får anv choken tills den blir riktigt varm.
ja just det, det sitter en kran på slangen som går till kylaren på höger sida, vad gör den?.
upptäckte att ducatin har motorhuv, man lyfter ju tanken och sätter upp den med pinne exakt som på en bil, så då måste det väl kallas för motorhuv :lol

nån som har några tipps som jag borde göra direkt på hojjen?,byta olja skall jag göra även om den andra killen just hade gjort det, känns bättre om man gjort det själv,(vilken olja skall man anv?, hur många liter går det?)
lite bilder, men dom blev inte så jätte bra kvallitet.
 

Bifogat

  • IMG_0075.jpg
    IMG_0075.jpg
    137.3 KB · Visningar: 463
  • IMG_0076.jpg
    IMG_0076.jpg
    133.5 KB · Visningar: 359
  • IMG_0077.jpg
    IMG_0077.jpg
    130.2 KB · Visningar: 516

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Grattis! :tummenupp
Mkt trevlig hoj, jag är urkass på pasta dock.
Så tipsen får komma från ngn annan :tungan
//Tobbe
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
redigt avundsjuk... sugen som fasen på en monster! när det blir en "ny" hoj för mig så kommer det bli en sådan... eller en buell...
har en polare som kör en röd monster 900- 98 han har plockat bort den lilla kåpan som finns, måste säga att jag tycker den ser bättre ut utan.
I alla fall, GRATTIS till en underbart vacker hoj!!
 

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen numer :-(
DwD skrev:
Fan va skönt, var och hämtade den idag.en Ducati Monster 900 -1997 gått 1600mil.
var tvungen att köra igenom stan och små gasa vid varje rödljus, fan så härligt ljud den har!!! :banana .
märkte dock när jag kom hem att jag måste byta kedja. har aldrig sett en så sliten kedja i hela mitt liv. och då blir det väl att byta drev åxå :näsblod nån som vet var kedja kostar?, kan det vara en kedja med kedjelås eller måste det vara en nitad en?
hojen går bra, men lite tjurig i början, får anv choken tills den blir riktigt varm.
ja just det, det sitter en kran på slangen som går till kylaren på höger sida, vad gör den?.
upptäckte att ducatin har motorhuv, man lyfter ju tanken och sätter upp den med pinne exakt som på en bil, så då måste det väl kallas för motorhuv :lol

nån som har några tipps som jag borde göra direkt på hojjen?,byta olja skall jag göra även om den andra killen just hade gjort det, känns bättre om man gjort det själv,(vilken olja skall man anv?, hur många liter går det?)
lite bilder, men dom blev inte så jätte bra kvallitet.

Byt hela drivpaketet! Du hittar grejer på http://www.touring.se om du har tid att vänta ett par dagar...
Man gör sej en otjänst om man bara byter en del,paketet ska slita in sej ihop..

Lita inte på den som säljer hojen, kolla i vart fall att olja, oljefilter & luftfilter är nytt. Snackade med en buse som bara polerade rent kring oljefiltert & lade en droppe olja vid påfyllningshålet.
Då ser det ut som det är bytt......
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Grattis till Duccen! :tummenupp

Det finns dock en stor nackdel med att ha en Ducati, man blir så jä-la tröttsam för sin omgivning då man hela tiden skall berätta om hur mycket roligare den är jämfört med alla japaner man tidigare ägt.
Känslan är viktigare än effekten, Italiesk design övertäffar allt, att det skulle ta så här många år innan man köpte sig en riktig knarr bla.bla .bla

Sen talar man tyst om alla småfel som dyker upp. (dessa hade man dock blivit vansinnig på om de hade uppkommit på någon japanare)
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Grattis till ett bra val :tummenupp
 

kamikazemc

Gammal å feg
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Westcoast
Hoj
Öhh... Minimoto...
mloren skrev:
Sen talar man tyst om alla småfel som dyker upp.

Har väl egentligen inte fått höra om nån enda liten skavank ju... Dock står du säkert hela nätterna i garaget... (avundsjukan talar...)

Bliré nån rejsing eller?
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Grattis till ett bra val :tummenupp

3.9 liter olja får plats totalt, räkna med att få i runt 3.1 när du byter. Kranen på slangen till OLJEKYLAREN kan du stänga när den värmer upp så blir motorn varm snabbare, öppna den innan du åker iväg (kan alltid vara öppen sommartid).

Du kan använda 15/50 eller 10/40 går också bra. Kolla i din Manual, där står det. Man kan använda många olika viskositeter men kör på sjysst kvalitets olja!

Nu när hojen är ny så kolla noga efter oljespill vid ev. motorkåpor, olja på gaffelbenen (packboxarna...), skruvar sitter fast (efterdra... vibrerar lite serru) och byt Olja, filter.

När du byter olja kan du ju börja med att värma upp motorn lagom så oljan blir lite varm. Sen kan du öppna till silen på sidan av tråget. Ha bunken redo. Nu ser du i silen om det sitter metallskrot som varnar om dålig skötsel eller liknande. Sen är det bara att ta bort pluggen i botten och filtret.
Tänk på att när du satt i nytt filter så tar det en stund för oljan att fylla om du inte förfyllt.

Kolla tändstiften, byt eventuellt. Viktigt att dom inte är för ljusa, då går ju motorn för snålt och kolvarna tar stryk. Är dom väldigt svarta kan ringarna börja "ta slut" och det kostar 10.000:- att få bytt på ducati :rolleyes:

Lycka till :banana :yoparty
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
vågen skrev:
Kranen på slangen till OLJEKYLAREN kan du stänga när den värmer upp så blir motorn varm snabbare, öppna den innan du åker iväg (kan alltid vara öppen sommartid).

Ahh! Manuell termostat ? :tummenupp
 

jönsson

Guest
Bakdel

Kapa av bakdelen efter sadlen å montera baklampan undersadlen precis i kanten, den blir rå som fan om man gör det men blir skitig som fan om det regnar,skicka ett pm om du vill ha bilder
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
:tummenupp

Jag gillar den bronsfärgade ramen och de mörka kamremsskydden! :yoparty
 

deam

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2003
Ort
kungälv
Hoj
KTM 525 EXC-03
mloren skrev:
Grattis till Duccen! :tummenupp

Det finns dock en stor nackdel med att ha en Ducati, man blir så jä-la tröttsam för sin omgivning då man hela tiden skall berätta om hur mycket roligare den är jämfört med alla japaner


haha så sant! har två polare som kör ducce, och dom håller på och tjatar pricis så precis hela tiden :hihi
 

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
n/a
Grattis till en supernajz hoj, men är det inte lite lustig att drivpaketet är jätteslut efter bara 1600 mil.....jag körde till 2400 med min gamla blejd .......så lite längre borde det väl hålla eller sitter det tunnare/lättare grejer på Monster?

Bara en tanke?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Dr Gixxer skrev:
Grattis till en supernajz hoj, men är det inte lite lustig att drivpaketet är jätteslut efter bara 1600 mil.....jag körde till 2400 med min gamla blejd .......så lite längre borde det väl hålla eller sitter det tunnare/lättare grejer på Monster?

Bara en tanke?

Jag tror mer på att det är brist på smörjning av kedjan än milen som dödat den.
Har man mycket pengar så kan man ge fan i att smörja kedjan, då slipper man olja på fälgarna men får byta ofta. KAn tillägga att mina fälgar får sin beskärda del av smörja :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Gatulerar!! Hade själv en sådan en gång (suck). Hade varit kul att ha en igen :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top