Youichi Ui - var blev han av och varför?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Varför försvann Youichi Ui från GP?

2000 och 2001 slutade han tvåa i 125 (vann hela 6 race 2001). De tre följande säsongerna rasade han fullständigt och var inte ens topp-tio.

:confused:

Men så blev han 250-mästare i det japanska mästerskapet både 2007 och 2009.

Någon som vet vad som hände efter 2001? Och vad som har hänt nu när han tydligen visar toppform igen?
 

Bifogat

  • Youichi_Ui.jpg
    Youichi_Ui.jpg
    207.7 KB · Visningar: 182

Johan!

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2009
Ort
Höglandet
Hoj
Nada
Kommer ihåg att han kämpade på tz 125 för kurtz i många år innan började köra derbi.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Var det snubben som alltid hade en scarf runt halsen och glasögon eller blandar jag ihop honom med någon annan 125cc japan?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Var det snubben som alltid hade en scarf runt halsen och glasögon eller blandar jag ihop honom med någon annan 125cc japan?
Det var Noboru "Nobby" Ueda. :)

Saknar honom. Påminner om Professor Kalkyl. Finns för få icke-prototypiska förare nuförtiden.
 

Bifogat

  • e-go_o_foto3a.jpg
    e-go_o_foto3a.jpg
    64 KB · Visningar: 119

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Just det, Ueda var det. Gillade också honom, verkade vara en lite udda personlighet.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nobby var ute och testade lite Moto3 för KRP och hjälpte deras förare med hojarna förra månaden.

418038_412870565394338_100000141953395_1809328_1172739004_n.jpg


Nobby var en specialist på den "mindre" GP-klassen. Där kunde man iaf förr få köra och tjäna pengar på att vara duktig på det. Sen kom någon på att man skulle vara liten pojke och betala massa pengar för att få köra där. Nobby blev en av många dom offrade på den ideén..
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Sen kom någon på att man skulle vara liten pojke och betala massa pengar för att få köra där. Nobby blev en av många dom offrade på den ideén..

Fruktansvärt tråkig mentalitet om det verkligen var så... ska erkänna att jag inte har 100% koll på klasserna och hur de förändras, men sånt här är alltid nedslående att höra.:(
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Åldersgränsen är ett bra och effektivt sätt att få in nytt blod i GP-cirkusen.

Då får man också in folk som betalar för att köra och inte ställer krav på att få betalt. Bra för sånna som DORNA...
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Lite OT, men fan va små killarna är, tunna rakt igenom. hur mycket väger motogp förarna/superbike i snitt? Lättast vinner käns det lite som, borde sporten inte ha hittat en lösning på det, som boxning har viktklasser. 50kg vs 100 kg är ju inte rimligt däräv viktklasser, men i RR blir det 50kg vs ingen alls om man skulle väga normalt. Kul med lite tankar på just det.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Då får man också in folk som betalar för att köra och inte ställer krav på att få betalt. Bra för sånna som DORNA...
Och bra för oss som får se killar som Stoner, Rossi osv i stora klassen så småningom :)

Hade ju varit trist om de aldrig kommit fram för att ett gäng gamla gubbar körde 125 tills de blev 40 :3freak
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Lite OT, men fan va små killarna är, tunna rakt igenom. hur mycket väger motogp förarna/superbike i snitt? Lättast vinner käns det lite som, borde sporten inte ha hittat en lösning på det, som boxning har viktklasser. 50kg vs 100 kg är ju inte rimligt däräv viktklasser, men i RR blir det 50kg vs ingen alls om man skulle väga normalt. Kul med lite tankar på just det.
I 125-klassen har man en ekipagevikt (hoj + förare) som inte får understigas. Tyvärr har man den inte i Moto2 och MotoGP.
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
I 125-klassen har man en ekipagevikt (hoj + förare) som inte får understigas. Tyvärr har man den inte i Moto2 och MotoGP.

Okej, visste jeg inte :) Det är ju bra det, men synd att det inte är så i motoGP! Det är väl en solklar fördel att väga minst möjligt
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Och bra för oss som får se killar som Stoner, Rossi osv i stora klassen så småningom :)

Hade ju varit trist om de aldrig kommit fram för att ett gäng gamla gubbar körde 125 tills de blev 40 :3freak

Om föraren får själv välja vad han vill köra tycker jag är bättre. Just Ui och Ueda är typexempel på sånna som blivit tvingade att lägga av. Ui blev väll tvingad att köra en sunkig 990cc där han fick använda en pall gör att komma upp på hojen. Körde inte ens 3 race och tröttnade väll på det om jag minns rätt.

Bästa tiden i 125 var när den var fullvärdigt VM och inte en junior-supportklass. När tex Melandri körde fick han fajtas med dom bästa i världen på 125cc och inte bara dom yngsta. Dessutom hade dom övriga klasserna inga problem med att få in förare.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
hur mycket väger motogp förarna/superbike i snitt? Lättast vinner käns det lite som, borde sporten inte ha hittat en lösning på det, som boxning har viktklasser.
Om det var som du tror hade det varit lätt att se ett samband mellan vikt/poäng i MotoGP. Den retoriska frågan hänger i luften...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bästa tiden i 125 var när den var fullvärdigt VM och inte en junior-supportklass. När tex Melandri körde fick han fajtas med dom bästa i världen på 125cc och inte bara dom yngsta. Dessutom hade dom övriga klasserna inga problem med att få in förare.
Precis. Det ska ju vara VM och ingen konstgjord klass.


Okej, visste jeg inte :) Det är ju bra det, men synd att det inte är så i motoGP! Det är väl en solklar fördel att väga minst möjligt
Det är verkligen inte så enkelt. Det finns klara nackdelar med att vara lättast/minst vid både kurvtagning och bromsning samt acceleration
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Det är verkligen inte så enkelt. Det finns klara nackdelar med att vara lättast/minst vid både kurvtagning och bromsning samt acceleration

Nej det är väl inte det, tänker man sig om så är det väl en fördel att komma längre över tanken vid acc för att inte lyfta, sen kanske man klarar och lägga mer vikt mot bakken?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top