Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blir nog snyggt! Ska du behålla din befintlig ljuddämpare då eller?:)

Nope, det blir en absorptionsdämpare i aluminium istället för jätte-growlern i rostfritt som jag hade. Det gamla avgassystemet åkte iväg till England.

Ska svetsa svingen färdigt i helgen hade jag tänkt sen blir det att börja på ljuddämparen. Fick röret till den häromdan nämligen. :)
 

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Honda 900 F Superbike
Nope, det blir en absorptionsdämpare i aluminium istället för jätte-growlern i rostfritt som jag hade. Det gamla avgassystemet åkte iväg till England.

Ska svetsa svingen färdigt i helgen hade jag tänkt sen blir det att börja på ljuddämparen. Fick röret till den häromdan nämligen. :)

Häftigt att bygga själv! Tror det kan bli nice! Blir det burk eller någon form av megafonliknande grej om man får fråga?=)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Häftigt att bygga själv! Tror det kan bli nice! Blir det burk eller någon form av megafonliknande grej om man får fråga?=)


Finns beskrivet några sidor tidigare, en lagomt anonym burk med inspiration från superbike a 80tal.

piper002.jpg


Blir ett sånt fast med hemmasnickrat mellanrör och ljuddämpare. Inget märkvärdigt men riktigt, riktigt snyggt. :)

Smutt nå fruktansvärt! Hur är upplägget med beställning (kan maila honom och fråga, men ligger en bit fram i tiden för mig)? Kan man välja design och så själv (inom vettiga ramar)? Och sedan skickar gamla avgaset att användas som modell?
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Häftigt att bygga själv! Tror det kan bli nice! Blir det burk eller någon form av megafonliknande grej om man får fråga?=)

Finns som Fredda sa beskrivet några sidor tidigare. Det blir en liten burk med ett koniskt innanmäte (avsmalnande mot utblåset), ca 20cm lång och 87mm i diameter.

Smutt nå fruktansvärt! Hur är upplägget med beställning (kan maila honom och fråga, men ligger en bit fram i tiden för mig)? Kan man välja design och så själv (inom vettiga ramar)? Och sedan skickar gamla avgaset att användas som modell?

Dave (som han heter) tar på sig i princip vad som helst i avgasväg. Han bygger till alla möjliga fordon, men har väl främst riktat in sig på motorcyklar numera. Gamla luftkylda 70- och 80-talare (Z1000, GS1000, osv).

Han är inte alls omöjlig att ha och göra med. Jag har (som tidigare sagt) bara beställt grenrör och kollektor för att hålla priset nere. Resten kommer jag tillverka själv. Var i kontakt med han igår gällande en annan variant på avgassystemet där 4-1 kollektorn var platt.

2005_01010002-2.jpg


Tänkte att det eventuellt skulle passa på min men efter lite funderande och dividerande bestämde jag mig för att köra på ett konventionellt 4-1. Det var billigare samt att jag tror det kommer se bättre ut.

Det är bara maila han. Sen finns ju alltid Racefit att tillgå, men då kostar det aningen mer, men jäkligt snygga avgassystem. Problemet med dom blir väl att bygga en jigg, men det skulle ju kunna ordnas med att du skickar ditt för att göra en förfinad kopia.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kackar ju nästan aluminium som ett proffs trots min ringa svetserfarenhet med materialet.

DSC_0001-47.jpg


Nu ska denna bit kapas till rätt mått och få ett 100mm hål borrat i mitten. Där ska sedan en liten ring svetsas in. Snyggt och funktionellt på samma gång. :)

Önskar jag kunde säga detsamma om bitarna till förstärkningen på svingen. Svetsade klart det tidigare idag men det såg rent ut som fan plus att det blev en tjusig spricka rakt genom hela svetsen. Ska be en händig herre se över det imorn för att se om det går att fixa på något fint sätt.

Att köra 50-150A funkar bra för mig men ska det stekas aluminium med 250A så verkar det krävas lite mer... :död
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Aluminium är lätt att få se "snyggt" ut men att få en fin insida är lite värre.

Jo, att svetsa genombränning är lite konst, men det gäller ju alla material. Tunnväggigt rostfritt med pinne är ett gissel...

Idag fick jag min vackra Goodridge M20x1.5 till AN8 adapter med tillhörande 90-graders böj från Merlin Motorsports. Jag får ge Andersson_turbo medhåll i att kinaprylarna från Autobahn88 bara duger att hänga i granen. Goodridge kopplingarna är något helt annat vad gäller kvalité.

Men värt pengarna för en vevhusavluftning? Allt är relativt I guess? :va

Sen verkar vi ha kommit överens om varför svetsarna igår blev skit: fel tillsatsmaterial och för lite värme. Man kan ju tycka att 250A i ett antal minuter + kraftig förvärmning skulle räcka men tydligen inte... :död
 

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Honda 900 F Superbike
Jo, att svetsa genombränning är lite konst, men det gäller ju alla material. Tunnväggigt rostfritt med pinne är ett gissel...

Idag fick jag min vackra Goodridge M20x1.5 till AN8 adapter med tillhörande 90-graders böj från Merlin Motorsports. Jag får ge Andersson_turbo medhåll i att kinaprylarna från Autobahn88 bara duger att hänga i granen. Goodridge kopplingarna är något helt annat vad gäller kvalité.

Men värt pengarna för en vevhusavluftning? Allt är relativt I guess? :va

Sen verkar vi ha kommit överens om varför svetsarna igår blev skit: fel tillsatsmaterial och för lite värme. Man kan ju tycka att 250A i ett antal minuter + kraftig förvärmning skulle räcka men tydligen inte... :död

Hoppas mina an kopplingar är bra då!, kör nuke performance på "nipplarna" till oljetråget o kylen, sen earls och temp delen är från summit om jag inte minns fel. bara att se antar jag,känns som det borde vara tätt iaf:p
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hoppas mina an kopplingar är bra då!, kör nuke performance på "nipplarna" till oljetråget o kylen, sen earls och temp delen är från summit om jag inte minns fel. bara att se antar jag,känns som det borde vara tätt iaf:p

DSC_0010-23.jpg


Kinakopplingarna funkar ju men dom är inte lika snygga och betydligt klumpigare. Goodridge kopplingen här är väl kanske 30% mindre än dom andra.
 

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Honda 900 F Superbike
DSC_0010-23.jpg


Kinakopplingarna funkar ju men dom är inte lika snygga och betydligt klumpigare. Goodridge kopplingen här är väl kanske 30% mindre än dom andra.

Snyggt, bra finish!=)
Nuke performance är ju svensktillverkat och earls o summit från usa tror jag.:) Hoppas det blir bra

Edit:earls=UK:)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick ett roligt mail för en stund sedan: toppen kommer vara klar fram till helgen, så förhoppningsvis har jag den hemma nästa vecka! Blir riktigt spännande att se hur det blev. :)

Men stämmer Roger Uppertons rykte så kommer det vara mycket bra. :tummenupp
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Med risk för en lite halvdum fråga :näsblod Men varför ska du ha en an- koppling i oljepåfyllningshålet?
Har sett de på några andra hojar i katana/gsx-tråden men förstår inte riktigt vitsen :va
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Med risk för en lite halvdum fråga :näsblod Men varför ska du ha en an- koppling i oljepåfyllningshålet?
Har sett de på några andra hojar i katana/gsx-tråden men förstår inte riktigt vitsen :va

Vevhusavluftning.

Med högre effekt blir det högre tryck i motorn och det gör att man behöver mer avluftning annars börjar det pressa ut på alla möjliga och omöjliga ställen. Det sitter en avluftning på ventilkåpan men den är så liten. På en standardmotor räcker originalavluftningen men ska man börja plocka ut mer hästkrafter så behövs det mer.

Enklaste och effektivaste sättet att lösa detta är att sätta en avluftning i oljepåfyllningshålet. :)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Vevhusavluftning.

Med högre effekt blir det högre tryck i motorn och det gör att man behöver mer avluftning annars börjar det pressa ut på alla möjliga och omöjliga ställen. Det sitter en avluftning på ventilkåpan men den är så liten. På en standardmotor räcker originalavluftningen men ska man börja plocka ut mer hästkrafter så behövs det mer.

Enklaste och effektivaste sättet att lösa detta är att sätta en avluftning i oljepåfyllningshålet. :)
Aha såpass, hade en liten lite aning om att de kunde vara nåt sånt :)
Men blir de inte jobbigt att fylla på olja då? :tungan

Sjukt bra bygge är det iaf, de är nåt speciellt med äldre hojar :fyllisar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Aha såpass, hade en liten lite aning om att de kunde vara nåt sånt :)
Men blir de inte jobbigt att fylla på olja då? :tungan

Sjukt bra bygge är det iaf, de är nåt speciellt med äldre hojar :fyllisar

Bara att skruva bort kopplingen. Tar inte mer än några sekunder. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Avgassystemet klart och betalt. Dyker nog upp till veckan.

Bara hålla tummarna att toppen blir klar också då...
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Nu har jag läst hela tråden, fan vilket jobb du har lagt ner och det blir riktigt bra! Detta ska följas! Hur fan har jag lyckats missa den här tråden?!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu är allt jox till svingen färdigprefat. Bara steka ihop till veckan. :)

Mycket nöjd med hur det blev.

Foto0055.jpg


Foto0057.jpg


Foto0059.jpg


Sen fick jag ett glädjande lönebesked idag så nu har jag råd med ett nytt elsystem också. Ska börja se över det lite i helgen tror jag.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top