Ytterligare en lackfråga

Olle_D

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Spånga
Hoj
Vfr 750
Hej,

Det står ju mycket om lack i detta forum men jag skulle bara vilja ha några förtydliganden av de som kan detta:

Jag funderar på att lacka om min (sedan tidigare omlackade) VFR. Idag är det ett helt gäng olika dekaler "inlackade" under ett lager klarlack på både kåpor och tank. Skall jag slipa bort all klarlack på hela hojen innan jag börjar med grundarbetet med slipgrund etc., eller räcker det om jag slipar bort klarlacken endast ovanpå dekalerna och sedan spacklar igen "gropen" som blivit efter dekalen och lacken? Om det senare alternativet funkar, skall jag då lägga på en slipgrund på alla delar som skall lackas (dvs. skall jag lägga slipgrund direkt på klarlacken) eller endast på de överspacklade dekalerna?

Tacksam för lite hjälp med detta.....!

/Olle D
 

PoH

motivlackerare
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
sökes
Jag hade tagit bort dekalerna , visst kan du lägga lite slipgrund i området där dekalerna har suttit , eller vanlig grundfärg om du slipar noga.
Är lacken för övrigt i bra skick så är det ingen mening att lägga slipgrund över , beroende på vad du ska ha för färg så räcker det med att slipa ner med 4-500 papper (beror på vad du ska ha för färg t.e.x) , och sen lägger du den nya lacken.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top