Yzf rr

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Startar en byggtråd redan nu då jag måste börja skriva av mig lite.
Ni får ha lite överseende med det. Blir bättre framöver. :)
Har dräglat över denna typ av hoj ett tag, tycker de är så jädrans retro
jämfört med alla nya "spetsiga" hojar.
Sådär, då har ni fått en liten ledtråd vad som komma skall.
Kommer bilder imorgon på några grejer som involveras i bygget.
 

Bifogat

  • y3.jpg
    y3.jpg
    140.3 KB · Visningar: 1,161
  • show_image.jpg
    show_image.jpg
    87.7 KB · Visningar: 1,373

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Håller med dig gammla hojar har bättre stuk :tummenupp

Det ska bli intressant att följa, kan ju säga att den blå hojen ser riktigt brutal ut :yoparty
Denna tråd kommer jag att följa.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Ska bli riktigt roligt att följa! Extremt snygga båda två. Jag planerar själv på något liknande.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
I agree, finns fan inget vackarde än ducati 916n och 748a när de gäller äldre hojar dock!

Hoppas på många updates och bilder!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kul att själsfränder hittat hit som gillar stuket på dessa gamla. :tummenupp


Det var inte så länge sedan jag sålde min gamla retta men
livet funkar inte utan en sporthoj.

Efter mycket letande, provkörande under semestern så hittade jag en hoj.
Jag hade ju racehojarna på bilderna som förebild men testade även andra märken.
Suzukis slingshot enkelsits är också mycket snygg men där vann yamaha
som vanligt när det gäller min smak.

Här är den då, en YZF 750 SP, importerad från Tyskland av någon
tidigare ägare. Vad jag kan få fram så är det en 93:a men den är
inreggad i Sverige som en 95:a :confused:

Barbie Edition som frugan kläckte ur sig så fort hon fick se den, undrar varför? :va
Några märken och så men i överlag väldigt fin. Nästan synd att
inte behålla den i original men lite kul måste man ha.
Motorn svarar ofta lite taskigt på låga varv men inte alltid.
Vad jag hittintills vet om den så har den IXIL eftermarknads slipon,
och BMC luftfilter. Har man styckat om förknasarna då också eller?
Det jag läst är att de med dessa flatsides är svåra att ställa in
perfekt. Men det jag köpte den för var framtida looken och kurvegenskaperna
den har, muuaaaa vad den svänger bra.
 

Bifogat

  • YZF750SP-93.jpg
    YZF750SP-93.jpg
    70.9 KB · Visningar: 766

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Inte manligt.... men fräck ändå! Våga!

Kul att själsfränder hittat hit som gillar stuket på dessa gamla. :tummenupp
Det var inte så länge sedan jag sålde min gamla retta men
livet funkar inte utan en sporthoj.
Efter mycket letande, provkörande under semestern så hittade jag en hoj.
Jag hade ju racehojarna på bilderna som förebild men testade även andra märken.
Suzukis slingshot enkelsits är också mycket snygg men där vann yamaha
som vanligt när det gäller min smak.
Här är den då, en YZF 750 SP, importerad från Tyskland av någon
tidigare ägare. Vad jag kan få fram så är det en 93:a men den är
inreggad i Sverige som en 95:a :confused:
Barbie Edition som frugan kläckte ur sig så fort hon fick se den, undrar varför? :va
Några märken och så men i överlag väldigt fin. Nästan synd att
inte behålla den i original men lite kul måste man ha.
Motorn svarar ofta lite taskigt på låga varv men inte alltid.
Vad jag hittintills vet om den så har den IXIL eftermarknads slipon,
och BMC luftfilter. Har man styckat om förknasarna då också eller?
Det jag läst är att de med dessa flatsides är svåra att ställa in
perfekt. Men det jag köpte den för var framtida looken och kurvegenskaperna
den har, muuaaaa vad den svänger bra.


I like! MVH Toyman. Barbie Edition in the garage! :tummenupp
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag hoppas att tråden blir kul att följa. Mycket foton kommer det
att bli i vart fall. :)

SP motorn verkar inte vara optimalt inställd till sin "nya" bestyckning
eftersom den ofta svarar dåligt på de låga varven eller så har man försökt
men inte lyckats fullt ut, de är ju kända för att vara svåra.
Kan ju vara något annat som inte stämmer heller men det är ointressant för byggets skull.
Jag hade redan vid köpet av hojen planer på att köpa en motor med mer vrid.
Saknade lite klippet som gamla R1an hade.
Tänkte att 750ns smidighet men med en 1000c kubikares vrid hade varit optimalt.
Undersökningar inleddes och det visade sig att den vanligaste motorswappen var
en FZR1000 EXUP alternativt en Thunderace motor som lades in.
Viss modifiering i ramen krävs för den manövern eller visst ingrepp på
motorn så när jag fick syn på en SP ram på ebay så slog jag till.
Jag är inne på rammod då det blir snyggast och säkrast.
Ramen kommer på Måndag, Schenker har hört av sig och bokat tid för avlämning.
 

Bifogat

  • rahmen.jpg
    rahmen.jpg
    28.9 KB · Visningar: 583

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Innan projektet går igång på allvar så måste säsongen ta slut.
Jag önskar på ett sätt att den tar slut nu men det är skönt att
det kommer vara ett tag till, jag är inte på något sätt "färdigkörd" än.
Har ju bara haft hojen i någon vecka.

Som jag sade i förra inlägget så har jag nu en ram att experimentera med
motorfästet i. Jag har också jagat info om diverse delar.
Samt så vill jag egentligen byta ut på momangen vissa saker. LSL-fotpinnepaketen som sitter
på är jag inte alls nöjd med, för glatta och på högersidan är det för smalt på
fotpinnen så foten knappt får plats. Det måste bli tillbaka till originalen som jag inte har.
Tändningslåset är helt åt helsicke, ovansidan är nedsliten men mest irriterande är
det att man måste mixtra med nyckeln och få den i ett särskilt läge för att kunna vrida om den.
Jag skulle också vilja ha varierbara clipons som går att ställa både höjd och vinklar på.
Samt ett nytt kåpglas modell klar. Mycket på önskelistan nu.

Låg inte på latsidan under semestern så jag har också hunnit med att undersöka motorval.
En snubbe på ett utl-forum menade att dessa grejer från en FZR1000 EXUP räckte för ett swap:
Motor
Förgasare
Exup
Tändspole
T-ace luftfilterlåda.
Resten skulle kunna användas från SPn.
Många säger att --det har jag gjort eller --det har en kompis osv. men jag hittar ingen riktigt
detaljerad byggbeskrivning på vad andra varit tvungna att byta.
Dock kommer man upp i en 10-11 tusen för dessa delar begagnat, i vart fall FZR grejer.
Shoppas det på skrotar så får man säkert räkna med 15-16 tusen.

Sedan hittar jag en krockad Thunderace på blocket. Hojen har gått 3400 mil och startar snällt.
Inga jätteskador på den förutom böjda framgafflar och att nästan samtliga kåpor har spruckit.
Fine, kåporna gör inget och inte framgafflarna heller. Jag dealar och velar. Låter det bero ett
tag och hojen är fortfarande till salu. Skälet till att jag tvekar var att jag var tvungen
att köpa en mc-lyft också för att få köpa loss hojen, paketpris så att säga.
Men jag kunde inte motstå den, hojen hämtades igår i Kalmar. :banana
Jag har nu också en Thunderace 96:a som är stage 1 dynojettad och som svarar bra på rullen
att experimentera med till bygget. Det som blir över får jag väl försöka sälja framöver.
Nu är det dock nästan för bra med alternativ för nu är jag intresserad av om SP grejerna,
framdel + bakdel passar på Thunderace ramen. Ramarna skall ju vara mycket lika.
Om det passar med mindre mods, blir smidigheten sämre än om jag hade byggt på SPn?
Ja ni ser vilka problem man har att brottas med framöver.

Först ut blir att kolla om tändningslås och fotpinnepaket passar på SPn.
 

Bifogat

  • 7112.jpg
    7112.jpg
    73 KB · Visningar: 577
  • 7111.jpg
    7111.jpg
    235.7 KB · Visningar: 538
  • 7110.jpg
    7110.jpg
    71.7 KB · Visningar: 549
  • 7108.jpg
    7108.jpg
    73.8 KB · Visningar: 548
  • 7107.jpg
    7107.jpg
    180.4 KB · Visningar: 592
Last edited:

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Hej
Kul hoj! Sålde min då jag inte ville köra sönder den på bana. ( tyckte den var för fin och min rygg gillade inte körställningen) Hade samma mysiga färgsättning.. Tips är att dreva om den, jag gick ner en kugg fram och upp två bak och det blev en helt annan hoj. Iofs så är växellådan i sp modellen inte samma som i r:en. Men man borde uppnå samma effekt.
det finns folk som gjort swappen till thunderacemotor
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3429156#post3429156
exempelvis.
Glöm inte lägga upp gott om bilder!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Sålde min då jag inte ville köra sönder den på bana. ( tyckte den var för fin)

Precis så sa SP säljaren till mig också! :)
Höjbara clipons är ju en grej som jag skulle vilja ha bums, för ryggens skull men jag hittar inga
beggade, bara nytt där ute än så länge.
Drevning är tänkbart att jag gör på bygget och då blir det ju på en Thunderace motor.
Har sett bilderna på daniel.yzfr7s hoj som du länkar till innan.
Var inne på R7 look en väldigt kort stund men då blir det lampor o annat som försvårar och så
är den ju lite spetsig. :D

Nä, antingen original som den vit/svarta hojen fast med lite annorlunda rumpa eller så blir
det som den franska blå. Tyckte dock kåporna var aningen dyra eller är det rimligt pris,
$840 eller dryga 5000:- (utan frakt/tull/moms)?

http://www.1tail.com/Shark_Skinz/Ra...ark_Skinz_World_Superbike_Tail_-_4054/733835/
http://www.1tail.com/Shark_Skinz/Ra..._World_Superbike_Upper_Fairing_-_4050/733578/
http://www.1tail.com/Shark_Skinz/Ra..._World_Superbike_Lower_Fairing_-_4051/733577/

Ge gärna tips på andra säljare som har kvalitetskåpor.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jaha, så har det hänt lite till idag. Många bäckar små....
Fotpinnepaketen inkl. växelförarstång från acen passade rakt av på SPn. :tummenupp
Dock upptäckte jag något mystifikt på SPn när jag rev av fotpinnepaketen.
Bakljuskontakten som tänder bromsljuset när man bromsar fanns inte på SPn.:va
Iof sig, hur ofta bromsar man med endast bakbromsen? jag använder den nästan aldrig ens
tillsammans med frambromsen.
Precis besiktigat och han bad mig sitta på hojen och bromsa men nu när jag tänker
efter så tryckte jag nog bara in frambromsen av gammal vana, sicken flax i så fall för
man måste väl ha en sådan kontakt som tänder bromsljuset?

Väntar faktiskt med tändningslåset, får väl stå ut ett tag till. Kom på att jag måste ha
2 nycklar om jag inte byter tanklocket också. Vill inte att en skramlar runt.
De bägge ser dock ut att kunna passa.

Igår kväll på ett utländskt forum hittade jag en tråd om thunderace vs yzf750.
Citerar killen här:
"I put YZF750 front end and swing arm on my Thunderace, it was a painless conversion, everything
fitted without any problems."
Låter lovande men givetvis så kan man tänka sig diverse jobb med bakram och alla kåpor.
De är ju utvändigt inte så lika och får den större kylaren plats bakom SPns kåpor?

I vart så kommer jag att gå på den linjen där jag får SPns smidighet/utseende och Thunderacens vrid.
Vilken ram spelar mindre roll just nu men det kan spela roll framöver med tanke på laglighet.
Kanske har jag köpt en SP ram i onödan. Men det är inte första gången jag köpt grejer som inte
passar eller behövs och lär inte vara sista gången heller.

Ramen kom förresten idag också.

Och så har jag varit i Varalöv också och mött upp en Göteborgare som sålde ett FZR1000 grenrör.
Tror jag läst någonstans att det skall passa så jag chansade. Upptäckte häromdagen att
acets inte slutade direkt efter EXUP porten, det gör FZRens så då finns fler alternativ
på slipons.
 

Bifogat

  • 7120.jpg
    7120.jpg
    106.9 KB · Visningar: 494
  • 7119.jpg
    7119.jpg
    70 KB · Visningar: 526
  • 7118.jpg
    7118.jpg
    89.5 KB · Visningar: 538
  • 7115.jpg
    7115.jpg
    70.8 KB · Visningar: 501
  • 7114.jpg
    7114.jpg
    94.1 KB · Visningar: 504
  • 6519.jpg
    6519.jpg
    159 KB · Visningar: 478

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Ser bra ut :tummenupp
Vill också börja skruva på min hoj, men jag får vänta till vintern kommer :gnissla
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ser bra ut :tummenupp
Vill också börja skruva på min hoj, men jag får vänta till vintern kommer :gnissla
Ja det finns lite underlag för ett bygge, eller 2. :)
Svårt att hålla sig från skruvandet men körandet drar mer.
Önskar bara att det kunde vara lite stabilare väder.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Spanade in Thunderns kylare och den verkar inte ställa till några problem för kåpornas
skull då den är lika bred som SPns. Den är dock 9-10cm längre nedtill men det ser lugnt ut.
Verkar inte bygga ut mer mot hjulet än SPns heller men den är rundad i formen.
Det visar sig framöver hur det är ställt med utrymmet.

Var bara tvungen att börja skruva av lite grejer idag.
Var lite nyfiken hur en bakkåpa från en 93:a, R-modellen ser ut på Thundern.
Massor med grejer i vägen fortfarande, bl.a undertailen så den går inte att få ihop.
Men bygga en liknande bakkåpa som den franska är ju helt klart möjligt med denna som grund och lite glasfiber.

Kommer fortsätta montera ner Thundern så den står redo när det är dags att riva SPn.
 

Bifogat

  • IMG_7121.jpg
    IMG_7121.jpg
    136.7 KB · Visningar: 483
  • IMG_7122.jpg
    IMG_7122.jpg
    111.1 KB · Visningar: 466
  • IMG_7123.jpg
    IMG_7123.jpg
    94.8 KB · Visningar: 488
  • IMG_7124.jpg
    IMG_7124.jpg
    124.7 KB · Visningar: 484
  • IMG_7125.jpg
    IMG_7125.jpg
    135 KB · Visningar: 531

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Haha! Detta är ju nästan för komiskt. Det är jag som startat den tråden på Yamahaforumet angående att ta en thunderaceram med motor och bara slänga på 750 grejerna på den. Och jag kontaktade den killen i Kalmar angående att köpa hans hoj, fast för ett betydligt lägre pris då jag tyckte den vara överpriserad, men då hade han någon som skule komma och kolla förra helgen. Nu vet jag vem det var :D

Hittade en annan billigare som var intressant men det var i Norrland.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Haha! Detta är ju nästan för komiskt. Det är jag som startat den tråden på Yamahaforumet angående att ta en thunderaceram med motor och bara slänga på 750 grejerna på den. Och jag kontaktade den killen i Kalmar angående att köpa hans hoj, fast för ett betydligt lägre pris då jag tyckte den vara överpriserad, men då hade han någon som skule komma och kolla förra helgen. Nu vet jag vem det var :D

Hittade en annan billigare som var intressant men det var i Norrland.

Haha, jag har också dealat om priset med honom sedan samma dag han
lade ut annonsen. Du tror väl inte jag gav fullpris heller. :krama
Han envisades dock med att lyften skulle ingå och jag hade en redan.
Fick sålt min och sedan slog jag till, det var förra helgen.
Komma o titta, nej det var komma o köpa, kör inte så långt för en titt.
Fick hojen för drygt 11 tusen + vad lyften kostar ny på Verktygsboden.
Rätt nöjd med priset med tanke på att endast motorn kostar lite till därute.
Dessutom är det värt mycket att motorn så gott som är klar, dynojettad och bänkad.
Kommer dock att göra en ventilkoll själv när den ändå är av sedan.

KillaWife, nu känner jag igen ditt nick, var tvungen att kolla andra forumet.
Hittade din tråd häromkvällen när jag letade info om just en sådan swap.
Vore kul om du gör ett liknande bygge. :tummenupp

Norrland ja, jag hittade också en hoj där, innan SPn, en R-modell,
precis i början på min semester. Hade lite planer på att flyga upp och köra hem.
Det var ett hyffsat lågt pris redan när annonsen kom ut så han gick
inte ner en krona mer. Jag försökte få ned priset med flygbiljettspriset men det gick inte så då blev det inget norrland.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top