YES! Får mönstra (tränningsfrågor samt taktik)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hade jag vart du hade jag försökt bli ytbärgare/helikoptermek.
Skoj att få flyga omkring en massa och det ger mycket hjältepoäng att rädda folk i nöd.
Sen tror jag det är kul och lärorikt att kunna skruva helikoptrar, men det är mest för att jag själv är sugen på att bli helikopterpilot...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade jag vart du hade jag försökt bli ytbärgare/helikoptermek.
Skoj att få flyga omkring en massa och det ger mycket hjältepoäng att rädda folk i nöd.
Sen tror jag det är kul och lärorikt att kunna skruva helikoptrar, men det är mest för att jag själv är sugen på att bli helikopterpilot...

Ytbärgare är bara ett annat namn för thé-påse, du hänger i ett snöre under en helikopter och blir doppad i alla isvakar piloten hittar "i träningssyfte".

Jag var uttagen till det men lyckades slippa undan...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3149951 Hade jag vart du hade jag försökt bli ytbärgare/helikoptermek.
mm funderar lite på helikopter/flyg men samtidigt pallar jag inte stå och skruva med något hela dagarna det kan jag göra annarsmed men få betalt..

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
"ni som undrar varför i helvete jag vill kasta bort ett år så är det för att bevisa att jag kan, eftersom min far jämnt säger "Sånna som du borde göra lumpen och lära sig vett, fast ni skulle aldrig klara det." Därför ska jag klara det."

om din farsa tycker att du inte klarar något efter att du gjort lumpen vad ska du då göra?, det kan bli ett evighetsprojekt det där, gör det du tycker är kul istället.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Om du inte tycker om vatten så sök inte dykare, har du en kass tass så sök inte jägare eller likande.

Det finns annat roligt, pansar lär vara kul. Maskinist i flottan är både kul och en bra merit. I flottan har man det bra, varmt & skönt samt godast mat i hela försvaret. Samt får man ofta utbildningar som gäller för civilt bruk i form av maskin, skepparexamen mm.

Angående träning så cykla i alla backar du kan hitta i varierande tempo. Gör lite armhävningar, pullups och sittups så klarar du stången fint.

Hos psykologen så ljug inte, var bara lugn och seriös. Berätta för guds skull inte att du gör det för att bevisa nåt utan att du alltid velat göra lumpen och tycker att det militära livet verkar spännande och att du också funderat på framtida utlandstjänst.

Det s.k iq-testet e rätt lugnt, sitt hemma o googla lite olika så du är hyffsat förberedd på att klura ut små problem.

Nämn inte foten om ingen frågar, det är många som mörkat mkt värre saker.

Lycka till

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
3150261 "ni som undrar varför i helvete jag vill kasta bort ett år så är det för att bevisa att jag kan, eftersom min far jämnt säger "Sånna som du borde göra lumpen och lära sig vett, fast ni skulle aldrig klara det." Därför ska jag klara det."

om din farsa tycker att du inte klarar något efter att du gjort lumpen vad ska du då göra?, det kan bli ett evighetsprojekt det där, gör det du tycker är kul istället.
Jag tycker faktiskt det sk bli kul ock så. ;)

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Lol, om man vill in i lumpen o misslyckas måste man typ vara totalt värdelös.
Såvida du inte är blind som en daggmask lr sitter i rullstol.

:( :gråta :pangihuve

IQ: 7/9
IQ (Mattedelen): 8/9
Styrka: 8/9
Längd: 8/9
Kondition: 5/9 :gnissla
Hörsel: 100%
Syn: Nyansfel, men skärpa: 100%

Så.. Jag är väl totalt värdelös då.. en blind daggmask.. :mad: :mad: :mad:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Jag var helt kåt på Stridsfordon 90 när jag skulle mönstra, det gick t.o.m så långt att jag memorerade nedersta raden på syntestet för att klara det (brytningsfel).

Glad som fan blev jag när inskrivningsförrättaren fixade så jag fick 10 månader i Falun som förare på en Stridsfordon 90.

Dock fick jag 2 av mitt livs största antiklimax när:

1. Falun lades ner och jag skulle tjänstgöra i Boden istället.
2. Min Stridsfordon 90 var utbytt mot en rysk jävla traktor - PBV 401.

Fan så förbannad jag var. Länge.

hordac

Guest
Ing 2 Rulez!

Ville först in på pansar i skaune, men är tyvärr för lång för sardintjänst :tungan

fick två val, GB i Boden (ing3?) eller menig i eksjö, lättfrusen som man e så tog jag eksjö och hamnade i Däcksbro 2000 :yoparty

Köra broterrängbil var Jäv*igt kul, synd att man inte fick ta lastbilskort med den utbildningen bara.

Var lätt ett minne för livet, på både gott och ont.

Tycker att det är väldigt synd att de flesta unga grabbar inte får ta del
av den känslan, det skulle fan behövas lite disciplin hos de flesta. :D

Coolt med DB 2000! Jobbigt att avisa 2 km bro. :)

Muckade själv i juni i år och har inte lika positiva minnen som dig, men det lär väl ändras med tiden... ;)

Tog föresten lastbilskortet på muckdagen.

prulle >>
Se till att du hamnar nånstans där du får använda vapnet, annars kommer du sitta och sura på genomgångarna inför övningar när du få se allt "häftigt" alla andra får syssla med samtidigt som du själv ska syssla med samma malaj-göra som alla tidigare övningar...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Du kan ju börja med att förkovra dig i det svenska språket - då ligger du bättre till i det s.k. IQ-testet och kanske t.o.m. blir ett befälsämne ;) (psst: det heter "ordonans").
Psssst. Det heter ordonnans. Ingenting annat.

Jag körde f.ö. MC258M i lumpen. Det var roligt. Ingenting annat var roligt när man väl låg i skiten. Såhär i efterhand kan man ju i och för sig skratta åt't.

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Coolt med DB 2000! Jobbigt att avisa 2 km bro. :)

Muckade själv i juni i år och har inte lika positiva minnen som dig, men det lär väl ändras med tiden... ;)

Tog föresten lastbilskortet på muckdagen.

Doh. db200 ska det ju va.. db200 = inte 200m dock :tungan

Muckade maj 2000 (17-e har jag för mig).
lugn bara, om ett par år sitter du och berättar lumparhistorier, och har helt glömt av det jävliga :D

gjorde ju högvakten också, kom jag på.. det var jobbigt som fan.

-23 grader ute på pallen i lejonbacken på nattskiftet och snön piskandes i ansiktet..
halvgalna fyllon som tydligen hade som sport att ramma slottväggen med skallen..
med följande åthutning med mag-lite'n och skarpladdat vapen som följd :tungan

roligaste på hela tiden var nog ändå när man var ledig och hittade på bus med grabbarna :D

Last edited:

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Om du ska träna så gör dig UTHÅLLIG men OCKSÅ stark. Båda behövs.

Satsa på jägartjänst:tummenupp Jävligt roligt, jobbigt både kropp och knopp. Jag tyckte min värnplikt var givande och inte bara lallande med kottar och barr. Man får känna av kroppens reaktioner och prestation. Man blir imponerad, som t.ex blir man bara trött till en viss gräns av att springa med stridsutrustning sen spyr man plötsligt:D Otroligt vad man åstakommer med 7cm tjockt pannben.

Rekommenderar starkt den Luftburna bataljonen på K3, Karlsborg:yoparty

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Glöm jägare om du har en kass fot.
För KB (15mån) krävs bra betyg.

Om du gillar action så fundera på att bli en "skyttesklusk" pansarskyttesoldat.
Sitter i ett fordon CV9040 och sover, hoppar ut och skjuter slut på all ammo, hoppar in igen och laddar puffran och sover vidare.
2min in i filmen hoppar skyttet ur http://www.youtube.com/watch?v=2TUr5Un8TjA&mode=related&search=

Sedan finns det förare/skyttar till varje vagn och det är inte heller dumt.
Edit, även stridsvagn 122 är ballt.

Edit igen: Om du får välja så ta en så exotisk tjänst som möjligt, men kom ihåg att alla inte kan vara stridsvagnsskytt/stridsbåtsförare.

Last edited:

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Jag var MC-Ordonnans på P4 i Skövde, och när jag mönstrade så sa jag att jag ville bli det, (tur bara förmodligen), men min bror sökte till fallskärmsjägarna och kom in där (fast han hade fått lite info om att man kan söka vart man vill komma ifall man vägrar klippa sig, som han naturligtvis gjorde) så efter att han vägrat klippa sig så sökte han till P4 i Skövde, å kom dit. :D

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Okej skriver upp lite mer så

Syn: perfekt dock lite färgblind aldrig märkt det annat än på tester
Längd: 192 så stridsvagn lär jag inte få göra
Hörsel: Perfekt sist jag testa
Iq: tester brukar jag klara över medel

Tippar på en 6-7 på styrka (basserat på vad folk jag gymmar med fått)
7-8 på kondition.

Foten är inga problem utom att jag har nedsattrörlighet. Har inte ont i den annat än under extrema förhållanden (6h hård enduro i -15) och då är jag ändå mör överaalt annars så det är bara att bita ihop.

Vart får man skjuta/spränga/köra/bygga saker?

3151588 Jag var MC-Ordonnans på P4 i Skövde, och när jag mönstrade så sa jag att jag ville bli det, (tur bara förmodligen), men min bror sökte till fallskärmsjägarna och kom in där (fast han hade fått lite info om att man kan söka vart man vill komma ifall man vägrar klippa sig, som han naturligtvis gjorde) så efter att han vägrat klippa sig så sökte han till P4 i Skövde, å kom dit. :D
Är det så över jävligt drygt mkt mekande som visa säger? Vad va den vanligaste övningen?

Last edited:

Aprulla

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Yamaha
Motståndet i styrkemomenten samt konditionsmomenten bestäms av din vikt.

tjockis = mycket motstånd
spinkis = mindre motstånd

Själv var man en tjockis när man mönstrade och hade det lite kämpigt på motionscykeln.

Marklyft är en bra övning inför styrkemomentet.
Motionscykel med tungt motstånd länge är bra inför konditionsmomentet.

Momentet :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...