Yoshimura GSX1230R Projekt

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
gaffel

hej
fan vilket jobb du gör på hojjen :tummenupp
hoppas att du bryter armen din jäv.... hehe:krama

mvh peterpain
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
hej
fan vilket jobb du gör på hojjen :tummenupp
hoppas att du bryter armen din jäv.... hehe:krama

mvh peterpain

Tackar. :tungan

Men kissemurra-dämparen då? :eek:

Det hela projektet bygger på! Ska du byta ut den va :p

Hade aldrig nån Yoshi-dämpare. Var ju bara en hemsk foliesticker köpt från Thailand som jag kletade på en kinadämpare.

Den här dämparen jag ska bygga kommer om något vara typiskt Yoshimura. Dom hade mycket specialgrejjer under 80-talet som inte hade något direkt "signum". Här har du t.ex. ljuddämparen som satt på Wes Cooleys GS1000 F1 som han körde i AMA Superbike säsongen -81.

GS1000S81.jpg


cooley2.jpg


Tänkt bygga mig en i samma stil. Enkelt, lätt och förhoppningsvis läckert. :)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har en liten fråga. Ni som håller på och racklar med gammelhojarna, vad säger dom på Bilprovningen om instrumenteringen? Jag har hört många bud kring detta, bland annat att det är helt OK att strunta i kontrollampor, men bara på hojar fram till -84.

För min del har kontrollampor ingen som helst funktion. Jag vet att jag blinkar när jag tycker på knappen och jag vet att helljuset är på när jag trycker på knappen. Det enda jag egentligen behöver veta är oljetemp och oljetryck och till det kommer jag ha en mätare.

Eftersom min då är en -84, kommer det bli tvärstopp på Bilprovningen när jag kommer glassande med min hoj med endast varvräknare och hastighetsmätare? :va

Sitter och funderar om jag ska köpa en uppsättning STACK mätare (svinläckra) eller om jag ska komplettera min nuvarande 5" varvräknare med en Stewart Warner hastighetsmätare (samma mätartavla), men det är just detta jag undrar över. Jag vill helst slippa en jäkla massa lampor för det innebär kompromisser om hur jag vill att det ska se ut i min "cockpit". :gnissla
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
På en gammal 70 tals cb 750 hade jag bara oljetryck & varvräknare, men det kommer ju nya regler titt som tätt så det är bara å kolla med dem vad som gäller för en -84:a. De kan alldrig bakdatera så det som gällde då gäller nu för din hoj.
Har tex för mig att innan-75 så slipper du bromsljus blinkers osv.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ja, där finns det mesta men jag hittar inget om indikeringslampor och krav på detta. Bara jag som är trög? :va

Helljusstrålkastare

25 § På motorcykel av 1984 eller senare års modell skall finnas en från förarplatsen under mörker väl synlig kontrollampa som visar fast blått ljus när helljusstrålkastare är tillkopplad.



Körriktningsvisare

71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar.

Kontrollampan bör visa grönt ljus.

22 kap. Reglage och symboler
1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall i fråga om märkning av manöverorgan, kontrollampor och visare (indikatorer) som uppfyller

1. kraven i bilaga 1 till direktiv 93/29/EEG (se 2 kap. 8 §), eller

2. kraven i ECE-reglemente 60 (se 3 kap. 1 §).



/KentW
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
OK. Så då är det bara helljus och blinkers som omfattas? Hört det på annat håll också. Tackar å ödmjukast för infon. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag dök bromsoken upp och dom var som förväntat i mycket bra skick. Provmonterade dom och tog lite mått: oken har 145mm delning mellan centrum av skivorna och fälgen har 130mm. Kommer helt enkelt få svarva till två 7,5mm distansringar som jag monterar mellan skiva och fälg. Mycket enkelt. :)

Efter det (och före) så har dagen bara kantats utav jävulskap i form av något äckligt datorvirus som bestämde sig för att förstöra min dator. Imorn blir det ominstallation. Jävla javascript. :huvet
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag har jag snickrat lite på sadeln för att försöka klura ut hur jag vill ha den. Vadderat under pungen och urhugget under röven var ett mycket bra recept för komfort och sittställning märkte jag. Ser inte vackert ut just nu men det är bara en prototyp. Riktig stoppning och sånt kommer införskaffas vid tillfälle framöver.

Imorn blir det att svarva distanser för bromsskivorna. Hoppas ha lite bilder på det under morgondagen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då har det fixats distanser för bromsoken.

Dagen började med att hitta ett lämpligt ämne och farsgubben råkade ha en stump av en 4" axel liggande i en låda. Perfekt när yttermåttet vi behövde var 100mm. Ett litet finskär i svarven så var det klart.

Efter det förborrade vi ett 18mm hål, sen smackade jag dit en rejäl borr.

Foto0047.jpg


Lite enklare att svarva från 55 -> 64mm än från 18 -> 64mm.

Efter det drogs det tre 1.5mm skär och hips vips så hade vi en klump som såg ut såhär.

Foto0049.jpg


Upp i delningsapparaten med klumpen. Först stämde inget när vi kontrollmätte ett varv. En snabb "Aha-upplevelse" senare så löste sig problemet och då var det bara att borra.

Citerar _Johansson_: "Snurri snurri snurri snurre".

Foto0050.jpg


Upp i svarven igen och sticka av två brickor.

Foto0052.jpg


Blev det rätt då?

Foto0053.jpg


Givetvis. Satt perfekt centrerat mellan bromsoken. :tummenupp

Nu återstår det bara att göra fyra små 6mm distanser till bromsoken så att skivan tangerar på rätt ställe. :)
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Då har det fixats distanser för bromsoken.

Dagen började med att hitta ett lämpligt ämne och farsgubben råkade ha en stump av en 4" axel liggande i en låda. Perfekt när yttermåttet vi behövde var 100mm. Ett litet finskär i svarven så var det klart.

Efter det förborrade vi ett 18mm hål, sen smackade jag dit en rejäl borr.

Foto0047.jpg


Lite enklare att svarva från 55 -> 64mm än från 18 -> 64mm.

Efter det drogs det tre 1.5mm skär och hips vips så hade vi en klump som såg ut såhär.

Foto0049.jpg


Upp i delningsapparaten med klumpen. Först stämde inget när vi kontrollmätte ett varv. En snabb "Aha-upplevelse" senare så löste sig problemet och då var det bara att borra.

Citerar _Johansson_: "Snurri snurri snurri snurre".

Foto0050.jpg


Upp i svarven igen och sticka av två brickor.

Foto0052.jpg


Blev det rätt då?

Foto0053.jpg


Givetvis. Satt perfekt centrerat mellan bromsoken. :tummenupp

Nu återstår det bara att göra fyra små 6mm distanser till bromsoken så att skivan tangerar på rätt ställe. :)



hej
här händer det grejjer hela tiden,det är riktigt roligt att följa ditt bygge
undrar om du behöver några finbultar till din motor,jag har dom här som har blivit över:tummenupp

mvh pain
 

Bifogat

  • 034.jpg
    034.jpg
    225.9 KB · Visningar: 111

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
hej
här händer det grejjer hela tiden,det är riktigt roligt att följa ditt bygge
undrar om du behöver några finbultar till din motor,jag har dom här som har blivit över:tummenupp

mvh pain

Finbultar är ju inte helt fel men jag tror jag överlever än så länge (och motorn också). Högre prio på andra saker just nu. :)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Poesi Viktor, poesi!

För övrigt vet jag att många ungdomar är mer eller mindre gravt salongsberusade på annandagen. Kul att det finns alla sorter :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För övrigt vet jag att många ungdomar är mer eller mindre gravt salongsberusade på annandagen. Kul att det finns alla sorter :D

Nä, jag är en sån där skötsam kille som dricker ytterst sällan och kan räkna sina vänner på två händer. :)

Jag och en av ovan nämnda vänner åkte och tog en hamburgare på stan häromkvällen och då satt ett kraftigt berusat sällskap bordet bakom oss. Till det hela hör att klockan var bara strax efter 21:00. Något orutinerat tyckte vi då folk börjar gå ut på stan och till krogen först kring midnatt. :näsblod
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top