Idag var det då dags för svetsning.
Jag hade tagit ledigt en timme från jobb för detta.
En svetsare jag snackat med trodde att det var ett £50 jobb (1 timme), engelsman som han
var så har de lite humanare priser där. Både på delar och småjobb.
Det tog 2 timmar och kostade givetvis drygt dubbelt upp. Tror säkert en timme var att byta
hylsor, grovlekar på stiften, bakhylsor osv på tig:en.
Men rätt sjysst blev det, tycker i alla fall han som skall ha det.
Sen sket jag i TTn idag, dels var det blåsigt som fasiken, inte så kul att köra då
och dels så var jag så himla nyfiken på hur grejerna passade.
Vet ni vad, det passade över förväntan. Dreven är i perfekt linje, jag tog höjd för detta
i jiggen och flyttade svingtuben 1mm som det var i offset innan kapning/slipning/svetsning.
Kan väl inte spela större roll att förskjuta fälgcentrum 1mm åt sidan, inbillar jag mig i alla fall.
Till och med det jag var mest orolig över, att fotpinnepaketen inte skulle få plats, blev bra.
Jag var mycket belåten tills jag skulle montera bakre stötdämparen, den nya från kawan.
Den grejen hade jag missat att ta höjd för. Den är faktiskt 10mm bredare i diametern.
Varför missar man alltid något?
Nu med original Thunderace hundben och länkage monterat på den så hamnade den för
nära underkant sving, nästan kloss mot. Det kan jag nog slipa bort.
Än värre så är den kanske lite för nära överkant sving med sin behållare. Om det kommer
ett riktigt gupp som tjongar ihop dämparen så smäller den nog i svingen.
kan jag iofs också kapa bort av det nysvetsade "locket". Inga jätteproblem men ändå...
Imorgon blir det att ta reda på exakt vad som måste åtgärdas. På med en planka (få däckhöjden)
på fälgen och sänka ner den. På med en sadel och kolla höjden. Jag vill ha den ganska original
på den punkten. Sen vet vi exakta läget.
Troligtvis så blir det ingen plan B så jag kan spara SP svingen åt SPn.