Yes det blev en "ny" hoj!! en Ducati Monster 900

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
DwD skrev:
nån som har några tipps som jag borde göra direkt på hojjen?,byta olja skall jag göra även om den andra killen just hade gjort det, känns bättre om man gjort det själv,(vilken olja skall man anv?, hur många liter går det?)
lite bilder, men dom blev inte så jätte bra kvallitet.

Olja som kan rekommenderas VÄL
OK/Q8´s SBK 15-50 helsyntet. Funkar kanon i alla lägen. De flesta duccar mår bättre av en 15-50 än 10-40 olja.

Köp ett nytt orginal oljefilter. Kostar 80:- på Ducati Stockholm.

Kolla genast när kamremmarna var bytta senast. De bör inte gå över två år. Speciellt inte om hojen varit hårt använd.

Kolla sagget och dämparinställningarna.

Se till att gå med i ducceklubben så kommer du in på klubbens forum. Där diskuteras monster och de ombyggnadstips som brukar göras. Det som många gör är att kapa baken så du slipper den där fula frukostbrickan ibak. Enkelt och smärtfritt att göra med en vanlig vinkelslip eller dremmel verktyg.

Annars så grattis till Hojen! :tummenupp

Har du tid i eftermiddag så kom förbi Il Forno da Pino på Sveavägen (bredvid HD :gnissla ) där klubbmedlemmarna träffas o snacka lite ducce. Vi är där från 18:30 ca.

//Amullo
Kontaktman Region Stockholm
Svenska Ducati Klubben
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
amullo skrev:
Har du tid i eftermiddag så kom förbi Il Forno da Pino på Sveavägen (bredvid HD :gnissla ) där klubbmedlemmarna träffas o snacka lite ducce. Vi är där från 18:30 ca.

//Amullo
Kontaktman Region Stockholm
Svenska Ducati Klubben
Lite OT........

Finns det någon aktiv del i Göteborg
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
>>>nån som har några tipps som jag borde göra direkt på hojjen?
>>>


Ey grabben, du vet väl om att du har köpt ett "halvfabrikat" :hihi .
Det är ju en del saker som man bara måste göra på ett Monster (me so horny :kocko ):
http://ebbot.net/ducati/m900crsp/partslist


Lite mer seriöst... BYT KAMMREMMARNA. Om du inte vet bergsäkert när remmarna är bytta så byt dem. Enl Ducati själva så ska de bytas var 2'000:e mil eller vartannat år. Personligen byter jag dem varje vinter, efter 1'000 mil eller efter en marksyning i grusfållan... vilket som nu kommer först :tungan

Vad gäller modifieringar... Gör inte "som alla andra", gör som du själv vill - då blir det bäst :tummenupp


/Monsterfanatiker

.
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Dr Gixxer skrev:
Grattis till en supernajz hoj, men är det inte lite lustig att drivpaketet är jätteslut efter bara 1600 mil.....jag körde till 2400 med min gamla blejd .......så lite längre borde det väl hålla eller sitter det tunnare/lättare grejer på Monster?

Bara en tanke?

En vtwin sliter mer på drivningen pga den ryckigare gången, jämfört med rad4a.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
hehe tack för tippsen, det är en "polerbög" som har haft den innan så det är nog så att han inte smörjt kejan för att hojen inte skall bli skitig,
kamremen byttes vid 1000mil, men jag tänkte byta den innan sesången är slut.
jag är inte riktigt säker på att kåpan skall sitta kvar, den kanske ryker, har inte bestämmt mig ännu :va
killen som hade hojen innan visste inte vad kranen gjorde till oljekylaren så han har alltid kört med den stängd,
batteri måste jag köpa nytt åxå, skulle iväg i morse, hojjen startade direkt!, gick iväg för att ta på mig hjälmen och då stannade den, och när jag skulle starta den så orkade batteriet inte dra runt, fan så besviken jag blev, men jag små gnuggade och gasade samtidigt och vipps så var den igång igen :yoparty
tailen bak kanske skall moddas lite åxå, :hihi .
men nu till helgen så blir det oljebyte och kolla så att alla skruvar/muttrar sitter åt.
måste börja strecha åxå, fick sendrag i höftet av att ha benet så högt upp när jag körde(vig som ett kylskåp av styrketräning :rofl ).
någon som vet vad det bredaste bakdäck man kan få dit utan att modda i stänkskärmen etc?.

fan fyller år ikväll :huvet . skulle gärna komma in till stan och låta någon ducce expert kolla/lyssna på hojjen så man vet vad som måste fixxas, kan ju inte ducce speciellt bra, har bara haft Honda(hoppas kvalliteten är lika bra på ducce som mina honda hojjar har haft.)
ducceklubben låter ju som ett måste att gå med i, bra att ha ett märkesinriktat forum där man kan diskuter saker.


åter igen.. fan så grymmt ljud det är på hojjen!!!!!!!! :banana :Bugar
men inte när den idlar då låter det som att den skall rasa :3freak
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
gillar duccen, men ja kan aldrig släppa valet av Ducati att tillverka ramen så som den ser ut.. :) ser lite lustigt ut i mina ögon men ja har väll inte sett trillräckligt många hojar antar jag ;)
 

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
Ducce SS1000
Grattis till hojen! Hoppas du har mycket stålar för man hamnar väldigt lätt i modifieringsträsket... :) Skämt åsido, det är mycket roliga hojar men det är tråkigt för rumpan att åka långt. Mitt tips är att dreva om till 14 kuggar fram eller 43 bak så blir den mycket mera körbar då alla duccar är högt drevade. Eliminerar en del av ryckigheten på låga varv dessutom. Och 180 bak är förmodligen det fetaste du får dit utan att ta i svingen.

Har för övrigt aldrig haft några direkta problem med nån ducce även om det givetvis förekommer, men en sak att tänka på är att de mår inte så bra av att man ofta kör korta sträckor utan att motorn hinner bli varm. Då får man ut och gasa en tio mil så mår de bra igen :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
DwD skrev:
hehe tack för tippsen, det är en "polerbög" som har haft den innan så det är nog så att han inte smörjt kejan för att hojen inte skall bli skitig,
kamremen byttes vid 1000mil, men jag tänkte byta den innan sesången är slut.
jag är inte riktigt säker på att kåpan skall sitta kvar, den kanske ryker, har inte bestämmt mig ännu :va
killen som hade hojen innan visste inte vad kranen gjorde till oljekylaren så han har alltid kört med den stängd,
batteri måste jag köpa nytt åxå, skulle iväg i morse, hojjen startade direkt!, gick iväg för att ta på mig hjälmen och då stannade den, och när jag skulle starta den så orkade batteriet inte dra runt, fan så besviken jag blev, men jag små gnuggade och gasade samtidigt och vipps så var den igång igen :yoparty
tailen bak kanske skall moddas lite åxå, :hihi .
men nu till helgen så blir det oljebyte och kolla så att alla skruvar/muttrar sitter åt.
måste börja strecha åxå, fick sendrag i höftet av att ha benet så högt upp när jag körde(vig som ett kylskåp av styrketräning :rofl ).
någon som vet vad det bredaste bakdäck man kan få dit utan att modda i stänkskärmen etc?.

fan fyller år ikväll :huvet . skulle gärna komma in till stan och låta någon ducce expert kolla/lyssna på hojjen så man vet vad som måste fixxas, kan ju inte ducce speciellt bra, har bara haft Honda(hoppas kvalliteten är lika bra på ducce som mina honda hojjar har haft.)
ducceklubben låter ju som ett måste att gå med i, bra att ha ett märkesinriktat forum där man kan diskuter saker.


åter igen.. fan så grymmt ljud det är på hojjen!!!!!!!! :banana :Bugar
men inte när den idlar då låter det som att den skall rasa :3freak



Hänger mer på fälgen, 190 får du dit men om det är bra vet jag inte..
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
satt och grunnade lite, dom har ju satt dit kolfiberslip-ons. frågan är om dom har bytt munstycken i fuggarna, kanske skall kolla upp det så att den inte går för tunt,

det vore ju schysst att få dit ett riktigt fett bakdäck på den(typ hej jag begöver inte anv stödet för att den skall stå upp :rofl ), men har hört att det kan bli sämre kurvtagningsförmåga då.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
ducatisthlm tar 1600 för ett nytt drivpaket(orginal) ink kedja och fram/bak 15/39 drev.
kan man nita kedjan själv eller måste man ha specialverktyg för att göra det?, (har bara sysslat med kedjelås på kedjor )
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
DwD skrev:
ducatisthlm tar 1600 för ett nytt drivpaket(orginal) ink kedja och fram/bak 15/39 drev.
kan man nita kedjan själv eller måste man ha specialverktyg för att göra det?, (har bara sysslat med kedjelås på kedjor )


Keff-Lelles i Uppsala tar hälften, också det "orginal" DID med en Ducce på kartongen.

Nita kedjan...Jaja har jag aldrig gjort men det beror nog på vem du frågar, om det är värt det.

Köp 14 drev fram och ett gashantag med kortare slag så känns det som du får 10 hk till :hihi
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Chronic skrev:
Keff-Lelles i Uppsala tar hälften, också det "orginal" DID med en Ducce på kartongen.

Nita kedjan...Jaja har jag aldrig gjort men det beror nog på vem du frågar, om det är värt det.

Köp 14 drev fram och ett gashantag med kortare slag så känns det som du får 10 hk till :hihi
:hihi
kör du med nitat kedja eller kedjelås?








Silver:jag vet inte vad den gör 0-100, men jag tycker inte att den är slö precis :banana det är ju vridet som är helt enormt, och ljudet så klart :kär
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Silwer skrev:
Är det nån fart i en sån där då?
Eller låter det mest?

min gör väl 230 ungefär... kanske lite till i nedförsbacke, skitnödig o hemlängtan ;)

Men vem ligger o pressa hojen, inte jag iaf :rolleyes:
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ta definitivt ett 14 fram eller 42/43 bakdrev så får du en roligare hoj. Eller hör med grabbarna på Ducati Stockholm om du skall dreva ner. De vet vad de snackar om.

Ta inte ett så brett bakdäck. Smalare = roligare

Kolla bestyckningen så snart du kan och byt kamremmarna under vintern om du är 100% säker på att de inte gått 2000 mil eller vart på i 2 år.

Kan du, så kom förbi imorgon på Il Forno. Så får vi inspektera.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top