YES! Får mönstra (tränningsfrågor samt taktik)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Så nu till frågan hur får jag upp maximal kondis och styrka på 40 dagar?

Är ganska stel i min opererade fotknöl så för att klara marklyftet bra får jag kompensera med muskler, jobbar för fullt på rörligheten och bör vara nästan där vid mönstringen. Har inga besvär eller sjukdomar varken röker eller snusar. Har jag en sportslig att komma in? Vill i första hand in som mc-ordinans men vad fasen som hällst duger fint, va lite inne på spanning men det verkar vara "bevaka kallhygget i 72h" vilket inte är så roande.

Vet att det finns trådar om det här men kan andra göra onödiga trådar så kan jag.

Och ni som undrar varför i helvete jag vill kasta bort ett år så är det för att bevisa att jag kan, eftersom min far jämnt säger "Sånna som du borde göra lumpen och lära sig vett, fast ni skulle aldrig klara det." Därför ska jag klara det.
 

Solid snake

Guest
Ska du in i försvaret? Då kan vi lika gärna lägga ner hela skiten.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Något av det första jag fick lära mig i lumpen var att man klarar minst 40% mer än vad du tror att du någonsin klarar. Detta innebär ju att om du ens tror att du kommer klara lumpen så vet vi ju redan att du kommer göra det, så varför "slösa" bort ett år på att bevisa nåt du redan vet? ;)

En annan sak jag inte begriper med ditt resonemang, varför göra lumpen som MC-ordonans om anledningen är att bevisa nåt? Vad ska du bevisa? Att du kan köra MC? Gör nåt tufft istället, sök in som kust/fallskärmsjägare alt kompanibefälselev eller nåt om du vill lära dig mer om att leda människor.


my 2 cent
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3148662 Något av det första jag fick lära mig i lumpen var att man klarar minst 40% mer än vad du tror att du någonsin klarar. Detta innebär ju att om du ens tror att du kommer klara lumpen så vet vi ju redan att du kommer göra det, så varför "slösa" bort ett år på att bevisa nåt du redan vet? ;)

En annan sak jag inte begriper med ditt resonemang, varför göra lumpen som MC-ordonans om anledningen är att bevisa nåt? Vad ska du bevisa? Att du kan köra MC? Gör nåt tufft istället, sök in som kust/fallskärmsjägare alt kompanibefälselev eller nåt om du vill lära dig mer om att leda människor.


my 2 cent
mc ordinans är för att jag råkr ha enduro som stort fritids intresse och tänkte att jag kanske skulle lära mig något på det men har du nån bättre ide så ventilera den. Bara jag slipper vatten då jag inte gillar att simma.

Fallskärmsjägare lär min fot stoppa även om det vore ballt.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Träffat två som varit MC-ordonnans och dom tyckte det var skitkul.

På min tid så testades konditionen med motionscykel. Har för mig att styrkan testades med att man skulle dra en skivstång i maskin från marken upp till hakan.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Du kan ju börja med att förkovra dig i det svenska språket - då ligger du bättre till i det s.k. IQ-testet och kanske t.o.m. blir ett befälsämne ;) (psst: det heter "ordonans").

Nä, men allvarligt. Man får bara välja de "glassigare" tjänsterna om man är lämplig och det brukar betyda höga krav på fysik, intelligens och psyk (försök inte snacka bort psykologtanten :D ). Se till att konditionsträna hårt - på cykel om du inte kan springa just nu pga foten. Styrka behövs också förstås, men sitter du riktigt länge på trampcykeln vid mönstringen, så kan du höja ditt "kvalitetstal" ordentligt. Till fallskärmsjägare och attack- eller minröjdykare m.fl. plockas bara ett fåtal ut och även om man är lämplig, så är det inte ens säkert att de utbildar sådana just det året, så man kanske inte får chansen ändå. Deras förväntade överlevnadsprocent är inte så god heller. Fördelen med dykare är att de kan få riktigt feta löner med risktillägg i det civila sedan...

Lycka till!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
På min tid så testades konditionen med motionscykel. Har för mig att styrkan testades med att man skulle dra en skivstång i maskin från marken upp till hakan.

Det är samma sak än. ;)

Stången funkar så att den mäter hur starkt du lyfter den och cykeln ökar motståndet över tiden. Mitt tips är att du tränar allmän styrketräning och mycket motionscykel.

Vad gäller tjänsten så tror jag att du borde göra befälstjänst om du ska få nån utmaning. Visst är mc-ordonnans ballt men det gör du ju ändå på fritiden. Lär dig nåt nytt! Jag kan rekommendera ingenjörstrupperna. Som kompanibefäl är det hårt och det innefattar mycket roliga grejjer som brobyggnation, strid, vägförstöring och minering och sånt skoj. Vill du ha nåt fysiskt utmattande, satsa på jägare eller amfibiesoldat men vill du ha nåt som är påfrestande både psykiskt och fysiskt så satsa på gruppchef eller högre. Själv var jag GB på ING2 och det var lätt den roligaste tiden i mitt liv. :tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3148705 Du kan ju börja med att förkovra dig i det svenska språket - då ligger du bättre till i det s.k. IQ-testet och kanske t.o.m. blir ett befälsämne ;) (psst: det heter "ordonans").

Nä, men allvarligt. Man får bara välja de "glassigare" tjänsterna om man är lämplig och det brukar betyda höga krav på fysik, intelligens och psyk (försök inte snacka bort psykologtanten :D ). Se till att konditionsträna hårt - på cykel om du inte kan springa just nu pga foten. Styrka behövs också förstås, men sitter du riktigt länge på trampcykeln vid mönstringen, så kan du höja ditt "kvalitetstal" ordentligt. Till fallskärmsjägare och attack- eller minröjdykare m.fl. plockas bara ett fåtal ut och även om man är lämplig, så är det inte ens säkert att de utbildar sådana just det året, så man kanske inte får chansen ändå. Deras förväntade överlevnadsprocent är inte så god heller. Fördelen med dykare är att de kan få riktigt feta löner med risktillägg i det civila sedan...

Lycka till!
Tack! En kompis cykla till 8:a och jag klarar att bräcka honom i det så cyklingen är inte värsta problemet, springa kan jag men inte knäböja riktigt lågt.

Sen kom jag på att mina betyg suger pga flytt mitt i terminen så jag har fått ta igen massa ämnen och så som dom hade haft tidigare så föra terminen hade jag 5 ign idag har jag 1 och det är bort tentat innan mönstringen. Om jag kommer med en individuell kursplan som är färsk ser det bättre ut men är det samma som "senaste terminsbetyg"?
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04

Sen kom jag på att mina betyg suger pga flytt mitt i terminen så jag har fått ta igen massa ämnen och så som dom hade haft tidigare så föra terminen hade jag 5 ign idag har jag 1 och det är bort tentat innan mönstringen. Om jag kommer med en individuell kursplan som är färsk ser det bättre ut men är det samma som "senaste terminsbetyg"?

Ett tips är att verkar så seriös som möjligt. Om du har usla betyg så får du ha en bra föklaring. Vad dom vill ha är stabila människor som funkar i grupp.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3148714 Det är samma sak än. ;)

Stången funkar så att den mäter hur starkt du lyfter den och cykeln ökar motståndet över tiden. Mitt tips är att du tränar allmän styrketräning och mycket motionscykel.

Vad gäller tjänsten så tror jag att du borde göra befälstjänst om du ska få nån utmaning. Visst är mc-ordonnans ballt men det gör du ju ändå på fritiden. Lär dig nåt nytt! Jag kan rekommendera ingenjörstrupperna. Som kompanibefäl är det hårt och det innefattar mycket roliga grejjer som brobyggnation, strid, vägförstöring och minering och sånt skoj. Vill du ha nåt fysiskt utmattande, satsa på jägare eller amfibiesoldat men vill du ha nåt som är påfrestande både psykiskt och fysiskt så satsa på gruppchef eller högre. Själv var jag GB på ING2 och det var lätt den roligaste tiden i mitt liv. :tummenupp
Okej ska kolla upp det trode dom mest löka runt.

3148744 Ett tips är att verkar så seriös som möjligt. Om du har usla betyg så får du ha en bra föklaring. Vad dom vill ha är stabila människor som funkar i grupp.
Är
Jag flyttade upp från skåne efter första terminen och kursplanerna stämde inte alls så jag läser in visa ämnen utanför ordinarie schemma.

En bra förklaring.

Men som sagt vad gör dom om jag tar med ett färskt betyg?
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
På min tid var minsann annorlunda, då fick man kämpa för att slippa.

- Hej du ska in 15 månader som KB.
- My ass att jag ska :mad:
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Lol, om man vill inte i lumpen o misslyckas måste man typ vara totalt värdelös.
Såvida du inte är blind som en daggmask lr sitter i rullstol.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Själv var jag GB på ING2 och det var lätt den roligaste tiden i mitt liv. :tummenupp


Ing 2 Rulez!


Ville först in på pansar i skaune, men är tyvärr för lång för sardintjänst :tungan

fick två val, GB i Boden (ing3?) eller menig i eksjö, lättfrusen som man e så tog jag eksjö och hamnade i Däcksbro 2000 :yoparty

Köra broterrängbil var Jäv*igt kul, synd att man inte fick ta lastbilskort med den utbildningen bara.

Var lätt ett minne för livet, på både gott och ont.

Tycker att det är väldigt synd att de flesta unga grabbar inte får ta del
av den känslan, det skulle fan behövas lite disciplin hos de flesta. :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hehe, måste man slita för att få göra lumpen numera. På min tid fick man jobba hårt för att slippa. :D Trodde hela skiten var nedlagt nu. :tungan
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top