Yzf R1 M

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Frågade Colin vad de största skillnaderna är mellan M1 och R1M?
- The chassie, svarade han. The M1 is much lighter ( 162 kg ) and super stiff. The R1M is like riding a couch compared, skrockade han glatt... A men va faan, jag som tycker den är ganska hårt satt!

Ja ja, frågar man en MotoGP-förare så får man skylla sig själv. :tungan
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Några varv senare så lyckas jag hålla 132 km/h, 45 grader nerlägg och både knä och tå skrapar i asfalten genom större delen av kurvan! Faan vilken skön känsla. Full gas genom nästa svaga vänster med 30 grader nerlägg och sedan uppför första rakan. Framhjulet i luften och adrenalinet pumpar.

Det ser ut som att växlingarna 2-3-4 tar väldigt lång tid och du får en ganska rejäl dipp i bakhjulshastighet. Använder du inte quickshiftern...? Eller vad har du för inställningar på quickshiftern...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Apropå nerlägg, så loggar CCU:n bara var 5:e grad. Lite synd att inte kunna se exakt vilken vinkel man haft.
Loggen visade konstant 45 grader i de flesta kurvorna när jag lärt känna hojen. :)

Exakt vinkeberäkning utifrån gyrodata är sjukt processor- och minneskrävande jämfört med att bara detektera förändring av lutningsvinkel, även på riktiga racehojar med värre varianter av dataloggningssystem. Sedan tror jag inte att IMU'n har den precision som behövs för att presentera lutningsvinkel med flera decimaler. Gyroplattformar som klarar sådant kostar ungefär tio gånger en R1M...Jag misstänker att det mesta på hojen som kontrolleras av IMU'n jobbar med vinkelförändringen som indata, inte med exakt lutningsvinkel.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det ser ut som att växlingarna 2-3-4 tar väldigt lång tid och du får en ganska rejäl dipp i bakhjulshastighet. Använder du inte quickshiftern...? Eller vad har du för inställningar på quickshiftern...?

Jodå, quickshifter hela tiden. Men kommer inte ihåg vilken setting jag hade på QS? :va
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Setting 1 på QSS, så den lilla dippen verkar ju lite konstig. Kan det vara TCS eller LIF som spökar?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förutsatt att du inte har ett kalibreringsfel (till exempel fel däckdimension) så har du alltid högre hastightet på bakhjulet jämfört med framhjulet under hård acceleration. Detta är helt normalt eftersom bakhjulet alltid spinner under hård acceleration. Inte bara för racers, så sker även under helt vanlig gatkörning. Varje gång du växlar sker ju också en normalisering mellan bakhjulets och framhjulets hastighet. Detta är också helt normalt, utan vridmoment bör ju båda hjul snurra exakt lika fort. Därför kommer du alltid att se denna dipp i bakhjulshastighet då du växlar.

Det är inte heller osannolikt att du ser olika hastigheter vid full lutningsvinkel. Däckradien kan ändras olika för fram- och bakhjul och jag vet inte om CCU-systemet är tillräckligt smart för att kompensera för detta i den data som presenteras för användaren.

I vilket fall som, jag tyckte bara att dippen vid växling såg lång ut mätt i tid och dessutom gör du något med gashandtaget samtidigt, så jag misstänkte växling utan quickshifter. Tror inte att det beror på att något system spökar. Om du nu växlar med quickshifter så är det väl den tiden det tar.

Märkte för övrigt - mer eller mindre av misstag - att sladdskyddet verkar gå helt och hållet på IMU'ns sidledsacceleration. Lekte lite med olika styrdämparinställningar på min egen hoj och lyckades få ett scysst wobbel över ett krön varpå sladdskyddet gick in direkt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Djäklarns vilken grymt häftig körupplevelse att få mosa bana på sin nya hoj med Colin Edwards som personlig instruktör!
Bara det är ju värt mellanskillnaden i pris mot en vanlig R1 ;).
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
image.jpg

image.jpg

Bra passform. Enkel montering. Högt pris!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Djäklarns vilken grymt häftig körupplevelse att få mosa bana på sin nya hoj med Colin Edwards som personlig instruktör!
Bara det är ju värt mellanskillnaden i pris mot en vanlig R1 ;).

:tummenupp. Kan bara instämma? Helt grym upplevelse! :Bugar:)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hur ska man skydda autografen? Kan man klarlacka ovanpå? Eller kanske transparant skyddsfilm?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nu är Colin bevarad. :krama

image.jpg

Med lite stenskottsfilm. :rock
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
För er som ännu inte bestämt er för att köpa en grym Sporthoj - ingen panik! Man behöver inte vara 25.
Kolla in denna tjejen, som köpt en R1M! :)

image.jpg

Så jäkla cool! :Bugar
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Lite lätt moddad R1M för mer upprätt körställning. :rock

image.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har hört att M'et i R1M faktiskt står för Mature...

Men det där är väl inte Brno...? Väggen och dörrkarmarna ser ut som Mugello...?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top