Yrkesfråga: Vad gör en Account Manager? Finns det "en typisk dag"?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Sitter och småkikar lite på jobb.

Läste upp mig på en jobbansökan som Account Manager och tyckte det lät intressant. Så jag ansökte.

Nu undrar jag om jag tagit mig vatten över huvudet. Så finns det nån AM på Sporthoj? :)

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
beror val helt och hallet pa vilken branch det ar, men det betyder ju att du ar ansvarig for en eller en grupp kunder. mycket kundkontakt alltsa

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
AM är ett finare ord för säljare. KAM (Key Account Manager) är ett ännu finare ord för säljare.. Enkelt va?

Däremot säljer man med såna titlar ofta lite mer komplexa lösningar/produkter till lite mer krävande kunder. Ett mer kvalificerat sälj mao.

Sen som många säger, det beror extemt mkt på vilken bransch vi pratar om också. Vissa branscher har en förmåga att haspla ur sig tuffa titlar åt höger och vänster utan att det egentligen innebär något särskilt (i mina ögon).

Har du ingen säljbakgrund sen tidigare kan det nog vara att ta dig vatten över huvet.

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Jag är KAM, och det är som många säger, ett annat ord för säljare... Ofta får en AM eller KAM sköt företagets lite viktigaste kunder, så utan säljerfarenhet är det kanske lite tufft, men det beror samtidigt väldigt mycket på hur man är som person, att vara säljare är mer en livsstil än något man läser till...
Men bli inte rädd! kör, gå på intervju, kommer dom gilla dig och om du har rätt personlighet så ha du jobbet, om du sen inte löser det är det ju dom som gjort en felrekrytering, inte ditt fel! ;-)

Att vara säljare kan vara världens goaste jobb, om man har det i sig och det vet man inte innan man testat! :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Account manager är de som vill bli key account manager, som i sin tur är de som vill bli något annat i livet. titel designad för att lura folk att man är "manager" för något, vilket en AM aldrig är och aldrig kommer bli (vad än de själva tror).

fy fan

Apropå titlar, kan vi ha ett upprop mot "Office Managers" som är receptionister? Fan vad fåniga de är, i sina Kappahl-dreckter

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Vissa branscher har en förmåga att haspla ur sig tuffa titlar åt höger och vänster utan att det egentligen innebär något särskilt (i mina ögon).

App app app.. Inte dissa titlar.

"Technical Support representative" har jag för tillfället.
"Med uppgift att framställa tjänster som motsvarar och mer därtill, kundens förväntan genom att framställa ett paket med problemlösning."

Med andra ord... "-have you tried turning it off and on again?"

:rolleyes:

Men ok. Jag hajar :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
App app app.. Inte dissa titlar.

"Technical Support representative" har jag för tillfället.
"Med uppgift att framställa tjänster som motsvarar och mer därtill, kundens förväntan genom att framställa ett paket med problemlösning."

Med andra ord... "-have you tried turning it off and on again?"

:rolleyes:

Men ok. Jag hajar :)

När mitt gamla bolag bytte ägare gick jag från "Säljare" till:

"Process Management Account Manageger and Project chief officer" eller nåt liknande.. Kommer inte ens ihåg det men det fick knappt plats på ett visitkort.

Jag tyckte "Säljare" var lagom, och visitkorten innan hade inga titlar, så mitt och VDns såg likadana ut... And then came 6e AP-fonden.

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
KAM är i Sverige en rätt missbrukad titel.

Från Wikipedia

"Key account manager

Key account manager, ibland förkortat KAM, är en befattning inom ett företag som arbetar med företagets nyckelkunder, det vill säga företagets viktigaste kunder. Programmet, eller processen som key account managern arbetar med kallas key account management. Målet med detta är att stärka företagets position, bli konkurrenskraftigare, öka lönsamheten med mera. Att arbeta som key account manager innebär ett långsiktigt, strategiskt och genomtänkt arbete.

Att arbeta som key account manager innebär att man ofta är ansvarig för, i de flesta fall, få namngivna kunder med ett strategiskt värde för företaget. Mestadels handlar det som att säkerställa en god affärsrelation med omsättnings- och resultatsansvar på längre sikt. Man skall kunna agera som resurs åt ens kontakter vad gäller nya ideér och genomförande av projekt. I rollen ingår även att koppla samman rätt personer hos ens egna och kundens företag.

Skillnaden mellan key account manager och vanlig säljare är att en key account manager mer inriktar sig på att få fram kunders behov och se till att få dessa producerade. En key account manager kan sägas vara kundens representant i det egna företaget. En key account manager har i högre grad än en vanlig säljare två gränsytor, en mot kund och en mot det egna företaget.

En key account manager är inte en supersäljare utan delvis andra kompetenser krävs. Begreppet Key account management särskiljer sig från traditionellt säljarbete, vilket är viktigt att inse. Annars kommer företaget aldrig att få ut några större effekter av detta."

Blaha kan tyckas för vissa men en "riktig" KAM bör ha en ledande/central position på företaget då det är hans ansvar att samarbetet med nyckelkunden fungerar. KAM är kundens röst internt på företaget och ska se till att rutiner och system fungerar. Om det inte gör det, tar ha sakkunniga till sin hjälp. Givetvis är slutmålet att nå budget genom merförsäljning. Men vilka företag har inte en budget? Merförsäljnig nås genom ett lyckat och väl fungerande samarbete. Ett synonymt ord skulle kunna vara "säljande projektledare" eller samarbetsansvarig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Blaha kan tyckas för vissa men en "riktig" KAM bör ha en ledande/central position på företaget då det är hans ansvar att samarbetet med nyckelkunden fungerar. KAM är kundens röst internt på företaget och ska se till att rutiner och system fungerar. Om det inte gör det, tar ha sakkunniga till sin hjälp. Givetvis är slutmålet att nå budget genom merförsäljning. Men vilka företag har inte en budget? Merförsäljnig nås genom ett lyckat och väl fungerande samarbete. Ett synonymt ord skulle kunna vara "säljande projektledare" eller samarbetsansvarig.

Du beskrev just vad varje nasare borde fatta är dens uppgift

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Det där med titlar och jobb går ju vinkla lite som man vill.

Vet några snickare som under 70talet kallade sig "Undertakstekniker"
De jobbade helt enkelt med att smälla upp undertak.

Jag jobbade ett tag med att sköta hemsidan åt ett företag (mao lägga upp lite bilder och uppdatera text ett par timmar i veckan)
"Webansvarig på konsultbasis" ser finare ut i CVt

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
KAM är i Sverige en rätt missbrukad titel.

Från Wikipedia

"Key account manager

Key account manager, ibland förkortat KAM, är en befattning inom ett företag som arbetar med företagets nyckelkunder, det vill säga företagets viktigaste kunder. Programmet, eller processen som key account managern arbetar med kallas key account management. Målet med detta är att stärka företagets position, bli konkurrenskraftigare, öka lönsamheten med mera. Att arbeta som key account manager innebär ett långsiktigt, strategiskt och genomtänkt arbete.

Att arbeta som key account manager innebär att man ofta är ansvarig för, i de flesta fall, få namngivna kunder med ett strategiskt värde för företaget. Mestadels handlar det som att säkerställa en god affärsrelation med omsättnings- och resultatsansvar på längre sikt. Man skall kunna agera som resurs åt ens kontakter vad gäller nya ideér och genomförande av projekt. I rollen ingår även att koppla samman rätt personer hos ens egna och kundens företag.

Skillnaden mellan key account manager och vanlig säljare är att en key account manager mer inriktar sig på att få fram kunders behov och se till att få dessa producerade. En key account manager kan sägas vara kundens representant i det egna företaget. En key account manager har i högre grad än en vanlig säljare två gränsytor, en mot kund och en mot det egna företaget.

En key account manager är inte en supersäljare utan delvis andra kompetenser krävs. Begreppet Key account management särskiljer sig från traditionellt säljarbete, vilket är viktigt att inse. Annars kommer företaget aldrig att få ut några större effekter av detta."

Jag betecknar mig själv som "säljare". Jag utför precis det som du skriver och anser att det ingår i "säljare".

Jag kanske ska kräva en ny titel: "Key account manager salesman representative project manager chief"

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år