Jag säger inte att det är enkelt att införa ekipagevikt men till att börja med kan man ju utgå från en genomsnittsvikt, tex 65 Kg. Plussa det med hojvikten (157 Kg) och du hamnar på ca 222 Kg.Bra inlägg
Väger du 70 Kg så får du ta bort 5 Kg från hojens vikt.
Väger du 60 Kg får du lägga till 5 Kg på hojens vikt.
Osv
Sen kan man ha en undre och övre gräns som gör att en hoj aldrig kan ändras mer än tex +- 10 Kg.
Om vi jämför hur det ser ut i dag, med de vikter vi enkelt kan få tag på via motogp.com, så väger Pedrosa 51 Kg och Spies 71 Kg. Om vi bortser ifrån skyddsutrustning så innebär det att Pedrosas ekipage väger 208 Kg och Spies 228 Kg. Med en ekipagevikt enligt ovan amatörmässiga förslag skulle de båda ha en ekipagevikt på 218 Kg. Skulle man ändra max/min till 5 Kg så skulle det bli 213 mot 223 vilket är klart mer rättvist än tidigare.
Och ja, jag är väl medveten om att man inte kan ta bort 10 Kg från en MotoGP-hoj hur som helst vilket skulle kräva en högre hojvikt till att börja med, tex 165 Kg. Jag spånar bara lite på hur det skulle kunna utformas.