Det där är mer för hojar som exempelvis KTM 125 EXC som egentligen är en tävlingscross man landsvägsregistrerat, motorerna är egentligen byggda för att köras på bana så därför slits de mer och ställer högre krav på serviceintervallerna.
Mer "normala" 2-takts 125
r behöver inte samma service. Visst måste du fylla på med 2-taktsolja lite då och då och kolven slits på ett annat sätt än vad en 4-taktare gör men är kolven redan bytt är det inget att oroa sig för vad det gäller det. Växellådsoljan byts som på en vanlig mc, kanske var 500-1000e mil.
(Denna del är riktad till alla som förespråkar 2-taktare som det "självklara valet")
Det svårt att komma ifrån att dagens 4-takts 125
r är pålitligare och bränslesnålare samt att det är lätt att finna delar och det finns en uppsjö av dem = lägre priser.
Vad det gäller reservdelar och tillgängligheten av både hoj och delar så gällde detta även för 2-takts 125or, men det var ett tag sedan, nu är det nya tider och valet mellan 2-takt och 4-takt är inte lika påtagligt som det var för ett par år sedan då 4-takt tagit över det mesta sedan ett antal år tillbaka.
(Slut på riktad del)
Problemet kommer däremot uppstå när du vant dig vid motorcykelns beteende och inser att en toppfart på 120-blås inte är alltför roligt i det långa loppet, speciellt inte på motorvägarna när man blir omkörd av små Volkswagen Ups och Toyota Priusar(!), då när du forskar runt hur man får hojen att gå snabbare så kommer det slå dig att med en 4-taktare kan man inte göra så värst mycket för att få den att gå snabbare än så