Yzf R1 M

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har glömt säga att jag oxå har en R1M.

Den går rätt fint. Man trillar nästan av vid fullgas. Hanterbar som en 600 och däcken är extremt pålitliga - på torr asfalt.
Min kedja var aningen slapp men "godkänd". Sen har jag maxat den i alla växlar från dag 1 så den kanske töjdes en aning av det.

Nu har jag börjat att kita den och tänkt mig att detta ska bli mitt nya masterpiece. Den har ju redan det mesta från början så den behöver väl bara det mest uppenbara: Acrasystem, mappad, brembo-ok, kasta bort allt onödigt i den som exup mm, fotpinnar och sen borde den vara "klar".

Jag kan intyga att den klarar 300km/h men det känns inte okej i den farten. Huvudet lossnar nästan och miljön är direkt hotfull.......

Efter att ha kört min asgamla ZXR900R på Knutstorp för nån vecka sen så bestämde jag mig för att aldrig mer hålla på i det gamla träsket.
Håller man efter denna nya R1M så håller den förmodligen bättre än de gamla 90-tals lokomotiven men tills Yamaha kommer revolutionera marknaden igen som med denna elektroniska kolfibercykel så väntar jag med att byta :)

Ses på Yamaha Racing experience nästa månad!! :hej
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du får köpa jävligt dyra Brembo-grejer om de ska fungera bättre än original. Billiga gat-Brembo och sådant som sitter OEM på diverse gathojar fungerar sämre...
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Köper alltid top-of-the-line, blir minst besviken så.

Bakbromsen upplevde jag som slö utan bett.

Har hittat fina skivor fram&bak för 41.000kr för alla 3. Borde vara bättre tycker man.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Köper alltid top-of-the-line, blir minst besviken så.

Bakbromsen upplevde jag som slö utan bett.

Har hittat fina skivor fram&bak för 41.000kr för alla 3. Borde vara bättre tycker man.
Näää då finns det bättre grejer. 41.000kr e ju fan billigt, kolla med Porsche om dom inte kan specialtillverka några ok till till dig, eller så säljer du den där skithojen å tjackar Rossis gamla yamaha istl :fyllisar
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag har glömt säga att jag oxå har en R1M.

Den går rätt fint. Man trillar nästan av vid fullgas. Hanterbar som en 600 och däcken är extremt pålitliga - på torr asfalt.
Min kedja var aningen slapp men "godkänd". Sen har jag maxat den i alla växlar från dag 1 så den kanske töjdes en aning av det.

Nu har jag börjat att kita den och tänkt mig att detta ska bli mitt nya masterpiece. Den har ju redan det mesta från början så den behöver väl bara det mest uppenbara: Acrasystem, mappad, brembo-ok, kasta bort allt onödigt i den som exup mm, fotpinnar och sen borde den vara "klar".

Jag kan intyga att den klarar 300km/h men det känns inte okej i den farten. Huvudet lossnar nästan och miljön är direkt hotfull.......

Efter att ha kört min asgamla ZXR900R på Knutstorp för nån vecka sen så bestämde jag mig för att aldrig mer hålla på i det gamla träsket.
Håller man efter denna nya R1M så håller den förmodligen bättre än de gamla 90-tals lokomotiven men tills Yamaha kommer revolutionera marknaden igen som med denna elektroniska kolfibercykel så väntar jag med att byta :)

Ses på Yamaha Racing experience nästa månad!! :hej

Grattis!

Vilken bana har Du valt för YRE?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kollade mönsterdjupet på bakdäcket - 3.5mm efter 170 mil. Nytt var det 5mm.....!

Shit! Man lär ju inte få ut 500 mil ens.:huvet Å så har jag redan beställt ett nytt RS10R!
Värsta suddgummit. Får bli Pirelli eller Metzeler nästa gång.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Grattis!

Vilken bana har Du valt för YRE?

Jag valde Mugello i första hand men fick Brno. Funderar på att sticka en eller två veckor innan och köra ner till Kroatien. Fast jag tål inte den stekheta värmen i skinnställ så jag måste planera nattkörning. Får se om man orkar.


Är det någon som bestämt sig för att beställa det skinnställ Dainese kommer erbjuda under YRE-dagarna?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag åker oxå till Brno.

Tror Dainesestället blir lite väl dyrt......men sugen är jag. :)
 

DennisAberg

#YammoPower
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15
då är vi iaf 3 som ska till Brno:) men vad är de för skinnställ? finns de nå bilder elelr mer info om de?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Skräddarsytt airbagskinnställ i Yamaha Racing färger. Måttagning och beställning på YRE-dagen. :Bugar
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är det står skillnad att köra mellan en R1 och en R1M ?

Exakt samma cykel förutom att R1M har elektroniskt reglerad fjädring, 200-däck istället för 190-däck, kolfiberkåpor, blank bränsletank och sving samt dataloggning som standard. Svårt att kommentera prestandaskillnaden hos fjädringen eftersom det beror på personliga inställningar, men de flesta som kört båda verkar vara överens om att M-modellen fungerar bättre över ett större spektrum. Dock väldigt få som faktiskt rejsar med den elektroniskt reglerade fjädringen. De flesta rejshojar verkar vara basmodeller med eftermarknads cartridgekit och stötdämpare.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Exakt samma cykel förutom att R1M har elektroniskt reglerad fjädring, 200-däck istället för 190-däck, kolfiberkåpor, blank bränsletank och sving samt dataloggning som standard. Svårt att kommentera prestandaskillnaden hos fjädringen eftersom det beror på personliga inställningar, men de flesta som kört båda verkar vara överens om att M-modellen fungerar bättre över ett större spektrum. Dock väldigt få som faktiskt rejsar med den elektroniskt reglerade fjädringen. De flesta rejshojar verkar vara basmodeller med eftermarknads cartridgekit och stötdämpare.

Finns det någon som tävlar med de elektroniska dämparna med gathojs modeller? Känns lite onödigt dyrt att skicka kolfiberkåporna i backen för de som tävlar:rodnar
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
ABS går att stänga av på M versionen & inte på basmodellen.

men detta måste gå på något sätt ......
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top