Yzf R1 M

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Supernice :D
 
Last edited:

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
En fråga till er kunniga angående att ta bort katalysatorn, som diskuterats tidigare i tråden.
Är det på något sätt riskabelt att ta bort den utan att göra något annat, syftar på att mappa den?
Att få den borttagen och ersatt med link-pipe röret är inte så dyrt, men att köra den i bänk och mappa lär kosta väldigt mycket mer.
Någon som har någon erfarenhet av detta?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En fråga till er kunniga angående att ta bort katalysatorn, som diskuterats tidigare i tråden.
Är det på något sätt riskabelt att ta bort den utan att göra något annat, syftar på att mappa den?
Att få den borttagen och ersatt med link-pipe röret är inte så dyrt, men att köra den i bänk och mappa lär kosta väldigt mycket mer.
Någon som har någon erfarenhet av detta?

Motorgången kommer antagligen påverkas negativt utan mappning. Hur skadligt det är vetefan, men en del motorer kan nog må sämre än andra.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om något havererar efter att du ersatt katalysatorn med en linkpipe så tror jag att du får mycket svårt att hävda garanti. Oavsett vilken bränslemapp du har.

Det fanns en gammal god regel om att slip-on som inte ersätter katten fungerar med original bränslemapp medans slip-on som ersätter katten måste mappas om. Jag skulle vilja påstå att den regeln fortfarande gäller. Att ersätta katalysator och EXUP-ventil brukar generera en bestyckning som är ömsom fet ömsom mager beroende på vilket exakt varvtal eller vilket exakt gasläge du studerar. Du ska ha väldans otur om den skulle gå så magert att den havererar utan att någon av skyddsfunktionerna träder in. Det är helt enkelt inte sannolikt. Däremot ger en korrekt bränslemapp mer effekt såväl som bättre gång. Om du ändå investerar i en linkpipe, varför riskera att den har mindre effekt än standard och att den går dåligt på vissa varvtal / gaslägen...?
 

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Om något havererar efter att du ersatt katalysatorn med en linkpipe så tror jag att du får mycket svårt att hävda garanti. Oavsett vilken bränslemapp du har.

Det fanns en gammal god regel om att slip-on som inte ersätter katten fungerar med original bränslemapp medans slip-on som ersätter katten måste mappas om. Jag skulle vilja påstå att den regeln fortfarande gäller. Att ersätta katalysator och EXUP-ventil brukar generera en bestyckning som är ömsom fet ömsom mager beroende på vilket exakt varvtal eller vilket exakt gasläge du studerar. Du ska ha väldans otur om den skulle gå så magert att den havererar utan att någon av skyddsfunktionerna träder in. Det är helt enkelt inte sannolikt. Däremot ger en korrekt bränslemapp mer effekt såväl som bättre gång. Om du ändå investerar i en linkpipe, varför riskera att den har mindre effekt än standard och att den går dåligt på vissa varvtal / gaslägen...?

Tack för ett begripligt resonemang, börjar förstå detta nu:)
Kanske logiskt att man inte har mycket att hämta gällande garantin ifall något händer,om man tagit bort katalysatorn. Det är värt att göra en korrekt bränslemappning då det endast är till fördelar för motorn.
Någon som vet vad det kan kosta? Och har någon en bra firma att rekommendera?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Tyckte denna blev rätt skön. Mellan passen på Brno


De nya bilderna är från Mugello.

Intressant om Yamaha kommer fortsätta erbjuda dessa event.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    253.2 KB · Visningar: 347

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ja, man var ju rätt slut efter varje pass på banan. Så en liten vilopaus var på sin plats.:tummenupp
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Är det hon kört MV-Agusta, såg nån tant på Kinnekulle för några år sen....

Nä, det är inte hon, Min kompis köpte sin CBR600 Hannspree av henne med Agustan & samtidigt försökte hon sälja på mig sin Ducce 916 :D Hon hade hela garaget fullt med olika crossar & hojar.
Bor i Hallabro i Blekinge
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Någon som påpekade valet av ex. strumpor?

:lol Nä, inte där nere haha! Men när jag köpte hojen så påpekade försäljaren att det fastnat nåt skit på skon. Först kollade jag reflexmässigt under sulan, sen kom jag på att det står Kawasaki på sidan! Humor. :hihi

När jag skulle köra hem så hade det samlats en mindre folkmassa som pratade om mitt skinnställ och ryggsäck hörde jag. Ryggsäcken är dekalad som en ZXR750-tank.
De vågade inte säga nåt men en av dem tyckte det var så häftigt att jag kört hela vägen från Sverige så ville ha en bild precis innan jag skulle dra.

Nu regnar det bara igen. Dags att förbereda inför vintern :huvet
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
En stilla undran bara, hur nära är du ditt mål att köra 3400 mil innan säsongen är över?
Enligt sidan 9.
Tack för din rapportering från din Brno resa.

Mvh CBR1
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det var ett tufft uppsatt mål.....!:va

Själv lär jag väl hinna 600 mil, om jag har tur. Måste ju lufta de gamla också, så de inte surar ner sig fullständigt. 500:an har börjat läcka soppa så det går knappt att ha den i garaget längre. Måste åtgärdas snarast. Den är väl som vanligt tvärilsk för att R1:an får mer uppmärksamhet just nu. :(
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Inte alls nära :lol
Den har fått stå länge nu. Mitt skinnställ pajade i dragkedjan så det har varit motigt att ta ut hojen. Kollade MotoGP igår och blev sugen men tröttnar fort när man måste asa alla grejer bort till garaget och joxa och hålla på.

Blir ett däckbyte uppe i Sthlm minst innan sesongen är slut.
Hittade fina fotpinnar jag vill ha nu. Bara 6.800. Dual-quickshiftern går på runt 8-9.000kr, sen slipon, linkpipe, båt, div skydd...... Pang: 50lax :crash
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
600 mil på en av flera hojar är bra, ungefär lika många mil som Tors häst Sleipner sprungit i år.

Mavve, ok visst är det lite bestyr innan man kommer iväg, men sen kommer belöningen
i form av kylande fartvind och den krokiga favoritvägen.

Finns det dualkoppling till alla med quickshift?

Vill man tillhöra toppen får man ha plånkan på vid gavel haha.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Det var ett tufft uppsatt mål.....!:va

Själv lär jag väl hinna 600 mil, om jag har tur. Måste ju lufta de gamla också, så de inte surar ner sig fullständigt. 500:an har börjat läcka soppa så det går knappt att ha den i garaget längre. Måste åtgärdas snarast. Den är väl som vanligt tvärilsk för att R1:an får mer uppmärksamhet just nu. :(
Sälj 500an till mig så slipper du tänka mer på det!!!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top