Yes det blev en "ny" hoj!! en Ducati Monster 900

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
DwD skrev:
har upptäckt ett fel på hojjen,
när jag bromsar mellanhårt till hårt på hojjen så knackar det till i


Hmm, har samma problem på min hoj men när jag bytte packboxar så hade jag bara fjäder i ena gaffeln??? I den så är det precis som att det är tomt, bara olja ingen fjäder eller nåt. Trycka ner den till botten är inga problem med rätt mängd olja i. Precis som du beskriver så när man trycker ner gaffel så klunkar det och tar emot lite som att det skaver över nåt.

Inte blev det bättre när jag hade renoverat heller.

Men som du säger jag har ingen anning vad det kan va, inget som verkar göra nåt iaf.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
DJM skrev:
Hmm, har samma problem på min hoj men när jag bytte packboxar så hade jag bara fjäder i ena gaffeln??? I den så är det precis som att det är tomt, bara olja ingen fjäder eller nåt. Trycka ner den till botten är inga problem med rätt mängd olja i. Precis som du beskriver så när man trycker ner gaffel så klunkar det och tar emot lite som att det skaver över nåt.

Inte blev det bättre när jag hade renoverat heller.

Men som du säger jag har ingen anning vad det kan va, inget som verkar göra nåt iaf.
va!,hade du bara fjäder i en av gafflarna??
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
DwD skrev:
va!,hade du bara fjäder i en av gafflarna??


ja!! skit skumt?? så det har nästan börjat läcka igen för att den ena fjäder inte orkar jobba för båda, det är inte bara fjäderns som saktnas, det är hela anordningen förutom ventilen längst upp som fattas.
Finns inga fjäder till den, är tvungen att köpa en hel gaffel pga av att den är inte inställningsbar.
Kanske om man går till öhlins och frågar om dom kan fixa den? men är inte värt det.
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
DJM skrev:
ja!! skit skumt?? så det har nästan börjat läcka igen för att den ena fjäder inte orkar jobba för båda, det är inte bara fjäderns som saktnas, det är hela anordningen förutom ventilen längst upp som fattas.
Finns inga fjäder till den, är tvungen att köpa en hel gaffel pga av att den är inte inställningsbar.
Kanske om man går till öhlins och frågar om dom kan fixa den? men är inte värt det.

Stopp, stopp.

Detta e orginal på Ap-rila'n! Vikten i moppen är inte större än att en fjäder räcker i det ena gaffelbenet.
Det funkar.

Ang knäppandet i trådskaparens Monster; tror ändå att det är styrlagret.
Knäpper bara vid medelbroms skriver du... Men inte vid "stående stoppies".
Tror ändå att styrlagret är bara så där precis åtskruvat för att det skall bli "sättning" i skiten vid viktförskjutning.

Kan också vara glidlagringen i gafflarna som e' slut (snacka med racer-tobbe [nick: TSRD; varför denna kombo?/Tobbe] han borde veta).
Marzhocci-gaffeln har nog renoveringssatser... Eller stötdämparversta'n i en stad nära dig.
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
DwD skrev:
kan det räcka med att dra åt styrlagret?,var gör man det?

Sorry, jag skulle vara lite mer noggran och ta isär skiten å se om det är slitet på ngt sätt...
Kanske är så att förre ägaren försökte med stoppies...???
[på en Monster..??]

Skulle det vara fjädringen i övrigt tycker man ju att det skulle höras även vid stillastående "juckande" med pålagd broms.

Som "jönsson" skriver, visst kan det vara oken (beläggen) men om det är sådant "knäppande" som jag tror du menar så härleder jag det till styrlager.
Står du still och "juckar" med ilagd broms, känn med fingret på strystammen, känns det?? Ännu bättre palla upp cykel och dra/tryck gaffelbenen vid hjulaxel och känn på styrstam samtidigt (bläckfisk).
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Bosco skrev:
Stopp, stopp.

Detta e orginal på Ap-rila'n! Vikten i moppen är inte större än att en fjäder räcker i det ena gaffelbenet.
Det funkar.


Man tackar!! Bra då är jag lung igen. Super tack.

Angående knackningen, hmm när jag tänker efter så när jag renoverade gafflarna så när jag tröck ihop dom så knackade det inget. Så det måste vara styrlagret som knackar. Det blir att kolla upp i höst(som redan är här) Tack för det tipset också :)

/David
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Bosco skrev:
Sorry, jag skulle vara lite mer noggran och ta isär skiten å se om det är slitet på ngt sätt...
Kanske är så att förre ägaren försökte med stoppies...???
[på en Monster..??]

Skulle det vara fjädringen i övrigt tycker man ju att det skulle höras även vid stillastående "juckande" med pålagd broms.

Som "jönsson" skriver, visst kan det vara oken (beläggen) men om det är sådant "knäppande" som jag tror du menar så härleder jag det till styrlager.
Står du still och "juckar" med ilagd broms, känn med fingret på strystammen, känns det?? Ännu bättre palla upp cykel och dra/tryck gaffelbenen vid hjulaxel och känn på styrstam samtidigt (bläckfisk).

vad skulle det kunna vara för fel på oken?, att dom inte sitter fast eller?,
jag provade jucka och känna med fingret på styrlagret men jag märkte inte att det glappade något där.

fan det skulle ha varit centralstöd så hade det varit enkelt att kolla om det var glappt i styrlagret.
nåja det blir vinter snart :huvet så då tänkte ändå byta olja osv i gafflarna, om det är orginaloljan från -97 så är väl oljan som snor nu :rofl
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
DwD skrev:
tackar!..


men frågan är ju om man skall ha 14 fram eller minska bak,
,


om du känner att hojen är för högdrevad ska du defenitivt inte köpa mindre bakdrev . Mindre framdrev - bättre acceleration och lägre toppfart Mindre bakdrev - sämre acceleration men högre toppfart, 1 kugg fram motsvarar ungefär 3 ibak.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
spectre skrev:
om du känner att hojen är för högdrevad ska du defenitivt inte köpa mindre bakdrev . Mindre framdrev - bättre acceleration och lägre toppfart Mindre bakdrev - sämre acceleration men högre toppfart, 1 kugg fram motsvarar ungefär 3 ibak.
jo skrev lite fel, det var större bakdrev jag menade :hihi

snackade med ducati sthlm igår, dom skulle ha 1800spänn :3freak för kedja framdrev 15 och 42bak(kan har varit 43)

på lelles hade dom bara 40 som större bakdrev och det är ju 39orginal så det gör ju inte så stor skillnad.
frågan är om man skall välja 14 fram istället för 42-43 bak, men jag är lite skeptiskt till att välja mindre fram då jag vet att kedjan sliter mer på klossar och låter mer. någon som har haft erfarenhet av 14 fram, hurvida det sliter på klossarna och låter mer?.
jag har bara drevat om på endurohojjar,och där märker man skillnad på "ljudet" om man väljer mindre fram istället för större bak.
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
DwD skrev:
jo skrev lite fel, det var större bakdrev jag menade :hihi

snackade med ducati sthlm igår, dom skulle ha 1800spänn :3freak för kedja framdrev 15 och 42bak(kan har varit 43).

kan man inte kombinera olika drivpaket? Det borde man fan kunna göra.. alltså köpa dreven och kedja för sig kanske? 1800 spänn är ju hur dyrt som helst :3freak

EDIT: kolla om det inte finns drev som passar ditt monster från någon annan ducati? ( bara att be återförsäljaren sök på atrikel nr? )
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
DwD skrev:
jo skrev lite fel, det var större bakdrev jag menade :hihi

snackade med ducati sthlm igår, dom skulle ha 1800spänn :3freak för kedja framdrev 15 och 42bak(kan har varit 43)

på lelles hade dom bara 40 som större bakdrev och det är ju 39orginal så det gör ju inte så stor skillnad.
frågan är om man skall välja 14 fram istället för 42-43 bak, men jag är lite skeptiskt till att välja mindre fram då jag vet att kedjan sliter mer på klossar och låter mer. någon som har haft erfarenhet av 14 fram, hurvida det sliter på klossarna och låter mer?.
jag har bara drevat om på endurohojjar,och där märker man skillnad på "ljudet" om man väljer mindre fram istället för större bak.


Har inte hört något konstigt ljud efter montage av 14k fram.
 

chippe

Retta fighter
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Retta...nu fighter!
DwD skrev:
Fan va skönt, var och hämtade den idag.en Ducati Monster 900 -1997 gått 1600mil.
var tvungen att köra igenom stan och små gasa vid varje rödljus, fan så härligt ljud den har!!! :banana .
märkte dock när jag kom hem att jag måste byta kedja. har aldrig sett en så sliten kedja i hela mitt liv. och då blir det väl att byta drev åxå :näsblod nån som vet var kedja kostar?, kan det vara en kedja med kedjelås eller måste det vara en nitad en?
hojen går bra, men lite tjurig i början, får anv choken tills den blir riktigt varm.
ja just det, det sitter en kran på slangen som går till kylaren på höger sida, vad gör den?.
upptäckte att ducatin har motorhuv, man lyfter ju tanken och sätter upp den med pinne exakt som på en bil, så då måste det väl kallas för motorhuv :lol

nån som har några tipps som jag borde göra direkt på hojjen?,byta olja skall jag göra även om den andra killen just hade gjort det, känns bättre om man gjort det själv,(vilken olja skall man anv?, hur många liter går det?)
lite bilder, men dom blev inte så jätte bra kvallitet.
STORT GRATTIS! Säkert det bästa valet du gjort i ditt liv =)
Har själv en S4 och helnöjd. Tyvärr smällde jag den för typ 2 veckor sen! Men den blir rustad till nästa sesong garanterat!! :tummenupp
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
DwD skrev:
vad skulle det kunna vara för fel på oken?, att dom inte sitter fast eller?,

Beläggen kan ju röra sig i själva oket, då kan det "klonka till"..!!
Inte "knaka"....

DwD skrev:
jag provade jucka och känna med fingret på styrlagret men jag märkte inte att det glappade något där.

Jucka inte för mycket bara (fel forum), visst kan glidlagringen i gaffeln vara slut också....
Förr i tiden (min erfarenhet 90-talet) var de i mässing, glidlagringarna och visst slits dessa.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top