Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Köp en rulle med svart "silvertape" så är det ju prefekt "läktarfinich" på sadeln :tummenupp

Varför har jag inte tänkt på det förut! :tummenupp :D

Du är ju värsta prylomanen, värre än en återfallshighwaycruiser med gynnsamt pensionsavtal och en glest avbockad thingstodobeforeidielista. Sen att det är smutta tingestar på ett högintressant och roligt bygge får vi lämna därhän.

Följer intresserat fortsättningen!

Jamen vafan, du är ju delaktig i mitt fördärv genom att du sålde bakstötarna till mig. Det var ju mer eller mindre dom som fick mig in i tankegångar såsom "Äh, det har ändå kostat så förbaskat mycket pengar redan, några tusenlappar till eller tio gör ingen skillnad!". :gnissla

Men mer allvarligt dock: jag har inga planer på att sälja eller ge bort hojen, så varför inte kosta på den med saker jag vill ha? Snart börjar jag ju vara uppe i priset för en modern sporthoj.

Det är ju ungefär samma resonemang som när man köper en ny hoj. Vill man ha det värsta så köper man en R-hoj fullsmetad med Öhlinsprylar och sånt. Enda skillnaden är att jag bygger min hoj själv och använder gammalt grundmaterial. :)

Vad är du inne på för avgassytem om det nu skulle bli det?

Ett rostfritt avgassystem med 41mm grenrör och 51mm kollektor från ExhaustCraft i England. Bra priser samt enkla och snygga avgassystem. Alternativt har jag tänkt höra med Racefit om ett specialbyggt också. Kostar lite mer men ack så snyggt.

Helst hade jag ju haft ett Nitro Racing helsystem i titan men jag tror inte att det är försvarbart att lägga 20 000kr på ett avgassystem (exklusive tullavgifter) just nu... :näsblod

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jamen vafan, du är ju delaktig i mitt fördärv genom att du sålde bakstötarna till mig. Det var ju mer eller mindre dom som fick mig in i tankegångar såsom "Äh, det har ändå kostat så förbaskat mycket pengar redan, några tusenlappar till eller tio gör ingen skillnad!". :gnissla

Men mer allvarligt dock: jag har inga planer på att sälja eller ge bort hojen, så varför inte kosta på den med saker jag vill ha? Snart börjar jag ju vara uppe i priset för en modern sporthoj.

Det är ju ungefär samma resonemang som när man köper en ny hoj. Vill man ha det värsta så köper man en R-hoj fullsmetad med Öhlinsprylar och sånt. Enda skillnaden är att jag bygger min hoj själv och använder gammalt grundmaterial. :)

Tack, det var det finaste nån sagt till mig på länge....:gråta:rodnar

Jag är på intet vis ute efter din cykel. Vill bara uppmuntra, (på mitt sätt).

Nog fjäskat. BYGG!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag är på intet vis ute efter din cykel. Vill bara uppmuntra, (på mitt sätt).

Nog fjäskat. BYGG!

Nä, nog förstår jag det. Ville bara förtydliga varför jag kostar på så mycket. :)

Idag har jag inte byggt så mycket men lite meck blev det. Skissade och snickrade lite på dom nya lyktinfästningarna. Blev en avsevärd förbättring jämfört med tidigare. Bilder kommer väl kanske under morgondagen.

I övrigt så har jag nu nästan köpt bromsok. Blir Nissin 4-kolvare från en -08 Suzuki B-King. Snygg klar / natureloxerad finish som matchar gaffeln.

Ska även försöka hitta en billig B-King framskärm. Matchar hojens kantiga former jäkligt bra, sen passar den gaffeln rakt av också om jag inte missminner mig. Bett en bekant åt farsan mäta på sin B-King åt mig, får nog veta säkert imorn. :)

Sen sitter jag och sneglar på lite titanskruvar också till bromsoken. Skruvarna som klämmer åt runt hjulaxeln är ju av titan så man måste ju nästan köpa det till bromsoken också... :tuttar

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
I övrigt så har jag nu nästan köpt bromsok. Blir Nissin 4-kolvare från en -08 Suzuki B-King. Snygg klar / natureloxerad finish som matchar gaffeln.
Sen sitter jag och sneglar på lite titanskruvar också till bromsoken. Skruvarna som klämmer åt runt hjulaxeln är ju av titan så man måste ju nästan köpa det till bromsoken också... :tuttar

Så jag fick in dig på dom tankarna:tummenupp F__n va snabb du är:D
Som sagt, först å främst ska hojjen funka. Ok byter man på ett par timmar även på sommaren.

Titan is da shit, Go 4 it!!!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Då var bromsok köpta. 1600kr med frakt för ett par som är nästan sprillans nya. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Äntligen så har toppen kommit fram till Upperton. Dröjer nog tills efter jul innan det blir något gjort med den dock, sen återstår det att se just vad som blir gjort.

Först och främst blir det ju portning, omfrästa ventilsäten samt större insugsventiler, men jag har börjat luta åt att byta till större ventiler på avgas också. Göra allt jobb direkt och slippa fundera senare eller så att säga. Blir ju lite kostsammare men då har jag en riktig jäkla monster topp som räcker till och blir över. :)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Gå på monstertoppen när du ändå har byxorna nere, allt annat vore osmart

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Äntligen så har toppen kommit fram till Upperton. Dröjer nog tills efter jul innan det blir något gjort med den dock, sen återstår det att se just vad som blir gjort.

Först och främst blir det ju portning, omfrästa ventilsäten samt större insugsventiler, men jag har börjat luta åt att byta till större ventiler på avgas också. Göra allt jobb direkt och slippa fundera senare eller så att säga. Blir ju lite kostsammare men då har jag en riktig jäkla monster topp som räcker till och blir över. :)

Det låter som en plan :tummenupp

Vad för ok blev det?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nu är då bromsoken på gång. Beställde även lite kopplingar för vevhusventilationen.

Dyker väl upp i slutet av veckan / början nästa.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
I någon av skrotlådorna som farsan dragit hem återfanns denna.

87mm ytterdiameter, 73mm innerdiameter (i konans ände).

DSC_0002-49.jpg

DSC_0003-52.jpg

Nån mer som tänker samma sak som jag? :yoparty

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Visserligen skulle den fungera utmärkt som penisring för en karl som är lika "well hung" som jag, men det var väl inte riktigt min första tanke. :hihi

Honz

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
Aprilia AF1 Futura,125 - 92
Det är ren njutning att sitta och titta i det här projektet! Keep up the good work!:tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Det är ren njutning att sitta och titta i det här projektet! Keep up the good work!:tummenupp

Tack och bock! :tummenupp

Plockade även ner hojen från sin pedistal tidigare idag. Jag och farsan började städa upp i garaget och då behövde vi upp på vindan och min hoj stod i vägen. Tänkt göra rum för Kawasaki projektet lite samt bara allmänt ställa i ordning allt där inne så man hittar saker.

Tog detta tillfälle i akt att riktigt känna på gaffeln. Fy fan vilken skillnad det är jämfört med gammeln. Märks att det är riktiga grejjer. :yoparty

Samma underbara känsla som i bakstötarna. :)

Imorn blir det ett besök förbi skroten med lite ädelmetaller. Får se om det blir någon reskassa inför Stockholmsbesöket.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Imorn ska jag köpa köpa lite aluminiumrör från Metallservice i Göteborg samt en stump perfrör från Erik Marklund på MC Xpress.

Dags att bygga ny "ljuddämpare". :tummenupp

Sen har jag även hört mig för om avgassystem. Kommer landa på ungefär 2600kr för ett superfräscht högkvalitativt rostfritt avgassystem. Snyggt är det också.

iom002.jpg

Blir härlig färg på krökarna efter lite hård körning. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ja, finns det "goa gubbar" någonstans i Sverige så är det på Metallservice i Göteborg. Fy fasen vilka schyssta och trevliga människor det är där. Superbemötande på telefon, bra priser och bra service. Gjorde rätt i att ringa dom igen. :tummenupp

Rör ska vara på väg före jul så då blir det att snickra ihop något skoj efter nyår. :)

Blir att ringa Marklund senare (telefontider...) och fråga om lite 51 eller 60mm perfrör.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0