Youichi Ui - var blev han av och varför?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag säger inte att det är enkelt att införa ekipagevikt men till att börja med kan man ju utgå från en genomsnittsvikt, tex 65 Kg. Plussa det med hojvikten (157 Kg) och du hamnar på ca 222 Kg.

Väger du 70 Kg så får du ta bort 5 Kg från hojens vikt.
Väger du 60 Kg får du lägga till 5 Kg på hojens vikt.
Osv

Sen kan man ha en undre och övre gräns som gör att en hoj aldrig kan ändras mer än tex +- 10 Kg.

Om vi jämför hur det ser ut i dag, med de vikter vi enkelt kan få tag på via motogp.com, så väger Pedrosa 51 Kg och Spies 71 Kg. Om vi bortser ifrån skyddsutrustning så innebär det att Pedrosas ekipage väger 208 Kg och Spies 228 Kg. Med en ekipagevikt enligt ovan amatörmässiga förslag skulle de båda ha en ekipagevikt på 218 Kg. Skulle man ändra max/min till 5 Kg så skulle det bli 213 mot 223 vilket är klart mer rättvist än tidigare.

Och ja, jag är väl medveten om att man inte kan ta bort 10 Kg från en MotoGP-hoj hur som helst vilket skulle kräva en högre hojvikt till att börja med, tex 165 Kg. Jag spånar bara lite på hur det skulle kunna utformas.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Om vi jämför hur det ser ut i dag, med de vikter vi enkelt kan få tag på via motogp.com, så väger Pedrosa 51 Kg och Spies 71 Kg. Om vi bortser ifrån skyddsutrustning så innebär det att Pedrosas ekipage väger 208 Kg och Spies 228 Kg. Med en ekipagevikt enligt ovan amatörmässiga förslag skulle de båda ha en ekipagevikt på 218 Kg.


Men hur kommer det jämna ut starten?
Pedrosa kommer lägga en blyvikt någonstans runt motorn, vilket gör att hans ekipage får en lägre tyngdpunkt, och alltså kan accelerera snabbare än innan.

Du blev visst inte övertygad av mitt förra inlägg. Vi kan enkelt räkna ut i vilka farter som accelerationen hindras av att cykeln stegrar. Säg att effekten är 180 kW, vikten 220 kg, och att cykeln stegrar vid accelerationer över 12 m/s². 180000/(220*12) = 68 m/s = 245km/h. Det betyder att cykeln stegrar i farter under 245 km/h. Antagligen har de börjat bromsa inför kurva 1 innan de nått den farten.

Jag kan därför inte se hur starten skulle bli jämnare av att inför ekipagevikt, såvida inte vikten sys in i förarens skinnställ, då kanske det skulle bli jämnt. Men jag tror inte det är realistiskt att kunna införa en regel om att sy in vikter i skinnställen.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Var det han Ui den här tråden handlade om?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag förstår inte problemet med att trådar spårar ur. Det är ju inte riksdagsmöten vi har på forumet precis. I den här tråden är det tydligt att det inte finns någon mer kunskap om Ui, så då spelar det ju inte någon roll att tråden bär iväg åt något annat håll.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag förstår inte problemet med att trådar spårar ur. Det är ju inte riksdagsmöten vi har på forumet precis. I den här tråden är det tydligt att det inte finns någon mer kunskap om Ui, så då spelar det ju inte någon roll att tråden bär iväg åt något annat håll.
En del ska alltid gnälla, det är vad de kan bidra med och det är bara att ignorera dem. Den dag de startar en egen tråd kan de tycka till, i övrigt kan de knipa.

Men för att återgå till diskussionen så tror jag du missförstår mig lite, eller så är jag dålig på att förklara. Jag är mycket väl medveten om att det finns både för- och nackdelar med att vara liten och lätt inom RR. Men tittar men generellt på hur världens bästa förare är byggda så är de klart under medellängd och vikt vilket för mig tyder på att det är en klar fördel att vara liten.
(Med världens bästa förare menar jag de som kör i MotoGP)

När det gäller starterna så förstår jag hur du tänker men jag får det inte riktigt att gå ihop med verkligheten. När jag körde så var det bästa sättet att förhindra bakhjulsåkning att lägga vikt långt fram, att luta sig rejält över tanken med andra ord. Det kan tex Spies och Rossi göra men du menar alltså att det skulle vara bättre att sjunka ner ordentligt i sadeln och göra sig så låg som möjligt (nu är det ju fysiskt omöjligt för långa förare att göra det men du förstår säkert vad jag menar) som Pedrosa gör pga sin "korthet"?
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Vad väger Mozzberk? Han är inte direkt kort iaf. Tur integralhjälmen håller lockarna på plats annars hade håret gjort sitt och adderat några tusendelar på luftmotståndet.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jämför gärna med styrkelyft.

Om du "letar hål" i min argumentation får du komma med något mer konkret bevis för att låg vikt inte är en fördel inom RR.
Att jämföra RR-förare med styrkelyftare är ett hål i din argumentation. Eller ett nytt exempel på samma hål. Som Bearing förklarar: du menar att en lätt individ inom gruppen RR-förare har en fördel mot andra individer i samma grupp, men beviset för detta är hur individer i en annan grupp har fördelar av en annan egenskap. Du försöker generalisera ett tänkt samband i en grupp till en annan grupp med andra egenskaper.

Det är som att söka och konstatera följande samband: röda brandbilar låter högt. Rött gör så att det låter högt. Om man målar andra bilar röda så kommer de låta lika högt som röda brandbilar. Om jag tar på mig en röd tröja kommer jag att kunna ropa högre än någon som inte har en röd tröja. Det bör inte vara tillåtet att bära röda tröjor sent på kvällen när de flesta vill sova.

Det är lätt (!) att föreställa sig att en lätt förare har vissa fördelar jämfört med en tung förare (det håller jag med om), men vi faktiskt inte om det förhåller sig så (i MotoGP) och vi vet heller inte om ”lätt” av nödvändighet samexisterar med något som innebär en tydlig brist för föraren, vilket i så fall skulle göra ”lätt” till en nackdel.

Finns det några tydliga tecken på att det är en fördel att vara lätt när man kör de starkaste och snabbaste prototyperna i GP-racing? Då är vi tillbaks till det jag skrev tidigare i tråden: vad visar våra erfarenheter? Ser vi ett samband mellan tidigare mästare i 500/MotoGP och låg vikt i gruppen? Ditt svar på det var att den genomsnittliga vikten för MotoGP-förare var låg.
 

Bifogat

  • DSCN4106.jpg
    DSCN4106.jpg
    81 KB · Visningar: 51
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
När det gäller starterna så förstår jag hur du tänker men jag får det inte riktigt att gå ihop med verkligheten. När jag körde så var det bästa sättet att förhindra bakhjulsåkning att lägga vikt långt fram, att luta sig rejält över tanken med andra ord. Det kan tex Spies och Rossi göra men du menar alltså att det skulle vara bättre att sjunka ner ordentligt i sadeln och göra sig så låg som möjligt (nu är det ju fysiskt omöjligt för långa förare att göra det men du förstår säkert vad jag menar) som Pedrosa gör pga sin "korthet"?

Rossis kroppstyngdpunkt hamnar nog lite längre fram än Pedrosas. Men jag tror inte att det är tillräckligt. Förarna sitter nämligen högre ovanför asfalten än de sitter framför bakhjulet, även om de skjuter haken i kåpglaset. Därför borde den totala tyngdpunkten alltid hamna högre upp om föraren väger mer.

Starten handlar ju också om teknik.
http://www.youtube.com/watch?v=SVH74PFrn8Y
Pedrosa låter sitt ena ben sitta still på fotpinnen. Det ser ut som att han även sätter upp det andra på fotpinnen så fort cykeln har rörelse. Rossi och Lorenzo låter benen pendla bakåt. De rörelserna bidrar ju till att framhjulet lyfter. Pedrosas starter är nog tekniskt bättre än de flestas, vilket kombinerat med lägre tyngdpunkt gör dem så överlägsna. Barbera och Dovizioso väger ju bara ett par-tre kg mer än Pedrosa, men har väl aldrig lyckats med starter av samma kaliber som honom.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Starten handlar ju också om teknik. Pedrosa låter sitt ena ben sitta still på fotpinnen. Det ser ut som att han även sätter upp det andra på fotpinnen så fort cykeln har rörelse. Rossi och Lorenzo låter benen pendla bakåt. De rörelserna bidrar ju till att framhjulet lyfter. Pedrosas starter är nog tekniskt bättre än de flestas, vilket kombinerat med lägre tyngdpunkt gör dem så överlägsna. Barbera och Dovizioso väger ju bara ett par-tre kg mer än Pedrosa, men har väl aldrig lyckats med starter av samma kaliber som honom.
Att det är en konst att starta, till och med en vetenskap, är jag väl medveten om eftersom jag själv var totalt usel på det :D

Jag köper det du skriver och det kan mycket väl vara så att Pedrosa är den bäste av dem alla på att starta och att han skulle spöa tex Lorenzo om de var lika stora. Det jag däremot inte köper, och som gör att jag har lite svårt att bli övertygad, är att vi snackar om världens bästa RR-förare. Hur svårt kan det vara för tex Rossi att tillsammans med sina tekniker och all elektronik som är inblandad att få till den perfekta starten? Varför skulle Pedrosa vara så mycket bättre på ett moment som på den här nivån borde vara relativt enkelt?

Sen skriver du "Därför borde den totala tyngdpunkten alltid hamna högre upp om föraren väger mer."
Det medför ju att den tyngre föraren får kämpa mer med att byta riktning på ekipaget jämfört med tex Pedrosa som då har en fördel. Eller?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Varför skulle Pedrosa vara så mycket bättre på ett moment som på den här nivån borde vara relativt enkelt?

Det är en bra fråga. Det är ju märkligt faktiskt.

Sen skriver du "Därför borde den totala tyngdpunkten alltid hamna högre upp om föraren väger mer."
Det medför ju att den tyngre föraren får kämpa mer med att byta riktning på ekipaget jämfört med tex Pedrosa som då har en fördel. Eller?

Ja, så borde det ju bli, att det krävs mer kraft att gå från sida till sida med tyngre förare. Fast i jämförelse med hur mycket mer muskelmassa en större förare har kanske ansträngningen är relativt mindre. Muskelmassan ökar väl ungefär proportionellt mot kroppsvikten, medan ekipagets massa inte ökar proportionellt lika mycket.

Den tyngre föraren har fördelen att när han hänger ut kan han räta upp cykeln mer, vilket sägs ge bättre grepp.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Den tyngre föraren har fördelen att när han hänger ut kan han räta upp cykeln mer, vilket sägs ge bättre grepp.
Jag har för mig att de kallar det för "pick up" och Pedrosa sägs av många vara den bäste på detta vilket blir lite motsägelsefullt.

Såg precis MotoGPs ATF (After The Flag) på Youtube och det var ett par saker jag reagerade på med tanke på vår diskussion om Pedrosas starter (och då tänker jag inte på kommentatorernas ironiska "Surprise, Surprise" när Pedrosa tog starten).

Den första bilden visar att Pedrosa som många andra låter stödbenet släppa efter.
Den andra att han passerar Stoner på bakhjulet.
Båda två går stick i stäv med det vi trodde tidigare, dvs att Pedrosa är snabbt upp med benet och har mindre problem med wheelies.

Hela videon finns här och den är värd att se bara för Colin Corner :lol
http://www.youtube.com/watch?v=uif6voS7Up0
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2012-04-18 kl. 18.45.09.jpg
    Skärmavbild 2012-04-18 kl. 18.45.09.jpg
    106 KB · Visningar: 47
  • Skärmavbild 2012-04-18 kl. 18.47.19.jpg
    Skärmavbild 2012-04-18 kl. 18.47.19.jpg
    91.3 KB · Visningar: 40
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top