Yzf R1 M

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Beställt 15T fram. Ska bli intressant att se om den blir lite mera körbar i lågfart. Ettan är ju extrem lång
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Oj, Du har en?

Kör Du den på bana, så man kan se och höra den?

Jo, jag har en TZ-M från 1996. :)
Inte senaste modellserien (Jag har 4TW serien) således, kom två till efter den jag har.
Kör tyvärr inte längre men nästa år så... :crash
 

Bifogat

  • IMG_1870.jpg
    IMG_1870.jpg
    1.1 MB · Visningar: 141
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Wow! Så jäkla cool! :Bugar

Hur är den att köra? Jag har länge suktat efter en TZR250 3XV. För en TZ250 är väl astronomiskt dyr idag?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Wow! Så jäkla cool! :Bugar

Hur är den att köra? Jag har länge suktat efter en TZR250 3XV. För en TZ250 är väl astronomiskt dyr idag?
Den är lite cool får man medge. :)

Vet inte vad marknadsvärdet på en snart 20 år gammal tvåtaktare är men de är nog billigare än vad man kan tro. Axxexs har säkert mycket bättre koll på begagnatmarknaden än avd jag har.
Hur den är att köra? Betydligt långsammare än din R1M men också betydligt mycket mer intensiv och direkt. Svårt att beskriva men det är utan tvekan den roligaste hoj jag ägt.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Den är lite cool får man medge. :)

Vet inte vad marknadsvärdet på en snart 20 år gammal tvåtaktare är men de är nog billigare än vad man kan tro. Axxexs har säkert mycket bättre koll på begagnatmarknaden än avd jag har.
Hur den är att köra? Betydligt långsammare än din R1M men också betydligt mycket mer intensiv och direkt. Svårt att beskriva men det är utan tvekan den roligaste hoj jag ägt.

Mjae.. TZ250 hade runt 85-88+ hjulhästar om de var friska, hade en toppfart på runt 280 som vilken 250 RR hoj som helst i raceutförande... så betydligt långsammare skulle jag nog inte kalla den iaf. :)

- - - Updated - - -
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mjae.. TZ250 hade runt 85-88+ hjulhästar om de var friska, hade en toppfart på runt 280 som vilken 250 RR hoj som helst i raceutförande... så betydligt långsammare skulle jag nog inte kalla den iaf. :)

- - - Updated - - -
Har aldrig bänkat min TZ:a men en standard 4TW motorn hade inte 85-88 hk på bakhjulet. Olika kittade varianter och YZR varianterna som kördes i GP hade det och säkert mer.
Toppfarter på 280 km/h? Det hade varit något det! Det är inget som hojarna från 90-talet och början av 00 talet kom upp, garanterat inte som standard i varje fall.
Om man kikar på de snabbaste 250-hojarna som kördes i GP så hade man tex. 2001 en toppfart på 269 km/h på Mugello.
http://resources.motogp.com/files/results/2001/250cc/ITA/RAC/maximum+speed.pdf?v1_9c890819

Sista året som det kördes med 250 i GP hade de bästa Apriliorna en toppfart på 288 km/h och sista året en Yamaha var med så hade den en toppfart på 262 km/h.

Så jag är ganska säker på att de är betydligt långsammare än en R1M gällande acceleration och toppfart men att de är betydligt vassare på en massa andra områden och är de coolaste hojarna man kan köra är en annan sak dock. :D
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
View attachment 422982

Snyggt! Funderar på att sätta på min R1, kollade du andra puckar också exvis R&G osv och vad fick dig att välja OEM? Vad var knepigt på vänstersidan?

Edit: ...funderar även på att montera på min R1... tihi

Skönt att Du förtydligade.....:D

Jo,jag kollade även andra puckar, men tycker OEM har en bättre form. De hugger nog inge tag i ojämnheter ( om man kanar av banan glidandes på pucken ) lika lätt som en mer konventionell kraschpuck.
Och så är de ju riktigt snygga också. :)

Jag var extra noga med att avlasta motorn med en domkraft, men ändå så var det svårt att få i den nya bulten, som är betydligt längre än original. Det var svårt att få motor och ram att linjera till 100%. Men efter lite höj o sänk på domkraften så gick det bra. På högersidan var det inga problem.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hmmm - dags för nytt bakdäck igen! Knappt 200 mil på detta! Därav 5 x 20 min på Brno ( +32 i luften ), 5 pass på Knutstorp igår och resten landsväg.:gnissla

Fram är det 2mm kvar efter 450 mil.

Blir en hög däckkostnad denna säsong. :gråta

Bridgestone RS10.

- - - Updated - - -

image.jpg

Slut högersida.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
... Jo,jag kollade även andra puckar, men tycker OEM har en bättre form.

Snyggt blev det, OEM passar hojens design bäst! Ska fixa det när min är inkörd (60 körda mil av 160 nu... :)

På min racehoj R6 måste jag skruva bort puckarna så fort jag ska ta av sidokåporna och dom passar hur bra som helst utan stöttning med domkraft, bara skruva i och ur, därför jag undrade om vad som var knepigt... knäppt att bulten är betydligt längre än original? :va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Europamodellen (av basmodellen) verkar levereras med Pirelli Supercorsa SP medans jänkarna får Bridgestone RS10. Alla M-modeller verkar dock levereras med Bridgestone RS10, oavsett marknad.

Basmodellen har också 190/55-17 medans M-modellen har 200/55-17.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Hmmm - dags för nytt bakdäck igen! Knappt 200 mil på detta! Därav 5 x 20 min på Brno ( +32 i luften ), 5 pass på Knutstorp igår och resten landsväg.:gnissla

Fram är det 2mm kvar efter 450 mil.

Blir en hög däckkostnad denna säsong. :gråta

Bridgestone RS10.

- - - Updated - - -

View attachment 423056

Slut högersida.

Hade du hojen ner till Brno eller drog du den med släp?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top