Yzf rr

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tydligen poppis med ZX10 dämparen. Det går även att använda dämpare från GSXR1000-04 och då slipper man karva i metallen på YZF svingen. Men det man karvar bort är tydligen bara fyll och inte viktigt ur stabilitetssynpunkt. Jag skulle definitivt välja YZF svingen framför thunderacens. Den är stabilare och snyggare. Tror hjulbasen blir samma oavsett vilken man använder iofs.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tydligen poppis med ZX10 dämparen. Det går även att använda dämpare från GSXR1000-04 och då slipper man karva i metallen på YZF svingen. Men det man karvar bort är tydligen bara fyll och inte viktigt ur stabilitetssynpunkt. Jag skulle definitivt välja YZF svingen framför thunderacens. Den är stabilare och snyggare. Tror hjulbasen blir samma oavsett vilken man använder iofs.

Jo ZX10ans verkar användas till betydligt fler hojar. :)
Det enda jag vet om GSXR1000-04ans dämpare är bara dess längd som är lite kortare än SPns och Thunderns, 7,5mm.
Vad innebär kortare stötdämpare egentligen om man sätter på en sådan?
Försöker klura ut om det blir samma som att sätta på kortare hundben eller tvärtom. :va

Ja precis, det är bara överdelens tunna plåt som karvas ur lite.

Hjulbasen ökar 10mm med thundersvingen, måttade själv för ett tag sedan.
Vet inte hur mycket det påverkar kurvtagningen men troligen lite grann.
Får se hur jag gör med svingen, är fler grejer som spelar roll i det beslutet.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fast man kan gå upp ett hack i profil samtidigt som man ökar bredden, så får man det bästa av två världar.
Antar att du utgick från 190 däcket med hoppet till 190/55 för det var lite klent med utbudet på 190/60.
Men det är ju en ide´ jag kanske köper om allt stämmer med måtten, tack. :)
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jo ZX10ans verkar användas till betydligt fler hojar. :)
Det enda jag vet om GSXR1000-04ans dämpare är bara dess längd som är lite kortare än SPns och Thunderns, 7,5mm.
Vad innebär kortare stötdämpare egentligen om man sätter på en sådan?
Försöker klura ut om det blir samma som att sätta på kortare hundben eller tvärtom. :va

Ja precis, det är bara överdelens tunna plåt som karvas ur lite.

Hjulbasen ökar 10mm med thundersvingen, måttade själv för ett tag sedan.
Vet inte hur mycket det påverkar kurvtagningen men troligen lite grann.
Får se hur jag gör med svingen, är fler grejer som spelar roll i det beslutet.

Kortare stötdämpare innebär längre hjulbas och att den blir lägre bak. Det blir motsatsen till kortare hundben.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kortare stötdämpare innebär längre hjulbas och att den blir lägre bak. Det blir motsatsen till kortare hundben.
Ja nu när du säger det.....:)
Gör inget för min del då jag redan upptäckt att det sitter kortare hundben på.
Tänkte switcha tillbaka men då eventuellt behövs inte det, ja beroende på vad 7,5mm gör.
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Är det verkligen lönt att byta dämparen bak?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Är det verkligen lönt att byta dämparen bak?
Lite en smaksak tror jag. Jag vill bli av med den externa behållaren som sitter på bakramen.
Sen kan man ju hoppas det hänt lite förbättringar på 12-15 år med dämperiet som man får på köpet.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kul med YZF, underskattad hoj om någon, min fick bli en R7'a, ja innan den blev skrot vill säga..
och race YZF'er är som sagt jäkligt fina.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kul med YZF, underskattad hoj om någon, min fick bli en R7'a, ja innan den blev skrot vill säga..
och race YZF'er är som sagt jäkligt fina.
Jaha, är det du.
Den tråden ramlade jag på för ett tag sedan när jag var inne på R7 stuk.
Jäkligt fin blev den. :tummenupp


Idag kunde det gått illa.
Innan jag åkte så kollade jag motoroljan, där nivån inte har minskat sedan jag bytte/köpte den (nu undefär 200 mil sedan).
Smörjde upp kedjan och jag tror jag kollade oljenivån i bromscylindrarna som vanligt.
Konstigt att man på vissa saker inte har något minne, får skylla på åldern. :D
När vi efter 10 mil hade pausat och precis skulle till att köra så råkade jag slänga ett öga på frambromsoljecylindern, helt tom. :va
Det blev motorvägen raka vägen hem. Får hålla extra koll på oljan framöver om det är så att det är en läcka.

I projektets anda så är den importerade SP ramen såld.

Har också köpt en Kawa dämpare på ebay.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tagit bort exupen så motorn är "ren" undertill.
Lossat på svingbult, stötdämpar- och länkage-skruvar, fan vad de satt.
Även tömt kylaren. Nu är det i stort sett bara att palla upp motorn och skruva
av sving och dämpare för att sedan vänta på SP grejerna. Börjar med bakdelen
först.

För en vecka sedan så skickade jag ut de första mailen med förfrågningar
om kåpor/fraktkostnader till olika tillverkare/försäljare, det har blivit ett antal nu.
Ingen har svarat ännu, vill de inte sälja till en svensk eller har de semester?
Ingen jättebrådska men man vill ju ändå ha lite framförhållning.

Denna verkar lovande, plast och till ett sjysst pris. Mailade dem idag.
Dessutom kan man få plasten i färg för dryga 600 lappen extra.
Kanske lite overkill.

http://www.bbplastics.co.uk/Shop/Fairings/Yamaha/1089-Yamaha-YZF750-1995.html
 

Bifogat

  • 0027.jpg
    0027.jpg
    141 KB · Visningar: 166
  • 0028.jpg
    0028.jpg
    123 KB · Visningar: 156

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ingen av de jag kontaktat via mail angående kåporna har svarat.
Jag ringde BBplastics i UK igår för att kolla bl.a. fraktkostnaden.
150 pund skall de ha för att skicka kåporna. Tyckte det var mycket men så är det tyvärr.
Skulle bli allt som allt:
170 för framkåpa/magkåpa
50 för klar double bouble ruta
8 för skruvar.
150 för frakt
------------
Totalt 378 pund, dryga 4000:-

En kille i Australien är ute efter samma kåpor och bara för frakten dit så kostar det 315 pund. :gnissla



Lyftbordet är och kommer att vara upptaget av bygget och jag kommer att få plocka ner allt utom
ram och motor på SPn också. Shit vad det kommer att bli grejer överallt. Organisera blir ledordet.
Kom på att en liten vagn av något slag hade varit bra till SP chassit, kan rulla runt med den
och trycka in den i någon hörna när grejerna jag skall använda från den är avplockade.
Köpte några hjul på Biltema och fick gjort mig en liten vagn härom kvällen.
Inget märkvärdigt utan bara något funktionellt.
 

Bifogat

  • 0034.jpg
    0034.jpg
    111.3 KB · Visningar: 124
  • 0033.jpg
    0033.jpg
    162.1 KB · Visningar: 126
  • 0032.jpg
    0032.jpg
    153.7 KB · Visningar: 132
  • 0031.jpg
    0031.jpg
    163.3 KB · Visningar: 120

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Så var hojen upppallad ordentligt och sista bakände grejerna avmonterade.
Lite smuts upptäcktes och avlägsnades.
Nu är det bara att vänta på att säsongen tar slut så jag kan plocka ner SPn.

Många bitar har fallit på plats hur jag skall gå tillväga med bygget så en liten
sammanfattning kommer här.

Thunder ramen med komplett motor, kylare, luftburk, tank, elhärva, elektronik och
diverse smågrejer kommer att stå som grund för bygget.

För bakänden så testar jag montera SP svingen i första hand. Kommer att bygga en egen
bakram där SPns bakram står som modell.
Mina bakkåpor från en 93:a, R-modellen av YZFen skall jag ge ett försök att forma till
en överdel på i glasfiber som byggs ihop med bakkåporna. Detta med hjälp av bonocell.

Till framänden så är tanken att ta gafflar, styrkronor, lampor o.dyl. från SPn.

Gällande fälgarna så blir det lite experimenterande med Thunderns och SPns fälgar.
Lite vad som passar och lite vilka bromssystem jag kan använda, har ju 3 uppsättningar att
välja på, Thunderns, SPns och en R1as.

Angående framkåporna så lutar det åt att köpa en race variant i plast från BBplastics i UK.
Funderar på att lacka/styla den som den blåa Franska i första inlägget men med vita fälgar.
Blå är väl inte min favvis färg men den hojen är så cool.

Bakstötdämparen blir utbytt till en Kawa 2007a.

Det var lite grova drag vad som skall ske framöver med bygget (Thundern).

För SPns del, det som är över vill säga så har jag nu fått ideér på att bygga en renodlad
race hoj. Kostar plenty, tar tid att få ihop delar och det bygget ligger några år framåt i tiden.

Vi hörs om ett tag
 

Bifogat

  • 0036.jpg
    0036.jpg
    137.7 KB · Visningar: 137
  • 0037.jpg
    0037.jpg
    111.8 KB · Visningar: 142
  • 0038.jpg
    0038.jpg
    114.1 KB · Visningar: 143

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Låter som en bra plan. Du kan säkert använda r1 bromsarna både fram och bak, det är en ganska enkel modifikation att få dit dom. Du bör använda en R1 huvudbromscylinder med då det tydligen inte ska funka så bra med originalet.

Det var jävligt dyr frakt på kåporna. Men det är nog värt det för att få kåpor i plast istället för glasfiber. Jag kollade mycket här förut, men deras kåpor är i glasfiber, och ÄNNU dyrare: http://www.airtech-streamlining.com/yamaz/prodyam.htm

Själv svär jag bara över min hoj då den går som en påse nötter. Har tröttnat totalt på den.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Låter som en bra plan. Du kan säkert använda r1 bromsarna både fram och bak, det är en ganska enkel modifikation att få dit dom. Du bör använda en R1 huvudbromscylinder med då det tydligen inte ska funka så bra med originalet.

Det var jävligt dyr frakt på kåporna. Men det är nog värt det för att få kåpor i plast istället för glasfiber. Jag kollade mycket här förut, men deras kåpor är i glasfiber, och ÄNNU dyrare: http://www.airtech-streamlining.com/yamaz/prodyam.htm

Själv svär jag bara över min hoj då den går som en påse nötter. Har tröttnat totalt på den.

Läste om modden med R1 oken fram. Men frågan är om de har bäst bromsverkan av de 3 :va
De är ju modernast av dem jag har så man vill gärna tro det i alla fall.
Hade ju en R1a innan (bluedots) och jag tyckte då att bromsarna var mycket bra.
Bättre än SPn vill jag minnas men det kan ju vara så också att det bara är inbillning.
Thundern har jag ju inte kört så där har jag inget att jämföra med.

Ja det är en riktig djungel med kåporna, plast eller glasfiber, den tillverkaren eller en annan.
Airtech har jag hört mycket negativt om att de är för tunna och i vissa fall inte ens håller för skruvarna (sprickbildning).
Jag chansar nog på denna men behöver inte beställa riktigt än så något annat kanske dyker upp.
Frakten upplevde jag som dyr men har ingen referens själv på så stora paket.
Har du andra uppgifter på frakter av kåpor?

Tråkigt att du inte får rätt på din hoj. Jäkligt frustrerande när man har hoj och inte kan köra som man vill. :huvet
Du skulle också behövt en injection i form av ett bygge där du bytte bort det kassa på din.
Vet ju att du gick med i stort sett samma tankar som jag när det gäller Thunder delarna.
Hade varit kul om du startat något liknande bygge.:tummenupp
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Idag kom jag på att jag har lite grejer från en R1a liggande som jag inte fått sålt ännu.
En st bakfälg och en sving. Kunde inte motstå att sätta dem någorlunda på plats och försöka
se om det skulle passa. Det första som noteras är att svingtuben är 3-4 mm för bred för att passa i ramen.
Detta skall kapas bort från svingtubens högra sida så fälgens mitt hamnar i centrum på ramen.
Inga problem göra det. Det intressanta är om det blir någon offset eller inte/tvärtom.
Vill helst inte hålla på med att jaga offset drev. Hade tänkt mig en 520 konvertering men inte offsetdrev.
Det är ju ett faktum att svingen är åt helsicke för lång. Går iofs att kapa, jigga upp och låta svetsa ihop.

En gång i tiden när det satt ett 190mm däck på fälgen så vägde jag R1 paketet (däck, fälg och sving).
Det vägde 22,9kg. Idag vägde jag samma grejer från Thundern, exakt 23kg.
Mindre ofjädrad vikt alltså. Den stora frågan är vad samma grejer från SPn väger.
Någon som har gjort och vet detta?
Väger det inte mycket under så vetikatten om jag inte gör ett försök med R1 svingen.
Den måste ju på plats i ramen först för att kunna konstatera hur det ligger till och sedan är den
ju kass för en R1a. Kan ju inte mer än misslyckas och ingen köper den ändå. :D

Njaa, får fundera lite till vad det för med sig.
 

Bifogat

  • 0043.jpg
    0043.jpg
    151.6 KB · Visningar: 138
  • 0045.jpg
    0045.jpg
    148.2 KB · Visningar: 168
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hjälp

Anta att man kortar ner längden på R1 svingen ordentligt. Så hjulbasen blir strax under SPns, säg 1400mm.
Den blir alltså 20mm kortare än SPns hjulbas och får samma hjulbas som på en R7.

Teoretisk bör hojen bli lättare att svänga i kurvor med en kortare hjulbas men hur blir det egentligen
i praktiken med hojens egenskaper?
Gör en kort sving i sig någon påverkan osv.
Någon som kan bidra med input i ämnet?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Anta att man kortar ner längden på R1 svingen ordentligt. Så hjulbasen blir strax under SPns, säg 1400mm.
Den blir alltså 20mm kortare än SPns hjulbas och får samma hjulbas som på en R7.

Teoretisk bör hojen bli lättare att svänga i kurvor med en kortare hjulbas men hur blir det egentligen
i praktiken med hojens egenskaper?
Gör en kort sving i sig någon påverkan osv.
Någon som kan bidra med input i ämnet?

Påverkar ja, svingens längd och vinkel, svingaxelns placering i förhållande till utgående axel (framdrevet) mm påverkar hur hojen reagerar vid gaspåslag.
Kortar du svingen så sänker du hojen i bak, för svingen är ju vinklad neråt, för att motverka detta kommer du sen att öka din ridehight antagligen, och vips så har du en hoj som uppför sig helt annorlunda än vad som va tänkt. För att inte tala om att den andra svingen har en annan infästningspunkt för fjädringslänkaget, det kommer också bli sämre..
Kanske kommer det inte att störa dig, men mitt råd är (som yzf750r ägare och ex-racer) att låta den va som den är.
Det va Yamahas bästa hoj innan R7/R1 och dög den åt Haga i superbike VM så ska du nog ha kul på den.

MEN, som hojbyggare säger jag JA, bygg för fan, se vad som händer, lätt att bygga tillbaka ju.

Vad är det du vill uppnå, köpa annan sving och sen korta den, vad är målet?

EDIT, läs här om vad som händer..
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är ju alltid en avvägning. Kort hjulbas ger generellt sett en mer snabbstyrd cykel (med normal gaffelvinkel). Men det ger ju också sämre förmåga att hålla framhjulet i marken samt kan upplevas nervösare. Men eftersom du kanske ändå inte ska jaga varvtider med den här hojen så tycker jag att körglädje bör prioriteras och då är väl en kortare sving att föredra (med inte överdrivet kort så man tappar att vad körbarhet heter).

Jag har svårt att tro att det blir en hoj som går snabbare än med originalsvingen, men kanske blir den roligare :)
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Påverkar ja, svingens längd och vinkel, svingaxelns placering i förhållande till utgående axel (framdrevet) mm

påverkar hur hojen reagerar vid gaspåslag.
Kortar du svingen så sänker du hojen i bak, för svingen är ju vinklad neråt, för att motverka detta kommer du sen att öka din

ridehight antagligen, och vips så har du en hoj som uppför sig helt annorlunda än vad som va tänkt. För att inte tala om att den

andra svingen har en annan infästningspunkt för fjädringslänkaget, det kommer också bli sämre..
Kanske kommer det inte att störa dig, men mitt råd är (som yzf750r ägare och inte ex-racer) att låta den va som den är.
Det va Yamahas bästa hoj innan R7/R1 och dög den åt Haga i superbike VM så ska du nog ha kul på den.

MEN, som hojbyggare säger jag JA, bygg för fan, se vad som händer, lätt att bygga tillbaka ju.

Vad är det du vill uppnå, köpa annan sving och sen korta den, vad är målet?

EDIT, läs här om vad som händer..

Har en annan sving och vill experimentera litta, men inte på SPn utan Thundern.
Har dock inte kunskaperna hur saker och ting påverkas när man gör si eller så, så jag efterlyste lite input.
Målet är att överträffa ingenjörerna som utvecklade Thundern. Nej för fasiken, jag satt och filosoferade
om fördelar och nackdelar angående R1 svingen igår och kom fram till att jag kanske kunde spara min SP sving
och ha kvar den på SPn om jag använde den lite grövre R1 svingen till bygget (läs försöka använda).
Det är ju vanskligt att börja mekka med redan utvecklade beprövade prylar men som den amatör man är så tror
man att man kan göra saker och få till det bättre.
Kommer att börja med att få in den i ramen för att se hur andra mått blir.
Tackar för din input.



Det är ju alltid en avvägning. Kort hjulbas ger generellt sett en mer snabbstyrd cykel (med normal

gaffelvinkel). Men det ger ju också sämre förmåga att hålla framhjulet i marken samt kan upplevas nervösare. Men eftersom du kanske

ändå inte ska jaga varvtider med den här hojen så tycker jag att körglädje bör prioriteras och då är väl en kortare sving att föredra

(med inte överdrivet kort så man tappar att vad körbarhet heter).

Jag har svårt att tro att det blir en hoj som går snabbare än med originalsvingen, men kanske blir den roligare :)

Jag som inte ens vågar pröva wheela. Kanske lär mig ofrivilligt om jag kortar den för mycket. :D
Nu kommer jag kanske inte så långt med R1 svingen, får se hur det blir med andra mått.
Utgångslängden är ju SPns sving. Väl beprövad för denna typ av ram.
Kanske nöjer mig med den längden. Tack för din input.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top