Tat lungt, learning by doing är inte fel.. mitt problem är att jag aldrig kommer ur learning stadiet
Har man på något sätt hållit en jämn nivå av kvalité genom bygget så vill man ju fortsätta på det spåret. Visst fasen skulle jag kunna bulta dit ett kåpstag med svetsar som ser ut som något från bergväggen i Lummelundagrottorna men det skär sig mot allt annat samt att all fokus kommer hamna på den fula detaljen.
Jag vill att det ska harmoniera och smälta samman. Detaljen ska finnas där men du ska inte tänka på den som något enskilt utan du ska se helheten och tycka "Jäklar så tjusigt!".
Men visst är det som du säger. Practice makes perfect...
Du hadde möjligen inte en inneslutning , Det vill säga att det blev tätt när du la dit sista biten
Då går det inte att svetsa , litet borrhål är lösningen
Lägger upp en bild lite senare på eländet så kommer du förstå bättre men här är en skiss från paint.
1. Är där röret skulle sammanfogas med T-profilen jag använt för att skruva fast i kåpan.
2. Är läppen som svetsades fast på röret (som kommer skruvas under gaffelkronan).
2. gick hur bra som helst att svetsa, vanlig kälfog är ju inga konstigheter. Men
1. ville inte oavsett vad jag provade för ström. Vinkeln är ju densamma och jag hade värmt profilen med gas innan jag stoppade dit röret och skulle börja svetsa det (profilen är 4mm gods, röret bara lite drygt 2mm). Problemet med att svetsa ett tunnare och ett tjockare material är ju att det ena kommer ta mer värme och smälta fortare (röret i detta fall).
Jäkligt lurigt att svetsa sånt.
Och nej, jag hade ingen inneslutning.
EDIT: Var ut i garaget och tog en närmare titt och insåg snabbt att det är lika bra att göra nytt...
Friskt vågat hälften vunnet.